Kuvatekniikka kruunaa hyvin suunnitellun seminaarisisällön

”Mielenosoituksessa megafoni toimii hyvin, rock-konsertissa ei”, Woltti Groupin teknologiajohtaja Roy-Petri Pashur kiteyttää.

Seminaarin kuvatekniikan suunnittelu perustuu aina siihen, mitä yritys haluaa esittää ja missä. Joskus esitys tarvitse tukea herätäkseen eloon. Sen sijaan persoonaltaan karismaattisen motivaatiopuhujan viesti voi saada pelkistetystä ympäristöstä jopa lisää voimaa.

”Yleisohjeena sanoisin, että mieluummin kuin ostaa heti kaiken mahdollisen tekniikan, kannattaa pistää aikaa ja rahaa viestin kehittämiseen. Sisältö ratkaisee, aina”, Woltti Groupissa AD:na työskentelevä Olavi Kaste sanoo.

Perusasiat kuntoon heti alussa

Oikein toteutettu visuaalinen esitystekniikka on voimakas väline, joka jättää parhaimmillaan seminaarin osallistujille wau-elämyksen yrityksen järjestämästä tapahtumasta. Tilaajan ei tarvitse itse tuntea tekniikkaa tai keksiä esittämisen ratkaisuja. Jotta ohjelmatoimiston tai tapahtumajärjestäjän tekniikasta saadaan paras hyöty irti, pitää tilaajan kuitenkin osata ottaa tietyt peruskysymykset huomioon:

  1. Mitä halutaan viestiä? Tekniikka vahvistaa hyvää sisältöä, muttei pelasta huonoa.
  2. Kuka puhuu? Esiintyjän persoona ja kyvyt vaikuttavat siihen, millaisia välineitä puheen tueksi tarvitaan.
  3. Kuinka tärkeää visuaalinen ilotulitus on? Mitä enemmän esitystekniikalta odotetaan, sitä avarampi ja valaisultaan hallitumpi tilan on oltava.
  4. Mitä voisimme ja haluaisimme esittää tavallisuudesta poikkeavalla tavalla?
    Erityisesti liiketoiminnan tilaa ja suunnitelmia kuvaava puhe sisältää helposti paljon lukuja. Luvut tulisi tiivistää esimerkiksi animoiduiksi kaavioiksi tai käyttää muita helposti sisäistettäviä esitystapoja.

Paikka määrittää mahdollisuudet

Mitä kunnianhimoisempi seminaarin esitystekniikasta halutaan, sitä enemmän korostuu tilan merkitys. Asiakkaan ei tarvitse tietää vastauksia, mutta alkuvaiheen aktiivisuus palkitaan lopputuloksessa.

”Usein tilan halutaan olevan valoisa ja kaunis. Esitystekniikan näkökulmasta se vain tarkoittaa sitä, että joudumme käyttämään suuren määrän aikaa ja rahaa tilan pimentämiseksi ja valon hallitsemiseksi”, Kaste kertoo.

Myös tilan rakenne voi yllättää. Jos esimerkiksi pylväitä tai muita tilan jakajia on paljon, tarvitaan ylimääräisiä näyttöjä, jotta jokainen vieras näkee esitykset. Tilan matala korkeus puolestaan rajoittaa taustascreenien kokoa.

”Jo varausvaiheessa kannattaa olla yhteydessä tapahtumajärjestäjään. He osaavat kertoa, mitä missäkin tilassa on mahdollista toteuttaa, sillä useimmat kokouspaikat ovat alan ihmisille ennalta tuttuja”, Kaste sanoo.

Mieti, miten voisi repäistä

Seminaari esitystekniikassa puhujaa helpottava countdown-kello, puhujan edestä löytyvä lavanäyttö, sekä laadukas äänentoisto ovat asiansa osaavalle tapahtumajärjestäjälle perusratkaisuja. Isolle joukolle tarjottava seminaari on järjestävälle yritykselle aina suuri panostus. Miksi siis tyytyä tavanomaiseen?

”Ehkä voisi miettiä, minkälaisia asioita oma yritys haluaisi esittää eri tavalla kuin muut. Hyvin toteutettu visuaalisuus jättää yleisöön vahvan muistijäljen”, Kaste sanoo.

Hyvä esimerkki tästä on esityksen heijastaminen niin sanotulle suurkuvanäytölle, joka voi halkaisijaltaan olla jopa koko seinän levyinen. Teknisesti suurkuvanäyttö voidaan toteuttaa useilla projektoreilla tai led-paneeleilla.

Lisää elävyyttä esityksiin saadaan myös sisällön animaatioilla. Niiden avulla esityksessä voidaan havainnollisesti liikkua esimerkiksi suuressa satamassa tai vaikka solun sisällä.

”Visuaalinen puoli eri kanavista monipuolistuu koko ajan, ja siksi erottautuminen on jatkuvasti vaikeampaa. Jos haluaa erottua niin että se muistetaan, auttaa kun esitys on visualisoitu kunnolla ja ammattimaisesti”, Pashur sanoo.

Lähetä ja ota talteen

Kaikki vieraat eivät milloinkaan pääse paikalle. Hyvä ratkaisu onkin striimata eli lähettää seminaari suorana verkkolähetyksenä.

”Se käy nykyisin helposti. Useimmiten tapahtuma saadaan sekä striimattua liveksi että tallennettua myöhempää katselua varten yhdellä kertaa, Pashur sanoo.

Niin striimaaminen kuin esityksen tallentaminenkin ovat huomaavaista palvelua niitä kohtaan, jotka eivät pääse paikalle. Samalla tapahtuman kokijamäärää saadaan kasvatettua parhaimmillaan moninkertaiseksi pelkästään paikallaan olijoihin verrattuna.

Näin yhä useammalla on mahdollisuus yhdistää hienosti järjestetty tapahtuma yritykseen brändiin.

”Striimit tai tallenteet voidaan esittää yrityksen omalla verkkosivulla, mutta erityisesti isompien tapahtumien kohdalla voidaan myös miettiä oman verkkosivun eli landing pagen rakentamista vain tapahtumaa varten”, Kaste sanoo.

Haluatko tietää lisää tapahtumien kuvatekniikasta? Ota yhteyttä Roy-Petri Pashur: roy-petri.pashur@wolttigroup.fi

Asiantuntija

Roy-Petri Pashur

CTO, Senior Partner, jolla on yli 20 vuoden kokemus digitaalisesta AV-tekniikasta.

Motto: Tehdään hienoja projekteja täydellä sydämellä, jottei vaan lopulta päädytä "oikeisiin" töihin.

+358 50 525 2627 roy-petri.pashur@wolttigroup.fi

Lue lisää

Lisää artikkeleita

Vieraiden ehdoilla valittu paikka vahvistaa tapahtuman brändiä

Yhtä oikeaa tapahtuman paikkaa ei ole. Asiaa kannattaakin lähestyä käytännöllisyyden näkökulmasta. Keitä tapahtumaan tulee, missä juuri he liikkuvat ja miten?

Hyvät pikkujoulut sitouttavat työntekijät yrityksen tavoitteisiin

Kun pikkujoulut suunnitellaan huolellisesti, niihin käytettävä raha muuttuu kulusta investoinniksi, joka kasvattaa yhteenkuuluvuuden tunnetta ja sitoutumista yhteisiin tavoitteisiin.

Tapahtumamarkkinoinnin trendit vuonna 2018

Sosiaalinen vastuu, luovuus ja digitalisaatio leimaavat tapahtumamarkkinoinnin trendejä vuonna 2018. Woltti Groupin Jyri Räsänen keräsi tärkeimmät ilmiöt.

Näin yrityksesi tapahtuma onnistuu SuomiAreenalla

SuomiAreena on Suomen suurin yhteiskunnallinen keskustelutapahtuma. Se on huikea mahdollisuus, mutta jos siellä haluaa erottautua, kannattaa omaan tapahtumaan satsata.

Liiketoimintaa lujittava luottamus syntyy vain ihmisten kohtaamisista

”Vaikka maailma digitalisoituisi kuinka paljon tahansa, tarpeemme tavata toisia ihmisiä ei häviä koskaan. Päinvastoin, kaikilla yrityksille on tarve vahvistaa suhteita tärkeisiin asiakkaisiin.

14 asiaa, jotka vaikuttavat tapahtumatuotannon budjettiin

Kun tapahtuma suunnitellaan ja järjestetään omin voimin, budjetti paukkuu herkästi. Lue, mitkä 14 asiaa vaikuttavat tapahtumatuotannon budjetointiin ja kustannuksiin.

Tapahtumien data markkinoinnin automaation käyttöön

Tapahtumien data kannattaa kerätä ja ottaa osaksi markkinoinnin automaatiota. Tämä vaatii hyvän suunnittelun ja selkeät säännöt. Lopputulos näkyy myynnin tehostumisena.

Sisäisillä tapahtumilla sitoutetaan ja tehdään tulosta

Työntekijät ovat olleet yritysten tärkein voimavara juhlapuheissa jo kauan. Nyt he ovat sitä oikeasti, ja siksi heihin kannattaa satsata.

Osaatko sponsoroida vaikuttavasti?

Sponsorointi on tehokas tapa päästä kiinni relevantilla tavalla haluamaansa yleisöön. Se vain pitää tehdä oikealla ja vaikuttavalla tavalla.

Kaipaatko inspiraatiota? Tilaa uutiskirjeemme