Helsinki Marketing järjesti ensimmäisen Sustainable meeting -toimintamallinsa mukaisen pilottitapahtuman Finlandia-talossa syyskuussa 2019.
Uuden toimintamallin mukaisesta Helsingin tekijät -kumppaniverkoston tilaisuudesta saatiin erittäin hyviä tuloksia.
Tavoitteena uudenlainen toimintamalli
Helsinki Marketingin tavoitteena oli luoda uudenlainen, vastuullisesti suunniteltu ja toteutettu toimintamalli B2B-kokouksien ja kongressien järjestämiseen kansainvälisesti. Pilotti on osa Helsingin työtä YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamiseksi. Työryhmään kuuluivat Woltti Groupin ja Helsinki Marketingin lisäksi vastuullisuuskonsultti Meleanie Delaplance sekä Finlandia-talo.
Toimintamallin kehittäminen lähti liikkeelle sen määrittämisellä, mitä vastuullisuus tarkoittaa Helsinki Marketingin tapahtumissa ja miten se linkittyy osaksi laajempaa Helsingin Kaupungin vastuullisuusstrategiaa. Tapahtumalle luotiin yhdessä vastuullisuustavoitteet ja -kriteeristö, jota vasten se kilpailutettiin, mitattiin ja siitä raportointiin.
Haitat vähentyivät merkittävästi
Kriteeristön ja tarkan suunnittelun avulla tapahtumasta syntyviä haittoja saatiin vähennettyä merkittävästi. Koko tilaisuuden hiilijalanjälki oli 294,75 kg eli 2,89 kg per osallistunut henkilö. Keskimäärin vastaavan tilaisuuden hiilijalanjälki on noin 6–8 kg per henkilö. Tulokset toimivat lähtötasona seuraavan vastaavanlaisten tapahtuman suunnittelussa. Tavoitteena on kehittää toimintaa jatkuvasti yhä vastuullisemmaksi.
Lue lisää Sustainable meeting -toimintamallista My Helsinki -sivustolta.