Asiakas: Varma
Tapahtuma: Slush 2025
AIka: 19.–20.11.2025
Paikka: Helsingin Messukeskus
Wolttigroupin suunnittelema Art of Boring -konsepti ylitti kasvuyrittäjien huomiokynnyksen tavalla, jota Varma ei ollut koskaan tehnyt.
Työeläkeyhtiönä Varmalle on tärkeää tukea kasvuyrittäjyyttä ja kasvuun rohkaisevaa yrityskulttuuria. Ensiesiintyminen Slushissa oli luonteva jatkumo jo tehdylle työlle.
Startup-huuman keskelle haluttiin luoda kohderyhmää puhutteleva konsepti, johon kumppaniksi valikoitui Wolttigroup.
Tylsyydestä päätettiin tehdä taidetta.
Wolttigroupin suunnittelema Art of Boring -konsepti teki näkyväksi sen, mistä startup-maailmassa ei juuri puhuta. Kasvuyritysten näkökulmasta tylsät ja lakisääteiset velvollisuudet esiteltiin eläkeyhtiön intohimona. Kun Varma hoitaa oman intohimonsa, startup-yrittäjät voivat keskittyä omaansa. Yhdessä rakennetaan kasvua.
Art of Boring -konseptin kautta Slushista tehtiin Varmalle markkinoinnin koelaboratorio. Taide oikeuttaa rikkomaan sääntöjä ja poikkeamaan brändikirjasta. Osasto on taiteilijan näkemys Varman brändistä, ja Slush irtiotto arjesta.
Teemaksi valikoitui katutaide, jonka suunnittelusta vastasi Wolttigroupin työryhmä.
“Kiitos Wolttigroupille, joka oli älyttömän upean #ArtOfBoring -konseptin takana. Toivoimme herättävämme huomiota, ehkä jopa ristiriitaa, ja uskallan väittää, että eläkevakuutukset eivät ole koskaan olleet näin cool kuin Slushissa 2025.”
– Katri Priimägi, pienyritysasiakkuusjohtaja, Varma
Varman ensisijaisena tavoitteena oli rakentaa tunnettuutta ja top-of-mindia kasvuyrittäjien keskuudessa. Tässä onnistuttiin yli odotusten, sillä Art of Boring on paljon enemmän kuin messuosasto. Se on viestinnällinen konsepti, jota hyödynnettiin laajasti niin ulkoisesti kuin sisäisestikin.
Viesti saavutti runsaasti orgaanista näkyvyyttä LinkedInissä ja muissa Varman viestintäkanavissa. Viikkoa ennen Slushia konsepti esiteltiin omalle henkilökunnalle. Rohkea graffitimaailma rakennettiin Varman omaan toimistopäivään osaston kalusteilla ja Kuubin toteuttaman AI-videon avulla. Videolla esiintyi Varman johtoa ja messutiimiä AI-hahmoina. Samalla henkilöstö pääsi maistelemaan osastolla tarjottavaa pehmistä ja salaisia jäätelökastikkeita.
Messukeskuksessa osasto herätti valtavaa kiinnostusta. Kuka kummassa julistautuu tylsäksi, ja miten tylsä voikin näyttää näin kiinnostavalta? Onkohan kukaan koskaan aiemmin käynyt työeläkeyhtiön messuosastolla ihan vain ottamassa selfietä, koska osasto on niin upea?
Graffititeos toteutettiin animaationa koko osaston kokoiselle lediseinälle. Osa kalusteista lainattiin Purkutaide-näyttelystä, joka järjestettiin aiemmin syksyllä Varman omistamassa Arabia135-korttelissa. Messurakenteiden sijaan haluttiin luoda kokonainen teos – jotain Varman vastuullisuusarvojen mukaista ja kestävää, joka jatkaa elämäänsä myös messujen jälkeen.












