Kokemuksellinen markkinointi hurmaa asiakkaan

Yritysten toiminta on usein me-lähtöistä – ikään kuin aurinko paistaisi yrityksestä. Kokemuksellisessa markkinoinnissa asiakkaan tarpeet ja toiveet, hänen tunteensa ja kokemuksensa ovat kaiken toiminnan keskiössä. Kokemuksellisen markkinointi tuottaa ihmisille aitoa lisäarvoa.

Seuraava esimerkki voi olla korni, mutta se kertoo jotain oleellista lisäarvon tuottamisesta: Yritys voi hurmata ihmisen 15 sentin arvoisella kertakäyttöisellä sadetakilla, jos se onnistuu ojentamaan sadetakin ihmiselle silloin, kun sataa. Kokemuksellinen markkinointi luo kokemuksia, jotka yllättävät positiivisesti, antavat relevanttia tietoa tai viihdyttävät – mikä asiakkaan tarve milloinkin sattuu olemaan.

Erottautuminen on yritysten merkittävimpiä haasteita, sillä tuotteet ja palvelut ovat loppujen lopuksi hyvin samanlaisia. Samaan aikaan markkinoinnin ja markkinointikanavien määrä on räjähtänyt käsiin. Paras tuote ei välttämättä voita, vaan se, joka nousee oikealla tavalla esiin.

Näyttäminen toimii paremmin kuin kertominen

Vielä 15 vuotta sitten brändi saattoi pärjätä olemalla vahva printissä ja TV:ssä. Digitaalisen median aikakaudella menestyvät sen sijaan brändit, jotka osaavat luoda kokemuksia.

Yritykselle jokainen piste, jossa brändi kohtaa ihmisen, on tärkeä – oli kyseessä sitten puhelinpalvelu, myymälä, yrityksen sisäinen tapahtuma tai massatapahtuma. Jokaisessa kohtaamisessa syntyy jonkinlainen kokemus. Ja jos kokemus on huono, voivat seuraukset olla huomattavat.

Sillä miten yritys käyttäytyy, on paljon suurempi merkitys kuin sillä, mitä yritys sanoo tai väittää. Kokemuksellinen markkinointi on aina tekemistä. Tässä ajassa yrityksillä ei oikeastaan ole muuta vaihtoehtoa kuin olla aktiivisia. Näyttäminen toimii paremmin kuin kertominen.

Tunteiden merkitys korostuu ostopäätöksissä

Ostopäätökset tehdään tutkitusti tunteella. Nykymaailman vaihtoehtojen runsaudesta johtuen tunteiden merkitys korostuu entisestään. Hyvä brändi sitouttaa asiakkaat yritykseen luomalla halutun tunnepitoisen mielikuvan yrityksestä.

Kokemuksellinen markkinointi tarjoaa tehokkaimman tavan sitoa asiakkaat yrityksen brändiin ja samalla kehittää brändi-imagoa. Suuressa osassa yrityksiä kokemuksien merkitystä ei ole vielä kunnolla ymmärretty, vaikka kokemuksellisen markkinoinnin nostaminen strategian keskiöön voisi tarjota mittavan kilpailuedun.

Digitalisoituneessakin maailmassa kaikki kommunikaatio tapahtuu – edelleen ja tekniikasta huolimatta – ihmiseltä ihmiselle. Digitalisoituminen vain korostaa ihmisten välisten kohtaamisten merkitystä. Asiakastilaisuudet ja yritysten sisäiset tapahtumat ovat fantastinen tilaisuus luoda yritykselle tärkeälle ihmiselle kokemus, jonka hän kokee arvokkaaksi ja muistaa pitkään.

Haluatko kuulla enemmän kokemuksellisesta markkinoinnista? Ota yhteyttä jyrki.aittola@wolttigroup.f

Asiantuntija

Jyrki Aittola

Synnynnäisesti kyltymätön CEO ja Senior Partner, liiketoiminnan kehittäjä ja strategi, joka etsii uusia ideoita ja näkökulmia.

Motto: We don´t remember day´s we remember moments.

+358 40 5036 625 jyrki.aittola@wolttigroup.fi

Lue lisää

Lisää artikkeleita

Vieraiden ehdoilla valittu paikka vahvistaa tapahtuman brändiä

Yhtä oikeaa tapahtuman paikkaa ei ole. Asiaa kannattaakin lähestyä käytännöllisyyden näkökulmasta. Keitä tapahtumaan tulee, missä juuri he liikkuvat ja miten?

Hyvät pikkujoulut sitouttavat työntekijät yrityksen tavoitteisiin

Kun pikkujoulut suunnitellaan huolellisesti, niihin käytettävä raha muuttuu kulusta investoinniksi, joka kasvattaa yhteenkuuluvuuden tunnetta ja sitoutumista yhteisiin tavoitteisiin.

Tapahtumamarkkinoinnin trendit vuonna 2018

Sosiaalinen vastuu, luovuus ja digitalisaatio leimaavat tapahtumamarkkinoinnin trendejä vuonna 2018. Woltti Groupin Jyri Räsänen keräsi tärkeimmät ilmiöt.

Näin yrityksesi tapahtuma onnistuu SuomiAreenalla

SuomiAreena on Suomen suurin yhteiskunnallinen keskustelutapahtuma. Se on huikea mahdollisuus, mutta jos siellä haluaa erottautua, kannattaa omaan tapahtumaan satsata.

Kuvatekniikka kruunaa hyvin suunnitellun seminaarisisällön

Seminaarin kuvatekniikan suunnittelu perustuu aina siihen, mitä yritys haluaa esittää ja missä. Joskus karismaattisen motivaatiopuhujan viesti voi saada pelkistetystä ympäristöstä jopa lisää voimaa.

Liiketoimintaa lujittava luottamus syntyy vain ihmisten kohtaamisista

”Vaikka maailma digitalisoituisi kuinka paljon tahansa, tarpeemme tavata toisia ihmisiä ei häviä koskaan. Päinvastoin, kaikilla yrityksille on tarve vahvistaa suhteita tärkeisiin asiakkaisiin.

14 asiaa, jotka vaikuttavat tapahtumatuotannon budjettiin

Kun tapahtuma suunnitellaan ja järjestetään omin voimin, budjetti paukkuu herkästi. Lue, mitkä 14 asiaa vaikuttavat tapahtumatuotannon budjetointiin ja kustannuksiin.

Tapahtumien data markkinoinnin automaation käyttöön

Tapahtumien data kannattaa kerätä ja ottaa osaksi markkinoinnin automaatiota. Tämä vaatii hyvän suunnittelun ja selkeät säännöt. Lopputulos näkyy myynnin tehostumisena.

Sisäisillä tapahtumilla sitoutetaan ja tehdään tulosta

Työntekijät ovat olleet yritysten tärkein voimavara juhlapuheissa jo kauan. Nyt he ovat sitä oikeasti, ja siksi heihin kannattaa satsata.

Kaipaatko inspiraatiota? Tilaa uutiskirjeemme