Tapahtumamarkkinointi kasvaa kohisten

Tapahtumamarkkinointi voi Suomessa yhä vahvemmin. Nousukiitoinen trendi selviää Sponsorointi ja tapahtumamarkkinointi ry:n teettämästä Tapahtumabarometri-tutkimuksesta.

Suomalaiset yritykset käyttivät vuonna 2018 tapahtumamarkkinointiin noin 137 miljoonaa euroa. Se merkitsi noin kahdeksan prosentin kasvua edellisvuoteen verrattuna.

”Viimeiset kolme vuotta ovat markkinoinnin kentällä olleet hyviä. Ilahduttavaa on se, että kyselyyn vastanneista yrityksistä yli puolet arvioivat kasvun jatkuvan myös alkavana vuotena”, tutkimuksen tehneen Sponsor Insight Oy:n tutkimusjohtaja Klaus Virkkunen sanoo.

Sponsor Insightin tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena ja se sisälsi Suomen 50 suurinta tapahtumatoimistoa.

Markkinointi on aina läsnä – tavalla tai toisella

Tapahtumamarkkinointi kattaa suuren määrän erilaisia ja eri asioita tavoittelevia tapahtumia. Lähtökohtana on kuitenkin, että tapahtumassa on mukana jokin markkinoinnillinen elementti.

Yksinkertaisimmillaan tapahtumamarkkinointia voi olla massatapahtuma uuden tuotteen markkinoimiseksi, mutta tapahtuman avulla tehtävä markkinointi elää ensisijaisesti sen mukaan, mille ryhmälle tapahtuma on suunnattu. Se voi yhtä hyvin merkitä myös tarkasti valitun osallistujajoukon verkostoitumista mielekkään tekemisen ympärille.

Samoin kuin missä tahansa markkinointitoimenpiteissä, tapahtumamarkkinoinnissa onnistumisen edellytyksenä ovat selvät tavoitteet. Osallistujien on ymmärrettävä, milloin sovitaan diilejä, milloin taas rakennetaan luottamusta ja yhteistyötä tulevaisuuden onnistumisia varten.

Ruotsi osaa tämänkin paremmin

Suomen kasvuluvut näyttävät hyvältä, mutta eivät kuitenkaan niin hyviltä, etteikö länsinaapurissa asiat olisi vieläkin paremmin. Vuonna 2017 Ruotsissa sponsori- ja tapahtumamarkkinointiin investoitiin noin 1,1 miljardia euroa. Se on neljä kertaa enemmän kuin Suomessa, vaikka väkiluvun osalta markkina-alue on vain kaksinkertainen. Tapahtumamarkkinoinnin osuus Ruotsissa oli sekin noin 400 miljoonaa.

“Ruotsalaiset ovat jo pitkään ymmärtäneet tapahtumamarkkinoinnin arvon. Sielläkin panostukset kasvavat, mikä kertoo siitä, että yritykset näkevät siitä saatavan selvästi myös brändinrakennuksessa hyötyä”, Klaus Virkkunen sanoo.

Maiden välillä on tosin eroa myös tilastoinnissa. Ruotsin tutkimuksissa yritysten sisäiset tilaisuudet lasketaan kokonaisvolyymia tarkastellessa mukaan. Eri markkinoinnin lajien osuuksia vertaillessa ne putoavat kuitenkin tarkastelusta pois.

”Jos Suomen luvut puhdistaa yritysten sisäisistä tapahtumista, tapahtumamarkkinoinnin luku olisi noin 110 miljoonaa euroa.”

Hyvä tapahtuma luo yhteyden

Suomessa tapahtumamarkkinoinnin volyymia ei ole ennen Sponsor Insightin barometriä tutkittu moneen vuoteen.

”Alan toimistojen tietojen perusteella meillä oli aika hyvä yleiskuva, mutta tarkemman tutkimuksen myötä tilanne osoittautui jopa oletettua paremmaksi”, Virkkunen sanoo.

Virkkunen tähdentää, ettei yhden vuoden tuloksista voi vetää liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Satsaukset tapahtumamarkkinointiin kasvoivat vuonna 2018 kuitenkin noin kahdeksan prosenttia.

”Kasvu on trendi, ja sen on hieman nopeampaa kuin markkinoinnissa keskimäärin”, Virkkunen sanoo.

Yksi keskeinen syy tapahtumamarkkinoinnin kasvulle on koko markkinointivolyymin voimistuminen. Kasvu noudattelee koko segmentin kasvua, mutta samalla esimerkiksi lisääntyvä digimarkkinointi vaatii rinnalleen yhä vahvempia inhimillisiä kohtaamisia.

”Digipuolella voi ehkä laskea klikkauksia, mutta mitä ne sitten kertovat. Hyvän tapahtumamarkkinoinnin voima on siinä, että ihmiset voi kohdata rentoutuneena miellyttävän tekemisen ohessa. Se synnyttää siteitä”, Virkkunen näkee.

Haluatko kuulla lisää tapahtumamarkkinoinnin hyödyistä? Ota yhteyttä: jyrki.aittola@wolttigroup.fi

Asiantuntija

Jyrki Aittola

Synnynnäisesti kyltymätön CEO ja Senior Partner, liiketoiminnan kehittäjä ja strategi, joka etsii uusia ideoita ja näkökulmia.

Motto: We don´t remember day´s we remember moments.

+358 40 5036 625 jyrki.aittola@wolttigroup.fi

Lue lisää

Lisää artikkeleita

Kokemuksellinen
markkinointi

Kokemuksellinen markkinointi luo voimakkaan tunne-elämyksen. Brändi, joka saa asiakkaan tunteet loistamaan, erottuu kilpailijoista. Kun asiakkaat sitoutuvat brändiin, bisnes sujuu.
Uudenlaista ajattelua Gas Fest -tapahtumassa

Kilpailumenestys kertoo uudesta ajattelusta

Markkinointialan kilpailuissa menestyvät suunnannäyttäjät, joissa tulokset pystytään osoittamaan ja asiat on tehty uudella tavalla. Tehdään tästä tapahtuma, joka voittaa palkintoja.… Read more »

LUX Helsinki | kuva Petri Anttila

Yritystilaisuus ison tapahtuman kyljessä

LUX Helsinki, SuomiAreena ja muut laajaa kohderyhmää kiinnostavat massatapahtumat tarjoavat loistomahdollisuuden kiinnostavan B2B-tilaisuuden järjestämiselle. Pakkanen paukkuu ja pimeys laskeutuu aikaisin.… Read more »

Briefin tekeminen tapahtumatoimistolle

Tapahtumatoimiston briefaus

Toimistokumppanin ohjeistamisessa on olennaista avata myös hankkeen taustat, tavoitteet ja kohderyhmä. Nappaa talteen tapahtumajärjestäjän check-list! Tärkeä tapahtuma on tulossa ja… Read more »

Näin kick offista tulee liiketoiminnan työkalu

Huolella suunniteltu kick off muuttaa irrallisen seminaarin koko tilikauden kattavaksi liiketoiminnan työkaluksi. Kick offin merkitystä ei yrityksen menestykselle sovi vähätellä.… Read more »

Yhtiökokous markkinoi yrityksen brändiä

Hyvin järjestetty yhtiökokous on viesti. Se kertoo osakkeenomistajan arvon. Yhtiökokouksen koolle kutsuminen perustuu osakeyhtiölakiin. Se on pidettävä, mutta itse tapahtuman… Read more »

Suunnittelulla tehot irti tapahtuman vaikuttajamarkkinoinnista

Valjasta tarinasi kertojaksi vaikuttaja. Viestin uskottavuutta vahvistaa, jos yritys puhuu muullakin äänellä kuin omallaan. Livekohtaamisista saa myös enemmän irti, kun… Read more »

Tapahtumat tarvitsevat vastuullisuustrategiaa

Vastuullisuus: miksi et järjestäisi tapahtumaa vastuullisesti, jos kerran voit? Yritysten järjestämät tapahtumat ovat sekä henkilöstö- myös asiakastyön näkökulmasta korvaamattomia ja… Read more »

3,2 mrd eurolla näkyvyyttä suomalaiselle tapahtumaosaamiselle

Trumpin ja Putinin tapaaminen toi Helsingille ennennäkemättömän medianäkyvyyden. “Luottamus Woltti Groupin kykyyn ottaa tuotanto haltuun erittäin lyhyellä varoitusajalla ratkaisi kumppanivalinnan”,… Read more »

Kaipaatko inspiraatiota? Tilaa uutiskirjeemme