Kuvatekniikka kruunaa hyvin suunnitellun seminaarisisällön

”Mielenosoituksessa megafoni toimii hyvin, rock-konsertissa ei”, Woltti Groupin teknologiajohtaja Roy-Petri Pashur kiteyttää.

Seminaarin kuvatekniikan suunnittelu perustuu aina siihen, mitä yritys haluaa esittää ja missä. Joskus esitys tarvitse tukea herätäkseen eloon. Sen sijaan persoonaltaan karismaattisen motivaatiopuhujan viesti voi saada pelkistetystä ympäristöstä jopa lisää voimaa.

”Yleisohjeena sanoisin, että mieluummin kuin ostaa heti kaiken mahdollisen tekniikan, kannattaa pistää aikaa ja rahaa viestin kehittämiseen. Sisältö ratkaisee, aina”, Woltti Groupissa AD:na työskentelevä Olavi Kaste sanoo.

Perusasiat kuntoon heti alussa

Oikein toteutettu visuaalinen esitystekniikka on voimakas väline, joka jättää parhaimmillaan seminaarin osallistujille wau-elämyksen yrityksen järjestämästä tapahtumasta. Tilaajan ei tarvitse itse tuntea tekniikkaa tai keksiä esittämisen ratkaisuja. Jotta ohjelmatoimiston tai tapahtumajärjestäjän tekniikasta saadaan paras hyöty irti, pitää tilaajan kuitenkin osata ottaa tietyt peruskysymykset huomioon:

  1. Mitä halutaan viestiä? Tekniikka vahvistaa hyvää sisältöä, muttei pelasta huonoa.
  2. Kuka puhuu? Esiintyjän persoona ja kyvyt vaikuttavat siihen, millaisia välineitä puheen tueksi tarvitaan.
  3. Kuinka tärkeää visuaalinen ilotulitus on? Mitä enemmän esitystekniikalta odotetaan, sitä avarampi ja valaisultaan hallitumpi tilan on oltava.
  4. Mitä voisimme ja haluaisimme esittää tavallisuudesta poikkeavalla tavalla?
    Erityisesti liiketoiminnan tilaa ja suunnitelmia kuvaava puhe sisältää helposti paljon lukuja. Luvut tulisi tiivistää esimerkiksi animoiduiksi kaavioiksi tai käyttää muita helposti sisäistettäviä esitystapoja.

Paikka määrittää mahdollisuudet

Mitä kunnianhimoisempi seminaarin esitystekniikasta halutaan, sitä enemmän korostuu tilan merkitys. Asiakkaan ei tarvitse tietää vastauksia, mutta alkuvaiheen aktiivisuus palkitaan lopputuloksessa.

”Usein tilan halutaan olevan valoisa ja kaunis. Esitystekniikan näkökulmasta se vain tarkoittaa sitä, että joudumme käyttämään suuren määrän aikaa ja rahaa tilan pimentämiseksi ja valon hallitsemiseksi”, Kaste kertoo.

Myös tilan rakenne voi yllättää. Jos esimerkiksi pylväitä tai muita tilan jakajia on paljon, tarvitaan ylimääräisiä näyttöjä, jotta jokainen vieras näkee esitykset. Tilan matala korkeus puolestaan rajoittaa taustascreenien kokoa.

”Jo varausvaiheessa kannattaa olla yhteydessä tapahtumajärjestäjään. He osaavat kertoa, mitä missäkin tilassa on mahdollista toteuttaa, sillä useimmat kokouspaikat ovat alan ihmisille ennalta tuttuja”, Kaste sanoo.

Mieti, miten voisi repäistä

Seminaari esitystekniikassa puhujaa helpottava countdown-kello, puhujan edestä löytyvä lavanäyttö, sekä laadukas äänentoisto ovat asiansa osaavalle tapahtumajärjestäjälle perusratkaisuja. Isolle joukolle tarjottava seminaari on järjestävälle yritykselle aina suuri panostus. Miksi siis tyytyä tavanomaiseen?

”Ehkä voisi miettiä, minkälaisia asioita oma yritys haluaisi esittää eri tavalla kuin muut. Hyvin toteutettu visuaalisuus jättää yleisöön vahvan muistijäljen”, Kaste sanoo.

Hyvä esimerkki tästä on esityksen heijastaminen niin sanotulle suurkuvanäytölle, joka voi halkaisijaltaan olla jopa koko seinän levyinen. Teknisesti suurkuvanäyttö voidaan toteuttaa useilla projektoreilla tai led-paneeleilla.

Lisää elävyyttä esityksiin saadaan myös sisällön animaatioilla. Niiden avulla esityksessä voidaan havainnollisesti liikkua esimerkiksi suuressa satamassa tai vaikka solun sisällä.

”Visuaalinen puoli eri kanavista monipuolistuu koko ajan, ja siksi erottautuminen on jatkuvasti vaikeampaa. Jos haluaa erottua niin että se muistetaan, auttaa kun esitys on visualisoitu kunnolla ja ammattimaisesti”, Pashur sanoo.

Lähetä ja ota talteen

Kaikki vieraat eivät milloinkaan pääse paikalle. Hyvä ratkaisu onkin striimata eli lähettää seminaari suorana verkkolähetyksenä.

”Se käy nykyisin helposti. Useimmiten tapahtuma saadaan sekä striimattua liveksi että tallennettua myöhempää katselua varten yhdellä kertaa, Pashur sanoo.

Niin striimaaminen kuin esityksen tallentaminenkin ovat huomaavaista palvelua niitä kohtaan, jotka eivät pääse paikalle. Samalla tapahtuman kokijamäärää saadaan kasvatettua parhaimmillaan moninkertaiseksi pelkästään paikallaan olijoihin verrattuna.

Näin yhä useammalla on mahdollisuus yhdistää hienosti järjestetty tapahtuma yritykseen brändiin.

”Striimit tai tallenteet voidaan esittää yrityksen omalla verkkosivulla, mutta erityisesti isompien tapahtumien kohdalla voidaan myös miettiä oman verkkosivun eli landing pagen rakentamista vain tapahtumaa varten”, Kaste sanoo.

Haluatko tietää lisää tapahtumien kuvatekniikasta? Ota yhteyttä Roy-Petri Pashur: roy-petri.pashur@wolttigroup.fi

Asiantuntija

Roy-Petri Pashur

CTO, Senior Partner, jolla on yli 20 vuoden kokemus digitaalisesta AV-tekniikasta.

Motto: Tehdään hienoja projekteja täydellä sydämellä, jottei vaan lopulta päädytä "oikeisiin" töihin.

+358 50 525 2627 roy-petri.pashur@wolttigroup.fi

Lue lisää

Lisää artikkeleita

SPR yleiskokous 2020

SPR:n yleiskokous yhdisti 11 paikkakuntaa virtuaalisesti

Punaisen Ristin yleiskokous laittoi luovuuden ja tekniikan koetukselle: yhdistimme yksitoista paikkakuntaa reaaliaikaisesti kahdella kielellä. Syksyn alussa törmäsimme asiakkaamme Suomen Punaisen…

Virtuaalimessut

Liidejä ja diilejä virtuaalimessuilta

Virtuaalimessut yhdistävät yrityksen ja asiakkaat paikasta riippumatta. Korona-ajan hätäapuna alkanut digitaalinen läsnäolo muuttuu tärkeäksi verkkonäkyvyyden työkaluksi. Pandemia on luonut moneen…

sisäinen henkilöstötapahtuma

Sisäinen virtuaalitapahtuma nostattaa fiilistä

Etätöiden aikana yrityksen sisäinen viestintä on tärkeämpää kuin koskaan. Virtuaaliset HR-tapahtumat luovat fyysisen etäisyyden aikaan henkistä läheisyyttä.  Etätyö voi olla…

After partyt voi järjestää virtuaalisestikin

Virtuaaliset löylyt ITS Finlandin virtuaalikongressissa

Korona loi virtuaalikongresseille nopeasti tarpeen, kysynnän ja tarjonnan.Virtuaalinen elämys syntyy siitä, että vieras voi osallistua kuin paikan päällä. Ihmissuhteet ja…

Digitapahtumien välineitä

Vaikuttavan digitapahtuman anatomia 

Digitaalista tapahtumapaikkaa ei valita tekniikka edellä vaan tavoitteet ja vaikuttavuus mielessä.  Kun puhutaan verkon yli ja virtuaalisesti tehtävistä tapahtumista, puhe…

Virusturvallisissa tapahtumissa olennaista on huolellinen ennakkosuunnittelu

Miten järjestetään koronaturvallinen tapahtuma?

Virusturvallinen tapahtuma järjestetään huomioimalla suunnittelussa tarkasti turvallisuusnäkökulmat ennen ja jälkeen tapahtuman sekä itse tapahtumassa. Oleellista on läpinäkyvyys viestinnässä ja huolellinen…

Tapahtumien järjestäminen digitaalisesti

Vinkit onnistuneen online-tapahtuman järjestämiseen

Virtuaalitapahtuma, webinaari, striimaus vai etäkokouksen fasilitointi? Erilaisia etäratkaisuja on hyödynnetty jo vuosia tapahtumissa. Lue, millaisia vaihtoehtoja fyysisen tapahtuman järjestämiselle on…

Messut ulkomailla

Messut ulkomailla

Ulkomailla järjestettäville messuille osallistuminen on arvokas investointi, joka oikein suunniteltuna on oivallinen tapa tavata tärkeitä ihmisiä. Toiveissa uudet markkinat tai…

Tila on osa elämystä

Tila on osa elämystä

Rohkeus ja kohderyhmän saappaisiin hyppääminen ovat avain uudenlaisten elämysten tuottamiselle. Tila on voimakas tapa vaikuttaa ihmisen käyttäytymiseen. Se luo ihmisten…

Kaipaatko inspiraatiota? Tilaa uutiskirjeemme