Tapahtumamarkkinointi kasvaa kohisten

Tapahtumamarkkinointi voi Suomessa yhä vahvemmin. Nousukiitoinen trendi selviää Sponsorointi ja tapahtumamarkkinointi ry:n teettämästä Tapahtumabarometri-tutkimuksesta.

Suomalaiset yritykset käyttivät vuonna 2018 tapahtumamarkkinointiin noin 137 miljoonaa euroa. Se merkitsi noin kahdeksan prosentin kasvua edellisvuoteen verrattuna.

”Viimeiset kolme vuotta ovat markkinoinnin kentällä olleet hyviä. Ilahduttavaa on se, että kyselyyn vastanneista yrityksistä yli puolet arvioivat kasvun jatkuvan myös alkavana vuotena”, tutkimuksen tehneen Sponsor Insight Oy:n tutkimusjohtaja Klaus Virkkunen sanoo.

Sponsor Insightin tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena ja se sisälsi Suomen 50 suurinta tapahtumatoimistoa.

Markkinointi on aina läsnä – tavalla tai toisella

Tapahtumamarkkinointi kattaa suuren määrän erilaisia ja eri asioita tavoittelevia tapahtumia. Lähtökohtana on kuitenkin, että tapahtumassa on mukana jokin markkinoinnillinen elementti.

Yksinkertaisimmillaan tapahtumamarkkinointia voi olla massatapahtuma uuden tuotteen markkinoimiseksi, mutta tapahtuman avulla tehtävä markkinointi elää ensisijaisesti sen mukaan, mille ryhmälle tapahtuma on suunnattu. Se voi yhtä hyvin merkitä myös tarkasti valitun osallistujajoukon verkostoitumista mielekkään tekemisen ympärille.

Samoin kuin missä tahansa markkinointitoimenpiteissä, tapahtumamarkkinoinnissa onnistumisen edellytyksenä ovat selvät tavoitteet. Osallistujien on ymmärrettävä, milloin sovitaan diilejä, milloin taas rakennetaan luottamusta ja yhteistyötä tulevaisuuden onnistumisia varten.

Ruotsi osaa tämänkin paremmin

Suomen kasvuluvut näyttävät hyvältä, mutta eivät kuitenkaan niin hyviltä, etteikö länsinaapurissa asiat olisi vieläkin paremmin. Vuonna 2017 Ruotsissa sponsori- ja tapahtumamarkkinointiin investoitiin noin 1,1 miljardia euroa. Se on neljä kertaa enemmän kuin Suomessa, vaikka väkiluvun osalta markkina-alue on vain kaksinkertainen. Tapahtumamarkkinoinnin osuus Ruotsissa oli sekin noin 400 miljoonaa.

“Ruotsalaiset ovat jo pitkään ymmärtäneet tapahtumamarkkinoinnin arvon. Sielläkin panostukset kasvavat, mikä kertoo siitä, että yritykset näkevät siitä saatavan selvästi myös brändinrakennuksessa hyötyä”, Klaus Virkkunen sanoo.

Maiden välillä on tosin eroa myös tilastoinnissa. Ruotsin tutkimuksissa yritysten sisäiset tilaisuudet lasketaan kokonaisvolyymia tarkastellessa mukaan. Eri markkinoinnin lajien osuuksia vertaillessa ne putoavat kuitenkin tarkastelusta pois.

”Jos Suomen luvut puhdistaa yritysten sisäisistä tapahtumista, tapahtumamarkkinoinnin luku olisi noin 110 miljoonaa euroa.”

Hyvä tapahtuma luo yhteyden

Suomessa tapahtumamarkkinoinnin volyymia ei ole ennen Sponsor Insightin barometriä tutkittu moneen vuoteen.

”Alan toimistojen tietojen perusteella meillä oli aika hyvä yleiskuva, mutta tarkemman tutkimuksen myötä tilanne osoittautui jopa oletettua paremmaksi”, Virkkunen sanoo.

Virkkunen tähdentää, ettei yhden vuoden tuloksista voi vetää liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Satsaukset tapahtumamarkkinointiin kasvoivat vuonna 2018 kuitenkin noin kahdeksan prosenttia.

”Kasvu on trendi, ja sen on hieman nopeampaa kuin markkinoinnissa keskimäärin”, Virkkunen sanoo.

Yksi keskeinen syy tapahtumamarkkinoinnin kasvulle on koko markkinointivolyymin voimistuminen. Kasvu noudattelee koko segmentin kasvua, mutta samalla esimerkiksi lisääntyvä digimarkkinointi vaatii rinnalleen yhä vahvempia inhimillisiä kohtaamisia.

”Digipuolella voi ehkä laskea klikkauksia, mutta mitä ne sitten kertovat. Hyvän tapahtumamarkkinoinnin voima on siinä, että ihmiset voi kohdata rentoutuneena miellyttävän tekemisen ohessa. Se synnyttää siteitä”, Virkkunen näkee.

Haluatko kuulla lisää tapahtumamarkkinoinnin hyödyistä? Ota yhteyttä: jyrki.aittola@wolttigroup.fi

Asiantuntija
Jyrki Aittola

Jyrki Aittola

Synnynnäisesti kyltymätön CEO ja Senior Partner, liiketoiminnan kehittäjä ja strategi, joka etsii uusia ideoita ja näkökulmia.

Motto: We don´t remember day´s we remember moments.

+358 40 5036 625 jyrki.aittola@wolttigroup.fi

Lue lisää

Lisää artikkeleita

Kokemuksellinen
markkinointi

Kokemuksellinen markkinointi luo voimakkaan tunne-elämyksen. Brändi, joka saa asiakkaan tunteet loistamaan, erottuu kilpailijoista. Kun asiakkaat sitoutuvat brändiin, bisnes sujuu.
SPR yleiskokous 2020

SPR:n yleiskokous yhdisti 11 paikkakuntaa virtuaalisesti

Punaisen Ristin yleiskokous laittoi luovuuden ja tekniikan koetukselle: yhdistimme yksitoista paikkakuntaa reaaliaikaisesti kahdella kielellä. Syksyn alussa törmäsimme asiakkaamme Suomen Punaisen…

Virtuaalimessut

Liidejä ja diilejä virtuaalimessuilta

Virtuaalimessut yhdistävät yrityksen ja asiakkaat paikasta riippumatta. Korona-ajan hätäapuna alkanut digitaalinen läsnäolo muuttuu tärkeäksi verkkonäkyvyyden työkaluksi. Pandemia on luonut moneen…

sisäinen henkilöstötapahtuma

Sisäinen virtuaalitapahtuma nostattaa fiilistä

Etätöiden aikana yrityksen sisäinen viestintä on tärkeämpää kuin koskaan. Virtuaaliset HR-tapahtumat luovat fyysisen etäisyyden aikaan henkistä läheisyyttä.  Etätyö voi olla…

After partyt voi järjestää virtuaalisestikin

Virtuaaliset löylyt ITS Finlandin virtuaalikongressissa

Korona loi virtuaalikongresseille nopeasti tarpeen, kysynnän ja tarjonnan.Virtuaalinen elämys syntyy siitä, että vieras voi osallistua kuin paikan päällä. Ihmissuhteet ja…

Digitapahtumien välineitä

Vaikuttavan digitapahtuman anatomia 

Digitaalista tapahtumapaikkaa ei valita tekniikka edellä vaan tavoitteet ja vaikuttavuus mielessä.  Kun puhutaan verkon yli ja virtuaalisesti tehtävistä tapahtumista, puhe…

Virusturvallisissa tapahtumissa olennaista on huolellinen ennakkosuunnittelu

Miten järjestetään koronaturvallinen tapahtuma?

Virusturvallinen tapahtuma järjestetään huomioimalla suunnittelussa tarkasti turvallisuusnäkökulmat ennen ja jälkeen tapahtuman sekä itse tapahtumassa. Oleellista on läpinäkyvyys viestinnässä ja huolellinen…

Tapahtumien järjestäminen digitaalisesti

Vinkit onnistuneen online-tapahtuman järjestämiseen

Virtuaalitapahtuma, webinaari, striimaus vai etäkokouksen fasilitointi? Erilaisia etäratkaisuja on hyödynnetty jo vuosia tapahtumissa. Lue, millaisia vaihtoehtoja fyysisen tapahtuman järjestämiselle on…

Messut ulkomailla

Messut ulkomailla

Ulkomailla järjestettäville messuille osallistuminen on arvokas investointi, joka oikein suunniteltuna on oivallinen tapa tavata tärkeitä ihmisiä. Toiveissa uudet markkinat tai…

Kaipaatko inspiraatiota? Tilaa uutiskirjeemme