Näin kutsut vieraasi fiksulla tavalla tapahtumaan

Kutsun suunnittelu kannattaakin aloittaa samaan aikaan kun tapahtuman sisällön suunnittelu alkaa. Tässä yhdeksän hyvää vinkkiä, miten panostaa hyvään kutsuun.

1. Perinteinen tapa ei enää riitä

Perinteinen tapa tehdä kutsu on yksinkertainen. Kerätään kutsulistat kasaan, lähetetään kutsut ja odotetaan ilmoittautumisia. Tämä tapa ei enää riitä eikä sen avulla varmisteta haluttujen vieraiden osallistumista. Perinteinen tapa on kuin arpanopan heittoa, jossa ihmetellään saadaanko tarpeeksi osallistujia ja kuinka moni ilmoittautuneista jättää kokonaan saapumatta paikalle.

2. Päätä ketkä haluat paikalle

Kaikkia kutsuttavia ei kannata kutsua samalla tavalla. Päätä ketkä erityisesti haluat tulevan tapahtumaan ja panosta heidän kutsumiseen muita enemmän. Jos vieras on tärkeä, hänet kannattaa kutsua henkilökohtaisesti ja jopa hakea tapahtumaan vaikka limusiinilla.>

3. Henkilökohtainen kutsu on paras kutsu

Henkilökohtaisesti viety kutsu osoittaa että kutsuttua arvostetaan. Helppo tapa kutsua henkilökohtaisesti on seuraavanlainen: tilaisuuden järjestävän yrityksen myyjät ja asiakasvastaavat kutsuvat omat yhteyshenkilönsä normaalien asiakastapaamisten yhteydessä.

4. Hyvällä kutsulla on huomioarvo

Hyvä kutsu herättää saajassaan huomiota. Huomioarvon saamiseksi voi esimerkiksi tehdä personoidun videokutsun tai tehdä painepesurilla kutsugraffitin kutsuttavien toimiston eteen.

5. Käytä useita kutsukanavia

Todella harvoin saadaan aikaan hyviä tuloksia käyttämällä vain yhtä kutsukanavaa oli se sitten uutiskirje tai postitse lähetetty painettu kutsu. Kanavat kannattaa miettiä tapahtuman kohderyhmän mukaan. B2b-liiketoiminnassa myyjät voi valjastaa kutsumaan puhelimitse haluttuja vieraita paikalle.

6. Varmista että tavoitat kaikki kutsuttavat

Suunnittele kutsuprosessi siten, että varmasti tavoitat eri kanavia käyttämällä jokaisen kutsuttavan tavalla tai toisella. Digitaalisissa kanavissa seuraa ketkä tavoitat ja miten he reagoivat. Mieti miten tavoitat ne, jotka eivät digitaalisissa kanavissa huomaa kutsua eivätkä reagoi kutsuun millään tavalla.

7. Avoin osallistuvien nimilista houkuttaa

Jos tapahtuman osana on verkostoitumista, niin osallistuvien nimilistat kannattaa pitää avoinna ja kertoa tämä kutsussa. Tällöin myyt verkostoitumismahdollisuutta paikalle tuleville ja lisäät motivaatiota osallistua tilaisuuteen.

8. Perustelu tapahtuman antama lisäarvo

Jokainen kutsu herättää saajassaan pohdinnan, mitä minä tapahtumasta saan ja voisinko viettää ajan hyödyllisemmin tai mukavammin esimerkiksi perheen tai harrastusten parissa. Kutsussa kannattaa perustella tapahtuman antama lisäarvo selvästi, jotta motivaatio osallistua tapahtumaan olisi mahdollisimman iso.

9. Älä unohda kiinnostuneita poissaolijoita

Jokaisessa tapahtumassa on joukko ihmisiä, jotka haluaisivat tulla paikalle mutta eivät tilaisuuden väärän ajankohdan vuoksi pysty osallistumaan. Heitä ei pidä unohtaa. Heille kannattaa kertoa jo kutsuprosessin aikana miten he saavat tietää mitä tilaisuudessa tapahtui.

Haluatko kuulla enemmän miten vieraiden kutsuminen tehdään mahdollisimman tehokkaasti? Ota yhteyttä: jyri.rasanen@wolttirgroup.fi

Asiantuntija

Jyri Räsänen

Joogasta, filosofiasta ja lumella liikkumisesta innostunut Account Director / Partner, joka haluaa ennen kaikkea inspiroida asiakkaita ja työkavereita.

Motto: Action speaks louder than words. And I'm a man of great experience.

+358 40 5563 041 jyri.rasanen@wolttigroup.fi

Lue lisää

Lisää artikkeleita

Luulitko tietäväsi kaiken vastuullisuudesta?

Tapahtumien vastuullisuutta ei ole vain pyrkimys hiilineutraaliuteen, vaan vastuullisuudessa on kyse johtamisjärjestelmästä. Yhtäkkiä vastuullisuuspuhe on läsnä kaikkialla. Onneksemme aihe ei…

Näin mittaat tapahtumamarkkinoinnin vaikuttavuutta

Näin mittaat tapahtumien tuloksia

Tapahtumien vaikuttavuuden mittaaminen on monelle haaste, eikä ihme. Olennaista on mitata aina samoja asioita ja muistaa myös analysoida tulokset. Vain…

Ensivaikutelman voi tehdä vain kerran

Ensivaikutelma joka tekee vaikutuksen

Ensivaikutelman voi tehdä vain kerran. Siksi sen on parasta olla hyvä. Ensivaikutelma ratkaisee. Vanha klisee on erityisen totta erityisesti yritysmaailman…

Työpajamuotoinen tapahtuma kiinnostaa

Kun ohjelman tekevät vieraat itse

Fasilitointi tekee yritystapahtumasta vaikuttavamman. “Perinteinen tapa järjestää B2B-tapahtuma on laittaa kutsuvieraat kuuntelemaan muiden juttuja. On keynote-puhuja, paneeli, pyöreän pöydän keskustelu…

Messut kiinnostavat taas

Älä unohda messuja

Kuinka ohjataan omalle messuosastolle juuri ne oikeat vieraat? Kun uudet tuotteet esitellään 3D-videoina ja ihmiset rakentavat ammattiverkostojaan sosiaalisessa mediassa, näyttävät…

Tapahtuman tarina alkaa jo kutsusta

Tapahtumassa brändi herää eloon

Tapahtuma kertoo tarinaa aina ensimmäisestä kutsuviestistä vieraiden siitä kertomiin kokemuksiin. Tapahtumaa suunniteltaessa on tärkeää miettiä, mitä asioita tilaisuudessa halutaan nostaa…

Tapahtumat ovat kohtaamisia, jotka jäävät mieleen

Ostopolun vaikuttavin kohtaamispiste

Tapahtumamarkkinointi on yksi tehokkaimmista ostokäyttäytymiseen vaikuttavista toimenpiteistä, mutta välitön myynti ei aina kerro olennaista tapahtuman aikaansaamasta vaikutuksesta. Markkinoijan vuosisuunnitelmassa tapahtumat…

Uudenlaista ajattelua Gas Fest -tapahtumassa

Kilpailumenestys kertoo uudesta ajattelusta

Markkinointialan kilpailuissa menestyvät suunnannäyttäjät, joissa tulokset pystytään osoittamaan ja asiat on tehty uudella tavalla. Tehdään tästä tapahtuma, joka voittaa palkintoja….

LUX Helsinki | kuva Petri Anttila

Yritystilaisuus ison tapahtuman kyljessä

LUX Helsinki, SuomiAreena ja muut laajaa kohderyhmää kiinnostavat massatapahtumat tarjoavat loistomahdollisuuden kiinnostavan B2B-tilaisuuden järjestämiselle. Pakkanen paukkuu ja pimeys laskeutuu aikaisin….

Kaipaatko inspiraatiota? Tilaa uutiskirjeemme