Tapahtuman fiksu jälkimarkkinointi vaatii hyvän suunnitelman

Liian usein tapahtuman jälkimarkkinointi mietitään vasta tapahtuman jälkeen. Silloin ollaan jo auttamattomasti myöhässä.

Woltin Jarkko Kivikoski neuvoo tekemään etukäteen hyvän suunnitelman siihen, mitä kaikkia toimenpiteitä tapahtuman jälkeen tehdään. Siten tehdystä investoinnista saadaan enemmän irti.

1. Suunnittele ja toteuta jälkimarkkinointi osana tapahtumaa

Tapahtuman jälkimarkkinointi on itse asiassa osa koko tapahtuman suunnittelua ja toteutusta. Sen erottaminen omaksi osaksi kaikesta muusta tapahtuman suunnittelusta ja toteutuksesta ei ole järkevää. Jotta jälkimarkkinointi onnistuisi hyvin ja tehokkaasti, se pitäisi suunnitella ja myös suurelta osalta toteuttaa ennen tapahtumaa. Jälkimarkkinoinnin toimenpiteet ja materiaalit toimenpiteisiin kannattaa siis suunnitella ja tehdä ennen tapahtumaa.

2. Mieti mitä tapahtuu heti tapahtuman jälkeen

Tee itsellesi happotesti: saavatko tapahtumaasi osallistuneet seuraavana aamuna sähköpostiinsa relevanttia ja kiinnostavaa sisältöä vaiko pelkän kiitoksen osallistumisesta? Kun tapahtuma on vielä osallistujien tuoreessa mielessä, silloin brändillä ja yrityksellä on erinomainen mahdollisuus vaikuttaa osallistuneiden mieleen ja käyttäytymiseen. Jos tapahtumavideo valmistuu vasta pari viikkoa tapahtuman jälkeen, ollaan jo auttamattomasti myöhässä.

3. Panosta sisältöjen tuotantoon ennen tapahtumaa ja tapahtuman aikana

Samalla kun tapahtumaa varten tuotetaan erilaisia sisältöjä kuten videoita, esityksiä, haastatteluja ja artikkeleita, niin samalla kannattaa suunnitella mitä sisältöjä tuotetaan etukäteen julkaistavaksi tapahtuman jälkeen. Mitä paremmin asiakaspolun kohtaamiset ennen tapahtumaa, tapahtuman aikana ja tapahtuman jälkeen suunnitellaan, sitä paremmin yleisöön pystytään vaikuttamaan yrityksen toivomalla tavalla.

Tapahtuma tarjoaa oikeastaan aina kiinnostavaa sisältöä. Kun asiakastapahtumaan investoidaan, niin valokuvaajan ja videokuvaajan lisäksi tapahtumaan kannattaisi palkata mukaan ammattitaitoinen toimittaja tekemään kiinnostavista asioista sisältöjä heti tapahtuman jälkeen hyödynnettäväksi.

4. Kerää tapahtuman aikana osanottajista dataa

Liian harvoin käytetty jälkimarkkinoinnin keino on kerätä dataa tapahtuman osallistujista. Mitä enemmän dataa yleisöstä kerätään tapahtuman aikana, sitä paremmin heille voi lähettää datan perusteella personoituja viestejä tapahtuman jälkeisinä viikkoina. Datan kerääminen vaatii pitkäjänteistä suunnittelua ja teknologisia ratkaisuja kuten hyvää tapahtumasovellusta.

5. Roolita ja vastuuta jälkimarkkinoinnin toimenpiteet ennen tapahtumaa

Usein vastuu jälkimarkkinoinnista jää vain tapahtuman projektiryhmän vastuulle. Jälkimarkkinoinnin toimenpiteiden tekeminen kannattaisi vastuuttaa laajemmalle joukolle, esimerkiksi koko myyntiryhmälle. Jälkimarkkinoinnissa on tärkeä vastuuttaa tuotettujen sisältöjen julkaisu ja jakaminen kohderyhmille sekä saatujen liidien ja kaupallisten mahdollisuuksien kontaktointi. Ilman etukäteen tehtyä aikataulua ja vastuutusta, toimenpiteet tehdään yleensä liian myöhään.

6. Muista viestiä myös sisäisesti

Onnistunut tapahtuma kannattaa viestiä sisäisesti yrityksen sisällä. Sisäinen viestintä tulee myös suunnitella ja aikatauluttaa ennen tapahtumaa, koska osa sisäiseen viestintään suunnatuista sisällöistä kannattaa tuottaa ennen tapahtumaa ja tapahtuman aikana.

Kiinnostuitko miten teet tapahtuman jälkimarkkinoinnin seuraavalla kerralla entistä paremmin?
Ota yhteyttä: jarkko.kivikoski@wolttigroup.fi

Lisää artikkeleita

Projektipäällikkö

Projektipäällikkö

Uskotko, että ihmisten väliset kohtaamiset tekevät maailmasta paremman? Oletko intohimoinen tapahtumien moniosaaja? Hae mukaan kasvavaan joukkoomme! Etsimme kokenutta ja energistä…

Tapahtumatuottaja

Tapahtumatuottaja

Uskotko, että ihmisten väliset kohtaamiset tekevät maailmasta paremman? Oletko intohimoinen tapahtumien moniosaaja? Hae mukaan kasvavaan joukkoomme!   Etsimme joukkoomme kunnianhimoista…

Luulitko tietäväsi kaiken vastuullisuudesta?

Tapahtumien vastuullisuutta ei ole vain pyrkimys hiilineutraaliuteen, vaan vastuullisuudessa on kyse johtamisjärjestelmästä. Yhtäkkiä vastuullisuuspuhe on läsnä kaikkialla. Onneksemme aihe ei…

Näin mittaat tapahtumamarkkinoinnin vaikuttavuutta

Näin mittaat tapahtumien tuloksia

Tapahtumien vaikuttavuuden mittaaminen on monelle haaste, eikä ihme. Olennaista on mitata aina samoja asioita ja muistaa myös analysoida tulokset. Vain…

Ensivaikutelman voi tehdä vain kerran

Ensivaikutelma joka tekee vaikutuksen

Ensivaikutelman voi tehdä vain kerran. Siksi sen on parasta olla hyvä. Ensivaikutelma ratkaisee. Vanha klisee on erityisen totta erityisesti yritysmaailman…

Työpajamuotoinen tapahtuma kiinnostaa

Kun ohjelman tekevät vieraat itse

Fasilitointi tekee yritystapahtumasta vaikuttavamman. “Perinteinen tapa järjestää B2B-tapahtuma on laittaa kutsuvieraat kuuntelemaan muiden juttuja. On keynote-puhuja, paneeli, pyöreän pöydän keskustelu…

Messut kiinnostavat taas

Älä unohda messuja

Kuinka ohjataan omalle messuosastolle juuri ne oikeat vieraat? Kun uudet tuotteet esitellään 3D-videoina ja ihmiset rakentavat ammattiverkostojaan sosiaalisessa mediassa, näyttävät…

Tapahtuman tarina alkaa jo kutsusta

Tapahtumassa brändi herää eloon

Tapahtuma kertoo tarinaa aina ensimmäisestä kutsuviestistä vieraiden siitä kertomiin kokemuksiin. Tapahtumaa suunniteltaessa on tärkeää miettiä, mitä asioita tilaisuudessa halutaan nostaa…

Tapahtumat ovat kohtaamisia, jotka jäävät mieleen

Ostopolun vaikuttavin kohtaamispiste

Tapahtumamarkkinointi on yksi tehokkaimmista ostokäyttäytymiseen vaikuttavista toimenpiteistä, mutta välitön myynti ei aina kerro olennaista tapahtuman aikaansaamasta vaikutuksesta. Markkinoijan vuosisuunnitelmassa tapahtumat…

Kaipaatko inspiraatiota? Tilaa uutiskirjeemme