Tapahtumamarkkinoinnin trendit vuonna 2018

Sosiaalinen vastuu, luovuus ja digitalisaatio leimaavat tapahtumamarkkinoinnin trendejä vuonna 2018. Woltti Groupin Jyri Räsänen keräsi tärkeimmät ilmiöt.

1. Yhteiskuntavastuu

Yhteiskuntavastuu on trendinä vahvassa nousussa, ja yritykset ovat yhä useammin myös aloitteentekijöitä vastuullisten tuotteiden ja tekojen takana. Yhteiskuntavastuuta ei nähdä pelkästään velvollisuutena vaan myös mahdollisuutena. Yritykset jotka tekevät hyvää, menestyvät paremmin, saavat parhaimmat työntekijät ja houkuttelevat myös eniten sijoittajia.

2. Läpinäkyvyys ja avoimuus

Kuluttajien kokemus brändin avoimuudesta ratkaisee, kuinka paljon he luottavat brändiin. 73 prosenttia kuluttajista on valmis maksamaan enemmän tuotteesta, joka lupaa täydellisen avoimuuden toimintaansa ja tuotteisiinsa.

Vilpittömät tarinat brändien aidoista tavoitteista ovat yksi liiketoiminnan kovimpia valuuttoja 2018. Korporaatiokulttuuria ei voi sulkea ovien taakse. Valheellisuudesta jää kiinni nopeasti nykyaikana. Fearless Girl -kampanja oli hyvä esimerkki, mitä tapahtuu, kun vanha ja ja uusi yrityskulttuuri, suljettu ja avoin, kohtaavat.

3. Live-videoiden suosio kasvaa

Livestream-videot yleistyvät vauhdilla myös tapahtumamarkkinoinnissa. Facebookissa live-videoiden määrä kolminkertaistui ja niiden kommentointi kymmenkertaistui vuonna 2017. Live-videot keräävät ihan toisen tason katsojamääriä kuin tapahtumien televisioinnit.
Vain määräajan esillä olevien videoiden käyttö yleistyy, sillä ne tuntuvat ainutlaatuisilta ja välittömiltä. Videoissa yhä tärkeämmäksi tulee myös kekseliäät sisällöt.

4. Podcastit vahvistavat asemaansa

Vaikka podcastit eivät ole vielä lyöneet läpi, nyt voisi olla jo äänen vuosi. Myös podcasteilta kaivataan erityislaatuisuutta ja luovuutta videoiden tapaan. Elävän kuvan ja äänen ja digitaalisuuden avulla tapahtumat voivat olla yhä globaalimpia. Audiovisuaalinen sisältä liikkuu saumattomasti yli maarajojen.

Tapahtumien markkinoinnissa podcasteja käytetään jo jonkin verran. Esimerkiksi Lux Helsinkiin liittyen tehtiin Juha Vuorisen ja Tuomas Kyrön vetämä podcast, ja yleisö pystyi samaan aikaan katsomaan teoksia ja kuuntelemaan analyysia niistä. Se antoi tapahtumalle aivan uuden ulottuvuuden.

5. Algoritmien muutos

Näemme verkossa yhä useammin vain niitä sisältöjä, joista algoritmit uskovat meidän tykkäävään. Tämä saa ihmiset siiloutumaan yhä enemmän omiin kupliinsa. Parhaimmillaan algoritmejä voidaan käyttää hyödyksi kohdentamalla markkinointia tietylle yleisölle.

6. VR ja AR pysyvät vahvoina

Pokémon Go teki tunnetuksi AR:n (Augumented Reality) ja vuonna 2017 nähtiin jo monia upeita toteutuksia, joista oli oikeasti iloa kuluttajille. Tällainen oli muun muassa Ikean AR-sovellus, jonka avulla saattoi sisustaa asuntoaan virtuaalisesti.

Vuonna 2018 AR tulee muuttumaan virtuaalitodellisuutta (VR) suositummaksi, kun siitä tulee yhä helppokäyttöisempää, kustannustehokkaampaa ja viihdyttävämpää kuluttajille. Kannattaa seurata esimerkiksi Niantic Labsia, Pokémon Go -pelien luojia, jotka julkaisevat pian Harry Potter: Wizards Unite- pelin, joka tulee todennäköisesti olemaan todella iso juttu.

AR ja VR tuovat uusia mahdollisuuksia muun muassa tapahtumien pelillistämiseen tai tiedon välitykseen. Tapahtumat voivat olla niiden avulla myös samaan aikaan kaikkialla maailmassa, kun eri maiden yleisö voi olla yhtä aikaa samassa virtuaalitilassa avatar-hahmoina.

7. Vaikuttajamarkkinoinnin merkitys kasvaa

Vaikuttajamarkkinointi ja sen dynamiikan ymmärtäminen nousee yhä suurempaan arvoon. Nielsenin Global Trust in Advertising -raportissa todettiin, että 83 prosenttia kuluttajista uskoo toisten ihmisten suosituksiin, 66 prosenttia luottaa muiden kuluttajien mielipiteisiin verkossa ja vain 46 prosenttia kuluttajista luottaa mainoskampanjoihin somessa.

Vaikuttajamarkkinointi tulee kasvamaan vuonna 2018,mutta samaan aikaan on ymmärrettävä, ketkä ovat todellisen elämän (IRL) vaikuttajia ja ketkä vain some-kuplia. Haaste on löytää ne todelliset, intohimoisimmat vaikuttajat, joilla on merkitystä.

8. Kokemuksiin panostetaan

Kokemukset ja niiden jakaminen on edelleen kasvussa yksi ensi vuoden suurimmista markkinointi-investointien alueista. Brändit arvostavat kuluttajien tuottamaa sisältöä, koska se on usein paljon tehokkaampia kuin brändin itse tuottamat sisällöt, kun on kyse tärkeistä ostopäätöksistä. Tapahtumamarkkinoinnissakin pienellä, tarkkaan valitulla vaikuttajaryhmällä voi olla huomattava vaikutus isompiin joukkoihin.

9. Digitaaliset tuotemerkit muuttuvat fyysiseksi

Googlen, Netflixin ja Amazonin kaltaiset digijätit haluavat olla myös fyysisesti läsnä kuluttajien arjessa, koska se kasvattaa brändiuskollisuutta. Jo vuonna 2017 nähtiin yhä enemmän digitaalisten tuotemerkkien fyysisiä tuotteita, kuten Amazon Echo ja Google Home Mini. Google Home Minin yhteyteen luotiin myös kokemuksellinen kahvilatila samalla nimellä. Vuonna 2018 näitä tullee lisää.

10. Kiinnitä huomiosi dataan

Suhde dataan muuttuu, kun lainsäädäntö muuttuu. Kaikki data, mitä kävijöistä saadaan tapahtumien yhteydessä, vaatii uudenlaista käsittelyä ja lupakäytäntöä. Yhä laajemmassa ja eri tavoin kerätyssä datassa on kuitenkin loputtomasti mahdollisuuksia.

11. Automaatio liukuu tapahtumamarkkinointiin

Bottien ja automaation hyödyntäminen liukuu myös tapahtumamarkkinointiin. Kohdennettua markkinointia voidaan tehdä aina vain yksilöllisemmin automaation ja bottien avulla.

12. Luovuus nousee arvoonsa

Yritysten on luotava asioita, joiden kanssa ihmiset haluavat aidosti viettää aikaansa. On ymmärrettävä, mikä saa intohimoja aikaan ja liikkeelle. Esimerkiksi lätkäfania ei välttämättä kiinnostaa automainos kesken ottelun, mutta jos autobrändi kertoo lätkästä kiinnostavaa dataa, joka on hankittu autoteollisuuden käytössä olevin keinoin, se puhuttelee ihan toisella tavalla. Kohderyhmäymmärrys on tässä a ja o.

Haluatko kuulla miten tapahtumamarkkinointia kehitetään tuloksellisesti. Ota yhteyttä jyri.rasanen@wolttigroup.fi