Asiakas: Posti
Tapahtuma: Sustainable Business Summit 2023
Aika: 7.9.2023
Paikka: Scandic Hub, Helsinki
Vastuullisuus on Postin strategian keskiössä, mutta kukaan ei muuta maailmaa yksin. Sustainable Business Summit keräsi yhteen tärkeimpien asiakasyritysten ylimmän johdon.
Syyskuussa 2023 järjestetty Sustainable Business Summit keräsi yhteen yritysjohtajia, joiden aika riittää vain tarkoin valittuihin tapahtumiin. Postin johto vietti tärkeimpien asiakasyritystensä ylimmän johdon kanssa kokonaisen aamupäivän ja pääsi puhumaan teemoista, joiden kautta sillä on mahdollisuus muuttua logistiikkatoimittajasta asiakkaidensa strategiseksi kumppaniksi.
Henkilökohtaisen kutsuprosessin lisäksi menestyskonseptin taustalla on ymmärrys siitä, etteivät C-tason johtajat ole kiinnostuneita logistiikka-alan uusista tuulista, vaan isommista teemoista. Heidän tehtävänään on huolehtia yritystensä kilpailukyvystä muuttuvissa olosuhteissa.
Vähän yksinkertaistaen: Kuka tahansa voi toimittaa paketit, mutta vain harva pystyy ratkaisemaan asiakkaiden isoja haasteita. Yksi tärkeimmistä on ympäristövastuu, sillä logistiikasta on muodostunut kaupan alan merkittävin ilmastorasite.
Mikä sitten sai käytännössä kaikki tärkeimmät yritysjohtajat vastaamaan kutsuun?
Toimme tapahtuman pääpuhujaksi Unileverin pitkäaikaisena toimitusjohtajana vastuullisuusteeman ympärillä profiloituneen Paul Polmanin. Tämän hetken kiinnostavimpiin yrityspuhujiin lukeutuva Polman oli merkittävä investointi, mutta myös mediatemppu, jonka kautta Posti sai ansaittua mediaa.
Puhujien lisäksi avainroolissa olivat muut osallistujat. Jos yritysjohtaja raivaa kalenteristaan aamupäivän, hän kysyy ensin, ketä muita on tulossa? C-tason johtajat tulevat tapaamaan myös toisiaan.
Postin tapahtumaan saapui lopulta yli 30 johtajaa, joista 93 % piti tapahtuman sisältöä hyvänä, ja yli 60 % erittäin hyvänä. Kaikki paikalla olleet arvioivat tulevansa paikalle myös seuraavana vuonna.
”Sustainable Business Summit oli menestys. Olemme osoittaneet, että lähes 400 vuotta vanha instituutio voi uudistua. Tapahtumat ovat olleet tässä avainasemassa.”
– Turkka Kuusisto, Posti Oyj, President and CEO
Samaan aikaan, kun C-tason vieraat keskustelivat Scandic Hubissa, lähetimme viereisestä huoneesta virtuaalitapahtumaa, joka tavoitti etänä 1500 osallistujaa. Sen tuotannossa hyödynnettiin samoja puhujia ja sisältöjä.
Suuri yleisö altistui teemoille sekä maksetun että ansaitun median kautta. Tällä tavoin saimme mitattua tapahtuman sisällöstä ja kokonaisinvestoinnista maksimaalisen hyödyn.
Live-tapahtumassa Postin johto tavoitti sen tason päättäjiä, joita ei yleensä päästä tapaamaan. Polmanin kautta Posti sai runsaasti medianäkyvyyttä ja pääsi puhumaan teemoista, joissa se on globaali edelläkävijä.
Posti on rankattu kaikista maailman yrityksistä vastuullisimman prosentin joukkoon. Tapahtuman jälkeen toteutetussa T-Median Luottamus & Maine -tutkimuksessa se oli Suomen kovin mainenousija.