Live-tilanne sitouttaa käsillä olevaan hetkeen ja avaa aistit aivan eri tasolle kuin tallenteen seuraaminen kotisohvalla. Aistien hereillä oloa lisää myös arjesta poikkeava paikka ja sinne siirtyminen.

Tapahtumassa korostuu vuorovaikutuksen merkitys. Vuorovaikutustaitoihin kannattaa kiinnittää huomiota ja harjoitella niitä.

”Kehonkieli on iso osa viestintää ja ihminen ymmärtää siksi osan viesteistä vain face to face -tilanteissa. Katsekontakti on tietenkin tärkeimpiä, mutta muistijälki tallentuu kaikilla muillakin aisteilla”, sanoo Wolttigroupin Account Director, partner Jyri Räsänen.

”Ihminen aistii myös tuoksut, lämmön, ilmeet, eleet ja jopa puheesta johtuvan muutoksen tilan ilmanpaineessa. Osa viestien lähettämisestä ja vastaanottamisesta on myös alitajuista.”

Kohtaamisessa viesti selkiytyy ja väärinymmärrykset vähenevät. Pienet eleet, äänenpainot tai hymähdykset välittävät paljon enemmän informaatiota kuin meilillä on koskaan mahdollista välittää. Vitsailu on usein turvallisempaa naamakkain kuin vaikkapa online-hymiöillä, koska sanojan tarkoituksia on helpompi tulkita.

Räsänen vertaa tapahtumaa, jonne saavutaan varta vasten, treffeihin. ”Huomio ja keskittyminen ovat silloin taatusti oikeassa asiassa”, hän hymyilee. ”Live-tilanne sitouttaa käsillä olevaan hetkeen ja avaa aistit aivan eri tasolle kuin tallenteen seuraaminen kotisohvalla. Aistien hereillä oloa lisää myös arjesta poikkeava paikka ja sinne siirtyminen.”

Kuten elokuvissa, myös yhteisessä seminaari- tai muussa tilanteessa katsoja- ja kuulijajoukon aivosähkökäyrät asettuvat samalle taajuudelle. ”He ovat lähtökohtaisesti valmiita keskustelemaan asiasisällöstä ja viestin perille saaminen on huomattavasti helpompaa.”

Yhteinen kokemus sitouttaa

Face to face -kohtaamisissa oksitosiinin määrä kasvaa. Se on välittäjäaine, joka vahvistaa ihmisten välistä kiintymystä ja luottamusta.

”Kaiken sähköisen media- ja uutishälyn keskellä kohtaaminen onkin paras tapa herättää ja ansaita luottamus. Otamme next stepin huomattavasti helpommin kohdattuamme ihmisen kasvotusten”, Räsänen muistuttaa.

Kun ihmiset ymmärtävät toistensa arkea ja tuntevat toisiaan myös ihmisinä – työminän lisäksi – on kaikki mutkattomampaa. ”Jos kohdatessa voidaan puhua vähän muustakin kuin työasioista, työasioista puhuminenkin on jatkossa helpompaa.”

Yhdessä kokeminen sitouttaa vahvasti. Monilla on kokemusta siitä, miten yhteisen osallistavan tapahtuman jälkeisessä palaverissa ollaankin jo välittömiä ”poskipusukavereita”.

Kohtaamisia kohinan keskelle

Jyri Räsäsen mukaan tapahtuma on ylivoimainen tilanne sekä myyjän ja asiakkaan väliseen vuorovaikutukseen että ylipäätään verkostoitumiseen, oppimiseen ja opettamiseen.

”Tutkimusten mukaan markkinointijohtajat investoivat enemmän live-tapahtumiin ja kokemukselliseen markkinointiin, koska niillä on kyky sitouttaa kohderyhmää. Niillä saadaan myös viestittyä brändistä tehokkaammin digitaalisen markkinoinnin kasvavan kakofonian sijaan”, Räsaänen sanoo.

”Maailma täyttyy kohinasta, kohtaaminen jää.”

Haluatko kuulla enemmän tuloksellisten kohtaamisten luomisesta? Ota meihin yhteyttä!