Älä unohda messuja

Kuinka ohjataan omalle messuosastolle juuri ne oikeat vieraat?

Kun uudet tuotteet esitellään 3D-videoina ja ihmiset rakentavat ammattiverkostojaan sosiaalisessa mediassa, näyttävät messut menneen maailman pölyltä. Juuri siksi ne kuitenkin innostavat ihmisiä aivan uudella tavalla.

”Messuilla korostuu se, mikä muilla kanavilla on vaikeaa, eli henkilökohtainen kanssakäyminen. Messut toimivat erityisesti B2B-kaupassa. Tavataan alihankkijoita, kilpailijoita ja asiakkaita, joilla voi olla parhaassa tapauksessa ostohousut jalassa”, Woltti Groupin Business Director Jarkko Kivikoski sanoo.

Yrityksen näkökulmasta messut ovat ennen kaikkea liiketoiminnan tapahtuma. Siksi messuilla on tavattava mahdollisimman paljon oikeita ihmisiä. Onnistuminen ei vaadi sattumaa vaan työtä.

”Kun trafiikkia omalle osastolle halutaan kasvattaa, on mietittävä, mitä messuilta halutaan. Jatko onkin sitten helpompaa.”

Ihmisvirta syntyy jo ennen tapahtumaa

Messuilla hyvin suunniteltu on lähes kokonaan tehty. Paras tapa kasvattaa messuilla vaikuttamista ja sitä kautta omaa liiketoimintaa onkin olla aktiivinen jo etukäteen.

”Se on jopa vaikuttavampaa kuin isot ja kalliit investoinnit oman ständin rakenteisiin, mutta suomalaisissa yrityksissä tätä ei vielä aina osata hyödyntää”, Jarkko Kivikoski sanoo.

Ensimmäinen askel on miettiä tarkasti, keitä ovat ihmiset, joita messuilla halutaan tavata. Sen jälkeen heille on luotava kiinnostava syy tulla vierailulle. Se voi olla mitä vain: kiinnostava puhuja, innovaation luova esittely tai vip-tilaisuus.

Mitä henkilökohtaisempi kutsu on, sitä parempi.

”Sähköpostikutsussa on kyettävä lupaamaan jotakin aika eksklusiivistä, että se erottuu. Tehokkain tapa korostaa vieraan erityisyyttä on paperinen kutsu ja soitto perään. Sitä voisi harrastaa nykyistä useamminkin.”

Tapahtumassakin voi vielä kutsua

Vaikka tärkeimmät ihmisvirrat omalle messuosastolle luodaan etukäteen, itse tapahtumassakaan ei ole myöhäistä toimia. Päinvastoin, luovalla ihmisten aktivoinnilla omalle kojulle voi saada yllättäviäkin kävijöitä.

”Hyvä tekevät niin, että he käyvät kiertelemässä ja kutsumassa ihmisiä omalle osastolleen”, Jarkko Kivikoski toteaa.

Mielenkiinnon herättämisessä aito kiinnostus ihmisiin auttaa. Asettumalla messuvieraan asemaan voidaan löytää ongelmia, joita heidän puolestaan voi ratkaista ja tehdä messukäynnistä entistä mieleenpainuvamman.

”Eräs asiakkaamme oli kehittänyt uuden satamanosturien latausjärjestelmän. Messuilla heillä oli kiertelemässä tiimejä, joiden liiveissä messuvieraat pystyivät lataamaan matkapuhelimiaan, mikä muuten oli messuilla hankalaa”, Kivikoski antaa esimerkin.

Ihmiset luovat menestyksen

Yrityksen suurin valtti messuilla ovat ihmiset. Jos kaksi insinööriä lueskelee sähköposteja ja ryystää messukahvia keskenään, ei auta vaikka taustalla aukeaisi maailman upein, kallein ja kekseliäin visuaalinen tykitys.

”Toisaalta messuosasto voi olla aika tavanomainenkin, mutta kun firmaa edustavat ihmiset säteilevät innostuneisuutta, tapahtumasta voi kasvaa vuosisadan menestystarina”, Jarkko Kivikoski kertoo.

Paras yhdistelmä saavutetaan, kun molemmat osa-alueet ovat kunnossa. Koska messujen tärkein tehtävä on kuitenkin juuri oman alan ammattilaisten ja sidosryhmien kohtaaminen, toimivassa messustrategiassa mietitään tarkoin, miten budjetti jyvitetään.

Maailmalla osa isoistakin yrityksistä on luopunut messuosastoista kokonaan, mutta vahvistaneet läsnäoloaan muuten.

”He korvaavat osaston iltatilaisuudella ja käyttävät messut siihen, että kiertelevät kutsumassa ihmisiä kokkareihinsa. Tärkeitä sosiaalisia kontakteja syntyy, kun messurahat käytetäänkin viiniin ja jatsiin.”

Kiinnostuitko? Lataa Tapahtumajärjestäjän opas!

Messuilla hyvin suunniteltu on lähes tehty.  Ota yhteyttä jarkko.kivikoski@wolttigroup.fi

Lisää artikkeleita

Tapahtumatuotanto

Jokaisen tapahtuman ytimessä on asiakas. Mikä heitä koskettaa, mikä saa heidät haukkomaan happea? Vaikuttava tapahtuma ei synny sattumalta. Hyvä suunnittelu on onnistuneen tapahtuman salaisuus.

Luulitko tietäväsi kaiken vastuullisuudesta?

Tapahtumien vastuullisuutta ei ole vain pyrkimys hiilineutraaliuteen, vaan vastuullisuudessa on kyse johtamisjärjestelmästä. Yhtäkkiä vastuullisuuspuhe on läsnä kaikkialla. Onneksemme aihe ei…

Näin mittaat tapahtumamarkkinoinnin vaikuttavuutta

Näin mittaat tapahtumien tuloksia

Tapahtumien vaikuttavuuden mittaaminen on monelle haaste, eikä ihme. Olennaista on mitata aina samoja asioita ja muistaa myös analysoida tulokset. Vain…

Ensivaikutelman voi tehdä vain kerran

Ensivaikutelma joka tekee vaikutuksen

Ensivaikutelman voi tehdä vain kerran. Siksi sen on parasta olla hyvä. Ensivaikutelma ratkaisee. Vanha klisee on erityisen totta erityisesti yritysmaailman…

Työpajamuotoinen tapahtuma kiinnostaa

Kun ohjelman tekevät vieraat itse

Fasilitointi tekee yritystapahtumasta vaikuttavamman. “Perinteinen tapa järjestää B2B-tapahtuma on laittaa kutsuvieraat kuuntelemaan muiden juttuja. On keynote-puhuja, paneeli, pyöreän pöydän keskustelu…

Tapahtuman tarina alkaa jo kutsusta

Tapahtumassa brändi herää eloon

Tapahtuma kertoo tarinaa aina ensimmäisestä kutsuviestistä vieraiden siitä kertomiin kokemuksiin. Tapahtumaa suunniteltaessa on tärkeää miettiä, mitä asioita tilaisuudessa halutaan nostaa…

Tapahtumat ovat kohtaamisia, jotka jäävät mieleen

Ostopolun vaikuttavin kohtaamispiste

Tapahtumamarkkinointi on yksi tehokkaimmista ostokäyttäytymiseen vaikuttavista toimenpiteistä, mutta välitön myynti ei aina kerro olennaista tapahtuman aikaansaamasta vaikutuksesta. Markkinoijan vuosisuunnitelmassa tapahtumat…

Uudenlaista ajattelua Gas Fest -tapahtumassa

Kilpailumenestys kertoo uudesta ajattelusta

Markkinointialan kilpailuissa menestyvät suunnannäyttäjät, joissa tulokset pystytään osoittamaan ja asiat on tehty uudella tavalla. Tehdään tästä tapahtuma, joka voittaa palkintoja….

LUX Helsinki | kuva Petri Anttila

Yritystilaisuus ison tapahtuman kyljessä

LUX Helsinki, SuomiAreena ja muut laajaa kohderyhmää kiinnostavat massatapahtumat tarjoavat loistomahdollisuuden kiinnostavan B2B-tilaisuuden järjestämiselle. Pakkanen paukkuu ja pimeys laskeutuu aikaisin….

Kaipaatko inspiraatiota? Tilaa uutiskirjeemme