Sisäisillä tapahtumilla sitoutetaan ja tehdään tulosta

Työntekijät ovat olleet yritysten tärkein voimavara juhlapuheissa jo kauan. Nyt he ovat sitä oikeasti, ja siksi heihin kannattaa satsata.

Työssä keskeistä ei ole enää palkka, yhden työnantajan palveluksessa tehty mittava ura kultakelloineen tai mellevät eläkepäivät (jotka karkaavat yhä kauemmas). Työltä odotetaan nyt mielekästä tekemistä, haastavia projekteja, itsensä toteuttamista, vapautta luoda ja oikeutta päättää itse työn tekemisen tavoista. Työ ei ole kaikki, vaan myös työn joustavuus ja vapaa-aika ovat keskeinen osa uusia vaatimuksia.

Työntekijöistä onkin tullut ikään kuin yrityksen ensimmäisiä ja sitä kautta tärkeimpiä asiakkaita. Työnantajilla on tarve myydä työpaikka yhä uudelleen, yhä useammin. Maine työnantajana on yhä tärkeämpi: asiakaskokemuksella ja työnantajamielikuvalla on se yhdistävä tekijä, että ne molemmat – positiivisena tai negatiivisena – leviävät pelottavalla vauhdilla.

Sisäisillä tapahtumilla palkitaan ja viestitään

Työntekijät ovat yritykselle tärkeitä asiakaskokemuksen ja brändin rakentamisessa. Ulkoinen markkinointi alkaa aina sisäisestä markkinoinnista: jotta asia, tuote tai palvelu saadaan myytyä asiakkaalle, se pitää myydä ensin työntekijälle. Sisäiset tapahtumat ovat siihen hyvä tapa.

Työ on monessa yrityksessä yhä hektisempää. Arjessa ei aina ehditä pysähtyä, kuulostella ja kiitellä. Hyvistä tuloksista pitää kuitenkin muistaa palkita. Siksikin tarvitaan henkilöstölle suunnattuja sisäisiä tilaisuuksia. Ne ovat tehokkaampia palkitsemisen keinoja, sitouttajia ja hengenluojia kuin mitätön kannustuspalkkio, korni kristallivaasi tai kauppakamarin pönöttävä ansioristi.

Maailma muuttuu vauhdilla, ja yrityksissäkin kaikki on jatkuvasti liikkeessä. Strategiaa päivitetään, organisaatiota jumpataan, liiketoimintoja ostetaan ja myydään. Muutoksiin liittyy aina tunteita ja pelkoja: mitä tämä tarkoittaa juuri minulle? Kaikissa muutostilanteissa tärkeintä on hyvä viestintä – pahinta myrkkyä ovat vellovat huhut.

Pelkkä rationaalinen viestintä ei kuitenkaan riitä. Pitää kuunnella, ei vain kuulla. Pitää osata tulkita viestejä, tunteita ja hiljaisia signaaleja. Sisäiset tapahtumat ovatkin siksi hyvä työkalu myös muutostilanteessa.

Sisäisillä tapahtumilla saa paljon aikaan

  • Yhteishengen rakentaminen ja vahvistaminen
  • Ihmisten tutustuminen toisiinsa
  • Innostetaan uudesta strategiasta
  • Informoidaan uudesta organisoitumisesta
  • Osoitetaan vastuullisuutta tekoina
  • Jaetaan informaatiota ja osaamista
  • Parannetaan työhyvinvointia
  • Juhlistaan onnistumisia, kiitetään työntekijöitä
  • Lanseerataan uusia tuotteita ja palveluita

Sisäinen innovaatiokulttuuri liitoon

Tuoreet työntekijäpolvet vaativat työnantajaltaan aitoja tekoja vastuullisuuden ja merkityksellisyyden suhteen. Heille ei riitä, että yritys tekee voittoa osakkeenomistajilleen, vaan yritysten on huomioitava koko yhteiskuntaa koskettavat isommat tai pienemmät trendit.

Esimerkiksi kierrätykseen perustuvat liiketoimintaideat, lähiympäristöä parantavat kampanjat tai heikompien auttamiseen tähtäävät hyväntekeväisyystempaukset ovat asioita, joihin työntekijät sitoutuvat. Sisäiset tapahtumat ovat hyvä paikka lanseerata tällaisia hankkeita, kertoa niiden tuloksista ja sitouttaa kaikki yhteiseen päämäärään.

Sisäiset innovaatiohankkeet ovat nouseva tapahtumalaji. Hienoja innovaatioita syntyy myös asiakasrajapinnassa tai prosessien eri vaiheissa, joten kehitystyön valtaa ja vastuuta on järkevää siirtää tuotekehitysosastolta koko organisaatiolle. Erilaisen ryhmä- ja workshop-työskentelyn kautta yritykseen voidaankin rakentaa aivan uutta innovaatiokulttuuria.

Haluatko kuulla lisää onnistuneista sisäistä tapahtumista?
Ota yhteyttä: jyrki.aittola@wolttigroup.fi

Expert
Jyrki Aittola

Jyrki Aittola

Synnynnäisesti kyltymätön CEO ja Senior Partner, liiketoiminnan kehittäjä ja strategi, joka etsii uusia ideoita ja näkökulmia.

Motto: We don´t remember day´s we remember moments.

+358 40 5036 625 jyrki.aittola@wolttigroup.fi

Lue lisää

More Articles

Messut ulkomailla

Messut ulkomailla

Ulkomailla järjestettäville messuille osallistuminen on arvokas investointi, joka oikein suunniteltuna on oivallinen tapa tavata tärkeitä ihmisiä. Toiveissa uudet markkinat tai…

Tila on osa elämystä

Tila on osa elämystä

Rohkeus ja kohderyhmän saappaisiin hyppääminen ovat avain uudenlaisten elämysten tuottamiselle. Tila on voimakas tapa vaikuttaa ihmisen käyttäytymiseen. Se luo ihmisten…

Visuaalisesti näyttävä kasvoseinä teki tapahtumasta somehitin

5 x näyttävä tapahtuma Instagramissa

Instagram nostaa merkitystään yritysten ja organisaatioiden markkinoinnissa. Katso vinkit, kuinka luot näyttävän kuvavirran ja rakennat Instagramissa näkyvyyttä tapahtumien avulla. Instagram…

Tulevaisuuden tekijät Haaga-Heliasta

Tapahtuma-alan tulevaisuuden tekijät

Woltti Groupin ja Haaga-Helia-ammattikorkeakoulun yhteistyö on win-win-tilanne. Opiskelijat saavat oppia käytännön työelämästä ja Woltti Group pääsee tutustumaan tulevaisuuden työntekijöihin. Fiuu!…

Oppeja Burning Man -tapahtumasta

Oppeja Burning Man -tapahtumasta

Burning Man on tapahtuma, joka on järjestetty toisin kuin kaikki muut. Siksi siitä kannattaa ottaa oppia. Kun Larry Harvey ja…

Tunne kohderyhmäsi intohimon aiheet

Tunne kohderyhmäsi intohimopisteet 

Jotta vieraat saadaan paikalle, on olennaista tunnistaa, mihin tapahtuman kohderyhmä suhtautuu intohimoisesti ja mikä heille on merkityksellistä. Tapahtumamarkkinoinnissa on entistä…

Woltti Goup muuttaa

Woltti Group muuttaa

Jatkossa löydät meidät osoitteesta Teollisuuskatu 33 – vain kivenheiton päästä entisistä toimitiloistamme. Viisitoista vuotta Helsingin Alppilassa on tullut päätökseen. Train factory…

Lauri Rotko, Helsinki Marketing

Vastuullisempia tilaisuuksia Helsingissä

Helsinki Marketing järjestää ensimmäisen Sustainable meeting -toimintamallinsa mukaisen tilaisuuden syyskuussa Finlandia-talossa. Pilotti on alku aiempaa vastuullisemmille B2B-tapahtumille Helsingissä ja osa…

Luulitko tietäväsi kaiken vastuullisuudesta?

Tapahtumien vastuullisuutta ei ole vain pyrkimys hiilineutraaliuteen, vaan vastuullisuudessa on kyse johtamisjärjestelmästä. Yhtäkkiä vastuullisuuspuhe on läsnä kaikkialla. Onneksemme aihe ei…

Kaipaatko inspiraatiota? Tilaa uutiskirjeemme