Inspiraatio maailmalta:
Bud Light Whatever

Super Bowl -mainos synnytti tapahtumakonseptin, josta tuli suurmenestys ja ilmiö.

Bud Light -oluen vuoden 2014 Super Bowl -mainos loi perustan tapahtumakonseptille, josta tuli tänäkin päivänä jatkuva ilmiö.

Kaikki alkoi tästä mainoksesta. Se teki #UpforWhatever hashtagistä trendin. Mainos kannusti katsojia julkaisemaan omia #UpforWhatever-videoita ja ilmiö kasvoi kuin lumipalloa. Tänään #UpforWhatever on USA:ssa osa millennial-sanastoa.

Panimoyhtiö Anheuser-Busch tarttui tilaisuuteen ja loi tapahtumakonseptin, jossa koko Crested Buttenin pikkukaupunki Coloradossa muutettiin #UpforWhatever USA -kaupungiksi ja sinne ”kutsuttiin” 1300 kohderyhmään kuuluvaa seikkailunhaluista ja hauskanpitoa rakastavaa 21-27-vuotiasta nauttimaan elämysten täyteisestä viikonlopusta syyskuussa 2014

Varmistaakseen, että osallistujat olivat varmasti #UpforWhatever-henkisiä, tapahtumaan piti hakea neljän kuukauden kampanjan aikana videoiden ja videokeskustelujen kautta. Kilpailua edistettiin muun muassa Facebookissa, Twitterissä, BuzzFeedissa ja The Onionissa sekä tapahtumissa, kuten Electric Daisy Carnival Las Vegasissa ja Lollapaloozassa Chicagossa. Yli 200 000 ihmistä haki lopulta mukaan tapahtumaan.

Jotta konseptin spontaani idea toteutuisi, niin voittajille ilmoitettiin vasta lähtöaamua edeltävänä iltana pääsystä tapahtumaan. Viikonloppu itsessään, lainaten BroBible-sivustoa, ”Put Mardi Gras and Carnival to shame”. Viikonloppu koostui 82 aktiviteetistä, 8 lavasta esityksineen ja konsertteineen, olut- ja ruokasessioista, sekä yllätyksellisistä katutapahtumista, joita kutsuttiin nimellä Stumble Upons.

Tapahtumien volyymi ja valikoima oli ainutlaatuinen ja sai tapahtuman erottumaan muista kokemuksellisista kampanjoista. Kokemusten jakamiseen kannustettiin ja vuoden 2014 osallistujat tuottivat yli 37 000 kappaletta omia sisältöjä tapahtumasta. Bud Light tuotti itse viikonloppuna 21 videota, joita se jakoi eri kanavissa maailmalle.

Kaiken kaikkiaan yli 1,8 miljoonaa kuluttajaa oli mukana #UpforWhatever-kampanjassa, mikä ylitti ennusteet yli 300 prosentilla.  Aktiivinen osallistuminen ja jakaminen sitouttivat tehokkaasti. Sitoutuminen oli 40 prosenttia korkeampi kuin alkuperäisellä Super Bowl -mainoksella. Mitatun kuukauden ajanjaksolla Bud Lightin juonti lisääntyi 39:lla prosentilla tapahtumasta tietoisten joukossa verrattuna niihin, jotka eivät olleet tietoisia kampanjasta. Ei ole ihme, että tapahtumakonseptista on tullut ilmiö, joka lentää edelleen: http://www.budlight.com/en/up-for-whatever.html

Tästä voimme ottaa opiksi sen, että vaikuttavuus ja sitoutuminen kasvavat merkittävästi, kun mainoksen (Super Bowl) passiivisen vastaanottamisen lisäksi tehdään kokemuksellinen kampanja aktiivisen jakamisen ympärille.

Haluatko kuulla miten vaikuttavuutta lisätään kokemuksellisten kampanjoiden keinoin.
Ota yhteyttä jyri.rasanen@wolttigroup.fi

Asiantuntija

Jyri Räsänen

Joogasta, filosofiasta ja lumella liikkumisesta innostunut Account Director / Partner, joka haluaa ennen kaikkea inspiroida asiakkaita ja työkavereita.

Motto: Action speaks louder than words. And I'm a man of great experience.

+358 40 5563 041 jyri.rasanen@wolttigroup.fi

Lue lisää

Lisää artikkeleita

Virtuaaliset tapahtumat rakentavat yhteisöllisyyttä

Yritystapahtumien exit on ajankohtainen nyt 

Jos kohderyhmä on tärkeä, ei kannata jäädä odottamaan parempaa aikaa kohtaamiselle. Kun tapaamiset ovat säännöllisiä, on suhde paremmassa kunnossa sitten,…

Studiosta lähetetty virtuaalitapahtuma tuo ohjelmaan yllätyksellisyyttä

Koukuta osallistujat mukaan digitapahtumaan

Onnistunut virtuaalitapahtuma antaa osallistujilleen energiaa, inspiroi ja rakentaa yhteisöllisyyttä. Kun virtuaalinen tapahtuma päättyy, ihmisten on jäätävä haluamaan seuraavaa jaksoa. Digitapahtumista…

Sisältö on virtuaalisen tapahtuman tärkein asia

Digitaalisen tapahtuman arvo syntyy sisällöstä

Virtuaalisen tapahtuman tehtävä on irrottaa ihmiset digitaalisen arjen etäkokousrumbasta. Siksi tavallisimmat videoneuvottelualustat eivät aina ole paras valinta elämyksellisen digitapahtuman luomiseen….

Yritystapahtumat vuonna 2021

Yritystapahtumat vuonna 2021

Mitä tapahtuu sidosryhmätapahtumille, messuille ja sisäisille tapahtumille vuonna 2021? Woltti Groupin toimitusjohtaja Jyrki Aittola katsoo kristallipalloon. Vuoden 2021 alkaessa koronarokotukset…

hybriditapahtuma Scandicin Tapahtumastudiolla

Wow! Virtuaalitapahtuma voi olla mukava myös esiintyjille

Woltti Groupin ja hotelliketju Scandicin yhteistyö nostaa osallistujien ja esiintyjien mukavuuden hybriditapahtumissa uudelle tasolle. Yritysten sisäisten ja sidosryhmille suunnattujen tapahtumien…

SPR yleiskokous 2020

SPR:n yleiskokous yhdisti 11 paikkakuntaa virtuaalisesti

Punaisen Ristin yleiskokous laittoi luovuuden ja tekniikan koetukselle: yhdistimme yksitoista paikkakuntaa reaaliaikaisesti kahdella kielellä. Syksyn alussa törmäsimme asiakkaamme Suomen Punaisen…

Virtuaalimessut

Liidejä ja diilejä virtuaalimessuilta

Virtuaalimessut yhdistävät yrityksen ja asiakkaat paikasta riippumatta. Korona-ajan hätäapuna alkanut digitaalinen läsnäolo muuttuu tärkeäksi verkkonäkyvyyden työkaluksi. Pandemia on luonut moneen…

sisäinen henkilöstötapahtuma

Sisäinen virtuaalitapahtuma nostattaa fiilistä

Etätöiden aikana yrityksen sisäinen viestintä on tärkeämpää kuin koskaan. Virtuaaliset HR-tapahtumat luovat fyysisen etäisyyden aikaan henkistä läheisyyttä.  Etätyö voi olla…

After partyt voi järjestää virtuaalisestikin

Virtuaaliset löylyt ITS Finlandin virtuaalikongressissa

Korona loi virtuaalikongresseille nopeasti tarpeen, kysynnän ja tarjonnan.Virtuaalinen elämys syntyy siitä, että vieras voi osallistua kuin paikan päällä. Ihmissuhteet ja…

Kaipaatko inspiraatiota? Tilaa uutiskirjeemme