Kohtaaminen jättää tehokkaan muistijäljen

”Live-tilanne sitouttaa käsillä olevaan hetkeen ja avaa aistit aivan eri tasolle kuin tallenteen seuraaminen kotisohvalla. Aistien hereillä oloa lisää myös arjesta poikkeava paikka ja sinne siirtyminen”, sanoo Woltti Groupin account director & partner Jyri Räsänen.

Räsänen vertaa tapahtumaa, jonne saavutaan varta vasten, treffeihin. ”Huomio ja keskittyminen ovat silloin taatusti oikeassa asiassa”, hän hymyilee.

Kuten elokuvissa, myös yhteisessä seminaari- tai muussa tilanteessa katsoja- ja kuulijajoukon aivosähkökäyrät asettuvat samalle taajuudelle. ”He ovat lähtökohtaisesti valmiita keskustelemaan asiasisällöstä ja viestin perille saaminen on huomattavasti helpompaa.”

Viesti myös kehonkielellä

Tapahtumassa korostuu vuorovaikutuksen merkitys. Vuorovaikutustaitoihin kannattaa kiinnittää huomiota ja harjoitella niitä.

”Kehonkieli on iso osa viestintää ja ihminen ymmärtää siksi osan viesteistä vain face to face -tilanteissa. Katsekontakti on tietenkin tärkeimpiä, mutta muistijälki tallentuu kaikilla muillakin aisteilla”, Räsänen sanoo.

”Ihminen aistii myös tuoksut, lämmön, ilmeet, eleet ja jopa puheesta johtuvan muutoksen tilan ilmanpaineessa. Osa viestien lähettämisestä ja vastaanottamisesta on myös alitajuista.”

Kohtaamisessa viesti selkiytyy ja väärinymmärrykset vähenevät. Pienet eleet, äänenpainot tai hymähdykset välittävät paljon enemmän informaatiota kuin meilillä on koskaan mahdollista välittää. Vitsailu on usein turvallisempaa naamakkain kuin vaikkapa online-hymiöillä, koska sanojan tarkoituksia on helpompi tulkita.

Yhteinen kokemus sitouttaa

Face to face -kohtaamisissa oksitosiinin määrä kasvaa. Se on välittäjäaine, joka vahvistaa ihmisten välistä kiintymystä ja luottamusta.

”Kaiken sähköisen media- ja uutishälyn keskellä kohtaaminen onkin paras tapa herättää ja ansaita luottamus. Otamme next stepin huomattavasti helpommin kohdattuamme ihmisen kasvotusten”, Räsänen muistuttaa.

Kun ihmiset ymmärtävät toistensa arkea ja tuntevat toisiaan myös ihmisinä – työminän lisäksi – on kaikki mutkattomampaa. ”Jos kohdatessa voidaan puhua vähän muustakin kuin työasioista, työasioista puhuminenkin on jatkossa helpompaa.”

Yhdessä kokeminen sitouttaa vahvasti. Monilla on kokemusta siitä, miten yhteisen osallistavan tapahtuman jälkeisessä palaverissa ollaankin jo välittömiä ”poskipusukavereita”.

Kohtaamisia kohinan keskelle

Jyri Räsäsen mukaan tapahtuma on ylivoimainen tilanne sekä myyjän ja asiakkaan väliseen vuorovaikutukseen että ylipäätään verkostoitumiseen, oppimiseen ja opettamiseen.

”Tutkimusten mukaan markkinointijohtajat investoivat enemmän live-tapahtumiin ja kokemukselliseen markkinointiin, koska niillä on kyky sitouttaa kohderyhmää. Niillä saadaan myös viestittyä brändistä tehokkaammin digitaalisen markkinoinnin kasvavan kakofonian sijaan”, Räsaänen sanoo.

”Maailma täyttyy kohinasta, kohtaaminen jää.”

Haluatko kuulla enemmän tuloksellisten kohtaamisten luomisesta? Ota yhteyttä: jyri.rasanen@wolttirgroup.fi

Expert

Jyri Räsänen

Joogasta, filosofiasta ja lumella liikkumisesta innostunut Account Director / Partner, joka haluaa ennen kaikkea inspiroida asiakkaita ja työkavereita.

Motto: Action speaks louder than words. And I'm a man of great experience.

+358 40 5563 041 jyri.rasanen@wolttigroup.fi

Lue lisää

More Articles

After partyt voi järjestää virtuaalisestikin

Virtuaaliset löylyt ITS Finlandin virtuaalikongressissa

Korona loi virtuaalikongresseille nopeasti tarpeen, kysynnän ja tarjonnan.Virtuaalinen elämys syntyy siitä, että vieras voi osallistua kuin paikan päällä. Ihmissuhteet ja…

Digitapahtumien välineitä

Vaikuttavan digitapahtuman anatomia 

Digitaalista tapahtumapaikkaa ei valita tekniikka edellä vaan tavoitteet ja vaikuttavuus mielessä.  Kun puhutaan verkon yli ja virtuaalisesti tehtävistä tapahtumista, puhe…

Virusturvallisissa tapahtumissa olennaista on huolellinen ennakkosuunnittelu

Miten järjestetään koronaturvallinen tapahtuma?

Virusturvallinen tapahtuma järjestetään huomioimalla suunnittelussa tarkasti turvallisuusnäkökulmat ennen ja jälkeen tapahtuman sekä itse tapahtumassa. Oleellista on läpinäkyvyys viestinnässä ja huolellinen…

Tapahtumien järjestäminen digitaalisesti

Vinkit onnistuneen online-tapahtuman järjestämiseen

Virtuaalitapahtuma, webinaari, striimaus vai etäkokouksen fasilitointi? Erilaisia etäratkaisuja on hyödynnetty jo vuosia tapahtumissa. Lue, millaisia vaihtoehtoja fyysisen tapahtuman järjestämiselle on…

Messut ulkomailla

Messut ulkomailla

Ulkomailla järjestettäville messuille osallistuminen on arvokas investointi, joka oikein suunniteltuna on oivallinen tapa tavata tärkeitä ihmisiä. Toiveissa uudet markkinat tai…

Tila on osa elämystä

Tila on osa elämystä

Rohkeus ja kohderyhmän saappaisiin hyppääminen ovat avain uudenlaisten elämysten tuottamiselle. Tila on voimakas tapa vaikuttaa ihmisen käyttäytymiseen. Se luo ihmisten…

Visuaalisesti näyttävä kasvoseinä teki tapahtumasta somehitin

5 x näyttävä tapahtuma Instagramissa

Instagram nostaa merkitystään yritysten ja organisaatioiden markkinoinnissa. Katso vinkit, kuinka luot näyttävän kuvavirran ja rakennat Instagramissa näkyvyyttä tapahtumien avulla. Instagram…

Tulevaisuuden tekijät Haaga-Heliasta

Tapahtuma-alan tulevaisuuden tekijät

Woltti Groupin ja Haaga-Helia-ammattikorkeakoulun yhteistyö on win-win-tilanne. Opiskelijat saavat oppia käytännön työelämästä ja Woltti Group pääsee tutustumaan tulevaisuuden työntekijöihin. Fiuu!…

Oppeja Burning Man -tapahtumasta

Oppeja Burning Man -tapahtumasta

Burning Man on tapahtuma, joka on järjestetty toisin kuin kaikki muut. Siksi siitä kannattaa ottaa oppia. Kun Larry Harvey ja…

Kaipaatko inspiraatiota? Tilaa uutiskirjeemme