Porin kesän vetonaula SuomiAreena kerää vuodesta toiseen paikalle päättäjät ja monen yrityksen tärkeimmät sidosryhmät.
Kun heinäkuussa Suomi pysähtyy, länsirannikon helmi Pori herää eloon. Samaan aikaan legendaarisen Pori Jazzin kanssa järjestetään keskustelutilaisuus SuomiAreena. Superviikko vetää vuosittain Poriin noin 70 000 ihmistä
”Se määrä keskenään erilaista väkeä on yritykselle erittäin hyvä syy näkyä SuomiAreenassa. Siellä voi tavoittaa kuluttajia, mutta tapahtuman yhteiskunnallisen luonteen vuoksi Porissa voi tavoittaa myös laajan päättäjäprofiilien kattauksen”, Wolttigroupin asiakkuusjohtaja Jukka Mäkelä sanoo.
SuomiAreena on järjestetty vuodesta 2006 alkaen ja Mäkelä luotsannut yritystilaisuuksia tapahtuman puitteisssa lähes yhtä kauan. Musiikki, tunnetut puhujat ja yhteiskunnallisia aiheita ruotivat keskustelut vetävät väen Poriin vuodesta toiseen.
Päälava haltuun vartissa
Yritys voi näkyä SuomiAreenassa kolmella eri tavalla. Keskeinen tapa oman viestin välittämiseksi on keskustelun järjestäminen päälavalla, jotka MTV3 myös televisioi. Läpihuutojuttu osallistuminen tosin ei ole, sillä halukkaita on enemmän kuin vapaita paikkoja. Siksi osallistuminen kannattaa hoitaa huolella.
Jotta kulu kääntyisi investoinniksi, asiansa osaava tapahtumatoimisto on korvaamaton kumppani.
”Aikaa lavan somistamiselle omaa keskustelua varten on vain vartin verran. Olemme auttaneet asiakkaitamme tässä vuosia, joten tiedämme jo aika hyvin mikä siinä ajassa on mahdollista ja mikä Porin lavalla toimii.”
Jos Poriin mielii mennä, on pidettävä kiirettä.
”Yritykset alkavat tehdä varauksia vuoden alussa. Ja hyvä onkin, koska Porin lisäksi myös muut kesäfestivaalit rajoittavat tapahtumatekniikan ja somistusrekvisiitan saatavuutta.”
Kansalaistorin tukikohta tavoittaa kuluttajat
Toinen mahdollisuus on hankkia yritykselle näkyvyys koko tapahtuman ajaksi Kansalaistorin tukikohdalla. Kevyimmillään se voi merkitä muutaman neliömetrin telttaa, kun skaalan toisessa päässä puhutaan jo näyttävistä näyttelyratkaisuista.
”Kun teleoperaattorille oli tärkeää esitellä, miten rakenteilla oleva 5G-teknologia toimii, rakensimme heille Poriin kokonaisen, toimivan älytalon sovelluksineen”, Mäkelä antaa esimerkin.
Rakentamisen näkökulmasta SuomiAreena kysyy osaamista. Merenrantakaupunkina Pori on tuulinen, mikä merkitsee sitä, että telttojen, kojujen ja mökkien suunnittelu vaatii kokemusta ohjelmatoimistolta ja ammattitaitoa rakentajilta.
”Ja kesäaika kun on, lomakautena rakentajia voi olla vaikea löytää. Vuosien aikana olemme oppineet, mitä kannattaa toteuttaa ja kenen kanssa toimia. Vain kokemuksen myötä oppii tuntemaan järjestelyjen kannalta tärkeät ihmiset.”
Kutsuvieraat nauttivat rennosta kesäfiiliksestä
Kun tavoitteena on tavata oleellisia ihmisiä, läsnäolon muoto riippuu kohderyhmästä. Kuluttajien tavoittamiseksi oma tukikohta Kansalaistorilla toimii hyvin, päättäjien tavoittamiseen toimii puolestaan toisenlainen lähestymistapa – viestittävästä asiasta riippuen.
Sopiva tapa on aina mietittävä sen mukaan, halutaanko esimerkiksi lobata omaa asiaa, lanseerata omaa uudistusta vai vahvistaa sen hetkistä brändinäkyvyyttä.
”Olemme järjestäneet monia brunssi- tai iltatilaisuuksia sekä yritysten omia konsertteja kutsuvieraille. Keskellä lomakautta tapahtumassa on kesäinen rento fiilis. Ja vaikka ihmiset miettivät tärkeitäkin asioita, se on kiva kohtaamispaikka, missä tavataan rennosti kahvin, oluen tai tenniksen merkeissä.”
Vastuullisuus näkyy läpi tapahtuman
Tapahtuman teemat vaihtuvat vuodesta toiseen. Mäkelä uskoo, että tulevina vuosina etenkin vastuullisuus kulkee vahvasti läpi tapahtumarakenteen ja näkyy myös siinä, miten yritykset haluavat olla esillä.
”Se heijastuu myös rakentamiseen, mikä on hyvä asia. On parempi vuokrata ja kierrättää kuin rakentaa kaikki alusta asti itse ja laittaa tapahtuman jälkeen pois. Hyvä esilläolo on yhdistelmä olemassa olevan kierrättämistä ja ainutkertaista ja rohkeaa panostamista.”
Haluatko tavoittaa ja vaikuttaa sidosryhmiisi SuomiAreenassa? Ota meihin yhteyttä!
Ota meihin yhteyttä
Jätä yhteystietosi oheisella lomakkeella. Asiantuntijamme on teihin yhteydessä ja voitte keskustella tarkemmin erilaisten tapahtumien järjestämisestä.
Lisää artikkeleita
Tapahtumien kutsuprosessi joka tuo tuloksia!
Massapostituksilla, löysillä lupauksilla ja me-ajattelulla yritystapahtumat kärsivät osallistujakadosta. Wolttigroupin nelivaiheisen kutsuprosessin avulla tapahtumiin saadaan osallistumaan oikeat ihmiset. Elämme aikakautta, jolla Helsingin Sanomien etusivu tai suosikkiohjelman…
Rohkeasti markkinoita valtaamaan – Mitä on tapahtumamarkkinointi 2023?
Mihin tapahtumamarkkinointi on menossa vuonna 2023? Mitä olemme oppineet koronapandemiasta ja miten tapahtuma-ala muuttuu? Toimivatko virtuaalitapahtumat edelleen? Kysymyksiä, joihin Wolttigroupin Jyrki Aittola vastaa. Vuosi 2022…