Kuvatekniikan ABC tapahtumajärjestäjille

Tapahtumien kuvatekniikassa on yllättävän paljon pieniä yksityiskohtia, joissa voi mennä pieleen.

Huono kuvatekniikka voi pilata tapahtuman ja hyvällä kuvatekniikalla viestin perillemeno varmistetaan. ”Viestin sujuva esiintuominen on tapahtuman tärkein tehtävä”, Woltti Groupin CTO ja senior partner Roy-Petri Pashur painottaa.

Tekniikalla viestin välittymistä yleisölle voidaan auttaa, mutta huonosti toimiva tekniikka voi pilata koko tapahtuman.

Yrityksissä tapahtumia suunnittelevien ja niitä järjestävien ei tarvitse murehtia teknisistä yksityiskohdista, koska ne voi jättää tapahtumatoimiston asiantuntijoiden vastuulle.

Tarkista perusasiat

Muutama asia kannattaa kuitenkin selvittää ja hoitaa jo ennen kuin ottaa yhteyttä tapahtumatoimistoon:

  1. Onko tapahtumapaikan tekniikka ajantasalla? Jos käytetään tapahtumapaikan tarjoamaa laitteistoa, varmista, että kuvantoistolaite eli näyttö tai projektori on Full HD -tasoinen.
  2. Informoi esiintyjiä etukäteen. Tapahtuman esityksistä muodostuu sujuva kokonaisuus, kun esiintyjät valmistavat esityksensä samassa kuvasuhteessa. Nykyään käytetään kuvasuhdetta 16:9. ”Kuvasuhteiden muuttaminen jälkeenpäin aiheuttaa paljon ylimääräistä työtä ja lisäkustannuksia”, Pashur huomauttaa.
  3. Tuleeko tilaan luonnonvaloa? Jos kuvantoistoon käytetään projektoria, on pidettävä huolta siitä, että tilaan tuleva luonnonvalo voidaan tarvittaessa sulkea pois esimerkiksi verhoilla. ”Ledinäyttöjen kanssa ei yleensä tule ongelmia, koska niiden kirkkautta pystytään säätämään”, Pashur sanoo.

Saumattomasti esityksestä toiseen

Varsinaisen tapahtuman aikana tilaisuuden onnistumista voidaan auttaa teknisillä apuvälineillä. Puhujat saavat keskittyä rauhassa esityksiinsä, ja tapahtumatoimiston av-teknikko pitää huolta siitä, että kunkin esityksen materiaalit ilmestyvät screenille oikeaan aikaan.

”Yleisö ei joudu katsomaan esitysten välillä mustaa näyttöä tai tietokoneen työpöytänäkymää, kun av-teknikko pitää huolta tilaisuuden rungosta. Screenille voidaan heijastaa esitysten välillä esimerkiksi tapahtuman logo, aikataulu, videoita tai kuvia”, Pashur mainitsee.

Laatu syntyy yksityiskohdista

Av-teknikko pitää huolta myös siitä, että puhujien esityksissä mahdollisesti olevat videot ja animaatiot toistuvat yleisölle korkealaatuisina. Käytännössä tämä varmistetaan niin, että videot irrotetaan Power Point -esityksistä ja toistetaan erikseen.

Tilaisuuden puhujilla on kädessään ”klikkeri”, jota painelemalla he siirtyvät omassa esityksessään eteenpäin. He saavat avukseen myös puhujatukinäytön, jolta he näkevät saman näkymän, jonka yleisö näkee screenillä. ”Puhujan ei tarvitse katsella selkänsä taakse, vaan hän voi pitää koko ajan katsekontaktin yleisöön”, Pashur sanoo.

Erillisellä näytöllä pyörivä counter-kello auttaa pysymään aikataulussa, koska se laskee, kuinka paljon esitysaikaa on vielä jäljellä. ”Puhujilla on rauhallinen ja varma olo, kun heidän ei tarvitse miettiä mitään teknisiä asioita”, Pashur sanoo.

Äänentoisto mitoitetaan yleisön mukaan

Tapahtumien äänentoisto on asia, jonka yritysten tapahtumavastaavat voivat jättää tapahtumatoimiston ammattitaitoisen henkilökunnan vastuulle. Tila saattaa asettaa rajoituksia esimerkiksi musiikkiesitysten ja vaikuttavien äänitehosteiden toistamiselle.

”Tapahtumatoimisto tai tekniikasta vastaava yritys mitoittaa äänentoiston riittäväksi tilaisuuden luonteen ja ihmismäärän mukaan”, Pashur toteaa.

Haluatko tietää lisää tapahtumien kuvatekniikasta?
Ota yhteyttä: roy-petri.pashur@wolttigroup.fi

Asiantuntija

Roy-Petri Pashur

CTO, Senior Partner, jolla on yli 20 vuoden kokemus digitaalisesta AV-tekniikasta.

Motto: Tehdään hienoja projekteja täydellä sydämellä, jottei vaan lopulta päädytä "oikeisiin" töihin.

+358 50 525 2627 roy-petri.pashur@wolttigroup.fi

Lue lisää

Lisää artikkeleita

Tunne kohderyhmäsi intohimon aiheet

Tunne kohderyhmäsi intohimopisteet 

Jotta vieraat saadaan paikalle, on olennaista tunnistaa, mihin tapahtuman kohderyhmä suhtautuu intohimoisesti ja mikä heille on merkityksellistä. Tapahtumamarkkinoinnissa on entistä…

Woltti Goup muuttaa

Woltti Group muuttaa

Jatkossa löydät meidät osoitteesta Teollisuuskatu 33 – vain kivenheiton päästä entisistä toimitiloistamme. Viisitoista vuotta Helsingin Alppilassa on tullut päätökseen. Train factory…

Lauri Rotko, Helsinki Marketing

Vastuullisempia tilaisuuksia Helsingissä

Helsinki Marketing järjestää ensimmäisen Sustainable meeting -toimintamallinsa mukaisen tilaisuuden syyskuussa Finlandia-talossa. Pilotti on alku aiempaa vastuullisemmille B2B-tapahtumille Helsingissä ja osa…

Luulitko tietäväsi kaiken vastuullisuudesta?

Tapahtumien vastuullisuutta ei ole vain pyrkimys hiilineutraaliuteen, vaan vastuullisuudessa on kyse johtamisjärjestelmästä. Yhtäkkiä vastuullisuuspuhe on läsnä kaikkialla. Onneksemme aihe ei…

Näin mittaat tapahtumamarkkinoinnin vaikuttavuutta

Näin mittaat tapahtumien tuloksia

Tapahtumien vaikuttavuuden mittaaminen on monelle haaste, eikä ihme. Olennaista on mitata aina samoja asioita ja muistaa myös analysoida tulokset. Vain…

Ensivaikutelman voi tehdä vain kerran

Ensivaikutelma joka tekee vaikutuksen

Ensivaikutelman voi tehdä vain kerran. Siksi sen on parasta olla hyvä. Ensivaikutelma ratkaisee. Vanha klisee on erityisen totta erityisesti yritysmaailman…

Työpajamuotoinen tapahtuma kiinnostaa

Kun ohjelman tekevät vieraat itse

Fasilitointi tekee yritystapahtumasta vaikuttavamman. “Perinteinen tapa järjestää B2B-tapahtuma on laittaa kutsuvieraat kuuntelemaan muiden juttuja. On keynote-puhuja, paneeli, pyöreän pöydän keskustelu…

Messut kiinnostavat taas

Älä unohda messuja

Kuinka ohjataan omalle messuosastolle juuri ne oikeat vieraat? Kun uudet tuotteet esitellään 3D-videoina ja ihmiset rakentavat ammattiverkostojaan sosiaalisessa mediassa, näyttävät…

Tapahtuman tarina alkaa jo kutsusta

Tapahtumassa brändi herää eloon

Tapahtuma kertoo tarinaa aina ensimmäisestä kutsuviestistä vieraiden siitä kertomiin kokemuksiin. Tapahtumaa suunniteltaessa on tärkeää miettiä, mitä asioita tilaisuudessa halutaan nostaa…

Kaipaatko inspiraatiota? Tilaa uutiskirjeemme