”Mielenosoituksessa megafoni toimii hyvin, rock-konsertissa ei”, Wolttigroupin teknologiajohtaja Roy-Petri Pashur kiteyttää.
Seminaarin kuvatekniikan suunnittelu perustuu aina siihen, mitä yritys haluaa esittää ja missä. Joskus esitys tarvitse tukea herätäkseen eloon. Sen sijaan persoonaltaan karismaattisen motivaatiopuhujan viesti voi saada pelkistetystä ympäristöstä jopa lisää voimaa.
”Yleisohjeena sanoisin, että mieluummin kuin ostaa heti kaiken mahdollisen tekniikan, kannattaa pistää aikaa ja rahaa viestin kehittämiseen. Sisältö ratkaisee, aina”, Wolttigroupissa AD:na työskentelevä Olavi Kaste sanoo.
Perusasiat kuntoon heti alussa
Oikein toteutettu visuaalinen esitystekniikka on voimakas väline, joka jättää parhaimmillaan seminaarin osallistujille wau-elämyksen yrityksen järjestämästä tapahtumasta. Tilaajan ei tarvitse itse tuntea tekniikkaa tai keksiä esittämisen ratkaisuja. Jotta ohjelmatoimiston tai tapahtumajärjestäjän tekniikasta saadaan paras hyöty irti, pitää tilaajan kuitenkin osata ottaa tietyt peruskysymykset huomioon:
- Mitä halutaan viestiä? Tekniikka vahvistaa hyvää sisältöä, muttei pelasta huonoa.
- Kuka puhuu? Esiintyjän persoona ja kyvyt vaikuttavat siihen, millaisia välineitä puheen tueksi tarvitaan.
- Kuinka tärkeää visuaalinen ilotulitus on? Mitä enemmän esitystekniikalta odotetaan, sitä avarampi ja valaisultaan hallitumpi tilan on oltava.
- Mitä voisimme ja haluaisimme esittää tavallisuudesta poikkeavalla tavalla?
Erityisesti liiketoiminnan tilaa ja suunnitelmia kuvaava puhe sisältää helposti paljon lukuja. Luvut tulisi tiivistää esimerkiksi animoiduiksi kaavioiksi tai käyttää muita helposti sisäistettäviä esitystapoja.
Paikka määrittää mahdollisuudet
Mitä kunnianhimoisempi seminaarin esitystekniikasta halutaan, sitä enemmän korostuu tilan merkitys. Asiakkaan ei tarvitse tietää vastauksia, mutta alkuvaiheen aktiivisuus palkitaan lopputuloksessa.
”Usein tilan halutaan olevan valoisa ja kaunis. Esitystekniikan näkökulmasta se vain tarkoittaa sitä, että joudumme käyttämään suuren määrän aikaa ja rahaa tilan pimentämiseksi ja valon hallitsemiseksi”, Kaste kertoo.
Myös tilan rakenne voi yllättää. Jos esimerkiksi pylväitä tai muita tilan jakajia on paljon, tarvitaan ylimääräisiä näyttöjä, jotta jokainen vieras näkee esitykset. Tilan matala korkeus puolestaan rajoittaa taustascreenien kokoa.
”Jo varausvaiheessa kannattaa olla yhteydessä tapahtumajärjestäjään. He osaavat kertoa, mitä missäkin tilassa on mahdollista toteuttaa, sillä useimmat kokouspaikat ovat alan ihmisille ennalta tuttuja”, Kaste sanoo.
Mieti, miten voisi repäistä
Seminaari esitystekniikassa puhujaa helpottava countdown-kello, puhujan edestä löytyvä lavanäyttö, sekä laadukas äänentoisto ovat asiansa osaavalle tapahtumajärjestäjälle perusratkaisuja. Isolle joukolle tarjottava seminaari on järjestävälle yritykselle aina suuri panostus. Miksi siis tyytyä tavanomaiseen?
”Ehkä voisi miettiä, minkälaisia asioita oma yritys haluaisi esittää eri tavalla kuin muut. Hyvin toteutettu visuaalisuus jättää yleisöön vahvan muistijäljen”, Kaste sanoo.
Hyvä esimerkki tästä on esityksen heijastaminen niin sanotulle suurkuvanäytölle, joka voi halkaisijaltaan olla jopa koko seinän levyinen. Teknisesti suurkuvanäyttö voidaan toteuttaa useilla projektoreilla tai led-paneeleilla.
Lisää elävyyttä esityksiin saadaan myös sisällön animaatioilla. Niiden avulla esityksessä voidaan havainnollisesti liikkua esimerkiksi suuressa satamassa tai vaikka solun sisällä.
”Visuaalinen puoli eri kanavista monipuolistuu koko ajan, ja siksi erottautuminen on jatkuvasti vaikeampaa. Jos haluaa erottua niin että se muistetaan, auttaa kun esitys on visualisoitu kunnolla ja ammattimaisesti”, Wolttigroupin teknologiajohtaja Roy-Petri Pashur sanoo.
Lähetä ja ota talteen
Kaikki vieraat eivät milloinkaan pääse paikalle. Hyvä ratkaisu onkin striimata eli lähettää seminaari suorana verkkolähetyksenä.
”Se käy nykyisin helposti. Useimmiten tapahtuma saadaan sekä striimattua liveksi että tallennettua myöhempää katselua varten yhdellä kertaa, Pashur sanoo.
Niin striimaaminen kuin esityksen tallentaminenkin ovat huomaavaista palvelua niitä kohtaan, jotka eivät pääse paikalle. Samalla tapahtuman kokijamäärää saadaan kasvatettua parhaimmillaan moninkertaiseksi pelkästään paikallaolijoihin verrattuna.
Näin yhä useammalla on mahdollisuus yhdistää hienosti järjestetty tapahtuma yritykseen brändiin.
”Striimit tai tallenteet voidaan esittää yrityksen omalla verkkosivulla, mutta erityisesti isompien tapahtumien kohdalla voidaan myös miettiä oman verkkosivun eli landing pagen rakentamista vain tapahtumaa varten”, Kaste sanoo.
Haluatko tietää lisää tapahtumien kuvatekniikasta? Ota meihin yhteyttä!
Ota meihin yhteyttä
Jätä yhteystietosi oheisella lomakkeella. Asiantuntijamme on teihin yhteydessä ja voitte keskustella tarkemmin erilaisten tapahtumien järjestämisestä.
Lisää artikkeleita
Tapahtumien kutsuprosessi joka tuo tuloksia!
Massapostituksilla, löysillä lupauksilla ja me-ajattelulla yritystapahtumat kärsivät osallistujakadosta. Wolttigroupin nelivaiheisen kutsuprosessin avulla tapahtumiin saadaan osallistumaan oikeat ihmiset. Elämme aikakautta, jolla Helsingin Sanomien etusivu tai suosikkiohjelman…
Rohkeasti markkinoita valtaamaan – Mitä on tapahtumamarkkinointi 2023?
Mihin tapahtumamarkkinointi on menossa vuonna 2023? Mitä olemme oppineet koronapandemiasta ja miten tapahtuma-ala muuttuu? Toimivatko virtuaalitapahtumat edelleen? Kysymyksiä, joihin Wolttigroupin Jyrki Aittola vastaa. Vuosi 2022…