“Maailmannäyttely on aivan ainutlaatuinen ja ikimuistoinen tapahtuma. Ei ole toista vastaavanlaista olemassa”, Wolttigroupin tuottaja Martina Haglund hehkuttaa.
Wolttigroup toteutti Business Finlandin kumppanina Dubain maailmannäyttelyssä Suomi-päivän ohjelman lokakuussa 2022. Perinteisten seremonioiden ja protokollien sijasta suomalaiset tarjosivat show’n, joka muistetaan Dubaissa pitkään.
“Me suomalaiset maailman onnellisimpana kansana halusimme nostaa iloisuuden ja erilaisuuden esille teemalla “Sharing Future Happiness”, tuottaja Martina Haglund sanoo.
Suomi-päivän ohjelmasta vastasi pop-kantelesoittaja Ida Elina ja Seminaarimäen laulajat. Ida Elina esitti version tapahtuman tunnusbiisistä, jonka esitysluvan saantia jännitettiin viime hetkeen saakka. Ainutlaatuinen ohjelmakokonaisuus keräsi valtavasti kehuja ja mediahuomiota.
Dubain maailmannäyttely eli Expo 2020 Dubai UAE järjestettiin koronan takia 1.10.2021–31.3.2022. Sinne odotettiin yhteensä 25 miljoonaa kävijää erityisesti Arabiemiraateista ja muista Persianlahden maista, mutta myös kävijöitä eri puolilta maailmaa.
Haglund veti Wolttigroupin tuotantotiimiä yhdessä Heli Katajamäen kanssa. Jutuntekohetkellä he olivat tuottamassa Fiskars Groupin kutsuvieraspäiviä.
Elämyksellisyys jättää tunnejäljen
Maailmannäyttelyissä on jo 170 vuoden ajan lanseerattu kunkin aikakauden ihmeellisimmät teknologiset innovaatiot. Esimerkiksi puhelin oli ensiesittelyssä Philadelphiassa vuonna 1876 ja vuonna 2005 Japanissa esiteltiin ihmisrobotti Nagoya. Dubain maailmannäyttelyn Al Wasl Plaza on tätä nykyä maailman suurin tukematon kupoli ja jäänee historiaan ikonisena tapahtumakeskuksena.
Suomalaisyrityksille expo on ainutlaatuinen paikka lanseerata uusia innovaatioita ja vahvistaa bisnessuhteita alueella. Dubaissa Business Finlandin koordinoimassa Lumi-paviljongissa oli mukana 120 suomalaisyritystä. Suomalaiset nostivat esille puhdasta teknologiaa, kiertotaloutta, kestäviä energiaratkaisuja, digitaalisuutta, koulutusta ja matkailua. Yksi suurimmista kumppaneista oli Fiskars Group.
Siinä missä Lumi-paviljonki oli avoinna kaikelle yleisölle ja Suomi-brändin rakentamiselle, yritysten kutsuvieraspäivät olivat tarkkaan harkittuja asiakastilaisuuksia. Wolttigroupin toteuttamassa Fiskars Groupin kutsuvierasnäyttelyssä tutkitiin ja opittiin uutta arjesta fiskarsilaisittain. Kutsuvieraat saivat esimerkiksi tehdä kukka-asetelmia floristin opastuksella Aalto-maljakoihin, kaivertaa Rogaška-kristallia tai pyörittää digitaalista onnenpyörää ja voittaa Fiskarsin tai Iittalan tuotteen.
“Haluamme jättää tunnejäljen ja siksi suunnittelimme näyttelyn toiminnalliseksi ja kokemukselliseksi Fiskars Groupin eri brändien ympärille”, Haglund korostaa.
Elämyksellisyyden lisäksi näyttely tarjoaa mahdollisuuden yksilöllisiin kohtaamisiin asiakkaiden kanssa. Näin tehdään arjen bisneksestä ainutkertaista, josta kertoo kutsuvieraiden hyvä palaute.
Haglund oppi projektista sen, että kutsuvieraiden ilmoittautumissykli Dubaissa on lyhyempi kuin Suomessa.
“Kun meillä ilmoittautumisia pyydetään hyvissä ajoin, ainakin viikkoja ennen tilaisuutta, niin täällä ilmoittaudutaan viime tingassa, eikä peruta, jos ei päästäkään paikalle.”
Ammattimainen tekemisen kulttuuri
Arabiemiraattien panostus maailmannäyttelyn puitteisiin on mittava.
“Puitteet ja palvelut ovat ainutkertaiset ja mahdollisuuksia unohtumattomiin toteutuksiin on ihan eri tavalla kuin Suomessa. Esimerkiksi vielä viisi vuotta sitten tapahtuma-alue oli aavikkoa. Nyt tämä on kaupunki metroineen ja moottoriteineen”, Haglund kertoo.
Katajamäellä on vankka kokemus tapahtumajärjestämisestä Lähi-idän alueella ja Haglund puolestaan kävi tutustumassa etukäteen Dubaihin. Paikalliset yhteistyökumppanit löytyivät Wolttigroupin omien kontaktien ja näyttelyjärjestäjän kautta.
“Paikalliset kumppanit ovat ammattitaitoisia ja yhteistyöhalukkaita. Kaikki ovat ihan fiiliksissä, kun saavat tehdä töitä suomalaisten kanssa. Yhteistyö on sujunut paremmin kuin mitä osasin odottaa. Kaikki on tehty, mitä on sovittu.”
Haglund kuitenkin tunnistaa kulttuurisia eroja. Tietyt asiat tehdään eri tavalla. Haglundin mukaan esimerkiksi rakentajaporukan kanssa työskentely on erilaista kuin Suomessa.
“Vaikka kaikki suunnittelu piirustuksineen ja tilauksineen on tehty etukäteen paikallisen kumppanin kanssa, rakentajaporukka pitää briiffata uudestaan paikan päällä. Suomessa hommat hoituvat useimmiten etukäteissuunnitelmien mukaan.”
“Pitää myös varautua siihen, että kun Suomessa pitkälti laskutetaan jälkikäteen, niin täällä pitää kaikki olla maksettuna ennen kuin mitään tapahtuu.”
Muista nämä asiat maailmannäyttelyssä
- Käy etukäteen tutustumassa kohteeseen ja luomassa suhteita paikallisiin tapahtumajärjestäjiin.
- Hanki erityisosaamista kohdemaasta esimerkiksi palkkaamalla tuottaja, jolla on kokemusta kohdemaasta.
- Suunnittele tapahtuma paremmin kuin koskaan ennen, mutta varaudu muutoksiin ja opettele elämään hetkessä.
- Maailmannäyttely on tapahtumajärjestäjän ultimate. Ota siitä kaikki ilo irti.
Haluatko kuulla lisää? Ota yhteyttä!
Kuva: Carla Nacario
Ota meihin yhteyttä
Jätä yhteystietosi oheisella lomakkeella. Asiantuntijamme on teihin yhteydessä ja voitte keskustella tarkemmin erilaisten tapahtumien järjestämisestä.
Lisää artikkeleita
Tapahtumien kutsuprosessi joka tuo tuloksia!
Massapostituksilla, löysillä lupauksilla ja me-ajattelulla yritystapahtumat kärsivät osallistujakadosta. Wolttigroupin nelivaiheisen kutsuprosessin avulla tapahtumiin saadaan osallistumaan oikeat ihmiset. Elämme aikakautta, jolla Helsingin Sanomien etusivu tai suosikkiohjelman…
Rohkeasti markkinoita valtaamaan – Mitä on tapahtumamarkkinointi 2023?
Mihin tapahtumamarkkinointi on menossa vuonna 2023? Mitä olemme oppineet koronapandemiasta ja miten tapahtuma-ala muuttuu? Toimivatko virtuaalitapahtumat edelleen? Kysymyksiä, joihin Wolttigroupin Jyrki Aittola vastaa. Vuosi 2022…