Tapahtumat tarvitsevat vastuullisuustrategiaa

Vastuullisuus: miksi et järjestäisi tapahtumaa vastuullisesti, jos kerran voit?

Yritysten järjestämät tapahtumat ovat sekä henkilöstö- myös asiakastyön näkökulmasta korvaamattomia ja ainutlaatuisia. Hyvien vaikutusten kääntöpuolena on kuitenkin se tosiasia, että myös tapahtumien järjestäminen kuormittaa ympäristöä. Siksi yritysten olisikin ennen kaikkea mietittävä, miten tapahtumat opittaisiin järjestämään mahdollisimman vastuullisesti.

”Jokainen yritys tarvitsee vastuullisuusstrategian tapahtumien järjestämiseen. Mielestäni tapahtumajärjestäjien tehtävänä on auttaa asiakkaitaan vastuullisuuden toteuttamisessa”, sanoo Jarkko Kivikoski, Woltin business director.

Muutos ei tapahdu kerralla

Muutoksen kohti vastuullisuutta ei tarvitse tapahtua kerralla. Jos näin käy, ovat käsiteltävät asiat luultavasti liian pinnallisia. Kertakäyttömukien vaihtaminen tai kierrätysmateriaalin käyttö kalusteissa voi olla näkyvää, mutta isommassa kuvassa jalanjälki kohti vaikuttavaa vastuullisuutta pysyy pienenä.

Yrityksen näkökulmasta riittää, että tapahtumia järjestettäessä vastuullisuutta ajatellaan. Kun oma vastuullisuus halutaan aidosti muuttaa läpinäkyväksi, päästään hitaasti mutta varmasti myös vaikuttaviin tuloksiin. Ensin teot, sitten vasta sanat.

”Jokaisen yrityksen strategia on erilainen riippuen siitä, minkälaiset asiat heidän käsityksessään ja arvoissaan vastuullisuudesta painottuvat. Työ alkaa sillä, että tunnistetaan omista tapahtumista ne osa-alueet, joita petraamalla vastuullisuutta saadaan tehokkaimmin kehitettyä.”

Ruoka ja paikka vaikuttavat eniten

Ympäristöuutisten ja ilmastopaneeli IPCC:n tuoreen ilmastoraportin valossa näkyvin osa vastuullisuutta myös tapahtumien järjestämisessä vastuu ympäristöstä.

”Jokainen on alkanut viimeistään nyt ymmärtää, että sen eteen on tehtävä töitä, eikä tapahtumien järjestäminen ole tästä irrallaan.”

Ympäristövastuullisuudesta puhuttaessa näkyvimmin esiin nousevat ruoka ja juoma sekä matkustaminen, joita tarkastelemalla saadaan usein jo merkittäviä vaikutuksia aikaan. Suosimalla lähellä sijaitsevaa paikkaa, lähiruokaa ja mahdollisimman helposti saavutettavia tiloja säästetään turhia kuljetuskustannuksia. Se ei pelasta yksin maailmaa, mutta:

”Jos voi toimia järkevästi, ei ole mitään syytä olla tekemättä niin.”

Fiksu huomioi myös yhteisön

Ympäristöä laajemmin vastuullisuus liittyy myös sosiaalisuuteen. Ei ole yhdentekevää, minkälaisen vaikutuksen tapahtuma jättää lähialueelle. Sosiaalinen vastuu kasvaa, kun rahat jäävät lähelle.

”Hyvä esimerkki tästä ovat festarien rannekkeet. Ne ehkä saa halvemmalla Kiinasta, mutta paikalliselta valmistajalta ostettaessa on helppoa jäljittää, miten ne on tuotettu, minne raha jää ja paljonko se luo työtä.”

Sosiaalinen vastuu voi painottua myös tapahtumatilan valinnassa. Jos vastakkain on yritys, joka tukee esimerkiksi nuorisourheilua ja yritys, joka käyttää tuoton vain osakkeenomistajien hyödyksi, ovat asiakasyritykset usein valmiita kallistamaan vaakaa.

”Tällaisia asioita on alettu kysyä yhä enemmän. Yritykset haluavat suosia sellaisia palveluntarjoajia, joiden toiminnassa sosiaalinen vastuu korostuu.”

Luovuus ei tarvitse tuhlausta

Kolmas näkökulma vastuuseen löytyy taloudesta. Tapahtumaa järjestettäessä luovuus ja vaikuttavuus ovat tärkeitä, mutta rahan ei pitäisi palaa turhan holtittomasti.

”Niin tapahtumajärjestäjän kuin asiakkaankin pitäisi miettiä yrityksen rahaa kuin se olisi hänen omaansa. Tanssijoista ei kannata maksaa, jos tanssijat eivät synnytä vaikutusta.”

Yrityksen tapa käsitellä vastuullisuutta on yhteistyökumppaneille nykyisin yhä tärkeämpi. Koska vastuullisuuden luotettava viestiminen on vaikeaa, on parempi näyttää kuin kertoa.  Siinä tapahtuman voima nousee esiin.

”Tapahtumat, joissa asiakkaat mukana, ovat oivia paikkoja vastuullisuustyön viestimisessä, koska siellä käyttäydytään sen mukaan, mitä puhutaan. Tapahtuma on käyttöliittymä vastuullisuuteen ja tekoihin.”

Lisää artikkeleita

Tapahtumatuotanto

Jokaisen tapahtuman ytimessä on asiakas. Mikä heitä koskettaa, mikä saa heidät haukkomaan happea? Vaikuttava tapahtuma ei synny sattumalta. Hyvä suunnittelu on onnistuneen tapahtuman salaisuus.
Studio33 Vallilassa on virtuaalisten tapahtumien tuotantostudio

Studio 33 – virtuaalisten tapahtumien tuotantostudio

Studio 33 on huippuammattilaisten operoima virtuaalisten tapahtumien tuotantostudio. Haluatko tapahtumastasi inspiroivan, innostavan ja yhteisöllisen? Studio 33 on Woltti Groupin huippuammattilaisten…

Virtuaaliset tapahtumat rakentavat yhteisöllisyyttä

Yritystapahtumien exit on ajankohtainen nyt 

Jos kohderyhmä on tärkeä, ei kannata jäädä odottamaan parempaa aikaa kohtaamiselle. Kun tapaamiset ovat säännöllisiä, on suhde paremmassa kunnossa sitten,…

Studiosta lähetetty virtuaalitapahtuma tuo ohjelmaan yllätyksellisyyttä

Koukuta osallistujat mukaan digitapahtumaan

Onnistunut virtuaalitapahtuma antaa osallistujilleen energiaa, inspiroi ja rakentaa yhteisöllisyyttä. Kun virtuaalinen tapahtuma päättyy, ihmisten on jäätävä haluamaan seuraavaa jaksoa. Digitapahtumista…

Sisältö on virtuaalisen tapahtuman tärkein asia

Digitaalisen tapahtuman arvo syntyy sisällöstä

Virtuaalisen tapahtuman tehtävä on irrottaa ihmiset digitaalisen arjen etäkokousrumbasta. Siksi tavallisimmat videoneuvottelualustat eivät aina ole paras valinta elämyksellisen digitapahtuman luomiseen….

Yritystapahtumat vuonna 2021

Yritystapahtumat vuonna 2021

Mitä tapahtuu sidosryhmätapahtumille, messuille ja sisäisille tapahtumille vuonna 2021? Woltti Groupin toimitusjohtaja Jyrki Aittola katsoo kristallipalloon. Vuoden 2021 alkaessa koronarokotukset…

hybriditapahtuma Scandicin Tapahtumastudiolla

Wow! Virtuaalitapahtuma voi olla mukava myös esiintyjille

Woltti Groupin ja hotelliketju Scandicin yhteistyö nostaa osallistujien ja esiintyjien mukavuuden hybriditapahtumissa uudelle tasolle. Yritysten sisäisten ja sidosryhmille suunnattujen tapahtumien…

SPR yleiskokous 2020

SPR:n yleiskokous yhdisti 11 paikkakuntaa virtuaalisesti

Punaisen Ristin yleiskokous laittoi luovuuden ja tekniikan koetukselle: yhdistimme yksitoista paikkakuntaa reaaliaikaisesti kahdella kielellä. Syksyn alussa törmäsimme asiakkaamme Suomen Punaisen…

Virtuaalimessut

Liidejä ja diilejä virtuaalimessuilta

Virtuaalimessut yhdistävät yrityksen ja asiakkaat paikasta riippumatta. Korona-ajan hätäapuna alkanut digitaalinen läsnäolo muuttuu tärkeäksi verkkonäkyvyyden työkaluksi. Pandemia on luonut moneen…

Kaipaatko inspiraatiota? Tilaa uutiskirjeemme