Inspiraatio maailmalta:
Bud Light Whatever

Super Bowl -mainos synnytti tapahtumakonseptin, josta tuli suurmenestys ja ilmiö.

Bud Light -oluen vuoden 2014 Super Bowl -mainos loi perustan tapahtumakonseptille, josta tuli tänäkin päivänä jatkuva ilmiö.

Kaikki alkoi tästä mainoksesta. Se teki #UpforWhatever hashtagistä trendin. Mainos kannusti katsojia julkaisemaan omia #UpforWhatever-videoita ja ilmiö kasvoi kuin lumipalloa. Tänään #UpforWhatever on USA:ssa osa millennial-sanastoa.

Panimoyhtiö Anheuser-Busch tarttui tilaisuuteen ja loi tapahtumakonseptin, jossa koko Crested Buttenin pikkukaupunki Coloradossa muutettiin #UpforWhatever USA -kaupungiksi ja sinne ”kutsuttiin” 1300 kohderyhmään kuuluvaa seikkailunhaluista ja hauskanpitoa rakastavaa 21-27-vuotiasta nauttimaan elämysten täyteisestä viikonlopusta syyskuussa 2014

Varmistaakseen, että osallistujat olivat varmasti #UpforWhatever-henkisiä, tapahtumaan piti hakea neljän kuukauden kampanjan aikana videoiden ja videokeskustelujen kautta. Kilpailua edistettiin muun muassa Facebookissa, Twitterissä, BuzzFeedissa ja The Onionissa sekä tapahtumissa, kuten Electric Daisy Carnival Las Vegasissa ja Lollapaloozassa Chicagossa. Yli 200 000 ihmistä haki lopulta mukaan tapahtumaan.

Jotta konseptin spontaani idea toteutuisi, niin voittajille ilmoitettiin vasta lähtöaamua edeltävänä iltana pääsystä tapahtumaan. Viikonloppu itsessään, lainaten BroBible-sivustoa, ”Put Mardi Gras and Carnival to shame”. Viikonloppu koostui 82 aktiviteetistä, 8 lavasta esityksineen ja konsertteineen, olut- ja ruokasessioista, sekä yllätyksellisistä katutapahtumista, joita kutsuttiin nimellä Stumble Upons.

Tapahtumien volyymi ja valikoima oli ainutlaatuinen ja sai tapahtuman erottumaan muista kokemuksellisista kampanjoista. Kokemusten jakamiseen kannustettiin ja vuoden 2014 osallistujat tuottivat yli 37 000 kappaletta omia sisältöjä tapahtumasta. Bud Light tuotti itse viikonloppuna 21 videota, joita se jakoi eri kanavissa maailmalle.

Kaiken kaikkiaan yli 1,8 miljoonaa kuluttajaa oli mukana #UpforWhatever-kampanjassa, mikä ylitti ennusteet yli 300 prosentilla.  Aktiivinen osallistuminen ja jakaminen sitouttivat tehokkaasti. Sitoutuminen oli 40 prosenttia korkeampi kuin alkuperäisellä Super Bowl -mainoksella. Mitatun kuukauden ajanjaksolla Bud Lightin juonti lisääntyi 39:lla prosentilla tapahtumasta tietoisten joukossa verrattuna niihin, jotka eivät olleet tietoisia kampanjasta. Ei ole ihme, että tapahtumakonseptista on tullut ilmiö, joka lentää edelleen: http://www.budlight.com/en/up-for-whatever.html

Tästä voimme ottaa opiksi sen, että vaikuttavuus ja sitoutuminen kasvavat merkittävästi, kun mainoksen (Super Bowl) passiivisen vastaanottamisen lisäksi tehdään kokemuksellinen kampanja aktiivisen jakamisen ympärille.

Haluatko kuulla miten vaikuttavuutta lisätään kokemuksellisten kampanjoiden keinoin.
Ota yhteyttä jyri.rasanen@wolttigroup.fi

Asiantuntija

Jyri Räsänen

Joogasta, filosofiasta ja lumella liikkumisesta innostunut Account Director / Partner, joka haluaa ennen kaikkea inspiroida asiakkaita ja työkavereita.

Motto: Action speaks louder than words. And I'm a man of great experience.

+358 40 5563 041 jyri.rasanen@wolttigroup.fi

Lue lisää

Lisää artikkeleita

Näin kick offista tulee liiketoiminnan työkalu

Huolella suunniteltu kick off muuttaa irrallisen seminaarin koko tilikauden kattavaksi liiketoiminnan työkaluksi. Kick offin merkitystä ei yrityksen menestykselle sovi vähätellä.… Read more »

Yhtiökokous markkinoi yrityksen brändiä

Hyvin järjestetty yhtiökokous on viesti. Se kertoo osakkeenomistajan arvon. Yhtiökokouksen koolle kutsuminen perustuu osakeyhtiölakiin. Se on pidettävä, mutta itse tapahtuman… Read more »

Suunnittelulla tehot irti tapahtuman vaikuttajamarkkinoinnista

Valjasta tarinasi kertojaksi vaikuttaja. Viestin uskottavuutta vahvistaa, jos yritys puhuu muullakin äänellä kuin omallaan. Livekohtaamisista saa myös enemmän irti, kun… Read more »

Tapahtumat tarvitsevat vastuullisuustrategiaa

Vastuullisuus: miksi et järjestäisi tapahtumaa vastuullisesti, jos kerran voit? Yritysten järjestämät tapahtumat ovat sekä henkilöstö- myös asiakastyön näkökulmasta korvaamattomia ja… Read more »

3,2 mrd eurolla näkyvyyttä suomalaiselle tapahtumaosaamiselle

Trumpin ja Putinin tapaaminen toi Helsingille ennennäkemättömän medianäkyvyyden. “Luottamus Woltti Groupin kykyyn ottaa tuotanto haltuun erittäin lyhyellä varoitusajalla ratkaisi kumppanivalinnan”,… Read more »

Vieraiden ehdoilla valittu paikka vahvistaa tapahtuman brändiä

Yhtä oikeaa tapahtuman paikkaa ei ole. Asiaa kannattaakin lähestyä käytännöllisyyden näkökulmasta. Keitä tapahtumaan tulee, missä juuri he liikkuvat ja miten?

Hyvät pikkujoulut sitouttavat työntekijät yrityksen tavoitteisiin

Kun pikkujoulut suunnitellaan huolellisesti, niihin käytettävä raha muuttuu kulusta investoinniksi, joka kasvattaa yhteenkuuluvuuden tunnetta ja sitoutumista yhteisiin tavoitteisiin.

Tapahtumamarkkinoinnin trendit vuonna 2018

Sosiaalinen vastuu, luovuus ja digitalisaatio leimaavat tapahtumamarkkinoinnin trendejä vuonna 2018. Woltti Groupin Jyri Räsänen keräsi tärkeimmät ilmiöt.

Näin yrityksesi tapahtuma onnistuu SuomiAreenalla

SuomiAreena on Suomen suurin yhteiskunnallinen keskustelutapahtuma. Se on huikea mahdollisuus, mutta jos siellä haluaa erottautua, kannattaa omaan tapahtumaan satsata.

Kaipaatko inspiraatiota? Tilaa uutiskirjeemme