Kuinka ohjataan omalle messuosastolle juuri ne oikeat vieraat?

Kun uudet tuotteet esitellään 3D-videoina ja ihmiset rakentavat ammattiverkostojaan sosiaalisessa mediassa, näyttävät messut menneen maailman pölyltä. Juuri siksi ne kuitenkin innostavat ihmisiä aivan uudella tavalla.

”Messuilla korostuu se, mikä muilla kanavilla on vaikeaa, eli henkilökohtainen kanssakäyminen. Messut toimivat erityisesti B2B-kaupassa. Tavataan alihankkijoita, kilpailijoita ja asiakkaita, joilla voi olla parhaassa tapauksessa ostohousut jalassa”, Wolttigroupin Business Director Jarkko Kivikoski sanoo.

Yrityksen näkökulmasta messut ovat ennen kaikkea liiketoiminnan tapahtuma. Siksi messuilla on tavattava mahdollisimman paljon oikeita ihmisiä. Onnistuminen ei vaadi sattumaa vaan työtä.

”Kun trafiikkia omalle osastolle halutaan kasvattaa, on mietittävä, mitä messuilta halutaan. Jatko onkin sitten helpompaa.”

Ihmisvirta syntyy jo ennen tapahtumaa

Messuilla hyvin suunniteltu on lähes kokonaan tehty. Paras tapa kasvattaa messuilla vaikuttamista ja sitä kautta omaa liiketoimintaa onkin olla aktiivinen jo etukäteen.

”Se on jopa vaikuttavampaa kuin isot ja kalliit investoinnit oman ständin rakenteisiin, mutta suomalaisissa yrityksissä tätä ei vielä aina osata hyödyntää”, Jarkko Kivikoski sanoo.

Ensimmäinen askel on miettiä tarkasti, keitä ovat ihmiset, joita messuilla halutaan tavata. Sen jälkeen heille on luotava kiinnostava syy tulla vierailulle. Se voi olla mitä vain: kiinnostava puhuja, innovaation luova esittely tai vip-tilaisuus.

Mitä henkilökohtaisempi kutsu on, sitä parempi.

”Sähköpostikutsussa on kyettävä lupaamaan jotakin aika eksklusiivistä, että se erottuu. Tehokkain tapa korostaa vieraan erityisyyttä on paperinen kutsu ja soitto perään. Sitä voisi harrastaa nykyistä useamminkin.”

Tapahtumassakin voi vielä kutsua

Vaikka tärkeimmät ihmisvirrat omalle messuosastolle luodaan etukäteen, itse tapahtumassakaan ei ole myöhäistä toimia. Päinvastoin, luovalla ihmisten aktivoinnilla omalle kojulle voi saada yllättäviäkin kävijöitä.

”Hyvä tekevät niin, että he käyvät kiertelemässä ja kutsumassa ihmisiä omalle osastolleen”, Jarkko Kivikoski toteaa.

Mielenkiinnon herättämisessä aito kiinnostus ihmisiin auttaa. Asettumalla messuvieraan asemaan voidaan löytää ongelmia, joita heidän puolestaan voi ratkaista ja tehdä messukäynnistä entistä mieleenpainuvamman.

”Eräs asiakkaamme oli kehittänyt uuden satamanosturien latausjärjestelmän. Messuilla heillä oli kiertelemässä tiimejä, joiden liiveissä messuvieraat pystyivät lataamaan matkapuhelimiaan, mikä muuten oli messuilla hankalaa”, Kivikoski antaa esimerkin.

Ihmiset luovat menestyksen

Yrityksen suurin valtti messuilla ovat ihmiset. Jos kaksi insinööriä lueskelee sähköposteja ja ryystää messukahvia keskenään, ei auta vaikka taustalla aukeaisi maailman upein, kallein ja kekseliäin visuaalinen tykitys.

”Toisaalta messuosasto voi olla aika tavanomainenkin, mutta kun firmaa edustavat ihmiset säteilevät innostuneisuutta, tapahtumasta voi kasvaa vuosisadan menestystarina”, Jarkko Kivikoski kertoo.

Paras yhdistelmä saavutetaan, kun molemmat osa-alueet ovat kunnossa. Koska messujen tärkein tehtävä on kuitenkin juuri oman alan ammattilaisten ja sidosryhmien kohtaaminen, toimivassa messustrategiassa mietitään tarkoin, miten budjetti jyvitetään.

Maailmalla osa isoistakin yrityksistä on luopunut messuosastoista kokonaan, mutta vahvistaneet läsnäoloaan muuten.

”He korvaavat osaston iltatilaisuudella ja käyttävät messut siihen, että kiertelevät kutsumassa ihmisiä kokkareihinsa. Tärkeitä sosiaalisia kontakteja syntyy, kun messurahat käytetäänkin viiniin ja jatsiin.”

Kiinnostuitko? Lataa Tapahtumajärjestäjän opas!

Messuilla hyvin suunniteltu on lähes tehty.  Ota meihin yhteyttä!