Milloin kannattaa striimata tapahtuma suoraan nettiin?

Suora striimaus on työkalu, jolla yritys voi viestiä yhtä tehokkaasti kuin uutismediat.

Uutiset leviävät salamannopeasti maailman eri kolkkiin internetin välityksellä. Ihmiset ovat tottuneet reaaliaikaiseen tiedonvälitykseen ja haluavat tietoa heti. Kun esimerkiksi lehdistötilaisuuden tapahtumat jaetaan striimaamalla internetin välityksellä, yrityksen viesti tavoittaa välittömästi suuren joukon ihmisiä.

Kolme tärkeää vaihetta striimauksen onnistumiseen

Onnistuneeseen striimaukseen tarvitaan Woltti Groupin CTOn ja senior partnerin Roy-Petri Pashurin mukaan kolme asiaa, joista kahteen ensimmäiseen viestin lähettäjä voi vaikuttaa.

”Ensinnäkin kannattaa huolehtia siitä, että lähettäjän nettiyhteys on paras saatavilla oleva. Minimivaatimus on 10 Mb/s, mutta on vielä parempi, jos yhteys on valokuidun päässä. Silloin lähetykset eivät pätki”, Pashur sanoo.

Toinen tärkeä askel reaaliaikaiseen viestinvälitykseen on käyttää viestin jakamisessa jakelijaa, jolla on nopeat ja luotettavat verkot ympäri maailmaa. Sellainen on esimerkiksi livestream.com, jota kansainväliset uutistoimistot ja myös Woltti Group käyttävät.

Kolmanneksi tarvitaan toimiva nettiyhteys myös vastaanottajapäässä.

Striimin voi katsoa myös tallenteena

”Vastaanottajan nettiyhteyden laatuun viestin lähettäjä ei voi vaikuttaa, mutta viestin perillemeno varmistetaan sillä, että striimaamalla jaettu tapahtuma voidaan katsoa myöhemmin ondemand-tallenteena”, Pashur sanoo.

Tallenne on ratkaisu myös aikavyöhykkeiden aiheuttamaan ongelmaan. Striimi tavoittaa suoraan tai tallenteena kansainvälisesti toimivan yrityksen työntekijät eri puolilla maailmaa, silloin kun se työntekijöille parhaiten sopii. Kenenkään ei tarvitse nousta keskellä yötä katsomaan live-lähetystä.

”Tallenne kannattaa sijoittaa samaan nettisosoitteeseen, mistä myös suora lähetys on katsottavissa”, Pashur vinkkaa.

Markkinoi striimiä etukäteen

Tapahtumasta lähetettävän suoran striimauksen vaikuttavuutta pystytään seuraamaan hyvin tarkkaan. Tekniset tiedot kertovat, missä striimiä on katsottu, millaisella laitteella ja kuinka kauan.

Pashur kehottaa yrityksiä valmistelemaan suoraa striimausta huolellisesti, jotta se tavoittaisi laajan katsojajoukon ja juuri halutun kohdeyleisön. Striimiä kannattaa mainostaa etukäteen ja houkutella sille katsojia.

”Striimille tehdään usein oma sivusto, jolle varataan oma domain”, Pashur huomauttaa.

Ensimmäiseen striimaukseen ei silti kannata ladata taivaita hipovia odotuksia. Katsojien määrä kyllä lisääntyy, kun striimeistä tulee osa yrityskulttuuria.

”Striimaus on monipuolinen ja hyvä työkalu, kun sen käyttöön on yrityksessä opittu”, Pashur vinkkaa.

Haluatko tietää enemmän suorasta striimauksesta?
Ota yhteyttä: roy-petri.pashur@wolttigroup.fi

Asiantuntija

Roy-Petri Pashur

CTO, Senior Partner, jolla on yli 20 vuoden kokemus digitaalisesta AV-tekniikasta.

Motto: Tehdään hienoja projekteja täydellä sydämellä, jottei vaan lopulta päädytä "oikeisiin" töihin.

+358 50 525 2627 roy-petri.pashur@wolttigroup.fi

Lue lisää

Lisää artikkeleita

Vieraiden ehdoilla valittu paikka vahvistaa tapahtuman brändiä

Yhtä oikeaa tapahtuman paikkaa ei ole. Asiaa kannattaakin lähestyä käytännöllisyyden näkökulmasta. Keitä tapahtumaan tulee, missä juuri he liikkuvat ja miten?

Hyvät pikkujoulut sitouttavat työntekijät yrityksen tavoitteisiin

Kun pikkujoulut suunnitellaan huolellisesti, niihin käytettävä raha muuttuu kulusta investoinniksi, joka kasvattaa yhteenkuuluvuuden tunnetta ja sitoutumista yhteisiin tavoitteisiin.

Tapahtumamarkkinoinnin trendit vuonna 2018

Sosiaalinen vastuu, luovuus ja digitalisaatio leimaavat tapahtumamarkkinoinnin trendejä vuonna 2018. Woltti Groupin Jyri Räsänen keräsi tärkeimmät ilmiöt.

Näin yrityksesi tapahtuma onnistuu SuomiAreenalla

SuomiAreena on Suomen suurin yhteiskunnallinen keskustelutapahtuma. Se on huikea mahdollisuus, mutta jos siellä haluaa erottautua, kannattaa omaan tapahtumaan satsata.

Kuvatekniikka kruunaa hyvin suunnitellun seminaarisisällön

Seminaarin kuvatekniikan suunnittelu perustuu aina siihen, mitä yritys haluaa esittää ja missä. Joskus karismaattisen motivaatiopuhujan viesti voi saada pelkistetystä ympäristöstä jopa lisää voimaa.

Liiketoimintaa lujittava luottamus syntyy vain ihmisten kohtaamisista

”Vaikka maailma digitalisoituisi kuinka paljon tahansa, tarpeemme tavata toisia ihmisiä ei häviä koskaan. Päinvastoin, kaikilla yrityksille on tarve vahvistaa suhteita tärkeisiin asiakkaisiin.

14 asiaa, jotka vaikuttavat tapahtumatuotannon budjettiin

Kun tapahtuma suunnitellaan ja järjestetään omin voimin, budjetti paukkuu herkästi. Lue, mitkä 14 asiaa vaikuttavat tapahtumatuotannon budjetointiin ja kustannuksiin.

Tapahtumien data markkinoinnin automaation käyttöön

Tapahtumien data kannattaa kerätä ja ottaa osaksi markkinoinnin automaatiota. Tämä vaatii hyvän suunnittelun ja selkeät säännöt. Lopputulos näkyy myynnin tehostumisena.

Sisäisillä tapahtumilla sitoutetaan ja tehdään tulosta

Työntekijät ovat olleet yritysten tärkein voimavara juhlapuheissa jo kauan. Nyt he ovat sitä oikeasti, ja siksi heihin kannattaa satsata.

Kaipaatko inspiraatiota? Tilaa uutiskirjeemme