Oppeja Burning Man -tapahtumasta

Burning Man on tapahtuma, joka on järjestetty toisin kuin kaikki muut. Siksi siitä kannattaa ottaa oppia.

Kun Larry Harvey ja Jerry James 1980-luvulla päättivät juhlinnan yhteydessä polttaa kavereidensa kanssa puisen nuken, he tuskin osasivat aavistaa millaisia spektaakkeleita keskelle Nevadan autiomaata 30 vuotta myöhemmin syntyisi.

Nykyisin vuotuinen Burning Man -tapahtuma synnyttää aavikolle viikoksi tyhjästä Black Rockin kaupungin, joka tapahtuman loputtua häviää jäljettömiin. Osallistujat tuovat ja rakentavat tarvitsemansa itse, lopuksi he vievät roskansa hampaanpesuvesiä myöten pois. Siinä välissä rajoja ei juuri ole.

”Kun ihminen irrotetaan arkisesta viitekehyksestään, hän saa itsestään ja yhteistyöstä muiden kanssa aivan uusia ajatuksia”, WolttiGroupin tuottaja Anssi Laurila sanoo.

Hyvät ideat syntyvät aavikon karuudesta

Laurila on käynyt Burning Manissa useita kertoja ja ollut rakentamassa neljää eri taideprojektia. Tapahtuman voima on vapaudessa:

”Jokainen saa olla juuri niin kuin haluaa, kunhan ei ole muille tai ympäristölle harmiksi ja noudattaa tapahtuman periaatteita sekä paikallisia lakeja. Jotkut tulevat perheensä ja ystäviensä kanssa telttailemaan ja grillaamaan toiset taas tekemään taidetta tai kekseliäitä innovaatioita.”

Osallistujat luovat omat leirinsä ja tuovat kaikki rakennustarvikkeensa itse. Yöt ovat jäätävän kylmiä, päivät tuskallisen kuumia. Se saa aistit toimimaan voimakkaammin niin hyvässä kuin pahassa.

”Järjestäjä ei aseta tavoitteita. Ihmiset luovat omat päämääränsä itse.”

Kun mieli on irti arjen rutiineista, se alkaa automaattisesti havainnoida, mitä Burning Man -yhteisö ja ehkä myös maailma tarvitsevat. Tunnetuin esimerkki lienee Google Maps, joka oli alun perin Burning Maniin tehty harrasteprojekti. Sen jälkeen siitä syntyi tuote Googlelle.

”Kun Google rekrytoi edellistä toimitusjohtajaansa Erik Schmidtiä, joka vuosi Burning Manissa käyvät perustajat veivät hänet Burning Maniin nähdäkseen, miten hän sellaisissa olosuhteissa kykenee toimimaan.”

Viisi asiaa, jotka tekevät Burning Manista erityisen

Burning Man on ainutlaatuinen tapahtuma. Se järjestetään, pystytetään ja puretaan keskellä ei mitään lähes kolmen tunnin ajomatkan päässä lähimmästä kaupungista. Erityisyyteen vaikuttavat myös seuraavat asiat:

  1. Ihmiset ovat tasavertaisia. Ajatus kulkee, kun ei tarvitse miettiä, mitä muut ajattelevat.
  2. Jokainen taidetaos ja idea on arvokas, vaikka se olisi huonokin. Vapaus epäonnistumisen pelosta johtaa onnistumisiin.
  3. Rankat olosuhteet voimistavat aisteja ja kokemuksia. Ihmiset löytävät uusia puolia itsestään tehdessään muuta kuin tavallisia päivärutiinejaan.
  4. Vapaaehtoisuus saa ihmiset toimimaan yhteisten päämäärien hyväksi. Koska rahaa ei ole, auttamisesta tulee vaihdannan normaali.
  5. Puinen miesfiguuri palaa lopuksi joka vuosi. Vaikka jokainen kaupunki on omanlaisensa, symbolinen traditio sitoo tapahtumat yhteen ja luo kävijöille tunteen kuulumisesta Burning Manin perinteeseen.

Tasavertaisuus ja yhteinen tekeminen luovat aitoja verkostoja

Olipa tapahtuma iso tai pieni, sillä on tavallisesti määrätyt tavoitteet. Burning Man toimii juuri päin vastoin. Ihmiset tulevat paikalle ja tuovat mitä tuovat. Lopputulosta ei tiedä kukaan.

”Mutta vaikka tapahtumalla ei ole muuta tavoitetta kuin pitää alkuperäinen Burning Manin idea hengissä, yksittäisillä teemaleireillä eli pientapahtumilla voi olla hyvinkin määritelty missio.”

Sellainen voi olla baari, koulu, matematiikka-leiri tai vaikka kuormapyörällä kulkeva pedikyyri, tai Laurilan kavereineen tänä vuonna urakoima sauna. Sen ajatus kuvaa tapahtumaa hyvin: kun ulkoiset arvomerkit on riisuttu, keskusteluihin voi päätyä vaikka kuinka tunnettujen ihmisten kanssa.

”Kun haaste on heitetty, ihmiset lähtevät mukaan. Siitä syntyy hyviä ihmissuhteita, ja sitä kautta ehkä myös uusia yhteistyökuvioita. Kun ihmiset oppivat siellä luottamaan toisiinsa, myöhemmin on helppo luottaa muuallakin.”

 

Haluatko kuulla lisää vaikuttavien kohtaamisten luomisesta? Ota yhteyttä anssi.laurila@wolttigroup.fi

Expert
Anssi Laurila

Anssi Laurila

Monessa liemessä keitetty tuottaja, jolla ei mene sormi suuhun toivottomalta vaikuttavissa tilanteissakaan.

Motto: Asiat tehdään joko kunnolla tai ei ollenkaan.

+358 40 721 5694 anssi.laurila@wolttigroup.fi

More Articles

Kokemuksellinen
markkinointi

Kokemuksellinen markkinointi luo voimakkaan tunne-elämyksen. Brändi, joka saa asiakkaan tunteet loistamaan, erottuu kilpailijoista. Kun asiakkaat sitoutuvat brändiin, bisnes sujuu.
Messut ulkomailla

Messut ulkomailla

Ulkomailla järjestettäville messuille osallistuminen on arvokas investointi, joka oikein suunniteltuna on oivallinen tapa tavata tärkeitä ihmisiä. Toiveissa uudet markkinat tai…

Tila on osa elämystä

Tila on osa elämystä

Rohkeus ja kohderyhmän saappaisiin hyppääminen ovat avain uudenlaisten elämysten tuottamiselle. Tila on voimakas tapa vaikuttaa ihmisen käyttäytymiseen. Se luo ihmisten…

Visuaalisesti näyttävä kasvoseinä teki tapahtumasta somehitin

5 x näyttävä tapahtuma Instagramissa

Instagram nostaa merkitystään yritysten ja organisaatioiden markkinoinnissa. Katso vinkit, kuinka luot näyttävän kuvavirran ja rakennat Instagramissa näkyvyyttä tapahtumien avulla. Instagram…

Tulevaisuuden tekijät Haaga-Heliasta

Tapahtuma-alan tulevaisuuden tekijät

Woltti Groupin ja Haaga-Helia-ammattikorkeakoulun yhteistyö on win-win-tilanne. Opiskelijat saavat oppia käytännön työelämästä ja Woltti Group pääsee tutustumaan tulevaisuuden työntekijöihin. Fiuu!…

Tunne kohderyhmäsi intohimon aiheet

Tunne kohderyhmäsi intohimopisteet 

Jotta vieraat saadaan paikalle, on olennaista tunnistaa, mihin tapahtuman kohderyhmä suhtautuu intohimoisesti ja mikä heille on merkityksellistä. Tapahtumamarkkinoinnissa on entistä…

Woltti Goup muuttaa

Woltti Group muuttaa

Jatkossa löydät meidät osoitteesta Teollisuuskatu 33 – vain kivenheiton päästä entisistä toimitiloistamme. Viisitoista vuotta Helsingin Alppilassa on tullut päätökseen. Train factory…

Lauri Rotko, Helsinki Marketing

Vastuullisempia tilaisuuksia Helsingissä

Helsinki Marketing järjestää ensimmäisen Sustainable meeting -toimintamallinsa mukaisen tilaisuuden syyskuussa Finlandia-talossa. Pilotti on alku aiempaa vastuullisemmille B2B-tapahtumille Helsingissä ja osa…

Luulitko tietäväsi kaiken vastuullisuudesta?

Tapahtumien vastuullisuutta ei ole vain pyrkimys hiilineutraaliuteen, vaan vastuullisuudessa on kyse johtamisjärjestelmästä. Yhtäkkiä vastuullisuuspuhe on läsnä kaikkialla. Onneksemme aihe ei…

Kaipaatko inspiraatiota? Tilaa uutiskirjeemme