Suora striimaus on työkalu, jolla yritys voi viestiä yhtä tehokkaasti kuin uutismediat.

Uutiset leviävät salamannopeasti maailman eri kolkkiin internetin välityksellä. Ihmiset ovat tottuneet reaaliaikaiseen tiedonvälitykseen ja haluavat tietoa heti. Kun esimerkiksi lehdistötilaisuuden tapahtumat jaetaan striimaamalla internetin välityksellä, yrityksen viesti tavoittaa välittömästi suuren joukon ihmisiä.

Kolme tärkeää vaihetta striimauksen onnistumiseen

Onnistuneeseen striimaukseen tarvitaan Wolttigroupin CTOn ja senior partnerin Roy-Petri Pashurin mukaan kolme asiaa, joista kahteen ensimmäiseen viestin lähettäjä voi vaikuttaa.

”Ensinnäkin kannattaa huolehtia siitä, että lähettäjän nettiyhteys on paras saatavilla oleva. Minimivaatimus on 10 Mb/s, mutta on vielä parempi, jos yhteys on valokuidun päässä. Silloin lähetykset eivät pätki”, Pashur sanoo.

Toinen tärkeä askel reaaliaikaiseen viestinvälitykseen on käyttää viestin jakamisessa jakelijaa, jolla on nopeat ja luotettavat verkot ympäri maailmaa. Sellainen on esimerkiksi livestream.com, jota kansainväliset uutistoimistot ja myös Woltti Group käyttävät.

Kolmanneksi tarvitaan toimiva nettiyhteys myös vastaanottajapäässä.

Striimin voi katsoa myös tallenteena

”Vastaanottajan nettiyhteyden laatuun viestin lähettäjä ei voi vaikuttaa, mutta viestin perillemeno varmistetaan sillä, että striimaamalla jaettu tapahtuma voidaan katsoa myöhemmin ondemand-tallenteena”, Pashur sanoo.

Tallenne on ratkaisu myös aikavyöhykkeiden aiheuttamaan ongelmaan. Striimi tavoittaa suoraan tai tallenteena kansainvälisesti toimivan yrityksen työntekijät eri puolilla maailmaa, silloin kun se työntekijöille parhaiten sopii. Kenenkään ei tarvitse nousta keskellä yötä katsomaan live-lähetystä.

”Tallenne kannattaa sijoittaa samaan nettisosoitteeseen, mistä myös suora lähetys on katsottavissa”, Pashur vinkkaa.

Markkinoi striimiä etukäteen

Tapahtumasta lähetettävän suoran striimauksen vaikuttavuutta pystytään seuraamaan hyvin tarkkaan. Tekniset tiedot kertovat, missä striimiä on katsottu, millaisella laitteella ja kuinka kauan.

Pashur kehottaa yrityksiä valmistelemaan suoraa striimausta huolellisesti, jotta se tavoittaisi laajan katsojajoukon ja juuri halutun kohdeyleisön. Striimiä kannattaa mainostaa etukäteen ja houkutella sille katsojia.

”Striimille tehdään usein oma sivusto, jolle varataan oma domain”, Pashur huomauttaa.

Ensimmäiseen striimaukseen ei silti kannata ladata taivaita hipovia odotuksia. Katsojien määrä kyllä lisääntyy, kun striimeistä tulee osa yrityskulttuuria.

”Striimaus on monipuolinen ja hyvä työkalu, kun sen käyttöön on yrityksessä opittu”, Pashur vinkkaa.

Haluatko tietää enemmän suorasta striimauksesta? Ota meihin yhteyttä!