Asiakas: Jula
Tapahtuma: Suomen lanseeraus
AIka: 10.11.2022
Paikka: Vaasa
Wolttigroup vastasi Jula-ketjun lanseerauksesta Suomessa. Ketjun nopea laajentuminen teki tapahtumatuotannosta sarjatyötä.
Toisinaan asiakkaalla on vahva näkemys. Julan kohdalla sitä voi kutsua konseptiksi tai jopa traditioksi. Silloin asiakas kaipaa projektiosaamista, yrityskulttuurin ja liiketoiminnan ymmärrystä sekä tavoitteiden mukaisia kohtaamisia.
Tätä kaikkea Wolttigroup tarjosi Julalle ja tietysti vähän ekstraa. Ruotsalainen halpakauppaketju rantautui Suomeen vuonna 2022, eikä se ollut lajissaan ensimmäinen. Markkina on vahvasti kilpailtu myös kotimaisten ketjujen toimesta.
Wolttigroup valikoitui Julan tapahtumakumppaniksi Suomessa ja vastasi myymälöiden avajaisista. Ensimmäinen tavaratalo avattiin Vaasassa marraskuussa 2022. Koska tavoitteena on rakentaa Suomeen noin 30 myymälän verkosto, avajaisten osalta puhutaan sarjatuotannosta.
Voileipäkakku, ilmapallot ja juhlapuheet ovat osa traditiota. Jula on perheyritys, jonka kaikki 140 myymälää on avattu täsmälleen samoilla seremonioilla. Avajaistapahtuma on vahvasti konseptoitu. Ruotsissa tuotanto tehdään itse, mutta Suomeen haluttiin tapahtumatoimisto, joka ymmärtää sekä Julan tarpeet että paikallisen markkinan.
Tapahtumat suunniteltiin suoraan Ruotsissa istuvan markkinointitiimin kanssa. Woltin toimesta Julan avajaiskonseptia muokattiin suomalaiseen makuun. Voileipäkakusta ei luovuttu, mutta juhlapuheet vaihtuivat astetta rennommiksi haastatteluiksi. Ne tehtiin ammattijuontajan toimesta, ensimmäistä kertaa Julan historiassa.
Molempia muutoksia kiiteltiin. Kiitosta sai myös ensimmäisen tavaratalon avajaisten yhteyteen ideoitu ennakkomarkkinointitempaus, joka toi keskustan ulkopuolelle avattavan myymälän Vaasan torille ja kaupunkilaisten puheenaiheeksi. Avajaistapahtumissa hyödynnettiin myös Julan ja Liigan solmimaa yhteistyötä. Tapahtumiin tuotiin paikallisen jääkiekkojoukkueen pelaajia.
“Upeat avajaiset. Emme ole koskaan tehneet mitään vastaavaa. Asetimme uuden standardin.”
– Henrik Feltendahl, Local Marketing Manager, Jula
Avajaiskonseptiin kuuluu alueellinen ennakkomarkkinointi ja edellisenä iltana järjestettävä ”Premier Night” -kutsuvierastilaisuus. Myynnin lisäksi avajaisten tavoitteena on Jula Clubin nimellä tunnetun kanta-asiakasjärjestelmän kasvattaminen.
Julan tulo Suomen markkinoille on ollut menestys. Edellä mainitut kaupalliset tavoitteet on saavutettu ja laadullisista kertoo asiakkaan toteamus. Wolttigroup on vienyt vuosikymmeniä vanhan tradition uudelle tasolle.







