Oppeja Burning Man -tapahtumasta

Burning Man on tapahtuma, joka on järjestetty toisin kuin kaikki muut. Siksi siitä kannattaa ottaa oppia.

Kun Larry Harvey ja Jerry James 1980-luvulla päättivät juhlinnan yhteydessä polttaa kavereidensa kanssa puisen nuken, he tuskin osasivat aavistaa millaisia spektaakkeleita keskelle Nevadan autiomaata 30 vuotta myöhemmin syntyisi.

Nykyisin vuotuinen Burning Man -tapahtuma synnyttää aavikolle viikoksi tyhjästä Black Rockin kaupungin, joka tapahtuman loputtua häviää jäljettömiin. Osallistujat tuovat ja rakentavat tarvitsemansa itse, lopuksi he vievät roskansa hampaanpesuvesiä myöten pois. Siinä välissä rajoja ei juuri ole.

”Kun ihminen irrotetaan arkisesta viitekehyksestään, hän saa itsestään ja yhteistyöstä muiden kanssa aivan uusia ajatuksia”, WolttiGroupin tuottaja Anssi Laurila sanoo.

Hyvät ideat syntyvät aavikon karuudesta

Laurila on käynyt Burning Manissa useita kertoja ja ollut rakentamassa neljää eri taideprojektia. Tapahtuman voima on vapaudessa:

”Jokainen saa olla juuri niin kuin haluaa, kunhan ei ole muille tai ympäristölle harmiksi ja noudattaa tapahtuman periaatteita sekä paikallisia lakeja. Jotkut tulevat perheensä ja ystäviensä kanssa telttailemaan ja grillaamaan toiset taas tekemään taidetta tai kekseliäitä innovaatioita.”

Osallistujat luovat omat leirinsä ja tuovat kaikki rakennustarvikkeensa itse. Yöt ovat jäätävän kylmiä, päivät tuskallisen kuumia. Se saa aistit toimimaan voimakkaammin niin hyvässä kuin pahassa.

”Järjestäjä ei aseta tavoitteita. Ihmiset luovat omat päämääränsä itse.”

Kun mieli on irti arjen rutiineista, se alkaa automaattisesti havainnoida, mitä Burning Man -yhteisö ja ehkä myös maailma tarvitsevat. Tunnetuin esimerkki lienee Google Maps, joka oli alun perin Burning Maniin tehty harrasteprojekti. Sen jälkeen siitä syntyi tuote Googlelle.

”Kun Google rekrytoi edellistä toimitusjohtajaansa Erik Schmidtiä, joka vuosi Burning Manissa käyvät perustajat veivät hänet Burning Maniin nähdäkseen, miten hän sellaisissa olosuhteissa kykenee toimimaan.”

Viisi asiaa, jotka tekevät Burning Manista erityisen

Burning Man on ainutlaatuinen tapahtuma. Se järjestetään, pystytetään ja puretaan keskellä ei mitään lähes kolmen tunnin ajomatkan päässä lähimmästä kaupungista. Erityisyyteen vaikuttavat myös seuraavat asiat:

  1. Ihmiset ovat tasavertaisia. Ajatus kulkee, kun ei tarvitse miettiä, mitä muut ajattelevat.
  2. Jokainen taidetaos ja idea on arvokas, vaikka se olisi huonokin. Vapaus epäonnistumisen pelosta johtaa onnistumisiin.
  3. Rankat olosuhteet voimistavat aisteja ja kokemuksia. Ihmiset löytävät uusia puolia itsestään tehdessään muuta kuin tavallisia päivärutiinejaan.
  4. Vapaaehtoisuus saa ihmiset toimimaan yhteisten päämäärien hyväksi. Koska rahaa ei ole, auttamisesta tulee vaihdannan normaali.
  5. Puinen miesfiguuri palaa lopuksi joka vuosi. Vaikka jokainen kaupunki on omanlaisensa, symbolinen traditio sitoo tapahtumat yhteen ja luo kävijöille tunteen kuulumisesta Burning Manin perinteeseen.

Tasavertaisuus ja yhteinen tekeminen luovat aitoja verkostoja

Olipa tapahtuma iso tai pieni, sillä on tavallisesti määrätyt tavoitteet. Burning Man toimii juuri päin vastoin. Ihmiset tulevat paikalle ja tuovat mitä tuovat. Lopputulosta ei tiedä kukaan.

”Mutta vaikka tapahtumalla ei ole muuta tavoitetta kuin pitää alkuperäinen Burning Manin idea hengissä, yksittäisillä teemaleireillä eli pientapahtumilla voi olla hyvinkin määritelty missio.”

Sellainen voi olla baari, koulu, matematiikka-leiri tai vaikka kuormapyörällä kulkeva pedikyyri, tai Laurilan kavereineen tänä vuonna urakoima sauna. Sen ajatus kuvaa tapahtumaa hyvin: kun ulkoiset arvomerkit on riisuttu, keskusteluihin voi päätyä vaikka kuinka tunnettujen ihmisten kanssa.

”Kun haaste on heitetty, ihmiset lähtevät mukaan. Siitä syntyy hyviä ihmissuhteita, ja sitä kautta ehkä myös uusia yhteistyökuvioita. Kun ihmiset oppivat siellä luottamaan toisiinsa, myöhemmin on helppo luottaa muuallakin.”

 

Haluatko kuulla lisää vaikuttavien kohtaamisten luomisesta? Ota yhteyttä jarkko.kivikoski@wolttigroup.fi

Lisää artikkeleita

Kokemuksellinen
markkinointi

Kokemuksellinen markkinointi luo voimakkaan tunne-elämyksen. Brändi, joka saa asiakkaan tunteet loistamaan, erottuu kilpailijoista. Kun asiakkaat sitoutuvat brändiin, bisnes sujuu.
SPR yleiskokous 2020

SPR:n yleiskokous yhdisti 11 paikkakuntaa virtuaalisesti

Punaisen Ristin yleiskokous laittoi luovuuden ja tekniikan koetukselle: yhdistimme yksitoista paikkakuntaa reaaliaikaisesti kahdella kielellä. Syksyn alussa törmäsimme asiakkaamme Suomen Punaisen…

Virtuaalimessut

Liidejä ja diilejä virtuaalimessuilta

Virtuaalimessut yhdistävät yrityksen ja asiakkaat paikasta riippumatta. Korona-ajan hätäapuna alkanut digitaalinen läsnäolo muuttuu tärkeäksi verkkonäkyvyyden työkaluksi. Pandemia on luonut moneen…

sisäinen henkilöstötapahtuma

Sisäinen virtuaalitapahtuma nostattaa fiilistä

Etätöiden aikana yrityksen sisäinen viestintä on tärkeämpää kuin koskaan. Virtuaaliset HR-tapahtumat luovat fyysisen etäisyyden aikaan henkistä läheisyyttä.  Etätyö voi olla…

After partyt voi järjestää virtuaalisestikin

Virtuaaliset löylyt ITS Finlandin virtuaalikongressissa

Korona loi virtuaalikongresseille nopeasti tarpeen, kysynnän ja tarjonnan.Virtuaalinen elämys syntyy siitä, että vieras voi osallistua kuin paikan päällä. Ihmissuhteet ja…

Digitapahtumien välineitä

Vaikuttavan digitapahtuman anatomia 

Digitaalista tapahtumapaikkaa ei valita tekniikka edellä vaan tavoitteet ja vaikuttavuus mielessä.  Kun puhutaan verkon yli ja virtuaalisesti tehtävistä tapahtumista, puhe…

Virusturvallisissa tapahtumissa olennaista on huolellinen ennakkosuunnittelu

Miten järjestetään koronaturvallinen tapahtuma?

Virusturvallinen tapahtuma järjestetään huomioimalla suunnittelussa tarkasti turvallisuusnäkökulmat ennen ja jälkeen tapahtuman sekä itse tapahtumassa. Oleellista on läpinäkyvyys viestinnässä ja huolellinen…

Tapahtumien järjestäminen digitaalisesti

Vinkit onnistuneen online-tapahtuman järjestämiseen

Virtuaalitapahtuma, webinaari, striimaus vai etäkokouksen fasilitointi? Erilaisia etäratkaisuja on hyödynnetty jo vuosia tapahtumissa. Lue, millaisia vaihtoehtoja fyysisen tapahtuman järjestämiselle on…

Messut ulkomailla

Messut ulkomailla

Ulkomailla järjestettäville messuille osallistuminen on arvokas investointi, joka oikein suunniteltuna on oivallinen tapa tavata tärkeitä ihmisiä. Toiveissa uudet markkinat tai…

Kaipaatko inspiraatiota? Tilaa uutiskirjeemme