Trumpin ja Putinin tapaaminen toi Helsingille ennennäkemättömän medianäkyvyyden. “Luottamus Wolttigroupin kykyyn ottaa tuotanto haltuun erittäin lyhyellä varoitusajalla ratkaisi kumppanivalinnan”, kertoo Helsinki Marketingin myynti- ja markkinointijohtaja Vappu Mänty.
Helsingin kaupunkistrategiassa on määritelty tavoite olla maailman toimivin kaupunki. Toimivuus pääsi heinäkuussa 2018 todelliseen tulikokeeseen, kun Yhdysvaltojen ja Venäjän presidenttien tapaamispaikaksi vahvistui lyhyellä varoitusajalla Helsinki.
Markkinoinnin näkökulmasta tapahtuman hyödyntämiselle asetettiin toimivuuden lisäksi yksi päätavoite: Helsingin kansainvälisen tunnettuuden kasvattaminen ja vetovoiman vahvistaminen.
Yksi tapahtuman keskipisteistä oli Finlandia-talolle perustettu kansainvälinen mediakeskus, jonka tapahtumajärjestelyihin Helsinki Marketing valitsi kumppaniksi Wolttigroupin.
“Olemme suunnattoman kiitollisia luottamuksesta ja siitä, että saimme olla avuksi tämän ‘once in a lifetime’ -tapahtuman toteutuksessa”, sanoo Wolttigroupin osakas Jyri Räsänen.
Helsingin hetki maailman valokeilassa
Trumpin ja Putinin tapaaminen toi Helsingille ennenkokemattoman suuren medianäkyvyyden. Mukana presidenttien tapaamisen valmisteluissa olivat sekä Helsingin kaupungin toimialat että ulkoministeriö. Varsinaiset kokousjärjestelyt olivat valtion eli ulkoministeriön ja tasavallan presidentin kanslian vastuulla. Helsinki viesti ja markkinoi sekä tarjosi toimivan palvelukokemuksen niin medialle, matkailijoille kuin kaupunkilaisille. Kaupunki tuki myös poliisia erityisesti delegaatioiden liikkumisessa ja muissa turvallisuusjärjestelyissä.
Mediakeskuksen toiminnasta vastasi ulkoministeriö, jonka työtä tukemalla Helsinki Marketing pyrki vieraiden kokonaisvaltaiseen ja onnistuneeseen palvelukokemukseen. Toteutuksen haasteena olivat tiukka aikataulu ja Suomessa päällä oleva kesälomasesonki.
“Vaikka lähes 1500 toimittajaa saapui Helsinkiin raportoimaan tapaamisesta, asetimme tavoitteeksemme jättää Helsingistä vahvan muistijäljen tuomalla esiin suomalaisen tapahtumaosaamisen lisäksi esimerkiksi designia ja kaupunkikulttuuria saunoineen”, Helsinki Marketingin myynti- ja markkinointijohtaja Vappu Mänty kertoo.
Wolttigroup valittiin mukaan suunnittelemaan kokonaisuutta, logistiikkaa ja tekniikkaa. Pikanttina yksityiskohtana oli muun muassa Finlandia-talon pihalle median käyttöön toteutettu suomalainen sauna.
“Projekti vedettiin läpi kahdessa viikossa”, Wolttigroupin Jyri Räsänen kertoo. “Vaikka sauna oli oikeastaan stadilainen, ei vain suomalainen”, Räsänen vielä korjaa nauraen.
Molemmilla osapuolilla oli vahva ymmärrys myös siitä, että mediakeskuksen toimivuus lisättynä aidoilla suomalaisilla elämyksillä sataa loppujen lopuksi koko Helsingin tapahtuma-alan laariin.
“Täällä osataan”, Vappu Mänty vielä tiivistää tavoitellun kokemuksen.
Onnistunut tapaaminen toi huomattavan näkyvyyden medioissa
Kansainvälisten toimijoiden kanssa työskentely on Helsinki Marketingille tuttua, sillä Helsingissä vierailee yhteistyön kautta vuosittain 600–700 toimittajaa.
“Vuosia jatkuneen mediaseurannan ja tulosten analysoinnin avulla tiedämme ne asiat, joista kansainvälinen media on lähtökohtaisesti kiinnostunut. Tässäkään tapauksessa ei pyörää tarvinnut keksiä uudestaan. Ajankohtaisena lisänä suunnittelussa haluttiin ottaa huomioon myös jalkapallon MM-kisojen samanaikaisuus.”
Onnistunut presidenttien tapaaminen toi kaupungille todennäköisesti laajimman yksittäisen medianäkyvyyden koskaan: isäntäkaupungista uutisoitiin yli 170 eri maassa, mainittiin yhteensä yli 343 000 digitaalisen median artikkelissa ja näkyvyyden laskennallinen mainosarvo oli 3,2 miljardia euroa.
Huomattava kansainvälinen medianäkyvyys on Helsingille tulevaisuuden valttikortti, sillä näkyvyys vahvistaa kaupungin mainetta toimivana kongressi- ja kokouskaupunkina. Tietoisuus Helsingin mahdollisuuksista kasvoikin erityisesti Yhdysvaltojen markkinalla.
Kumppanivalinnassa luotettavuus ja can do -asenne ratkaisevat
Kokouksen järjestäminen kahdessa viikossa on jotain, mihin hyvin harva kaupunki maailmassa pystyy ainutlaatuisesta palvelukokemuksesta tinkimättä. Siksi myös Woltti Group on paitsi kiitollinen myös ylpeä osuudestaan ulkoministeriön ja Helsinki Marketingin apuna mediakeskuksen järjestelyissä.
Helsinki ja Helsinki Marketing käyttävät tuotannoissaan useita tapahtuma-alan yrityksiä.
“Pitkäaikainen yhteistyö ja luottamus Wolttigroupin kykyyn ottaa tuotanto haltuun erittäin lyhyellä varoitusajalla ratkaisivat kumppanivalinnan. Tiesimme henkilökohtaisella tasolla kuka kanssamme töitä tekee ja miten. Can do -asenne ja talkoohenki myös keskellä leppoisaa lomakautta oli huippujuttu. Ammattitaito ja tekemisen ilo kiireestä huolimatta teki yhteistyöstä helppoa”, Vappu Mänty kiittää.
Etsitkö luotettavaa ja ammattitaitoista kumppania tapahtumaasi? Ota meihin yhteyttä!
Ota meihin yhteyttä
Jätä yhteystietosi oheisella lomakkeella. Asiantuntijamme on teihin yhteydessä ja voitte keskustella tarkemmin erilaisten tapahtumien järjestämisestä.
Lisää artikkeleita
Tapahtumien kutsuprosessi joka tuo tuloksia!
Massapostituksilla, löysillä lupauksilla ja me-ajattelulla yritystapahtumat kärsivät osallistujakadosta. Wolttigroupin nelivaiheisen kutsuprosessin avulla tapahtumiin saadaan osallistumaan oikeat ihmiset. Elämme aikakautta, jolla Helsingin Sanomien etusivu tai suosikkiohjelman…
Rohkeasti markkinoita valtaamaan – Mitä on tapahtumamarkkinointi 2023?
Mihin tapahtumamarkkinointi on menossa vuonna 2023? Mitä olemme oppineet koronapandemiasta ja miten tapahtuma-ala muuttuu? Toimivatko virtuaalitapahtumat edelleen? Kysymyksiä, joihin Wolttigroupin Jyrki Aittola vastaa. Vuosi 2022…