Vastuullisuus: miksi et järjestäisi tapahtumaa vastuullisesti, jos kerran voit?
Yritysten järjestämät tapahtumat ovat sekä henkilöstö- myös asiakastyön näkökulmasta korvaamattomia ja ainutlaatuisia. Hyvien vaikutusten kääntöpuolena on kuitenkin se tosiasia, että myös tapahtumien järjestäminen kuormittaa ympäristöä. Siksi yritysten olisikin ennen kaikkea mietittävä, miten tapahtumat opittaisiin järjestämään mahdollisimman vastuullisesti.
”Jokainen yritys tarvitsee vastuullisuusstrategian tapahtumien järjestämiseen. Mielestäni tapahtumajärjestäjien tehtävänä on auttaa asiakkaitaan vastuullisuuden toteuttamisessa”, sanoo Jarkko Kivikoski, Wolttigroupin Business Director.
Muutos ei tapahdu kerralla
Muutoksen kohti vastuullisuutta ei tarvitse tapahtua kerralla. Jos näin käy, ovat käsiteltävät asiat luultavasti liian pinnallisia. Kertakäyttömukien vaihtaminen tai kierrätysmateriaalin käyttö kalusteissa voi olla näkyvää, mutta isommassa kuvassa jalanjälki kohti vaikuttavaa vastuullisuutta pysyy pienenä.
Yrityksen näkökulmasta riittää, että tapahtumia järjestettäessä vastuullisuutta ajatellaan. Kun oma vastuullisuus halutaan aidosti muuttaa läpinäkyväksi, päästään hitaasti mutta varmasti myös vaikuttaviin tuloksiin. Ensin teot, sitten vasta sanat.
”Jokaisen yrityksen strategia on erilainen riippuen siitä, minkälaiset asiat heidän käsityksessään ja arvoissaan vastuullisuudesta painottuvat. Työ alkaa sillä, että tunnistetaan omista tapahtumista ne osa-alueet, joita petraamalla vastuullisuutta saadaan tehokkaimmin kehitettyä.”
Ruoka ja paikka vaikuttavat eniten
Ympäristöuutisten ja ilmastopaneeli IPCC:n tuoreen ilmastoraportin valossa näkyvin osa vastuullisuutta myös tapahtumien järjestämisessä vastuu ympäristöstä.
”Jokainen on alkanut viimeistään nyt ymmärtää, että sen eteen on tehtävä töitä, eikä tapahtumien järjestäminen ole tästä irrallaan.”
Ympäristövastuullisuudesta puhuttaessa näkyvimmin esiin nousevat ruoka ja juoma sekä matkustaminen, joita tarkastelemalla saadaan usein jo merkittäviä vaikutuksia aikaan. Suosimalla lähellä sijaitsevaa paikkaa, lähiruokaa ja mahdollisimman helposti saavutettavia tiloja säästetään turhia kuljetuskustannuksia. Se ei pelasta yksin maailmaa, mutta:
”Jos voi toimia järkevästi, ei ole mitään syytä olla tekemättä niin.”
Fiksu huomioi myös yhteisön
Ympäristöä laajemmin vastuullisuus liittyy myös sosiaalisuuteen. Ei ole yhdentekevää, minkälaisen vaikutuksen tapahtuma jättää lähialueelle. Sosiaalinen vastuu kasvaa, kun rahat jäävät lähelle.
”Hyvä esimerkki tästä ovat festarien rannekkeet. Ne ehkä saa halvemmalla Kiinasta, mutta paikalliselta valmistajalta ostettaessa on helppoa jäljittää, miten ne on tuotettu, minne raha jää ja paljonko se luo työtä.”
Sosiaalinen vastuu voi painottua myös tapahtumatilan valinnassa. Jos vastakkain on yritys, joka tukee esimerkiksi nuorisourheilua ja yritys, joka käyttää tuoton vain osakkeenomistajien hyödyksi, ovat asiakasyritykset usein valmiita kallistamaan vaakaa.
”Tällaisia asioita on alettu kysyä yhä enemmän. Yritykset haluavat suosia sellaisia palveluntarjoajia, joiden toiminnassa sosiaalinen vastuu korostuu.”
Luovuus ei tarvitse tuhlausta
Kolmas näkökulma vastuuseen löytyy taloudesta. Tapahtumaa järjestettäessä luovuus ja vaikuttavuus ovat tärkeitä, mutta rahan ei pitäisi palaa turhan holtittomasti.
”Niin tapahtumajärjestäjän kuin asiakkaankin pitäisi miettiä yrityksen rahaa kuin se olisi hänen omaansa. Tanssijoista ei kannata maksaa, jos tanssijat eivät synnytä vaikutusta.”
Yrityksen tapa käsitellä vastuullisuutta on yhteistyökumppaneille nykyisin yhä tärkeämpi. Koska vastuullisuuden luotettava viestiminen on vaikeaa, on parempi näyttää kuin kertoa. Siinä tapahtuman voima nousee esiin.
”Tapahtumat, joissa asiakkaat mukana, ovat oivia paikkoja vastuullisuustyön viestimisessä, koska siellä käyttäydytään sen mukaan, mitä puhutaan. Tapahtuma on käyttöliittymä vastuullisuuteen ja tekoihin”, Jarkko Kivikoski toteaa.
Ota meihin yhteyttä
Jätä yhteystietosi oheisella lomakkeella. Asiantuntijamme on teihin yhteydessä ja voitte keskustella tarkemmin erilaisten tapahtumien järjestämisestä.
Lisää artikkeleita
Tapahtumien kutsuprosessi joka tuo tuloksia!
Massapostituksilla, löysillä lupauksilla ja me-ajattelulla yritystapahtumat kärsivät osallistujakadosta. Wolttigroupin nelivaiheisen kutsuprosessin avulla tapahtumiin saadaan osallistumaan oikeat ihmiset. Elämme aikakautta, jolla Helsingin Sanomien etusivu tai suosikkiohjelman…
Rohkeasti markkinoita valtaamaan – Mitä on tapahtumamarkkinointi 2023?
Mihin tapahtumamarkkinointi on menossa vuonna 2023? Mitä olemme oppineet koronapandemiasta ja miten tapahtuma-ala muuttuu? Toimivatko virtuaalitapahtumat edelleen? Kysymyksiä, joihin Wolttigroupin Jyrki Aittola vastaa. Vuosi 2022…