5 vinkkiä tuloksellisen tapahtuman suunnitteluun

Yksikään tapahtuma ei onnistu eikä tuo tuloksia sattumalta. Woltti Groupin Account Director / Partner Jyri Räsänen antaa vinkit parempaan tapahtumaan.

1. Asiakaslähtöistä ja tavoitteellista

Hyvä tapahtuma syntyy, kun tiedetään miksi ja kenelle se tehdään sekä mitä pitää ja voidaan saada aikaiseksi. On hyvä muistaa, että tapahtumaa ei tehdä itselle vaan kohderyhmälle, eli tekemisen on oltava koko ajan asiakaslähtöistä ja tavoitteellista. Luovan ja tuloksellisen ratkaisun rakentaminen alkaa kohderyhmätuntemuksesta.

2. Vaikuttamisen kokonaisuus haltuun

Itse tapahtuma ja livetilanne on asiakaspolun voimakkain vaikuttamisen hetki, mutta koko polku pitää ottaa haltuun. Ei suunnitella vain tapahtumaa, vaan vaikuttamisen kokonaisuus: mitä tapahtuu ennen ja jälkeen livekohtaamisen. Kohderyhmälle olisi hyvä tarjota relevanttia ja vaikuttavaa sisältöä silloin kun se sitä haluaa kuluttaa, jopa 365 päivää vuodessa. Osallistamalla kohderyhmä sisällön ympärille saadaan se myös sitoutettua. Me olemme jokainen media, sisältö ja kanava, joten kohderyhmää voi myös hyödyntää vaikuttamisen välineenä.

3. Räätälöity ja relevantti sisältö

Tapahtuman onnistumisessa avainasemassa on kohderyhmälle räätälöity, relevantti sisältö – inspiroivalla, yllättävällä ja ilahduttavalla sisällöllä saadaan aikaan tunteita. Informaatiosta ilman tunnetta ei jää muistijälkeä, ja ainutlaatuinen livekohtaaminen on hieno mahdollisuus saada  paikalla olevan kohderyhmän aivosähkökäyrät samalle taajuudelle. Ihmiset tekevät päätökset usein tunteen pohjalta, joka perustellaan rationaalisesti – auton osto on tästä hyvä esimerkki. Kun ollaan tavoitteellisen fiiliksen äärellä, sisältökin voi olla WOW-elämys.

4. Kerää dataa ja mittaa tuloksia

Avainsana on myös KPI (key performance indicator). Tapahtumalla pitää olla tavoite, mutta se pitää olla myös yksittäisillä henkilöillä, joilla on rooli tapahtuman onnistumisen kannalta. Selkeä henkilökohtainen tavoite ja vaatimus tuloksien raportoinnista mahdollistaa onnistumisen. Tähän liittyy selkeästi se, että tapahtumasta kerätään dataa ja hyödynnetään sitä. Datan laajan hyödyntämisen pitäisi olla jokaisen yrityksen arkea.

5. Tutustu ja ymmärrä

Kuten mitä tahansa palvelua ostettaessa, kannattaa tutustua hyvin yritykseen, jolta on tilaamassa tapahtumaan liittyvää palvelua. Kohtaavatko sen toimintamalli ja osaaminen tilaavan yrityksen tarpeet? Onko tarvetta luoville, tuloksellisille ratkaisuille, läpivientikyvylle, kotimaassa tai globaalisti – vai vain käsille, jaloille ja pakettiautolle? Pitkäjänteisessä ja toimivassa yhteistyössä tapahtumayrityksellä on oltava ymmärrys asiakkaan toimialasta ja strategiasta, ja myös asiakasyrityksen yhteyshenkilöillä on sen saavuttamisessa tärkeä rooli. Mitä syvempi on molemminpuolinen ymmärrys, sitä paremmin palvelu pelaa.

Jos haluat kuulla enemmän onnistuneista yritystapahtumista, ota yhteyttä: Jyri Räsänen

Asiantuntija

Jyri Räsänen

Joogasta, filosofiasta ja lumella liikkumisesta innostunut Account Director / Partner, joka haluaa ennen kaikkea inspiroida asiakkaita ja työkavereita.

Motto: Action speaks louder than words. And I'm a man of great experience.

+358 40 5563 041 jyri.rasanen@wolttigroup.fi

Lue lisää

Lisää artikkeleita

SPR yleiskokous 2020

SPR:n yleiskokous yhdisti 11 paikkakuntaa virtuaalisesti

Punaisen Ristin yleiskokous laittoi luovuuden ja tekniikan koetukselle: yhdistimme yksitoista paikkakuntaa reaaliaikaisesti kahdella kielellä. Syksyn alussa törmäsimme asiakkaamme Suomen Punaisen…

Virtuaalimessut

Liidejä ja diilejä virtuaalimessuilta

Virtuaalimessut yhdistävät yrityksen ja asiakkaat paikasta riippumatta. Korona-ajan hätäapuna alkanut digitaalinen läsnäolo muuttuu tärkeäksi verkkonäkyvyyden työkaluksi. Pandemia on luonut moneen…

sisäinen henkilöstötapahtuma

Sisäinen virtuaalitapahtuma nostattaa fiilistä

Etätöiden aikana yrityksen sisäinen viestintä on tärkeämpää kuin koskaan. Virtuaaliset HR-tapahtumat luovat fyysisen etäisyyden aikaan henkistä läheisyyttä.  Etätyö voi olla…

After partyt voi järjestää virtuaalisestikin

Virtuaaliset löylyt ITS Finlandin virtuaalikongressissa

Korona loi virtuaalikongresseille nopeasti tarpeen, kysynnän ja tarjonnan.Virtuaalinen elämys syntyy siitä, että vieras voi osallistua kuin paikan päällä. Ihmissuhteet ja…

Digitapahtumien välineitä

Vaikuttavan digitapahtuman anatomia 

Digitaalista tapahtumapaikkaa ei valita tekniikka edellä vaan tavoitteet ja vaikuttavuus mielessä.  Kun puhutaan verkon yli ja virtuaalisesti tehtävistä tapahtumista, puhe…

Virusturvallisissa tapahtumissa olennaista on huolellinen ennakkosuunnittelu

Miten järjestetään koronaturvallinen tapahtuma?

Virusturvallinen tapahtuma järjestetään huomioimalla suunnittelussa tarkasti turvallisuusnäkökulmat ennen ja jälkeen tapahtuman sekä itse tapahtumassa. Oleellista on läpinäkyvyys viestinnässä ja huolellinen…

Tapahtumien järjestäminen digitaalisesti

Vinkit onnistuneen online-tapahtuman järjestämiseen

Virtuaalitapahtuma, webinaari, striimaus vai etäkokouksen fasilitointi? Erilaisia etäratkaisuja on hyödynnetty jo vuosia tapahtumissa. Lue, millaisia vaihtoehtoja fyysisen tapahtuman järjestämiselle on…

Messut ulkomailla

Messut ulkomailla

Ulkomailla järjestettäville messuille osallistuminen on arvokas investointi, joka oikein suunniteltuna on oivallinen tapa tavata tärkeitä ihmisiä. Toiveissa uudet markkinat tai…

Tila on osa elämystä

Tila on osa elämystä

Rohkeus ja kohderyhmän saappaisiin hyppääminen ovat avain uudenlaisten elämysten tuottamiselle. Tila on voimakas tapa vaikuttaa ihmisen käyttäytymiseen. Se luo ihmisten…

Kaipaatko inspiraatiota? Tilaa uutiskirjeemme