Tarve uudelle toimitilalle oli tapahtumatoimisto Wolttigroupille mahdollisuus laittaa vastuullisuusarvot käytäntöön ja tavoitella WWF Green Office -sertifiointia.
We care, me välitämme. Siinä sanapari, joka kiteyttää Wolttigroupin lupauksen olla itse muutos, jonka haluaa nähdä maailmassa.
Päätös muuttaa uusiin toimitiloihin toimi wolttilaisille alkusykäyksenä sitoutua YK:n Global Compact -aloitteeseen ja WWF:n Green Office -järjestelmään. Vastuullisuusnäkökulmia on huomioitu jo vuosia asiakkaiden tapahtumia suunniteltaessa ja toteutettaessa, mutta toimistotyön käytännöissä tunnistettiin olevan parantamisen varaa. Muutos vastuullisemmaksi yritykseksi kattaa asiakkaiden tapahtumien lisäksi ennen kaikkea sen, että Wolttigroupissa sitoudutaan vastuullisuusteen omassa arjessa.
Uudet toimitilat laittoivat arvot käytäntöön
Wolttigroupin uusi toimitila suunniteltiin kivenheiton päähän vanhasta, Konepajan alueen kupeeseen osoitteeseen Teollisuuskatu 33.
Ympäristövastuu oli tilan suunnittelussa kantava teema, josta keskusteltiin arkkitehtitoimiston kanssa. Asiaan on kiinnitetty huomiota niin materiaalivalinnoissa kuin itse kiinteistön valinnassa. Valitun toimitilan talotekniikassa ympäristönäkökulmat on huomioitu niin tunnistimilla toimivissa led-valoissa, roskien lajittelussa kuin kiinteistössä toimivassa ravintolassa. Sen tavoitteena on minimoida ruokajätteen hävikki.
“Halusimme uudesta toimistosta mahdollisimman ympäristöystävällisen ja toimivan juuri meille. Töitä riittää paljon, mutta paljon jo tehtykin vastuullisuusnäkökulmien huomioimiseksi. Hyödynsimme esimerkiksi mahdollisimman paljon huonekaluja vanhalta toimistolta. Työn alla taas on vielä elektronisten laitteiden näyttöjen kulutuksen vähentäminen”, wolttilaiset kertovat.
“Myös tupaantuliaisissa pyrimme mahdollisimman pitkälle toteuttamaan vastuullisten tapahtumien suunnittelumallia ja haastamaan itseämme siitä, onko kaikki toteutettu mahdollisimman vastuullisesti. Huomiota kiinnitettiin ruokahävikin vähentämiseen, paikallisen ja luomun hyödyntämiseen ja kaiken turhan karsimiseen. Esimerkiksi somisteita on mahdollista käyttää uudelleen ja teippaukset jäivät pysyvään käyttöön.”
Tavoitteena WWF Green Office -sertifikointi
Kun arki on hektistä ja muutos jatkuvaa, on helpompaa toimia vastuullisesti, kun siihen on selkeät ohjeet. Siksi Wolttigroupissa päätettiin osallistua WWF Green Office -ohjelmaan, joka antaa systemaattisen mallin työpaikan ympäristöjohtamiseen. Päätöksen jälkeen toteutettiin Green Officeen valmistava itsearviointi ja henkilöstö sitoutui ohjelmaan. Lähtötaso oli kohtuullinen mutta parannettavaakin on.
Moni wolttilainen on huomannut vastuullisemman työarjen näkyvän myös kotonaan. Suurin muutos vastuullisuuteen sitoutumisessa onkin, että työpaikan arvot muuttavat pikkuhiljaa myös yksilöiden arvomaailmaa. Jotta pitkän aikavälin muutoksia saadaan, myös yksilöiden arvomaailman on muututtava aidosti.
”Homman pitää lähteä sydämestä ja olla arvopohjana ihmisessä. Kun teemme asioiden eteen kollektiivisesti konkreettisia muutoksia, jotka näkyvät kaikessa meidän arjessa, alkaa tulla vaikutuksia. Silloin vastuullisuustyö ei ole myöskään päälle liimattua viherpesua vaan kunkin yksilön arvovalinta, merkityksellinen ja arvokas asia ja osa minuutta”, wolttilaiset muistuttavat.
Global Compact on YK:n aloite, jossa yritykset sitoutuvat toimimaan kymmenen periaatteen mukaan ihmisoikeuksiin, työelämän standardeihin, ympäristöön ja korruption kitkemiseen liittyen. Green Office on WWF:n ympäristöjärjestelmä, jonka avulla yritykset ja organisaatiot voivat pienentää hiilijalanjälkeään ja kuluttaa luonnonvaroja järkevästi. Wolttigroup auttaa asiakkaitaan järjestämään vastuullisia tapahtumia ja vaikuttavia kohtaamisia asiakkaiden ja tärkeiden sidosryhmiensä kanssa.
Ota meihin yhteyttä
Jätä yhteystietosi oheisella lomakkeella. Asiantuntijamme on teihin yhteydessä ja voitte keskustella tarkemmin erilaisten tapahtumien järjestämisestä.
Lisää artikkeleita
Tapahtumien kutsuprosessi joka tuo tuloksia!
Massapostituksilla, löysillä lupauksilla ja me-ajattelulla yritystapahtumat kärsivät osallistujakadosta. Wolttigroupin nelivaiheisen kutsuprosessin avulla tapahtumiin saadaan osallistumaan oikeat ihmiset. Elämme aikakautta, jolla Helsingin Sanomien etusivu tai suosikkiohjelman…
Rohkeasti markkinoita valtaamaan – Mitä on tapahtumamarkkinointi 2023?
Mihin tapahtumamarkkinointi on menossa vuonna 2023? Mitä olemme oppineet koronapandemiasta ja miten tapahtuma-ala muuttuu? Toimivatko virtuaalitapahtumat edelleen? Kysymyksiä, joihin Wolttigroupin Jyrki Aittola vastaa. Vuosi 2022…