Global Citizen -tapahtumista maailmaa muuttava ilmiö

New Yorkissa asuva jamaikalainen Davinia ei odottanut suuria, kun hän pyysi kavereiltaan pennyn kolikoita hyvään tarkoitukseen. Pieni alku johti isoon lopputulokseen: 700 000 pennyä myöhemmin hän oli mahdollistanut 120 tytön koulutuksen kotimaassaan.

Davinia on osa Global Citizens -liikettä. Sen jäsenet ovat tavallisia ihmisiä, jotka ovat valmiita tekemään pieniä tekoja valtavien ongelmien ratkaisemiseksi ja ainutlaatuisiin tapahtumiin pääsemiseksi. Vapaaehtoisen osallistumisensa kautta he voivat vaikuttaa sellaisiin globaaleihin asioihin kuin köyhyys, ilmastonmuutos, ihmisoikeudet, parempi koulutus ja sukupuolten välinen tasa-arvo.

Global Citizens -liikkeen keulahahmo ja yksi perustaja, Hugh Evans, kertoo TED-tapahtumassa liikkeen synnystä. Hän kuvaa vierailuaan Manilaan, jossa seurasi kaatopaikkojen tonkimisella perhettään elättävän Sonny Boyn elämää. ”Hänen köyhän perheensä vieraanvaraisuudesta nauttiessani, mutta unetonta yötä viettäessäni kysyin itseltäni, miksi kenenkään pitää elää näin. Voiko asialle tehdä jotain?”

Kyllä voi. Evansin kotimaassa Australiassa järjestettiin iso tapahtuma: konsertti johon saatiin mukaan Bonon kaltaisia supertähtiä. Ison tapahtuman ääni kuului, ja maan hallitus saatiin panostamaan yli kuusi miljardia dollaria kansainväliseen kehitystyöhön.

Tapahtumiin pääsee vain tekemällä hyviä tekoja

Syntyi ajatus Global Citizen -liikkeestä ja tapahtumista. Kymmenen vuotta sitten perustettu liike painostaa nyt päättäjiä tekemään oikeita asioita ja järjestää tapahtumia, joihin pääse vain tekemällä hyviä tekoja.

Maailmantähtiä pullistelevat Global Citizen -festarit eivät ole mikä tahansa biletyspaikka, jonne hankitaan liput nettikaupasta – lippuja ei voi nimittäin ostaa, ne pitää ansaita. Aktivismi on valuuttaa: vain osallistumalla hyvää tekeviin hankkeisiin verkoston jäsenet ansaitsevat pisteitä, joilla saa pääsylipun konsertteihin.

Tapahtumien voima on ollut valtava: isot toimijat – maailmanpankki, Yhdysvallat ja Intia etunenässä – ovat lisänneet satoja miljoonia dollareita koulutukseen, sanitaatioon ja elinolojen parantamiseen.

Hugh Evans ei ole tehnyt Global Citizeniä yksin, eikä jamaikalais-newyorkilainen Davinia ole yksin. Verkostoon kuuluu miljoonia ihmisiä, ja uusia liittyy mukaan viikottain. Tapahtumat keräävät aktiivisimmat verkoston jäsenet yhteen. ”Tekemistä riittää, mutta niin riittää mahdollisuuksiakin. Kun ihmiset sitoutuvat ja verkottuvat, meillä on voimaa muuttaa asioita.”

Voisitko sinä olla Global Citizen? Voisiko sinun yrityksesi olla Global Citizen? Voisitko sinä luoda aivan uudenlaisia tapahtumia? Tätä kannattaa miettiä, sillä hyvän tekeminen on kokemuksellisen markkinoinnin nouseva trendi.

Kuva: Hugh Evansin Global Citizen TED-puheesta

Haluatko tietää enemmän miten luot ilmiöitä? Ota yhteyttä jyrki.aittola@wolttigroup.f

Asiantuntija

Jyrki Aittola

Synnynnäisesti kyltymätön CEO ja Senior Partner, liiketoiminnan kehittäjä ja strategi, joka etsii uusia ideoita ja näkökulmia.

Motto: We don´t remember day´s we remember moments.

+358 40 5036 625 jyrki.aittola@wolttigroup.fi

Lue lisää

Lisää artikkeleita

Ensivaikutelman voi tehdä vain kerran

Ensivaikutelma joka tekee vaikutuksen

Ensivaikutelman voi tehdä vain kerran. Siksi sen on parasta olla hyvä. Ensivaikutelma ratkaisee. Vanha klisee on erityisen totta erityisesti yritysmaailman…

Työpajamuotoinen tapahtuma kiinnostaa

Kun ohjelman tekevät vieraat itse

Fasilitointi tekee yritystapahtumasta vaikuttavamman. “Perinteinen tapa järjestää B2B-tapahtuma on laittaa kutsuvieraat kuuntelemaan muiden juttuja. On keynote-puhuja, paneeli, pyöreän pöydän keskustelu…

Messut kiinnostavat taas

Älä unohda messuja

Kuinka ohjataan omalle messuosastolle juuri ne oikeat vieraat? Kun uudet tuotteet esitellään 3D-videoina ja ihmiset rakentavat ammattiverkostojaan sosiaalisessa mediassa, näyttävät…

Tapahtuman tarina alkaa jo kutsusta

Tapahtumassa brändi herää eloon

Tapahtuma kertoo tarinaa aina ensimmäisestä kutsuviestistä vieraiden siitä kertomiin kokemuksiin. Tapahtumaa suunniteltaessa on tärkeää miettiä, mitä asioita tilaisuudessa halutaan nostaa…

Tapahtumat ovat kohtaamisia, jotka jäävät mieleen

Ostopolun vaikuttavin kohtaamispiste

Tapahtumamarkkinointi on yksi tehokkaimmista ostokäyttäytymiseen vaikuttavista toimenpiteistä, mutta välitön myynti ei aina kerro olennaista tapahtuman aikaansaamasta vaikutuksesta. Markkinoijan vuosisuunnitelmassa tapahtumat…

Uudenlaista ajattelua Gas Fest -tapahtumassa

Kilpailumenestys kertoo uudesta ajattelusta

Markkinointialan kilpailuissa menestyvät suunnannäyttäjät, joissa tulokset pystytään osoittamaan ja asiat on tehty uudella tavalla. Tehdään tästä tapahtuma, joka voittaa palkintoja….

LUX Helsinki | kuva Petri Anttila

Yritystilaisuus ison tapahtuman kyljessä

LUX Helsinki, SuomiAreena ja muut laajaa kohderyhmää kiinnostavat massatapahtumat tarjoavat loistomahdollisuuden kiinnostavan B2B-tilaisuuden järjestämiselle. Pakkanen paukkuu ja pimeys laskeutuu aikaisin….

IBM Think 2018 -tapahtuma

Tapahtumamarkkinointi kasvaa kohisten

Tapahtumamarkkinointi voi Suomessa yhä vahvemmin. Nousukiitoinen trendi selviää Sponsorointi ja tapahtumamarkkinointi ry:n teettämästä Tapahtumabarometri-tutkimuksesta. Suomalaiset yritykset käyttivät vuonna 2018 tapahtumamarkkinointiin…

Briefin tekeminen tapahtumatoimistolle

Tapahtumatoimiston briefaus

Toimistokumppanin ohjeistamisessa on olennaista avata myös hankkeen taustat, tavoitteet ja kohderyhmä. Nappaa talteen tapahtumajärjestäjän check-list! Tärkeä tapahtuma on tulossa ja…

Kaipaatko inspiraatiota? Tilaa uutiskirjeemme