Kilpailumenestys kertoo uudesta ajattelusta

Markkinointialan kilpailuissa menestyvät suunnannäyttäjät, joissa tulokset pystytään osoittamaan ja asiat on tehty uudella tavalla.

Tehdään tästä tapahtuma, joka voittaa palkintoja. Eikö niin? Mutta miten voittajatapahtumia tehdään? Ja mitä hyötyä kisamenestyksestä oikeastaan tapahtuman järjestäjälle on?

Aloitetaan menestysreseptin selvittämisellä.

“Kaikille hyvillä kisatöille on yhteistä, että niissä rikotaan toimialan perinteistä tapaa tehdä asioita”, sanoo Woltin Business Director Jarkko Kivikoski.

“Usein tapahtuman kisapotentiaalin tunnistaa jo briiffistä, josta näkee, että asiakkaalla on rohkeus tehdä sitä, mitä muut eivät tee, ja saavuttaa sillä tuloksia.”

Rohkeaa uutta ajattelua oli myös Woltin viime vuoden palkituimmassa tapahtumassa, Wärtsilän kaksipäiväisessä The GasFest 2017  -tapahtumassa. Perinteisen konferenssin sijasta kaasualan korkean profiilin päättäjät kokoontuivat Amsterdamiin viettämään aikaa yhdessä. Osallistujat tuottivat itse tapahtuman sisällön räätälöityjen workshoppien avulla. Tapahtuma palkittiin 2018 Evento Awardsin Grand Prix -palkinnolla ja valittiin finalistiksi kansainvälisessä Cannes Heavent Awardsissa.

Hype ennakoi menestystä

Jarkko Kivikoski myöntää, että kisamenestystä auttaa kiinnostava yritysbrändi. Kun yrityksen ympärillä on valmiiksi hypeä, myös itse kisatyöt kiinnostavat tuomaristoa. Tärkeintä on kuitenkin rohkeus tehdä asiat toisin.

Kivikoski nostaa esimerkiksi Woltin hyväntekeväisyytenä Helsingin seurakuntayhtymälle toteuttaman Sunnuntaimummit-kampanjan, jossa yhdistettiin pääkaupungin nälkäiset opiskelijat ja ruuanlaitosta ja nuorten seurasta nauttivat mummit. Pelkästään Facebookissa toiminut Sunnuntaimummit nousi vuoden 2018 Evento Awardsin finalisteihin, eikä menestyksen avain ei ollut hype tai käytetty raha vaan uusi ajattelu.

Suomen palkituin ja kansainvälistä huipputasoa

Woltti Groupille kisoihin osallistuminen on ollut tietoinen valinta. Woltti onkin Suomen palkituin tapahtuma- ja kohtaamistoimisto niin kotimaisissa kuin kansainvälisissä ja eurooppalaisissa tapahtuma-alan kilpailuissa.

“Päätimme, että haluamme olla Suomessa palkituin toimija. Ja sitä me myös olemme”, Jarkko Kivikoski sanoo mutta muistuttaa samalla, että on aina asiakkaan ansiota, jos jotain voitetaan.

Woltin tähtäimessä on pärjätä kansainvälisissä verrokkiryhmissä huippujen joukossa. Tärkeintä kansainvälisissä kilpailuissa ei silti ole voitto.

“Meidän ei tarvitse olla maailman paras. Se olisikin vaikeaa, sillä tapahtumien kokoluokat maailmalla ovat suomalaisiin tapahtumiin nähden usein moninkertaiset.”

Kisatyöt nostavat tekemisen tasoa

Kilpailuihin osallistuminen hyödyttää suoraan myös kaikkia Woltin asiakkaita.

“Kisatyöt pakottavat kehittymään ja miettimään jo etukäteen, saadaanko tapahtumalla varmasti haluttu vaikuttavuus aikaiseksi”, Jarkko Kivikoski toteaa.

Kun on tehty päätös osallistua ja voittaa, täytyy jo suunnitteluvaiheessa keskittyä miettimään, kuinka kilpailutyö tullaan rakentamaan. Tärkeää on esitellä alkuperäinen ongelma, toteutettu ratkaisu ja tulokset.

“Ennen kaikkea tulokset”, Kivikoski painottaa. “Perinteisesti suunnittelussa usein keskitytään ratkaisujen miettimiseen, mutta kisoihin osallistumisen ansiosta olemme entistä kiinnostuneempia jo suunnitteluvaiheessa siitä, että suunnitellut tulokset myös toteutuvat.”

Kisoihin osallistuminen pakottaa wolttilaiset arvioimaan työtään kriittisin silmin: tavoiteltiinko tekemisellä oikeita asioita ja saavutettiinko tavoitteet. Sen ansiosta myös lopputulos on tuloksellisempi ja vaikuttavampi.

Haluatko järjestää kansainvälisen tason tapahtuman, joka myös saavuttaa tavoittelemasi tulokset? Ota yhteyttä jarkko.kivikoski@wolttigroup.fi

Lisää artikkeleita

Kokemuksellinen
markkinointi

Kokemuksellinen markkinointi luo voimakkaan tunne-elämyksen. Brändi, joka saa asiakkaan tunteet loistamaan, erottuu kilpailijoista. Kun asiakkaat sitoutuvat brändiin, bisnes sujuu.
SPR yleiskokous 2020

SPR:n yleiskokous yhdisti 11 paikkakuntaa virtuaalisesti

Punaisen Ristin yleiskokous laittoi luovuuden ja tekniikan koetukselle: yhdistimme yksitoista paikkakuntaa reaaliaikaisesti kahdella kielellä. Syksyn alussa törmäsimme asiakkaamme Suomen Punaisen…

Virtuaalimessut

Liidejä ja diilejä virtuaalimessuilta

Virtuaalimessut yhdistävät yrityksen ja asiakkaat paikasta riippumatta. Korona-ajan hätäapuna alkanut digitaalinen läsnäolo muuttuu tärkeäksi verkkonäkyvyyden työkaluksi. Pandemia on luonut moneen…

sisäinen henkilöstötapahtuma

Sisäinen virtuaalitapahtuma nostattaa fiilistä

Etätöiden aikana yrityksen sisäinen viestintä on tärkeämpää kuin koskaan. Virtuaaliset HR-tapahtumat luovat fyysisen etäisyyden aikaan henkistä läheisyyttä.  Etätyö voi olla…

After partyt voi järjestää virtuaalisestikin

Virtuaaliset löylyt ITS Finlandin virtuaalikongressissa

Korona loi virtuaalikongresseille nopeasti tarpeen, kysynnän ja tarjonnan.Virtuaalinen elämys syntyy siitä, että vieras voi osallistua kuin paikan päällä. Ihmissuhteet ja…

Digitapahtumien välineitä

Vaikuttavan digitapahtuman anatomia 

Digitaalista tapahtumapaikkaa ei valita tekniikka edellä vaan tavoitteet ja vaikuttavuus mielessä.  Kun puhutaan verkon yli ja virtuaalisesti tehtävistä tapahtumista, puhe…

Virusturvallisissa tapahtumissa olennaista on huolellinen ennakkosuunnittelu

Miten järjestetään koronaturvallinen tapahtuma?

Virusturvallinen tapahtuma järjestetään huomioimalla suunnittelussa tarkasti turvallisuusnäkökulmat ennen ja jälkeen tapahtuman sekä itse tapahtumassa. Oleellista on läpinäkyvyys viestinnässä ja huolellinen…

Tapahtumien järjestäminen digitaalisesti

Vinkit onnistuneen online-tapahtuman järjestämiseen

Virtuaalitapahtuma, webinaari, striimaus vai etäkokouksen fasilitointi? Erilaisia etäratkaisuja on hyödynnetty jo vuosia tapahtumissa. Lue, millaisia vaihtoehtoja fyysisen tapahtuman järjestämiselle on…

Messut ulkomailla

Messut ulkomailla

Ulkomailla järjestettäville messuille osallistuminen on arvokas investointi, joka oikein suunniteltuna on oivallinen tapa tavata tärkeitä ihmisiä. Toiveissa uudet markkinat tai…

Kaipaatko inspiraatiota? Tilaa uutiskirjeemme