Wärtsilän uuden W25-moottorin lanseeraus ajoittui pandemian jälkimaininkeihin. Kokemuksesta haluttiin vaikuttava myös niille, jotka eivät pääse paikalle.
Hampurissa järjestettävä SMM on maailman johtava merenkulkualan messutapahtuma. Vuonna 2022 siihen kohdistui valtavia odotuksia, mutta myös epävarmuutta. Pandemia oli muuttanut yritysten matkustuskäytäntöjä. Kuinka pysyvästi ja millä tavalla, oli arvoitus.
Wärtsilä halusi varmistaa, että merenkulkualan päästötavoitteita tukevan W25-moottorin lanseerauksesta tulee vaikuttava kokemus myös niille asiakkaille, jotka eivät koskaan matkustaisi messuille. Näyttävän messuosaston ympärille rakennettiin hybridikokemus, jossa lanseeraustapahtumaan yhdistyi digitaalinen metaversumi. Virtuaalimaailmaan päädyttiin, koska lanseerauksesta haluttiin erottuva. Sen avulla tuote näyttäytyi houkuttelevana, ja osallistujien vuorovaikutus ja sitoutuminen nousivat uudelle tasolle.
Wolttigroupin kanssa toteutuksesta vastasi digituotantoyhtiö Movya. Kokonaisuus palkittiin kansainvälisen Eventex Award -kilpailun hybriditapahtuma ja virtuaalitapahtuma -kategorioissa.
”Metaversumin kuolemaa koskevat raportit ovat suuresti liioiteltuja, sillä selainyhteensopivat 3D-virtuaalitilat lisäävät merkittävästi eläytymistä verkkokokemukseen. Virhe, jonka Mark Zuckerberg teki, oli panostaa ensisijaisesti VR-laseihin. Metaversumi ei niitä tarvitse.” – Amos Ahola, Wärtsilä
Lopulta lanseeraukseen osallistui paikan päällä 2800 vierasta ja virtuaalisesti yli 3000 osallistujaa. Vaikka hybriditapahtumat syntyivät korona-ajan korvaushoitona, Wärtsilän lanseeraus osoittaa, että niiden avulla voidaan jatkossa saavuttaa uudenlaisia tavoitteita kustannustehokkaasti ja vaikuttavalla tavalla. Digitaaliset sisällöt jatkavat elämäänsä myös varsinaisen lanseeraustapahtuman jälkeen.
Erottuva konsepti lisäsi itsessään lanseeraukseen kohdistunutta mielenkiintoa ja kolminkertaisti osallistujamäärän alkuperäisiin odotuksiin nähden. Uudenlainen alusta tuki Wärtsilän teknistä edelläkävijyyttä ja kestävän kehityksen tavoitteita. Yrityksen arvion mukaan virtuaalisen lanseerauksen hiilijalanjälki oli 90 % pienempi, ja tapahtuman tuotantokustannukset noin puolet vastaavan mittaluokan fyysiseen tapahtumaan verrattuna.