3,2 mrd eurolla näkyvyyttä suomalaiselle tapahtumaosaamiselle

Trumpin ja Putinin tapaaminen toi Helsingille ennennäkemättömän medianäkyvyyden. “Luottamus Woltti Groupin kykyyn ottaa tuotanto haltuun erittäin lyhyellä varoitusajalla ratkaisi kumppanivalinnan”, kertoo Helsinki Marketingin myynti- ja markkinointijohtaja Vappu Mänty.

Helsingin kaupunkistrategiassa on määritelty tavoite olla maailman toimivin kaupunki. Toimivuus pääsi heinäkuussa 2018 todelliseen tulikokeeseen, kun Yhdysvaltojen ja Venäjän presidenttien tapaamispaikaksi vahvistui lyhyellä varoitusajalla Helsinki.

Markkinoinnin näkökulmasta tapahtuman hyödyntämiselle asetettiin toimivuuden lisäksi yksi päätavoite: Helsingin kansainvälisen tunnettuuden kasvattaminen ja vetovoiman vahvistaminen.

Yksi tapahtuman keskipisteistä oli Finlandia-talolle perustettu kansainvälinen mediakeskus, jonka tapahtumajärjestelyihin Helsinki Marketing valitsi kumppaniksi Woltti Groupin.

“Olemme suunnattoman kiitollisia luottamuksesta ja siitä, että saimme olla avuksi tämän ‘once in a lifetime’ -tapahtuman toteutuksessa”, sanoo Woltti Groupin osakas Jyri Räsänen.

Helsingin hetki maailman valokeilassa

Trumpin ja Putinin tapaaminen toi Helsingille ennenkokemattoman suuren medianäkyvyyden. Mukana presidenttien tapaamisen valmisteluissa olivat sekä Helsingin kaupungin toimialat että ulkoministeriö. Varsinaiset kokousjärjestelyt olivat valtion eli ulkoministeriön ja tasavallan presidentin kanslian vastuulla. Helsinki viesti ja markkinoi sekä tarjosi toimivan palvelukokemuksen niin medialle, matkailijoille kuin kaupunkilaisille. Kaupunki tuki myös poliisia erityisesti delegaatioiden liikkumisessa ja muissa turvallisuusjärjestelyissä.

Mediakeskuksen toiminnasta vastasi ulkoministeriö, jonka työtä tukemalla Helsinki Marketing pyrki vieraiden kokonaisvaltaiseen ja onnistuneeseen palvelukokemukseen. Toteutuksen haasteena olivat tiukka aikataulu ja Suomessa päällä oleva kesälomasesonki.

“Vaikka lähes 1500 toimittajaa saapui Helsinkiin raportoimaan tapaamisesta, asetimme tavoitteeksemme jättää Helsingistä vahvan muistijäljen tuomalla esiin suomalaisen tapahtumaosaamisen lisäksi esimerkiksi designia ja kaupunkikulttuuria saunoineen”, Helsinki Marketingin myynti- ja markkinointijohtaja Vappu Mänty kertoo.

Woltti Group valittiin mukaan suunnittelemaan kokonaisuutta, logistiikkaa ja tekniikkaa. Pikanttina yksityiskohtana oli muun muassa Finlandia-talon pihalle median käyttöön toteutettu suomalainen sauna.

“Projekti vedettiin läpi kahdessa viikossa”, Woltti Groupin Jyri Räsänen kertoo. “Vaikka sauna oli oikeastaan stadilainen, ei vain suomalainen”, Räsänen vielä korjaa nauraen.

Molemmilla osapuolilla oli vahva ymmärrys myös siitä, että mediakeskuksen toimivuus lisättynä aidoilla suomalaisilla elämyksillä sataa loppujen lopuksi koko Helsingin tapahtuma-alan laariin.

“Täällä osataan”, Vappu Mänty vielä tiivistää tavoitellun kokemuksen.

Onnistunut tapaaminen toi huomattavan näkyvyyden medioissa

Kansainvälisten toimijoiden kanssa työskentely on Helsinki Marketingille tuttua, sillä Helsingissä vierailee yhteistyön kautta vuosittain 600–700 toimittajaa.

“Vuosia jatkuneen mediaseurannan ja tulosten analysoinnin avulla tiedämme ne asiat, joista kansainvälinen media on lähtökohtaisesti kiinnostunut. Tässäkään tapauksessa ei pyörää tarvinnut keksiä uudestaan. Ajankohtaisena lisänä suunnittelussa haluttiin ottaa huomioon myös jalkapallon MM-kisojen samanaikaisuus.”

Onnistunut presidenttien tapaaminen toi kaupungille todennäköisesti laajimman yksittäisen medianäkyvyyden koskaan: isäntäkaupungista uutisoitiin yli 170 eri maassa, mainittiin yhteensä yli 343 000 digitaalisen median artikkelissa ja näkyvyyden laskennallinen mainosarvo oli 3,2 miljardia euroa.

Huomattava kansainvälinen medianäkyvyys on Helsingille tulevaisuuden valttikortti, sillä näkyvyys vahvistaa kaupungin mainetta toimivana kongressi- ja kokouskaupunkina. Tietoisuus Helsingin mahdollisuuksista kasvoikin erityisesti Yhdysvaltojen markkinalla.

Kumppanivalinnassa luotettavuus ja can do -asenne ratkaisevat

Kokouksen järjestäminen kahdessa viikossa on jotain, mihin hyvin harva kaupunki maailmassa pystyy ainutlaatuisesta palvelukokemuksesta tinkimättä. Siksi myös Woltti Group on paitsi kiitollinen myös ylpeä osuudestaan ulkoministeriön ja Helsinki Marketingin apuna mediakeskuksen järjestelyissä.

Helsinki ja Helsinki Marketing käyttävät tuotannoissaan useita tapahtuma-alan yrityksiä.

“Pitkäaikainen yhteistyö ja luottamus Woltti Groupin kykyyn ottaa tuotanto haltuun erittäin lyhyellä varoitusajalla ratkaisivat kumppanivalinnan. Tiesimme henkilökohtaisella tasolla kuka kanssamme töitä tekee ja miten. Can do -asenne ja talkoohenki myös keskellä leppoisaa lomakautta oli huippujuttu. Ammattitaito ja tekemisen ilo kiireestä huolimatta teki yhteistyöstä helppoa”, Vappu Mänty kiittää.

Etsitkö luotettavaa ja ammattitaitoista kumppania tapahtumaasi? Olet oikeassa paikassa! Ota yhteyttä jyri.rasanen@wolttigroup.fi

Asiantuntija

Jyri Räsänen

Joogasta, filosofiasta ja lumella liikkumisesta innostunut Account Director / Partner, joka haluaa ennen kaikkea inspiroida asiakkaita ja työkavereita.

Motto: Action speaks louder than words. And I'm a man of great experience.

+358 40 5563 041 jyri.rasanen@wolttigroup.fi

Lue lisää

Lisää artikkeleita

Tapahtumatuotanto

Jokaisen tapahtuman ytimessä on asiakas. Mikä heitä koskettaa, mikä saa heidät haukkomaan happea? Vaikuttava tapahtuma ei synny sattumalta. Hyvä suunnittelu on onnistuneen tapahtuman salaisuus.
Ensivaikutelman voi tehdä vain kerran

Ensivaikutelma joka tekee vaikutuksen

Ensivaikutelman voi tehdä vain kerran. Siksi sen on parasta olla hyvä. Ensivaikutelma ratkaisee. Vanha klisee on erityisen totta erityisesti yritysmaailman…

Työpajamuotoinen tapahtuma kiinnostaa

Kun ohjelman tekevät vieraat itse

Fasilitointi tekee yritystapahtumasta vaikuttavamman. “Perinteinen tapa järjestää B2B-tapahtuma on laittaa kutsuvieraat kuuntelemaan muiden juttuja. On keynote-puhuja, paneeli, pyöreän pöydän keskustelu…

Messut kiinnostavat taas

Älä unohda messuja

Kuinka ohjataan omalle messuosastolle juuri ne oikeat vieraat? Kun uudet tuotteet esitellään 3D-videoina ja ihmiset rakentavat ammattiverkostojaan sosiaalisessa mediassa, näyttävät…

Tapahtuman tarina alkaa jo kutsusta

Tapahtumassa brändi herää eloon

Tapahtuma kertoo tarinaa aina ensimmäisestä kutsuviestistä vieraiden siitä kertomiin kokemuksiin. Tapahtumaa suunniteltaessa on tärkeää miettiä, mitä asioita tilaisuudessa halutaan nostaa…

Tapahtumat ovat kohtaamisia, jotka jäävät mieleen

Ostopolun vaikuttavin kohtaamispiste

Tapahtumamarkkinointi on yksi tehokkaimmista ostokäyttäytymiseen vaikuttavista toimenpiteistä, mutta välitön myynti ei aina kerro olennaista tapahtuman aikaansaamasta vaikutuksesta. Markkinoijan vuosisuunnitelmassa tapahtumat…

Uudenlaista ajattelua Gas Fest -tapahtumassa

Kilpailumenestys kertoo uudesta ajattelusta

Markkinointialan kilpailuissa menestyvät suunnannäyttäjät, joissa tulokset pystytään osoittamaan ja asiat on tehty uudella tavalla. Tehdään tästä tapahtuma, joka voittaa palkintoja….

LUX Helsinki | kuva Petri Anttila

Yritystilaisuus ison tapahtuman kyljessä

LUX Helsinki, SuomiAreena ja muut laajaa kohderyhmää kiinnostavat massatapahtumat tarjoavat loistomahdollisuuden kiinnostavan B2B-tilaisuuden järjestämiselle. Pakkanen paukkuu ja pimeys laskeutuu aikaisin….

IBM Think 2018 -tapahtuma

Tapahtumamarkkinointi kasvaa kohisten

Tapahtumamarkkinointi voi Suomessa yhä vahvemmin. Nousukiitoinen trendi selviää Sponsorointi ja tapahtumamarkkinointi ry:n teettämästä Tapahtumabarometri-tutkimuksesta. Suomalaiset yritykset käyttivät vuonna 2018 tapahtumamarkkinointiin…

Kaipaatko inspiraatiota? Tilaa uutiskirjeemme