5 vinkkiä miten jalkautat strategiasi tehokkaasti

Elämää on kuitenkin sen jälkeenkin, sillä muutoksen onnistumisen avainsana on jatkuvuus. Woltti Groupin Business Director Jarkko Kivikoski antaa viisi vinkkiä muutoksen läpiviemiseen.

1. Mieti tarinasi

Muutoksen johtamiselle pitää miettiä punainen lanka: miksi muututaan. Muutos pitää pukea innostavaksi mahdollisuudeksi, sen sijaan että se nähdään kauhistuttavana uhkana. Se, että otetaan käyttöön uusi järjestelmä tai näpräillään lukujen kanssa, ei riitä tarinaksi. Sen sijaan pitää etsiä uusia merkityksiä ja haastaa nykyistä liiketoimintaa. Strateginen suunnittelu ei ole kaikkien asia, eikä sen tarvitsekaan olla – siksi muutoshankkeen vetäjiltä ja johtoryhmäihmisiltä vaaditaan näkemystä ja viestin kiteyttämistä.

2. Sitouta avainhenkilöitä

Muutoksen läpivientiä varten pitää pystyä synnyttämään lähettiläisyyttä. Ennen kuin höyrytään eteenpäin, pitää valita ja sitouttaa ne airueet, joilla on kyky muuttaa maailmaa. He eivät saa olla vain directoreita ja vice presidenttejä, vaan läpi koko organisaation pitää olla työntekijälähettiläitä – ymmärrys pitää synnyttää joka puolella. Lähettiläiden löytämiseksi voi järjestää myös avoimen haun: ”Haluatko olla mukana vuosituhannen muutoksessa?”

3. Näytä esimerkkiä

Näytä itse esimerkkiä sitoutumisessa muutokseen. Eräs asiakkaani lupautui olemaan tavoitettavissa ja vastaamaan kaikiin mahdollisiin kysymyksiin. Hän lupasi vastata sähköposteihin vuorokaudessa, keskusteli Whatsupissa, puhui Skype-puheluita, järjesti kyselytunteja ja sitoutui kaikin puolin olemaan läsnä. Sellainen vaikuttaa.

4. Innosta tapahtumalla

Varsinkin kansainvälisissä, isoissa yrityksissä yhteiset tapahtumat voivat olla kalliita. Mutta fyysisessä läsnäolossa on aina jotain taianomaista, ja ihmisten samaan paikkaan kokoamisella saa syntymään aitoa innostusta. Jos henkilöstöä on 10 000, on mahdollista yhdistää järkevästi livetapahtuma ja virtuaalisisällöt. On tärkeää tehdä mahdollisimman hieno kokemus myös niille, jotka eivät pääse paikalle.

5. Huolehdi jatkuvuudesta

Valmennuskonsultit sanovat, että tapahtuma on kuin tärpättiä: se on tehokasta, mutta haihtuu myös nopeasti. Ei riitä, että strategia jalkautetaan tapahtumassa powerpointeilla, vaan sanomaa pitää jatkaa ja toistaa suunnitellusti. Tapahtuma on osa yrityksen jatkuvaa sisällönsuunnittelua ja jakamista oikeissa kanavissa. Se, että viesti ei mene perille kerralla, ei ole ihmisten tyhmyyttä – se vain on ihmisten ominaisuus. Sitoutuminen syntyy jatkuvuudesta, ja tarinan pitää elää pitkään.

Jos haluat kuulla enemmän strategian jalkauttamisen tavoista, ota yhteyttä: Jarkko Kivikoski

More Articles

After partyt voi järjestää virtuaalisestikin

Virtuaaliset löylyt ITS Finlandin virtuaalikongressissa

Korona loi virtuaalikongresseille nopeasti tarpeen, kysynnän ja tarjonnan.Virtuaalinen elämys syntyy siitä, että vieras voi osallistua kuin paikan päällä. Ihmissuhteet ja…

Digitapahtumien välineitä

Vaikuttavan digitapahtuman anatomia 

Digitaalista tapahtumapaikkaa ei valita tekniikka edellä vaan tavoitteet ja vaikuttavuus mielessä.  Kun puhutaan verkon yli ja virtuaalisesti tehtävistä tapahtumista, puhe…

Virusturvallisissa tapahtumissa olennaista on huolellinen ennakkosuunnittelu

Miten järjestetään koronaturvallinen tapahtuma?

Virusturvallinen tapahtuma järjestetään huomioimalla suunnittelussa tarkasti turvallisuusnäkökulmat ennen ja jälkeen tapahtuman sekä itse tapahtumassa. Oleellista on läpinäkyvyys viestinnässä ja huolellinen…

Tapahtumien järjestäminen digitaalisesti

Vinkit onnistuneen online-tapahtuman järjestämiseen

Virtuaalitapahtuma, webinaari, striimaus vai etäkokouksen fasilitointi? Erilaisia etäratkaisuja on hyödynnetty jo vuosia tapahtumissa. Lue, millaisia vaihtoehtoja fyysisen tapahtuman järjestämiselle on…

Messut ulkomailla

Messut ulkomailla

Ulkomailla järjestettäville messuille osallistuminen on arvokas investointi, joka oikein suunniteltuna on oivallinen tapa tavata tärkeitä ihmisiä. Toiveissa uudet markkinat tai…

Tila on osa elämystä

Tila on osa elämystä

Rohkeus ja kohderyhmän saappaisiin hyppääminen ovat avain uudenlaisten elämysten tuottamiselle. Tila on voimakas tapa vaikuttaa ihmisen käyttäytymiseen. Se luo ihmisten…

Visuaalisesti näyttävä kasvoseinä teki tapahtumasta somehitin

5 x näyttävä tapahtuma Instagramissa

Instagram nostaa merkitystään yritysten ja organisaatioiden markkinoinnissa. Katso vinkit, kuinka luot näyttävän kuvavirran ja rakennat Instagramissa näkyvyyttä tapahtumien avulla. Instagram…

Tulevaisuuden tekijät Haaga-Heliasta

Tapahtuma-alan tulevaisuuden tekijät

Woltti Groupin ja Haaga-Helia-ammattikorkeakoulun yhteistyö on win-win-tilanne. Opiskelijat saavat oppia käytännön työelämästä ja Woltti Group pääsee tutustumaan tulevaisuuden työntekijöihin. Fiuu!…

Oppeja Burning Man -tapahtumasta

Oppeja Burning Man -tapahtumasta

Burning Man on tapahtuma, joka on järjestetty toisin kuin kaikki muut. Siksi siitä kannattaa ottaa oppia. Kun Larry Harvey ja…

Kaipaatko inspiraatiota? Tilaa uutiskirjeemme