Näin luodaan wow-efekti tapahtumaan

Wow´ta tarvitaan myös vaikuttavuuden synnyttämiseen: faktat ilman tunnetta eivät jätä muistijälkeä. Wow´lla saadaan aikaan tunne, joka jää elämään.

Jokaisen wow-efektin ytimessä on asiakasymmärrys ja asiakaslähtöisyys. Ilman niitä wow-ilmiö on vain satunnainen onnenkantamoinen. Kun ymmärretään mikä on kohderyhmälle relevanttia, mistä he pitävät, miten he tuntevat ja mikä heitä liikuttaa, wow-efektejä osataan suunnitella ja rakentaa. Loppujen lopuksi kyse on siitä että ylität odotukset suunnitellulla tavalla.

9 vinkkiä wow-efektien suunnitteluun

Millä keinoilla wow-efektejä pystyy luomaan? Tässä lyhyt lista asioista, mitkä kannattaa käydä läpi, kun suunnittelet tapahtumaa.

1. Palveluasenne. Erinomaisen, odotukset ylittävän palvelun avulla voi saada aikaan wow-ilmiön. Sillä, kun palvelu kokonaisuudessaan toimii saumattomasti, nopeasti ja kohteliaasti. Sillä, kun se näkyy oikeissa paikoissa ja on näkymätöntä siellä missä pitää. Huomioimalla kohderyhmä niin, että jokainen tuntee olonsa tärkeäksi.

2. Heittäytyminen. Kun laittaa itsensä avoimesti peliin asiakkaan, tai asiakkaalle tärkeän asian puolesta.

3. Ylöspano, esiintyjä, teknologia, tarjoilu ja lokaatio. Kaikilla tapahtumaan liittyvillä yksittäisillä elementeillä voidaan luoda wow-efekti, kun ne on toteutettu kohderyhmän näkökulmasta yllättävästi ja ilahduttavasti.

4. Yksityiskohdat. Kun pienet yksityiskohdat ylittävät odotukset: miten esimerkiksi yllättävän sadekuuron sattuessa ojennetaan sateenvarjo. Kun asiakas ihmettelee, miten onkaan osattu ajatella tämäkin asia, syntyy yksityiskohtien wow.

5. Sisältö. Erityisesti nykypäivän B2B-maailmassa kohderyhmälle relevantilla ja positiivisesti yllättävällä sisällöllä on mahdollisuus saada aikaan wow-ilmiö. Parhaimmillaan siinä onnistutaan, kun osallistujalla on mahdollisuus ahaa-elämykseen, joka laajentaa omaa ymmärrystä.

6. Positiiviset kohtaamiset. Hyvin suunnitellun tapahtuman avulla voi luoda ainutlaatuisen ihmisten kohtaamisia edistävän ilmapiirin. Tällöin wow syntyy positiivista kohtaamisista. Miten mahdollistaa positiiviset kohtaamiset ja verkostoituminen tapahtumissa, on kysymys johon kannattaa vastata.

7. Osallistaminen. Osallistetaan niin, että ihminen kokee jotain sellaista, mitä ei olisi itse koskaan päässyt, uskaltanut, tai edes ajatellut olevan mahdollista kokea. Viedään osallistuja epämukavuusalueen kautta euforiaan, jolloin saadaan välittäjäaineet liikkeelle ja vahva muistijälki aikaiseksi.

8. Negatiivisesta asiasta positiivinen yllätys. Yllättävät asiat luovat wow-efektejä. Esimerkiksi festivaalien lähtökohtaisesti epämiellyttävistä wc-fasiliteeteista luodaankin positiivinen kokemus – Zappos Porta-Party. Katso video

9. Maineteko. Ajankohtaiseen ja kiinnostavaan ilmiöön liittyvä maineteko luo wow-tunnetta. Esimerkiksi kun tekee ajankohtaisen isompaa joukkoa hätkähdyttävän ja osallistavan positiivisen teon, joka luo hyvää koko yhteisölle: katso video.

Haluatko tietää enemmän miten yllätät asiakkaasi? Ota yhteyttä jyri.rasanen@wolttigroup.fi

Asiantuntija

Jyri Räsänen

Joogasta, filosofiasta ja lumella liikkumisesta innostunut Account Director / Partner, joka haluaa ennen kaikkea inspiroida asiakkaita ja työkavereita.

Motto: Action speaks louder than words. And I'm a man of great experience.

+358 40 5563 041 jyri.rasanen@wolttigroup.fi

Lue lisää

Lisää artikkeleita

Näin kick offista tulee liiketoiminnan työkalu

Huolella suunniteltu kick off muuttaa irrallisen seminaarin koko tilikauden kattavaksi liiketoiminnan työkaluksi. Kick offin merkitystä ei yrityksen menestykselle sovi vähätellä.… Read more »

Yhtiökokous markkinoi yrityksen brändiä

Hyvin järjestetty yhtiökokous on viesti. Se kertoo osakkeenomistajan arvon. Yhtiökokouksen koolle kutsuminen perustuu osakeyhtiölakiin. Se on pidettävä, mutta itse tapahtuman… Read more »

Suunnittelulla tehot irti tapahtuman vaikuttajamarkkinoinnista

Valjasta tarinasi kertojaksi vaikuttaja. Viestin uskottavuutta vahvistaa, jos yritys puhuu muullakin äänellä kuin omallaan. Livekohtaamisista saa myös enemmän irti, kun… Read more »

Tapahtumat tarvitsevat vastuullisuustrategiaa

Vastuullisuus: miksi et järjestäisi tapahtumaa vastuullisesti, jos kerran voit? Yritysten järjestämät tapahtumat ovat sekä henkilöstö- myös asiakastyön näkökulmasta korvaamattomia ja… Read more »

3,2 mrd eurolla näkyvyyttä suomalaiselle tapahtumaosaamiselle

Trumpin ja Putinin tapaaminen toi Helsingille ennennäkemättömän medianäkyvyyden. “Luottamus Woltti Groupin kykyyn ottaa tuotanto haltuun erittäin lyhyellä varoitusajalla ratkaisi kumppanivalinnan”,… Read more »

Vieraiden ehdoilla valittu paikka vahvistaa tapahtuman brändiä

Yhtä oikeaa tapahtuman paikkaa ei ole. Asiaa kannattaakin lähestyä käytännöllisyyden näkökulmasta. Keitä tapahtumaan tulee, missä juuri he liikkuvat ja miten?

Hyvät pikkujoulut sitouttavat työntekijät yrityksen tavoitteisiin

Kun pikkujoulut suunnitellaan huolellisesti, niihin käytettävä raha muuttuu kulusta investoinniksi, joka kasvattaa yhteenkuuluvuuden tunnetta ja sitoutumista yhteisiin tavoitteisiin.

Tapahtumamarkkinoinnin trendit vuonna 2018

Sosiaalinen vastuu, luovuus ja digitalisaatio leimaavat tapahtumamarkkinoinnin trendejä vuonna 2018. Woltti Groupin Jyri Räsänen keräsi tärkeimmät ilmiöt.

Näin yrityksesi tapahtuma onnistuu SuomiAreenalla

SuomiAreena on Suomen suurin yhteiskunnallinen keskustelutapahtuma. Se on huikea mahdollisuus, mutta jos siellä haluaa erottautua, kannattaa omaan tapahtumaan satsata.

Kaipaatko inspiraatiota? Tilaa uutiskirjeemme