Oppeja Burning Man -tapahtumasta

Burning Man on tapahtuma, joka on järjestetty toisin kuin kaikki muut. Siksi siitä kannattaa ottaa oppia.

Kun Larry Harvey ja Jerry James 1980-luvulla päättivät juhlinnan yhteydessä polttaa kavereidensa kanssa puisen nuken, he tuskin osasivat aavistaa millaisia spektaakkeleita keskelle Nevadan autiomaata 30 vuotta myöhemmin syntyisi.

Nykyisin vuotuinen Burning Man -tapahtuma synnyttää aavikolle viikoksi tyhjästä Black Rockin kaupungin, joka tapahtuman loputtua häviää jäljettömiin. Osallistujat tuovat ja rakentavat tarvitsemansa itse, lopuksi he vievät roskansa hampaanpesuvesiä myöten pois. Siinä välissä rajoja ei juuri ole.

”Kun ihminen irrotetaan arkisesta viitekehyksestään, hän saa itsestään ja yhteistyöstä muiden kanssa aivan uusia ajatuksia”, WolttiGroupin tuottaja Anssi Laurila sanoo.

Hyvät ideat syntyvät aavikon karuudesta

Laurila on käynyt Burning Manissa useita kertoja ja ollut rakentamassa neljää eri taideprojektia. Tapahtuman voima on vapaudessa:

”Jokainen saa olla juuri niin kuin haluaa, kunhan ei ole muille tai ympäristölle harmiksi ja noudattaa tapahtuman periaatteita sekä paikallisia lakeja. Jotkut tulevat perheensä ja ystäviensä kanssa telttailemaan ja grillaamaan toiset taas tekemään taidetta tai kekseliäitä innovaatioita.”

Osallistujat luovat omat leirinsä ja tuovat kaikki rakennustarvikkeensa itse. Yöt ovat jäätävän kylmiä, päivät tuskallisen kuumia. Se saa aistit toimimaan voimakkaammin niin hyvässä kuin pahassa.

”Järjestäjä ei aseta tavoitteita. Ihmiset luovat omat päämääränsä itse.”

Kun mieli on irti arjen rutiineista, se alkaa automaattisesti havainnoida, mitä Burning Man -yhteisö ja ehkä myös maailma tarvitsevat. Tunnetuin esimerkki lienee Google Maps, joka oli alun perin Burning Maniin tehty harrasteprojekti. Sen jälkeen siitä syntyi tuote Googlelle.

”Kun Google rekrytoi edellistä toimitusjohtajaansa Erik Schmidtiä, joka vuosi Burning Manissa käyvät perustajat veivät hänet Burning Maniin nähdäkseen, miten hän sellaisissa olosuhteissa kykenee toimimaan.”

Viisi asiaa, jotka tekevät Burning Manista erityisen

Burning Man on ainutlaatuinen tapahtuma. Se järjestetään, pystytetään ja puretaan keskellä ei mitään lähes kolmen tunnin ajomatkan päässä lähimmästä kaupungista. Erityisyyteen vaikuttavat myös seuraavat asiat:

  1. Ihmiset ovat tasavertaisia. Ajatus kulkee, kun ei tarvitse miettiä, mitä muut ajattelevat.
  2. Jokainen taidetaos ja idea on arvokas, vaikka se olisi huonokin. Vapaus epäonnistumisen pelosta johtaa onnistumisiin.
  3. Rankat olosuhteet voimistavat aisteja ja kokemuksia. Ihmiset löytävät uusia puolia itsestään tehdessään muuta kuin tavallisia päivärutiinejaan.
  4. Vapaaehtoisuus saa ihmiset toimimaan yhteisten päämäärien hyväksi. Koska rahaa ei ole, auttamisesta tulee vaihdannan normaali.
  5. Puinen miesfiguuri palaa lopuksi joka vuosi. Vaikka jokainen kaupunki on omanlaisensa, symbolinen traditio sitoo tapahtumat yhteen ja luo kävijöille tunteen kuulumisesta Burning Manin perinteeseen.

Tasavertaisuus ja yhteinen tekeminen luovat aitoja verkostoja

Olipa tapahtuma iso tai pieni, sillä on tavallisesti määrätyt tavoitteet. Burning Man toimii juuri päin vastoin. Ihmiset tulevat paikalle ja tuovat mitä tuovat. Lopputulosta ei tiedä kukaan.

”Mutta vaikka tapahtumalla ei ole muuta tavoitetta kuin pitää alkuperäinen Burning Manin idea hengissä, yksittäisillä teemaleireillä eli pientapahtumilla voi olla hyvinkin määritelty missio.”

Sellainen voi olla baari, koulu, matematiikka-leiri tai vaikka kuormapyörällä kulkeva pedikyyri, tai Laurilan kavereineen tänä vuonna urakoima sauna. Sen ajatus kuvaa tapahtumaa hyvin: kun ulkoiset arvomerkit on riisuttu, keskusteluihin voi päätyä vaikka kuinka tunnettujen ihmisten kanssa.

”Kun haaste on heitetty, ihmiset lähtevät mukaan. Siitä syntyy hyviä ihmissuhteita, ja sitä kautta ehkä myös uusia yhteistyökuvioita. Kun ihmiset oppivat siellä luottamaan toisiinsa, myöhemmin on helppo luottaa muuallakin.”

 

Haluatko kuulla lisää vaikuttavien kohtaamisten luomisesta? Ota yhteyttä jarkko.kivikoski@wolttigroup.fi

Lisää artikkeleita

Kokemuksellinen
markkinointi

Kokemuksellinen markkinointi luo voimakkaan tunne-elämyksen. Brändi, joka saa asiakkaan tunteet loistamaan, erottuu kilpailijoista. Kun asiakkaat sitoutuvat brändiin, bisnes sujuu.
Virtuaaliset tapahtumat rakentavat yhteisöllisyyttä

Yritystapahtumien exit on ajankohtainen nyt 

Jos kohderyhmä on tärkeä, ei kannata jäädä odottamaan parempaa aikaa kohtaamiselle. Kun tapaamiset ovat säännöllisiä, on suhde paremmassa kunnossa sitten,…

Studiosta lähetetty virtuaalitapahtuma tuo ohjelmaan yllätyksellisyyttä

Koukuta osallistujat mukaan digitapahtumaan

Onnistunut virtuaalitapahtuma antaa osallistujilleen energiaa, inspiroi ja rakentaa yhteisöllisyyttä. Kun virtuaalinen tapahtuma päättyy, ihmisten on jäätävä haluamaan seuraavaa jaksoa. Digitapahtumista…

Sisältö on virtuaalisen tapahtuman tärkein asia

Digitaalisen tapahtuman arvo syntyy sisällöstä

Virtuaalisen tapahtuman tehtävä on irrottaa ihmiset digitaalisen arjen etäkokousrumbasta. Siksi tavallisimmat videoneuvottelualustat eivät aina ole paras valinta elämyksellisen digitapahtuman luomiseen….

Yritystapahtumat vuonna 2021

Yritystapahtumat vuonna 2021

Mitä tapahtuu sidosryhmätapahtumille, messuille ja sisäisille tapahtumille vuonna 2021? Woltti Groupin toimitusjohtaja Jyrki Aittola katsoo kristallipalloon. Vuoden 2021 alkaessa koronarokotukset…

hybriditapahtuma Scandicin Tapahtumastudiolla

Wow! Virtuaalitapahtuma voi olla mukava myös esiintyjille

Woltti Groupin ja hotelliketju Scandicin yhteistyö nostaa osallistujien ja esiintyjien mukavuuden hybriditapahtumissa uudelle tasolle. Yritysten sisäisten ja sidosryhmille suunnattujen tapahtumien…

SPR yleiskokous 2020

SPR:n yleiskokous yhdisti 11 paikkakuntaa virtuaalisesti

Punaisen Ristin yleiskokous laittoi luovuuden ja tekniikan koetukselle: yhdistimme yksitoista paikkakuntaa reaaliaikaisesti kahdella kielellä. Syksyn alussa törmäsimme asiakkaamme Suomen Punaisen…

Virtuaalimessut

Liidejä ja diilejä virtuaalimessuilta

Virtuaalimessut yhdistävät yrityksen ja asiakkaat paikasta riippumatta. Korona-ajan hätäapuna alkanut digitaalinen läsnäolo muuttuu tärkeäksi verkkonäkyvyyden työkaluksi. Pandemia on luonut moneen…

sisäinen henkilöstötapahtuma

Sisäinen virtuaalitapahtuma nostattaa fiilistä

Etätöiden aikana yrityksen sisäinen viestintä on tärkeämpää kuin koskaan. Virtuaaliset HR-tapahtumat luovat fyysisen etäisyyden aikaan henkistä läheisyyttä.  Etätyö voi olla…

Kaipaatko inspiraatiota? Tilaa uutiskirjeemme