Milloin kannattaa striimata tapahtuma suoraan nettiin?

Suora striimaus on työkalu, jolla yritys voi viestiä yhtä tehokkaasti kuin uutismediat.

Uutiset leviävät salamannopeasti maailman eri kolkkiin internetin välityksellä. Ihmiset ovat tottuneet reaaliaikaiseen tiedonvälitykseen ja haluavat tietoa heti. Kun esimerkiksi lehdistötilaisuuden tapahtumat jaetaan striimaamalla internetin välityksellä, yrityksen viesti tavoittaa välittömästi suuren joukon ihmisiä.

Kolme tärkeää vaihetta striimauksen onnistumiseen

Onnistuneeseen striimaukseen tarvitaan Woltti Groupin CTOn ja senior partnerin Roy-Petri Pashurin mukaan kolme asiaa, joista kahteen ensimmäiseen viestin lähettäjä voi vaikuttaa.

”Ensinnäkin kannattaa huolehtia siitä, että lähettäjän nettiyhteys on paras saatavilla oleva. Minimivaatimus on 10 Mb/s, mutta on vielä parempi, jos yhteys on valokuidun päässä. Silloin lähetykset eivät pätki”, Pashur sanoo.

Toinen tärkeä askel reaaliaikaiseen viestinvälitykseen on käyttää viestin jakamisessa jakelijaa, jolla on nopeat ja luotettavat verkot ympäri maailmaa. Sellainen on esimerkiksi livestream.com, jota kansainväliset uutistoimistot ja myös Woltti Group käyttävät.

Kolmanneksi tarvitaan toimiva nettiyhteys myös vastaanottajapäässä.

Striimin voi katsoa myös tallenteena

”Vastaanottajan nettiyhteyden laatuun viestin lähettäjä ei voi vaikuttaa, mutta viestin perillemeno varmistetaan sillä, että striimaamalla jaettu tapahtuma voidaan katsoa myöhemmin ondemand-tallenteena”, Pashur sanoo.

Tallenne on ratkaisu myös aikavyöhykkeiden aiheuttamaan ongelmaan. Striimi tavoittaa suoraan tai tallenteena kansainvälisesti toimivan yrityksen työntekijät eri puolilla maailmaa, silloin kun se työntekijöille parhaiten sopii. Kenenkään ei tarvitse nousta keskellä yötä katsomaan live-lähetystä.

”Tallenne kannattaa sijoittaa samaan nettisosoitteeseen, mistä myös suora lähetys on katsottavissa”, Pashur vinkkaa.

Markkinoi striimiä etukäteen

Tapahtumasta lähetettävän suoran striimauksen vaikuttavuutta pystytään seuraamaan hyvin tarkkaan. Tekniset tiedot kertovat, missä striimiä on katsottu, millaisella laitteella ja kuinka kauan.

Pashur kehottaa yrityksiä valmistelemaan suoraa striimausta huolellisesti, jotta se tavoittaisi laajan katsojajoukon ja juuri halutun kohdeyleisön. Striimiä kannattaa mainostaa etukäteen ja houkutella sille katsojia.

”Striimille tehdään usein oma sivusto, jolle varataan oma domain”, Pashur huomauttaa.

Ensimmäiseen striimaukseen ei silti kannata ladata taivaita hipovia odotuksia. Katsojien määrä kyllä lisääntyy, kun striimeistä tulee osa yrityskulttuuria.

”Striimaus on monipuolinen ja hyvä työkalu, kun sen käyttöön on yrityksessä opittu”, Pashur vinkkaa.

Haluatko tietää enemmän suorasta striimauksesta?
Ota yhteyttä: roy-petri.pashur@wolttigroup.fi

Asiantuntija

Roy-Petri Pashur

CTO, Senior Partner, jolla on yli 20 vuoden kokemus digitaalisesta AV-tekniikasta.

Motto: Tehdään hienoja projekteja täydellä sydämellä, jottei vaan lopulta päädytä "oikeisiin" töihin.

+358 50 525 2627 roy-petri.pashur@wolttigroup.fi

Lue lisää

Lisää artikkeleita

Studio33 Vallilassa on virtuaalisten tapahtumien tuotantostudio

Studio 33 – virtuaalisten tapahtumien tuotantostudio

Studio 33 on huippuammattilaisten operoima virtuaalisten tapahtumien tuotantostudio. Haluatko tapahtumastasi inspiroivan, innostavan ja yhteisöllisen? Studio 33 on Woltti Groupin huippuammattilaisten…

Virtuaaliset tapahtumat rakentavat yhteisöllisyyttä

Yritystapahtumien exit on ajankohtainen nyt 

Jos kohderyhmä on tärkeä, ei kannata jäädä odottamaan parempaa aikaa kohtaamiselle. Kun tapaamiset ovat säännöllisiä, on suhde paremmassa kunnossa sitten,…

Studiosta lähetetty virtuaalitapahtuma tuo ohjelmaan yllätyksellisyyttä

Koukuta osallistujat mukaan digitapahtumaan

Onnistunut virtuaalitapahtuma antaa osallistujilleen energiaa, inspiroi ja rakentaa yhteisöllisyyttä. Kun virtuaalinen tapahtuma päättyy, ihmisten on jäätävä haluamaan seuraavaa jaksoa. Digitapahtumista…

Sisältö on virtuaalisen tapahtuman tärkein asia

Digitaalisen tapahtuman arvo syntyy sisällöstä

Virtuaalisen tapahtuman tehtävä on irrottaa ihmiset digitaalisen arjen etäkokousrumbasta. Siksi tavallisimmat videoneuvottelualustat eivät aina ole paras valinta elämyksellisen digitapahtuman luomiseen….

Yritystapahtumat vuonna 2021

Yritystapahtumat vuonna 2021

Mitä tapahtuu sidosryhmätapahtumille, messuille ja sisäisille tapahtumille vuonna 2021? Woltti Groupin toimitusjohtaja Jyrki Aittola katsoo kristallipalloon. Vuoden 2021 alkaessa koronarokotukset…

hybriditapahtuma Scandicin Tapahtumastudiolla

Wow! Virtuaalitapahtuma voi olla mukava myös esiintyjille

Woltti Groupin ja hotelliketju Scandicin yhteistyö nostaa osallistujien ja esiintyjien mukavuuden hybriditapahtumissa uudelle tasolle. Yritysten sisäisten ja sidosryhmille suunnattujen tapahtumien…

SPR yleiskokous 2020

SPR:n yleiskokous yhdisti 11 paikkakuntaa virtuaalisesti

Punaisen Ristin yleiskokous laittoi luovuuden ja tekniikan koetukselle: yhdistimme yksitoista paikkakuntaa reaaliaikaisesti kahdella kielellä. Syksyn alussa törmäsimme asiakkaamme Suomen Punaisen…

Virtuaalimessut

Liidejä ja diilejä virtuaalimessuilta

Virtuaalimessut yhdistävät yrityksen ja asiakkaat paikasta riippumatta. Korona-ajan hätäapuna alkanut digitaalinen läsnäolo muuttuu tärkeäksi verkkonäkyvyyden työkaluksi. Pandemia on luonut moneen…

sisäinen henkilöstötapahtuma

Sisäinen virtuaalitapahtuma nostattaa fiilistä

Etätöiden aikana yrityksen sisäinen viestintä on tärkeämpää kuin koskaan. Virtuaaliset HR-tapahtumat luovat fyysisen etäisyyden aikaan henkistä läheisyyttä.  Etätyö voi olla…

Kaipaatko inspiraatiota? Tilaa uutiskirjeemme