Kokemuksellinen markkinointi hurmaa asiakkaan

Yritysten toiminta on usein me-lähtöistä – ikään kuin aurinko paistaisi yrityksestä. Kokemuksellisessa markkinoinnissa asiakkaan tarpeet ja toiveet, hänen tunteensa ja kokemuksensa ovat kaiken toiminnan keskiössä. Kokemuksellisen markkinointi tuottaa ihmisille aitoa lisäarvoa.

Seuraava esimerkki voi olla korni, mutta se kertoo jotain oleellista lisäarvon tuottamisesta: Yritys voi hurmata ihmisen 15 sentin arvoisella kertakäyttöisellä sadetakilla, jos se onnistuu ojentamaan sadetakin ihmiselle silloin, kun sataa. Kokemuksellinen markkinointi luo kokemuksia, jotka yllättävät positiivisesti, antavat relevanttia tietoa tai viihdyttävät – mikä asiakkaan tarve milloinkin sattuu olemaan.

Erottautuminen on yritysten merkittävimpiä haasteita, sillä tuotteet ja palvelut ovat loppujen lopuksi hyvin samanlaisia. Samaan aikaan markkinoinnin ja markkinointikanavien määrä on räjähtänyt käsiin. Paras tuote ei välttämättä voita, vaan se, joka nousee oikealla tavalla esiin.

Näyttäminen toimii paremmin kuin kertominen

Vielä 15 vuotta sitten brändi saattoi pärjätä olemalla vahva printissä ja TV:ssä. Digitaalisen median aikakaudella menestyvät sen sijaan brändit, jotka osaavat luoda kokemuksia.

Yritykselle jokainen piste, jossa brändi kohtaa ihmisen, on tärkeä – oli kyseessä sitten puhelinpalvelu, myymälä, yrityksen sisäinen tapahtuma tai massatapahtuma. Jokaisessa kohtaamisessa syntyy jonkinlainen kokemus. Ja jos kokemus on huono, voivat seuraukset olla huomattavat.

Sillä miten yritys käyttäytyy, on paljon suurempi merkitys kuin sillä, mitä yritys sanoo tai väittää. Kokemuksellinen markkinointi on aina tekemistä. Tässä ajassa yrityksillä ei oikeastaan ole muuta vaihtoehtoa kuin olla aktiivisia. Näyttäminen toimii paremmin kuin kertominen.

Tunteiden merkitys korostuu ostopäätöksissä

Ostopäätökset tehdään tutkitusti tunteella. Nykymaailman vaihtoehtojen runsaudesta johtuen tunteiden merkitys korostuu entisestään. Hyvä brändi sitouttaa asiakkaat yritykseen luomalla halutun tunnepitoisen mielikuvan yrityksestä.

Kokemuksellinen markkinointi tarjoaa tehokkaimman tavan sitoa asiakkaat yrityksen brändiin ja samalla kehittää brändi-imagoa. Suuressa osassa yrityksiä kokemuksien merkitystä ei ole vielä kunnolla ymmärretty, vaikka kokemuksellisen markkinoinnin nostaminen strategian keskiöön voisi tarjota mittavan kilpailuedun.

Digitalisoituneessakin maailmassa kaikki kommunikaatio tapahtuu – edelleen ja tekniikasta huolimatta – ihmiseltä ihmiselle. Digitalisoituminen vain korostaa ihmisten välisten kohtaamisten merkitystä. Asiakastilaisuudet ja yritysten sisäiset tapahtumat ovat fantastinen tilaisuus luoda yritykselle tärkeälle ihmiselle kokemus, jonka hän kokee arvokkaaksi ja muistaa pitkään.

Haluatko kuulla enemmän kokemuksellisesta markkinoinnista? Ota yhteyttä jyrki.aittola@wolttigroup.f

Asiantuntija

Jyrki Aittola

Synnynnäisesti kyltymätön CEO ja Senior Partner, liiketoiminnan kehittäjä ja strategi, joka etsii uusia ideoita ja näkökulmia.

Motto: We don´t remember day´s we remember moments.

+358 40 5036 625 jyrki.aittola@wolttigroup.fi

Lue lisää

Lisää artikkeleita

Luulitko tietäväsi kaiken vastuullisuudesta?

Tapahtumien vastuullisuutta ei ole vain pyrkimys hiilineutraaliuteen, vaan vastuullisuudessa on kyse johtamisjärjestelmästä. Yhtäkkiä vastuullisuuspuhe on läsnä kaikkialla. Onneksemme aihe ei…

Näin mittaat tapahtumamarkkinoinnin vaikuttavuutta

Näin mittaat tapahtumien tuloksia

Tapahtumien vaikuttavuuden mittaaminen on monelle haaste, eikä ihme. Olennaista on mitata aina samoja asioita ja muistaa myös analysoida tulokset. Vain…

Ensivaikutelman voi tehdä vain kerran

Ensivaikutelma joka tekee vaikutuksen

Ensivaikutelman voi tehdä vain kerran. Siksi sen on parasta olla hyvä. Ensivaikutelma ratkaisee. Vanha klisee on erityisen totta erityisesti yritysmaailman…

Työpajamuotoinen tapahtuma kiinnostaa

Kun ohjelman tekevät vieraat itse

Fasilitointi tekee yritystapahtumasta vaikuttavamman. “Perinteinen tapa järjestää B2B-tapahtuma on laittaa kutsuvieraat kuuntelemaan muiden juttuja. On keynote-puhuja, paneeli, pyöreän pöydän keskustelu…

Messut kiinnostavat taas

Älä unohda messuja

Kuinka ohjataan omalle messuosastolle juuri ne oikeat vieraat? Kun uudet tuotteet esitellään 3D-videoina ja ihmiset rakentavat ammattiverkostojaan sosiaalisessa mediassa, näyttävät…

Tapahtuman tarina alkaa jo kutsusta

Tapahtumassa brändi herää eloon

Tapahtuma kertoo tarinaa aina ensimmäisestä kutsuviestistä vieraiden siitä kertomiin kokemuksiin. Tapahtumaa suunniteltaessa on tärkeää miettiä, mitä asioita tilaisuudessa halutaan nostaa…

Tapahtumat ovat kohtaamisia, jotka jäävät mieleen

Ostopolun vaikuttavin kohtaamispiste

Tapahtumamarkkinointi on yksi tehokkaimmista ostokäyttäytymiseen vaikuttavista toimenpiteistä, mutta välitön myynti ei aina kerro olennaista tapahtuman aikaansaamasta vaikutuksesta. Markkinoijan vuosisuunnitelmassa tapahtumat…

Uudenlaista ajattelua Gas Fest -tapahtumassa

Kilpailumenestys kertoo uudesta ajattelusta

Markkinointialan kilpailuissa menestyvät suunnannäyttäjät, joissa tulokset pystytään osoittamaan ja asiat on tehty uudella tavalla. Tehdään tästä tapahtuma, joka voittaa palkintoja….

LUX Helsinki | kuva Petri Anttila

Yritystilaisuus ison tapahtuman kyljessä

LUX Helsinki, SuomiAreena ja muut laajaa kohderyhmää kiinnostavat massatapahtumat tarjoavat loistomahdollisuuden kiinnostavan B2B-tilaisuuden järjestämiselle. Pakkanen paukkuu ja pimeys laskeutuu aikaisin….

Kaipaatko inspiraatiota? Tilaa uutiskirjeemme