Markkinointialan kilpailuissa menestyvät suunnannäyttäjät, joissa tulokset pystytään osoittamaan ja asiat on tehty uudella tavalla.
Tehdään tästä tapahtuma, joka voittaa palkintoja. Eikö niin? Mutta miten voittajatapahtumia tehdään? Ja mitä hyötyä kisamenestyksestä oikeastaan tapahtuman järjestäjälle on?
Aloitetaan menestysreseptin selvittämisellä.
“Kaikille hyvillä kisatöille on yhteistä, että niissä rikotaan toimialan perinteistä tapaa tehdä asioita”, sanoo Wolttigropin Business Director Jarkko Kivikoski.
“Usein tapahtuman kisapotentiaalin tunnistaa jo briiffistä, josta näkee, että asiakkaalla on rohkeus tehdä sitä, mitä muut eivät tee, ja saavuttaa sillä tuloksia.”
Rohkeaa uutta ajattelua oli myös Wolttigroupin viime vuosien palkituimmassa tapahtumassa, Wärtsilän kaksipäiväisessä The GasFest 2017 -tapahtumassa. Perinteisen konferenssin sijasta kaasualan korkean profiilin päättäjät kokoontuivat Amsterdamiin viettämään aikaa yhdessä. Osallistujat tuottivat itse tapahtuman sisällön räätälöityjen workshoppien avulla. Tapahtuma palkittiin 2018 Evento Awardsin Grand Prix -palkinnolla ja valittiin finalistiksi kansainvälisessä Cannes Heavent Awardsissa.
Hype ennakoi menestystä
Jarkko Kivikoski myöntää, että kisamenestystä auttaa kiinnostava yritysbrändi. Kun yrityksen ympärillä on valmiiksi hypeä, myös itse kisatyöt kiinnostavat tuomaristoa. Tärkeintä on kuitenkin rohkeus tehdä asiat toisin.
Kivikoski nostaa esimerkiksi Woltin hyväntekeväisyytenä Helsingin seurakuntayhtymälle toteuttaman Sunnuntaimummit-kampanjan, jossa yhdistettiin pääkaupungin nälkäiset opiskelijat ja ruuanlaitosta ja nuorten seurasta nauttivat mummit. Pelkästään Facebookissa toiminut Sunnuntaimummit nousi vuoden 2018 Evento Awardsin finalisteihin, eikä menestyksen avain ei ollut hype tai käytetty raha vaan uusi ajattelu.
Suomen palkituin ja kansainvälistä huipputasoa
Wolttigroupille kisoihin osallistuminen on ollut tietoinen valinta. Woltti onkin Suomen palkituin tapahtuma- ja kohtaamistoimisto niin kotimaisissa kuin kansainvälisissä ja eurooppalaisissa tapahtuma-alan kilpailuissa.
“Päätimme, että haluamme olla Suomessa palkituin toimija. Ja sitä me myös olemme”, Jarkko Kivikoski sanoo mutta muistuttaa samalla, että on aina asiakkaan ansiota, jos jotain voitetaan.
Woltin tähtäimessä on pärjätä kansainvälisissä verrokkiryhmissä huippujen joukossa. Tärkeintä kansainvälisissä kilpailuissa ei silti ole voitto.
“Meidän ei tarvitse olla maailman paras. Se olisikin vaikeaa, sillä tapahtumien kokoluokat maailmalla ovat suomalaisiin tapahtumiin nähden usein moninkertaiset.”
Kisatyöt nostavat tekemisen tasoa
Kilpailuihin osallistuminen hyödyttää suoraan myös kaikkia Wolttigroupin asiakkaita.
“Kisatyöt pakottavat kehittymään ja miettimään jo etukäteen, saadaanko tapahtumalla varmasti haluttu vaikuttavuus aikaiseksi”, Jarkko Kivikoski toteaa.
Kun on tehty päätös osallistua ja voittaa, täytyy jo suunnitteluvaiheessa keskittyä miettimään, kuinka kilpailutyö tullaan rakentamaan. Tärkeää on esitellä alkuperäinen ongelma, toteutettu ratkaisu ja tulokset.
“Ennen kaikkea tulokset”, Kivikoski painottaa. “Perinteisesti suunnittelussa usein keskitytään ratkaisujen miettimiseen, mutta kisoihin osallistumisen ansiosta olemme entistä kiinnostuneempia jo suunnitteluvaiheessa siitä, että suunnitellut tulokset myös toteutuvat.”
Kisoihin osallistuminen pakottaa wolttilaiset arvioimaan työtään kriittisin silmin: tavoiteltiinko tekemisellä oikeita asioita ja saavutettiinko tavoitteet. Sen ansiosta myös lopputulos on tuloksellisempi ja vaikuttavampi.
Haluatko järjestää kansainvälisen tason tapahtuman, joka myös saavuttaa tavoittelemasi tulokset? Ota meihin yhteyttä!
Ota meihin yhteyttä
Jätä yhteystietosi oheisella lomakkeella. Asiantuntijamme on teihin yhteydessä ja voitte keskustella tarkemmin erilaisten tapahtumien järjestämisestä.
Lisää artikkeleita
Tapahtumien kutsuprosessi joka tuo tuloksia!
Massapostituksilla, löysillä lupauksilla ja me-ajattelulla yritystapahtumat kärsivät osallistujakadosta. Wolttigroupin nelivaiheisen kutsuprosessin avulla tapahtumiin saadaan osallistumaan oikeat ihmiset. Elämme aikakautta, jolla Helsingin Sanomien etusivu tai suosikkiohjelman…
Rohkeasti markkinoita valtaamaan – Mitä on tapahtumamarkkinointi 2023?
Mihin tapahtumamarkkinointi on menossa vuonna 2023? Mitä olemme oppineet koronapandemiasta ja miten tapahtuma-ala muuttuu? Toimivatko virtuaalitapahtumat edelleen? Kysymyksiä, joihin Wolttigroupin Jyrki Aittola vastaa. Vuosi 2022…