Milloin kannattaa striimata tapahtuma suoraan nettiin?

Suora striimaus on työkalu, jolla yritys voi viestiä yhtä tehokkaasti kuin uutismediat.

Uutiset leviävät salamannopeasti maailman eri kolkkiin internetin välityksellä. Ihmiset ovat tottuneet reaaliaikaiseen tiedonvälitykseen ja haluavat tietoa heti. Kun esimerkiksi lehdistötilaisuuden tapahtumat jaetaan striimaamalla internetin välityksellä, yrityksen viesti tavoittaa välittömästi suuren joukon ihmisiä.

Kolme tärkeää vaihetta striimauksen onnistumiseen

Onnistuneeseen striimaukseen tarvitaan Woltti Groupin CTOn ja senior partnerin Roy-Petri Pashurin mukaan kolme asiaa, joista kahteen ensimmäiseen viestin lähettäjä voi vaikuttaa.

”Ensinnäkin kannattaa huolehtia siitä, että lähettäjän nettiyhteys on paras saatavilla oleva. Minimivaatimus on 10 Mb/s, mutta on vielä parempi, jos yhteys on valokuidun päässä. Silloin lähetykset eivät pätki”, Pashur sanoo.

Toinen tärkeä askel reaaliaikaiseen viestinvälitykseen on käyttää viestin jakamisessa jakelijaa, jolla on nopeat ja luotettavat verkot ympäri maailmaa. Sellainen on esimerkiksi livestream.com, jota kansainväliset uutistoimistot ja myös Woltti Group käyttävät.

Kolmanneksi tarvitaan toimiva nettiyhteys myös vastaanottajapäässä.

Striimin voi katsoa myös tallenteena

”Vastaanottajan nettiyhteyden laatuun viestin lähettäjä ei voi vaikuttaa, mutta viestin perillemeno varmistetaan sillä, että striimaamalla jaettu tapahtuma voidaan katsoa myöhemmin ondemand-tallenteena”, Pashur sanoo.

Tallenne on ratkaisu myös aikavyöhykkeiden aiheuttamaan ongelmaan. Striimi tavoittaa suoraan tai tallenteena kansainvälisesti toimivan yrityksen työntekijät eri puolilla maailmaa, silloin kun se työntekijöille parhaiten sopii. Kenenkään ei tarvitse nousta keskellä yötä katsomaan live-lähetystä.

”Tallenne kannattaa sijoittaa samaan nettisosoitteeseen, mistä myös suora lähetys on katsottavissa”, Pashur vinkkaa.

Markkinoi striimiä etukäteen

Tapahtumasta lähetettävän suoran striimauksen vaikuttavuutta pystytään seuraamaan hyvin tarkkaan. Tekniset tiedot kertovat, missä striimiä on katsottu, millaisella laitteella ja kuinka kauan.

Pashur kehottaa yrityksiä valmistelemaan suoraa striimausta huolellisesti, jotta se tavoittaisi laajan katsojajoukon ja juuri halutun kohdeyleisön. Striimiä kannattaa mainostaa etukäteen ja houkutella sille katsojia.

”Striimille tehdään usein oma sivusto, jolle varataan oma domain”, Pashur huomauttaa.

Ensimmäiseen striimaukseen ei silti kannata ladata taivaita hipovia odotuksia. Katsojien määrä kyllä lisääntyy, kun striimeistä tulee osa yrityskulttuuria.

”Striimaus on monipuolinen ja hyvä työkalu, kun sen käyttöön on yrityksessä opittu”, Pashur vinkkaa.

Haluatko tietää enemmän suorasta striimauksesta?
Ota yhteyttä: roy-petri.pashur@wolttigroup.fi

Asiantuntija

Roy-Petri Pashur

CTO, Senior Partner, jolla on yli 20 vuoden kokemus digitaalisesta AV-tekniikasta.

Motto: Tehdään hienoja projekteja täydellä sydämellä, jottei vaan lopulta päädytä "oikeisiin" töihin.

+358 50 525 2627 roy-petri.pashur@wolttigroup.fi

Lue lisää

Lisää artikkeleita

Uudenlaista ajattelua Gas Fest -tapahtumassa

Kilpailumenestys kertoo uudesta ajattelusta

Markkinointialan kilpailuissa menestyvät suunnannäyttäjät, joissa tulokset pystytään osoittamaan ja asiat on tehty uudella tavalla. Tehdään tästä tapahtuma, joka voittaa palkintoja….

LUX Helsinki | kuva Petri Anttila

Yritystilaisuus ison tapahtuman kyljessä

LUX Helsinki, SuomiAreena ja muut laajaa kohderyhmää kiinnostavat massatapahtumat tarjoavat loistomahdollisuuden kiinnostavan B2B-tilaisuuden järjestämiselle. Pakkanen paukkuu ja pimeys laskeutuu aikaisin….

IBM Think 2018 -tapahtuma

Tapahtumamarkkinointi kasvaa kohisten

Tapahtumamarkkinointi voi Suomessa yhä vahvemmin. Nousukiitoinen trendi selviää Sponsorointi ja tapahtumamarkkinointi ry:n teettämästä Tapahtumabarometri-tutkimuksesta. Suomalaiset yritykset käyttivät vuonna 2018 tapahtumamarkkinointiin…

Briefin tekeminen tapahtumatoimistolle

Tapahtumatoimiston briefaus

Toimistokumppanin ohjeistamisessa on olennaista avata myös hankkeen taustat, tavoitteet ja kohderyhmä. Nappaa talteen tapahtumajärjestäjän check-list! Tärkeä tapahtuma on tulossa ja…

Näin kick offista tulee liiketoiminnan työkalu

Huolella suunniteltu kick off muuttaa irrallisen seminaarin koko tilikauden kattavaksi liiketoiminnan työkaluksi. Kick offin merkitystä ei yrityksen menestykselle sovi vähätellä….

Yhtiökokous markkinoi yrityksen brändiä

Hyvin järjestetty yhtiökokous on viesti. Se kertoo osakkeenomistajan arvon. Yhtiökokouksen koolle kutsuminen perustuu osakeyhtiölakiin. Se on pidettävä, mutta itse tapahtuman…

Suunnittelulla tehot irti tapahtuman vaikuttajamarkkinoinnista

Valjasta tarinasi kertojaksi vaikuttaja. Viestin uskottavuutta vahvistaa, jos yritys puhuu muullakin äänellä kuin omallaan. Livekohtaamisista saa myös enemmän irti, kun…

Tapahtumat tarvitsevat vastuullisuustrategiaa

Vastuullisuus: miksi et järjestäisi tapahtumaa vastuullisesti, jos kerran voit? Yritysten järjestämät tapahtumat ovat sekä henkilöstö- myös asiakastyön näkökulmasta korvaamattomia ja…

3,2 mrd eurolla näkyvyyttä suomalaiselle tapahtumaosaamiselle

Trumpin ja Putinin tapaaminen toi Helsingille ennennäkemättömän medianäkyvyyden. “Luottamus Woltti Groupin kykyyn ottaa tuotanto haltuun erittäin lyhyellä varoitusajalla ratkaisi kumppanivalinnan”,…

Kaipaatko inspiraatiota? Tilaa uutiskirjeemme