Valjasta tarinasi kertojaksi vaikuttaja. Viestin uskottavuutta vahvistaa, jos yritys puhuu muullakin äänellä kuin omallaan. Livekohtaamisista saa myös enemmän irti, kun ne tuo osaksi digitaalista tekemistä.
Tunnettu nimi esiintyjänä on aina ollut tärkeä osa tapahtuman sisältöä. Nykymaailmassa yhteistyön esiintyjän kanssa ei kuitenkaan tarvitse rajoittua vain itse tapahtumaan. Tunnetuilla nimillä on usein sosiaalisessa mediassa oma kiihkeä seuraajakuntansa, joka kannattaa hyödyntää tapahtumamarkkinoinnin ohella. Wolttigroupin osakas Jyri Räsänen kannustaa hyödyntämään vaikuttajamarkkinointia rohkeasti tapahtumissa ja suunnittelemaan kokonaisuuden huolella.
Vaikuttajan sanaan luotetaan brändiä enemmän
Vaikuttajamarkkinointi on viime vuosien trendisana, joka monella yrityksellä on jo vakiintunut merkittäväksi osaksi kaikkea markkinointia. Mitä nuoremmasta kohderyhmästä on kyse, sitä suurempi arvo heille on somesta tutuilla kasvoilla. Nuorten seuratuimpien idolien joukosta jo kuusi ensimmäistä on nykyisin tubettajia.
“Taustalla on kuitenkin kaikilla samat emotionaaliset mekanismit, nuoret ovat vain aktiivisempia seuraajia some-kanavissa. Nalle Wahlrooskin on määrätylle kohderyhmälle vahva vaikuttaja”, Räsänen huomauttaa.
Somevaikuttajien seuraaminen eroaa perinteisten julkkisten fanittamisesta siinä, että vaikuttajat hallitsevat julkisuutta itse omissa kanavissaan. Heitä seurataan nimenomaan vertaisena, ja heidän suosituksillaan on siksi brändimarkkinointia isompi painoarvo.
“Tutkimukset todistavat, että ihmisen suositukseen luotetaan enemmän kuin brändin viestiin. Kaksi kolmesta kuluttajasta myös ostaa todennäköisemmin, jos saa päätökselle tukea sosiaalisen median suosituksista.”
Valitse vaikuttaja yhteistyöhön huolella
Oikein valittu vaikuttajayhteistyö saattaa nostaa tapahtuman kiinnostavuudessa kokonaan uudelle tasolle. Yhteistyöhön ja esiintyjäksi valittava vaikuttaja kannattaa kuitenkin valita huolella. Niin sanottu brand match on tärkeä.
Kannattaa selvittää etukäteen, onko vaikuttaja relevantti kohderyhmällesi, ja käänteisesti, kiinnostaako tapahtumasi aidosti vaikuttajaa ja hänen yleisöään. Hyödynnä myös vaikuttajan näkemystä oman yleisönsä tavoittamisesta ja heihin vaikuttamisen tavoista. Tapahtumalla voi olla myös vaikuttajalle itselleen merkitystä. Vaikuttajan kanssa voi puhua jo yhteistyön neuvotteluvaiheessa siitä, mitä arvoa hänelle syntyy yhteistyöstä.
“Mieti myös kustannusten ja tavoittavuuden oikeaa suhdetta. Kärjistäen: maksatko miljoona euroa Lionel Messistä vai satsaatko saman summan joukkoon pienempiä nimiä, mutta intohimoisempia kohderyhmiä. Me kaikki olemme vaikuttajia, mieti siis miten voit hyödyntää myös omien sidosryhmien, työntekijöiden, esiintyjien ja asiakkaiden vaikuttavuutta sosiaalisessa mediassa.”
Jos yhteistyö sujuu hyvin, sitä myös kannattaa jatkaa. Pitkäjänteinen co-marketing sitouttaa.
Mieti vaikuttajan rooli osana kokonaisuutta
Vaikuttajayhteistyön potentiaali valuu hukkaan, jos vaikuttaja jää vain nimeksi esiintyjälistaan. Vaikuttajayhteistyön rooli on hyvä miettiä alusta lähtien kiinteäksi osaksi kokonaisuutta: sekä osana markkinoinnin ja myynnin suunnitelmaa että käytännön tapahtuman toteutusta.
Vaikuttajamarkkinointi itsessäänkin toimii paremmin, kun siihen on yhdistetty aito kohtaaminen yleisön kanssa.
“Avainsana on suunnittelu”, Jyri Räsänen muistuttaa. “Viisasta sanontaa mukaillen ‘Infuencer Marketing is just a buzzword until you come up with a plan’.”
Vaikuttajamarkkinoinnin checklist tapahtumajärjestäjälle
- Buukkaa vaikuttaja esiintyjäksi tai vetonaulaksi jo tapahtuman suunnitteluvaiheessa
- Osallista vaikuttaja oman osuutensa suunnitteluun heti kun sinulla on tiedossa tapahtuman punainen lanka
- Hyödynnä vaikuttajaa laajasti markkinoinnissa. Muista että vaikuttajan nimen ja kuvan käyttöoikeus markkinoinnissa ennen ja jälkeen tapahtuman sekä näkyvyys vaikuttajan omissa kanavissa pitää aina erikseen neuvotella
- Mieti tarkkaan mitä tavoittelet ja kehen haluat vaikuttaa, kerro vaikuttajalle selkeästi tavoitteet yhteistyölle ja mittaa tuloksia.
- Muistuta vaikuttajaa kaupallisten merkintöjen tärkeydestä: sisällöt on merkittävä yhteistyöksi aina, jos niiden julkaisusta on sovittu ja vaikuttaja saa niistä jotain palkkiota
Haluatko kuulla lisää vaikuttajien hyödyntämisestä osana tapahtumia? Ota meihin yhteyttä!
Ota meihin yhteyttä
Jätä yhteystietosi oheisella lomakkeella. Asiantuntijamme on teihin yhteydessä ja voitte keskustella tarkemmin erilaisten tapahtumien järjestämisestä.
Lisää artikkeleita
Tapahtumien kutsuprosessi joka tuo tuloksia!
Massapostituksilla, löysillä lupauksilla ja me-ajattelulla yritystapahtumat kärsivät osallistujakadosta. Wolttigroupin nelivaiheisen kutsuprosessin avulla tapahtumiin saadaan osallistumaan oikeat ihmiset. Elämme aikakautta, jolla Helsingin Sanomien etusivu tai suosikkiohjelman…
Rohkeasti markkinoita valtaamaan – Mitä on tapahtumamarkkinointi 2023?
Mihin tapahtumamarkkinointi on menossa vuonna 2023? Mitä olemme oppineet koronapandemiasta ja miten tapahtuma-ala muuttuu? Toimivatko virtuaalitapahtumat edelleen? Kysymyksiä, joihin Wolttigroupin Jyrki Aittola vastaa. Vuosi 2022…