Tapahtumamarkkinoinnin trendit vuonna 2018

Sosiaalinen vastuu, luovuus ja digitalisaatio leimaavat tapahtumamarkkinoinnin trendejä vuonna 2018.

Woltti Groupin Jyri Räsänen keräsi tärkeimmät ilmiöt.

1. Yhteiskuntavastuu

Yhteiskuntavastuu on trendinä vahvassa nousussa, ja yritykset ovat yhä useammin myös aloitteentekijöitä vastuullisten tuotteiden ja tekojen takana. Yhteiskuntavastuuta ei nähdä pelkästään velvollisuutena vaan myös mahdollisuutena. Yritykset jotka tekevät hyvää, menestyvät paremmin, saavat parhaimmat työntekijät ja houkuttelevat myös eniten sijoittajia.

2. Läpinäkyvyys ja avoimuus

Kuluttajien kokemus brändin avoimuudesta ratkaisee, kuinka paljon he luottavat brändiin. 73 prosenttia kuluttajista on valmis maksamaan enemmän tuotteesta, joka lupaa täydellisen avoimuuden toimintaansa ja tuotteisiinsa.

Vilpittömät tarinat brändien aidoista tavoitteista ovat yksi liiketoiminnan kovimpia valuuttoja 2018. Korporaatiokulttuuria ei voi sulkea ovien taakse. Valheellisuudesta jää kiinni nopeasti nykyaikana. Fearless Girl -kampanja oli hyvä esimerkki, mitä tapahtuu, kun vanha ja ja uusi yrityskulttuuri, suljettu ja avoin, kohtaavat.

3. Live-videoiden suosio kasvaa

Livestream-videot yleistyvät vauhdilla myös tapahtumamarkkinoinnissa. Facebookissa live-videoiden määrä kolminkertaistui ja niiden kommentointi kymmenkertaistui vuonna 2017. Live-videot keräävät ihan toisen tason katsojamääriä kuin tapahtumien televisioinnit.
Vain määräajan esillä olevien videoiden käyttö yleistyy, sillä ne tuntuvat ainutlaatuisilta ja välittömiltä. Videoissa yhä tärkeämmäksi tulee myös kekseliäät sisällöt.

4. Podcastit vahvistavat asemaansa

Vaikka podcastit eivät ole vielä lyöneet läpi, nyt voisi olla jo äänen vuosi. Myös podcasteilta kaivataan erityislaatuisuutta ja luovuutta videoiden tapaan. Elävän kuvan ja äänen ja digitaalisuuden avulla tapahtumat voivat olla yhä globaalimpia. Audiovisuaalinen sisältä liikkuu saumattomasti yli maarajojen.

Tapahtumien markkinoinnissa podcasteja käytetään jo jonkin verran. Esimerkiksi Lux Helsinkiin liittyen tehtiin Juha Vuorisen ja Tuomas Kyrön vetämä podcast, ja yleisö pystyi samaan aikaan katsomaan teoksia ja kuuntelemaan analyysia niistä. Se antoi tapahtumalle aivan uuden ulottuvuuden.

5. Algoritmien muutos

Näemme verkossa yhä useammin vain niitä sisältöjä, joista algoritmit uskovat meidän tykkäävään. Tämä saa ihmiset siiloutumaan yhä enemmän omiin kupliinsa. Parhaimmillaan algoritmejä voidaan käyttää hyödyksi kohdentamalla markkinointia tietylle yleisölle.

6. VR ja AR pysyvät vahvoina

Pokémon Go teki tunnetuksi AR:n (Augumented Reality) ja vuonna 2017 nähtiin jo monia upeita toteutuksia, joista oli oikeasti iloa kuluttajille. Tällainen oli muun muassa Ikean AR-sovellus, jonka avulla saattoi sisustaa asuntoaan virtuaalisesti.

Vuonna 2018 AR tulee muuttumaan virtuaalitodellisuutta (VR) suositummaksi, kun siitä tulee yhä helppokäyttöisempää, kustannustehokkaampaa ja viihdyttävämpää kuluttajille. Kannattaa seurata esimerkiksi Niantic Labsia, Pokémon Go -pelien luojia, jotka julkaisevat pian Harry Potter: Wizards Unite- pelin, joka tulee todennäköisesti olemaan todella iso juttu.

AR ja VR tuovat uusia mahdollisuuksia muun muassa tapahtumien pelillistämiseen tai tiedon välitykseen. Tapahtumat voivat olla niiden avulla myös samaan aikaan kaikkialla maailmassa, kun eri maiden yleisö voi olla yhtä aikaa samassa virtuaalitilassa avatar-hahmoina.

7. Vaikuttajamarkkinoinnin merkitys kasvaa

Vaikuttajamarkkinointi ja sen dynamiikan ymmärtäminen nousee yhä suurempaan arvoon. Nielsenin Global Trust in Advertising -raportissa todettiin, että 83 prosenttia kuluttajista uskoo toisten ihmisten suosituksiin, 66 prosenttia luottaa muiden kuluttajien mielipiteisiin verkossa ja vain 46 prosenttia kuluttajista luottaa mainoskampanjoihin somessa.

Vaikuttajamarkkinointi tulee kasvamaan vuonna 2018,mutta samaan aikaan on ymmärrettävä, ketkä ovat todellisen elämän (IRL) vaikuttajia ja ketkä vain some-kuplia. Haaste on löytää ne todelliset, intohimoisimmat vaikuttajat, joilla on merkitystä.

8. Kokemuksiin panostetaan

Kokemukset ja niiden jakaminen on edelleen kasvussa yksi ensi vuoden suurimmista markkinointi-investointien alueista. Brändit arvostavat kuluttajien tuottamaa sisältöä, koska se on usein paljon tehokkaampia kuin brändin itse tuottamat sisällöt, kun on kyse tärkeistä ostopäätöksistä. Tapahtumamarkkinoinnissakin pienellä, tarkkaan valitulla vaikuttajaryhmällä voi olla huomattava vaikutus isompiin joukkoihin.

9. Digitaaliset tuotemerkit muuttuvat fyysiseksi

Googlen, Netflixin ja Amazonin kaltaiset digijätit haluavat olla myös fyysisesti läsnä kuluttajien arjessa, koska se kasvattaa brändiuskollisuutta. Jo vuonna 2017 nähtiin yhä enemmän digitaalisten tuotemerkkien fyysisiä tuotteita, kuten Amazon Echo ja Google Home Mini. Google Home Minin yhteyteen luotiin myös kokemuksellinen kahvilatila samalla nimellä. Vuonna 2018 näitä tullee lisää.

10. Kiinnitä huomiosi dataan

Suhde dataan muuttuu, kun lainsäädäntö muuttuu. Kaikki data, mitä kävijöistä saadaan tapahtumien yhteydessä, vaatii uudenlaista käsittelyä ja lupakäytäntöä. Yhä laajemmassa ja eri tavoin kerätyssä datassa on kuitenkin loputtomasti mahdollisuuksia.

11. Automaatio liukuu tapahtumamarkkinointiin

Bottien ja automaation hyödyntäminen liukuu myös tapahtumamarkkinointiin. Kohdennettua markkinointia voidaan tehdä aina vain yksilöllisemmin automaation ja bottien avulla.

12. Luovuus nousee arvoonsa

Yritysten on luotava asioita, joiden kanssa ihmiset haluavat aidosti viettää aikaansa. On ymmärrettävä, mikä saa intohimoja aikaan ja liikkeelle. Esimerkiksi lätkäfania ei välttämättä kiinnostaa automainos kesken ottelun, mutta jos autobrändi kertoo lätkästä kiinnostavaa dataa, joka on hankittu autoteollisuuden käytössä olevin keinoin, se puhuttelee ihan toisella tavalla. Kohderyhmäymmärrys on tässä a ja o.

Haluatko kuulla miten tapahtumamarkkinointia kehitetään tuloksellisesti. Ota yhteyttä jyri.rasanen@wolttigroup.fi

Asiantuntija

Jyri Räsänen

Joogasta, filosofiasta ja lumella liikkumisesta innostunut Account Director / Partner, joka haluaa ennen kaikkea inspiroida asiakkaita ja työkavereita.

Motto: Action speaks louder than words. And I'm a man of great experience.

+358 40 5563 041 jyri.rasanen@wolttigroup.fi

Lue lisää

Lisää artikkeleita

Näin kick offista tulee liiketoiminnan työkalu

Huolella suunniteltu kick off muuttaa irrallisen seminaarin koko tilikauden kattavaksi liiketoiminnan työkaluksi. Kick offin merkitystä ei yrityksen menestykselle sovi vähätellä.… Read more »

Yhtiökokous markkinoi yrityksen brändiä

Hyvin järjestetty yhtiökokous on viesti. Se kertoo osakkeenomistajan arvon. Yhtiökokouksen koolle kutsuminen perustuu osakeyhtiölakiin. Se on pidettävä, mutta itse tapahtuman… Read more »

Suunnittelulla tehot irti tapahtuman vaikuttajamarkkinoinnista

Valjasta tarinasi kertojaksi vaikuttaja. Viestin uskottavuutta vahvistaa, jos yritys puhuu muullakin äänellä kuin omallaan. Livekohtaamisista saa myös enemmän irti, kun… Read more »

Tapahtumat tarvitsevat vastuullisuustrategiaa

Vastuullisuus: miksi et järjestäisi tapahtumaa vastuullisesti, jos kerran voit? Yritysten järjestämät tapahtumat ovat sekä henkilöstö- myös asiakastyön näkökulmasta korvaamattomia ja… Read more »

3,2 mrd eurolla näkyvyyttä suomalaiselle tapahtumaosaamiselle

Trumpin ja Putinin tapaaminen toi Helsingille ennennäkemättömän medianäkyvyyden. “Luottamus Woltti Groupin kykyyn ottaa tuotanto haltuun erittäin lyhyellä varoitusajalla ratkaisi kumppanivalinnan”,… Read more »

Vieraiden ehdoilla valittu paikka vahvistaa tapahtuman brändiä

Yhtä oikeaa tapahtuman paikkaa ei ole. Asiaa kannattaakin lähestyä käytännöllisyyden näkökulmasta. Keitä tapahtumaan tulee, missä juuri he liikkuvat ja miten?

Hyvät pikkujoulut sitouttavat työntekijät yrityksen tavoitteisiin

Kun pikkujoulut suunnitellaan huolellisesti, niihin käytettävä raha muuttuu kulusta investoinniksi, joka kasvattaa yhteenkuuluvuuden tunnetta ja sitoutumista yhteisiin tavoitteisiin.

Näin yrityksesi tapahtuma onnistuu SuomiAreenalla

SuomiAreena on Suomen suurin yhteiskunnallinen keskustelutapahtuma. Se on huikea mahdollisuus, mutta jos siellä haluaa erottautua, kannattaa omaan tapahtumaan satsata.

Kuvatekniikka kruunaa hyvin suunnitellun seminaarisisällön

Seminaarin kuvatekniikan suunnittelu perustuu aina siihen, mitä yritys haluaa esittää ja missä. Joskus karismaattisen motivaatiopuhujan viesti voi saada pelkistetystä ympäristöstä jopa lisää voimaa.

Kaipaatko inspiraatiota? Tilaa uutiskirjeemme