Tapahtuman fiksu jälkimarkkinointi vaatii hyvän suunnitelman

Liian usein tapahtuman jälkimarkkinointi mietitään vasta tapahtuman jälkeen. Silloin ollaan jo auttamattomasti myöhässä.

Woltin Jarkko Kivikoski neuvoo tekemään etukäteen hyvän suunnitelman siihen, mitä kaikkia toimenpiteitä tapahtuman jälkeen tehdään. Siten tehdystä investoinnista saadaan enemmän irti.

1. Suunnittele ja toteuta jälkimarkkinointi osana tapahtumaa

Tapahtuman jälkimarkkinointi on itse asiassa osa koko tapahtuman suunnittelua ja toteutusta. Sen erottaminen omaksi osaksi kaikesta muusta tapahtuman suunnittelusta ja toteutuksesta ei ole järkevää. Jotta jälkimarkkinointi onnistuisi hyvin ja tehokkaasti, se pitäisi suunnitella ja myös suurelta osalta toteuttaa ennen tapahtumaa. Jälkimarkkinoinnin toimenpiteet ja materiaalit toimenpiteisiin kannattaa siis suunnitella ja tehdä ennen tapahtumaa.

2. Mieti mitä tapahtuu heti tapahtuman jälkeen

Tee itsellesi happotesti: saavatko tapahtumaasi osallistuneet seuraavana aamuna sähköpostiinsa relevanttia ja kiinnostavaa sisältöä vaiko pelkän kiitoksen osallistumisesta? Kun tapahtuma on vielä osallistujien tuoreessa mielessä, silloin brändillä ja yrityksellä on erinomainen mahdollisuus vaikuttaa osallistuneiden mieleen ja käyttäytymiseen. Jos tapahtumavideo valmistuu vasta pari viikkoa tapahtuman jälkeen, ollaan jo auttamattomasti myöhässä.

3. Panosta sisältöjen tuotantoon ennen tapahtumaa ja tapahtuman aikana

Samalla kun tapahtumaa varten tuotetaan erilaisia sisältöjä kuten videoita, esityksiä, haastatteluja ja artikkeleita, niin samalla kannattaa suunnitella mitä sisältöjä tuotetaan etukäteen julkaistavaksi tapahtuman jälkeen. Mitä paremmin asiakaspolun kohtaamiset ennen tapahtumaa, tapahtuman aikana ja tapahtuman jälkeen suunnitellaan, sitä paremmin yleisöön pystytään vaikuttamaan yrityksen toivomalla tavalla.

Tapahtuma tarjoaa oikeastaan aina kiinnostavaa sisältöä. Kun asiakastapahtumaan investoidaan, niin valokuvaajan ja videokuvaajan lisäksi tapahtumaan kannattaisi palkata mukaan ammattitaitoinen toimittaja tekemään kiinnostavista asioista sisältöjä heti tapahtuman jälkeen hyödynnettäväksi.

4. Kerää tapahtuman aikana osanottajista dataa

Liian harvoin käytetty jälkimarkkinoinnin keino on kerätä dataa tapahtuman osallistujista. Mitä enemmän dataa yleisöstä kerätään tapahtuman aikana, sitä paremmin heille voi lähettää datan perusteella personoituja viestejä tapahtuman jälkeisinä viikkoina. Datan kerääminen vaatii pitkäjänteistä suunnittelua ja teknologisia ratkaisuja kuten hyvää tapahtumasovellusta.

5. Roolita ja vastuuta jälkimarkkinoinnin toimenpiteet ennen tapahtumaa

Usein vastuu jälkimarkkinoinnista jää vain tapahtuman projektiryhmän vastuulle. Jälkimarkkinoinnin toimenpiteiden tekeminen kannattaisi vastuuttaa laajemmalle joukolle, esimerkiksi koko myyntiryhmälle. Jälkimarkkinoinnissa on tärkeä vastuuttaa tuotettujen sisältöjen julkaisu ja jakaminen kohderyhmille sekä saatujen liidien ja kaupallisten mahdollisuuksien kontaktointi. Ilman etukäteen tehtyä aikataulua ja vastuutusta, toimenpiteet tehdään yleensä liian myöhään.

6. Muista viestiä myös sisäisesti

Onnistunut tapahtuma kannattaa viestiä sisäisesti yrityksen sisällä. Sisäinen viestintä tulee myös suunnitella ja aikatauluttaa ennen tapahtumaa, koska osa sisäiseen viestintään suunnatuista sisällöistä kannattaa tuottaa ennen tapahtumaa ja tapahtuman aikana.

Kiinnostuitko miten teet tapahtuman jälkimarkkinoinnin seuraavalla kerralla entistä paremmin?
Ota yhteyttä: jarkko.kivikoski@wolttigroup.fi

Lisää artikkeleita

Näin kick offista tulee liiketoiminnan työkalu

Huolella suunniteltu kick off muuttaa irrallisen seminaarin koko tilikauden kattavaksi liiketoiminnan työkaluksi. Kick offin merkitystä ei yrityksen menestykselle sovi vähätellä.… Read more »

Yhtiökokous markkinoi yrityksen brändiä

Hyvin järjestetty yhtiökokous on viesti. Se kertoo osakkeenomistajan arvon. Yhtiökokouksen koolle kutsuminen perustuu osakeyhtiölakiin. Se on pidettävä, mutta itse tapahtuman… Read more »

Suunnittelulla tehot irti tapahtuman vaikuttajamarkkinoinnista

Valjasta tarinasi kertojaksi vaikuttaja. Viestin uskottavuutta vahvistaa, jos yritys puhuu muullakin äänellä kuin omallaan. Livekohtaamisista saa myös enemmän irti, kun… Read more »

Tapahtumat tarvitsevat vastuullisuustrategiaa

Vastuullisuus: miksi et järjestäisi tapahtumaa vastuullisesti, jos kerran voit? Yritysten järjestämät tapahtumat ovat sekä henkilöstö- myös asiakastyön näkökulmasta korvaamattomia ja… Read more »

3,2 mrd eurolla näkyvyyttä suomalaiselle tapahtumaosaamiselle

Trumpin ja Putinin tapaaminen toi Helsingille ennennäkemättömän medianäkyvyyden. “Luottamus Woltti Groupin kykyyn ottaa tuotanto haltuun erittäin lyhyellä varoitusajalla ratkaisi kumppanivalinnan”,… Read more »

Vieraiden ehdoilla valittu paikka vahvistaa tapahtuman brändiä

Yhtä oikeaa tapahtuman paikkaa ei ole. Asiaa kannattaakin lähestyä käytännöllisyyden näkökulmasta. Keitä tapahtumaan tulee, missä juuri he liikkuvat ja miten?

Hyvät pikkujoulut sitouttavat työntekijät yrityksen tavoitteisiin

Kun pikkujoulut suunnitellaan huolellisesti, niihin käytettävä raha muuttuu kulusta investoinniksi, joka kasvattaa yhteenkuuluvuuden tunnetta ja sitoutumista yhteisiin tavoitteisiin.

Tapahtumamarkkinoinnin trendit vuonna 2018

Sosiaalinen vastuu, luovuus ja digitalisaatio leimaavat tapahtumamarkkinoinnin trendejä vuonna 2018. Woltti Groupin Jyri Räsänen keräsi tärkeimmät ilmiöt.

Näin yrityksesi tapahtuma onnistuu SuomiAreenalla

SuomiAreena on Suomen suurin yhteiskunnallinen keskustelutapahtuma. Se on huikea mahdollisuus, mutta jos siellä haluaa erottautua, kannattaa omaan tapahtumaan satsata.

Kaipaatko inspiraatiota? Tilaa uutiskirjeemme