Global Citizen -tapahtumista maailmaa muuttava ilmiö

New Yorkissa asuva jamaikalainen Davinia ei odottanut suuria, kun hän pyysi kavereiltaan pennyn kolikoita hyvään tarkoitukseen. Pieni alku johti isoon lopputulokseen: 700 000 pennyä myöhemmin hän oli mahdollistanut 120 tytön koulutuksen kotimaassaan.

Davinia on osa Global Citizens -liikettä. Sen jäsenet ovat tavallisia ihmisiä, jotka ovat valmiita tekemään pieniä tekoja valtavien ongelmien ratkaisemiseksi ja ainutlaatuisiin tapahtumiin pääsemiseksi. Vapaaehtoisen osallistumisensa kautta he voivat vaikuttaa sellaisiin globaaleihin asioihin kuin köyhyys, ilmastonmuutos, ihmisoikeudet, parempi koulutus ja sukupuolten välinen tasa-arvo.

Global Citizens -liikkeen keulahahmo ja yksi perustaja, Hugh Evans, kertoo TED-tapahtumassa liikkeen synnystä. Hän kuvaa vierailuaan Manilaan, jossa seurasi kaatopaikkojen tonkimisella perhettään elättävän Sonny Boyn elämää. ”Hänen köyhän perheensä vieraanvaraisuudesta nauttiessani, mutta unetonta yötä viettäessäni kysyin itseltäni, miksi kenenkään pitää elää näin. Voiko asialle tehdä jotain?”

Kyllä voi. Evansin kotimaassa Australiassa järjestettiin iso tapahtuma: konsertti johon saatiin mukaan Bonon kaltaisia supertähtiä. Ison tapahtuman ääni kuului, ja maan hallitus saatiin panostamaan yli kuusi miljardia dollaria kansainväliseen kehitystyöhön.

Tapahtumiin pääsee vain tekemällä hyviä tekoja

Syntyi ajatus Global Citizen -liikkeestä ja tapahtumista. Kymmenen vuotta sitten perustettu liike painostaa nyt päättäjiä tekemään oikeita asioita ja järjestää tapahtumia, joihin pääse vain tekemällä hyviä tekoja.

Maailmantähtiä pullistelevat Global Citizen -festarit eivät ole mikä tahansa biletyspaikka, jonne hankitaan liput nettikaupasta – lippuja ei voi nimittäin ostaa, ne pitää ansaita. Aktivismi on valuuttaa: vain osallistumalla hyvää tekeviin hankkeisiin verkoston jäsenet ansaitsevat pisteitä, joilla saa pääsylipun konsertteihin.

Tapahtumien voima on ollut valtava: isot toimijat – maailmanpankki, Yhdysvallat ja Intia etunenässä – ovat lisänneet satoja miljoonia dollareita koulutukseen, sanitaatioon ja elinolojen parantamiseen.

Hugh Evans ei ole tehnyt Global Citizeniä yksin, eikä jamaikalais-newyorkilainen Davinia ole yksin. Verkostoon kuuluu miljoonia ihmisiä, ja uusia liittyy mukaan viikottain. Tapahtumat keräävät aktiivisimmat verkoston jäsenet yhteen. ”Tekemistä riittää, mutta niin riittää mahdollisuuksiakin. Kun ihmiset sitoutuvat ja verkottuvat, meillä on voimaa muuttaa asioita.”

Voisitko sinä olla Global Citizen? Voisiko sinun yrityksesi olla Global Citizen? Voisitko sinä luoda aivan uudenlaisia tapahtumia? Tätä kannattaa miettiä, sillä hyvän tekeminen on kokemuksellisen markkinoinnin nouseva trendi.

Kuva: Hugh Evansin Global Citizen TED-puheesta

Haluatko tietää enemmän miten luot ilmiöitä? Ota yhteyttä jyrki.aittola@wolttigroup.f

Asiantuntija
Jyrki Aittola

Jyrki Aittola

Synnynnäisesti kyltymätön CEO ja Senior Partner, liiketoiminnan kehittäjä ja strategi, joka etsii uusia ideoita ja näkökulmia.

Motto: We don´t remember day´s we remember moments.

+358 40 5036 625 jyrki.aittola@wolttigroup.fi

Lue lisää

Lisää artikkeleita

Studio33 Vallilassa on virtuaalisten tapahtumien tuotantostudio

Studio 33 – virtuaalisten tapahtumien tuotantostudio

Studio 33 on huippuammattilaisten operoima virtuaalisten tapahtumien tuotantostudio. Haluatko tapahtumastasi inspiroivan, innostavan ja yhteisöllisen? Studio 33 on Woltti Groupin huippuammattilaisten…

Virtuaaliset tapahtumat rakentavat yhteisöllisyyttä

Yritystapahtumien exit on ajankohtainen nyt 

Jos kohderyhmä on tärkeä, ei kannata jäädä odottamaan parempaa aikaa kohtaamiselle. Kun tapaamiset ovat säännöllisiä, on suhde paremmassa kunnossa sitten,…

Studiosta lähetetty virtuaalitapahtuma tuo ohjelmaan yllätyksellisyyttä

Koukuta osallistujat mukaan digitapahtumaan

Onnistunut virtuaalitapahtuma antaa osallistujilleen energiaa, inspiroi ja rakentaa yhteisöllisyyttä. Kun virtuaalinen tapahtuma päättyy, ihmisten on jäätävä haluamaan seuraavaa jaksoa. Digitapahtumista…

Sisältö on virtuaalisen tapahtuman tärkein asia

Digitaalisen tapahtuman arvo syntyy sisällöstä

Virtuaalisen tapahtuman tehtävä on irrottaa ihmiset digitaalisen arjen etäkokousrumbasta. Siksi tavallisimmat videoneuvottelualustat eivät aina ole paras valinta elämyksellisen digitapahtuman luomiseen….

Yritystapahtumat vuonna 2021

Yritystapahtumat vuonna 2021

Mitä tapahtuu sidosryhmätapahtumille, messuille ja sisäisille tapahtumille vuonna 2021? Woltti Groupin toimitusjohtaja Jyrki Aittola katsoo kristallipalloon. Vuoden 2021 alkaessa koronarokotukset…

hybriditapahtuma Scandicin Tapahtumastudiolla

Wow! Virtuaalitapahtuma voi olla mukava myös esiintyjille

Woltti Groupin ja hotelliketju Scandicin yhteistyö nostaa osallistujien ja esiintyjien mukavuuden hybriditapahtumissa uudelle tasolle. Yritysten sisäisten ja sidosryhmille suunnattujen tapahtumien…

SPR yleiskokous 2020

SPR:n yleiskokous yhdisti 11 paikkakuntaa virtuaalisesti

Punaisen Ristin yleiskokous laittoi luovuuden ja tekniikan koetukselle: yhdistimme yksitoista paikkakuntaa reaaliaikaisesti kahdella kielellä. Syksyn alussa törmäsimme asiakkaamme Suomen Punaisen…

Virtuaalimessut

Liidejä ja diilejä virtuaalimessuilta

Virtuaalimessut yhdistävät yrityksen ja asiakkaat paikasta riippumatta. Korona-ajan hätäapuna alkanut digitaalinen läsnäolo muuttuu tärkeäksi verkkonäkyvyyden työkaluksi. Pandemia on luonut moneen…

sisäinen henkilöstötapahtuma

Sisäinen virtuaalitapahtuma nostattaa fiilistä

Etätöiden aikana yrityksen sisäinen viestintä on tärkeämpää kuin koskaan. Virtuaaliset HR-tapahtumat luovat fyysisen etäisyyden aikaan henkistä läheisyyttä.  Etätyö voi olla…

Kaipaatko inspiraatiota? Tilaa uutiskirjeemme