5 vinkkiä miten jalkautat strategiasi tehokkaasti

Elämää on kuitenkin sen jälkeenkin, sillä muutoksen onnistumisen avainsana on jatkuvuus. Woltti Groupin Business Director Jarkko Kivikoski antaa viisi vinkkiä muutoksen läpiviemiseen.

1. Mieti tarinasi

Muutoksen johtamiselle pitää miettiä punainen lanka: miksi muututaan. Muutos pitää pukea innostavaksi mahdollisuudeksi, sen sijaan että se nähdään kauhistuttavana uhkana. Se, että otetaan käyttöön uusi järjestelmä tai näpräillään lukujen kanssa, ei riitä tarinaksi. Sen sijaan pitää etsiä uusia merkityksiä ja haastaa nykyistä liiketoimintaa. Strateginen suunnittelu ei ole kaikkien asia, eikä sen tarvitsekaan olla – siksi muutoshankkeen vetäjiltä ja johtoryhmäihmisiltä vaaditaan näkemystä ja viestin kiteyttämistä.

2. Sitouta avainhenkilöitä

Muutoksen läpivientiä varten pitää pystyä synnyttämään lähettiläisyyttä. Ennen kuin höyrytään eteenpäin, pitää valita ja sitouttaa ne airueet, joilla on kyky muuttaa maailmaa. He eivät saa olla vain directoreita ja vice presidenttejä, vaan läpi koko organisaation pitää olla työntekijälähettiläitä – ymmärrys pitää synnyttää joka puolella. Lähettiläiden löytämiseksi voi järjestää myös avoimen haun: ”Haluatko olla mukana vuosituhannen muutoksessa?”

3. Näytä esimerkkiä

Näytä itse esimerkkiä sitoutumisessa muutokseen. Eräs asiakkaani lupautui olemaan tavoitettavissa ja vastaamaan kaikiin mahdollisiin kysymyksiin. Hän lupasi vastata sähköposteihin vuorokaudessa, keskusteli Whatsupissa, puhui Skype-puheluita, järjesti kyselytunteja ja sitoutui kaikin puolin olemaan läsnä. Sellainen vaikuttaa.

4. Innosta tapahtumalla

Varsinkin kansainvälisissä, isoissa yrityksissä yhteiset tapahtumat voivat olla kalliita. Mutta fyysisessä läsnäolossa on aina jotain taianomaista, ja ihmisten samaan paikkaan kokoamisella saa syntymään aitoa innostusta. Jos henkilöstöä on 10 000, on mahdollista yhdistää järkevästi livetapahtuma ja virtuaalisisällöt. On tärkeää tehdä mahdollisimman hieno kokemus myös niille, jotka eivät pääse paikalle.

5. Huolehdi jatkuvuudesta

Valmennuskonsultit sanovat, että tapahtuma on kuin tärpättiä: se on tehokasta, mutta haihtuu myös nopeasti. Ei riitä, että strategia jalkautetaan tapahtumassa powerpointeilla, vaan sanomaa pitää jatkaa ja toistaa suunnitellusti. Tapahtuma on osa yrityksen jatkuvaa sisällönsuunnittelua ja jakamista oikeissa kanavissa. Se, että viesti ei mene perille kerralla, ei ole ihmisten tyhmyyttä – se vain on ihmisten ominaisuus. Sitoutuminen syntyy jatkuvuudesta, ja tarinan pitää elää pitkään.

Jos haluat kuulla enemmän strategian jalkauttamisen tavoista, ota yhteyttä: Jarkko Kivikoski

Lisää artikkeleita

Studio33 Vallilassa on virtuaalisten tapahtumien tuotantostudio

Studio 33 – virtuaalisten tapahtumien tuotantostudio

Studio 33 on huippuammattilaisten operoima virtuaalisten tapahtumien tuotantostudio. Haluatko tapahtumastasi inspiroivan, innostavan ja yhteisöllisen? Studio 33 on Woltti Groupin huippuammattilaisten…

Virtuaaliset tapahtumat rakentavat yhteisöllisyyttä

Yritystapahtumien exit on ajankohtainen nyt 

Jos kohderyhmä on tärkeä, ei kannata jäädä odottamaan parempaa aikaa kohtaamiselle. Kun tapaamiset ovat säännöllisiä, on suhde paremmassa kunnossa sitten,…

Studiosta lähetetty virtuaalitapahtuma tuo ohjelmaan yllätyksellisyyttä

Koukuta osallistujat mukaan digitapahtumaan

Onnistunut virtuaalitapahtuma antaa osallistujilleen energiaa, inspiroi ja rakentaa yhteisöllisyyttä. Kun virtuaalinen tapahtuma päättyy, ihmisten on jäätävä haluamaan seuraavaa jaksoa. Digitapahtumista…

Sisältö on virtuaalisen tapahtuman tärkein asia

Digitaalisen tapahtuman arvo syntyy sisällöstä

Virtuaalisen tapahtuman tehtävä on irrottaa ihmiset digitaalisen arjen etäkokousrumbasta. Siksi tavallisimmat videoneuvottelualustat eivät aina ole paras valinta elämyksellisen digitapahtuman luomiseen….

Yritystapahtumat vuonna 2021

Yritystapahtumat vuonna 2021

Mitä tapahtuu sidosryhmätapahtumille, messuille ja sisäisille tapahtumille vuonna 2021? Woltti Groupin toimitusjohtaja Jyrki Aittola katsoo kristallipalloon. Vuoden 2021 alkaessa koronarokotukset…

hybriditapahtuma Scandicin Tapahtumastudiolla

Wow! Virtuaalitapahtuma voi olla mukava myös esiintyjille

Woltti Groupin ja hotelliketju Scandicin yhteistyö nostaa osallistujien ja esiintyjien mukavuuden hybriditapahtumissa uudelle tasolle. Yritysten sisäisten ja sidosryhmille suunnattujen tapahtumien…

SPR yleiskokous 2020

SPR:n yleiskokous yhdisti 11 paikkakuntaa virtuaalisesti

Punaisen Ristin yleiskokous laittoi luovuuden ja tekniikan koetukselle: yhdistimme yksitoista paikkakuntaa reaaliaikaisesti kahdella kielellä. Syksyn alussa törmäsimme asiakkaamme Suomen Punaisen…

Virtuaalimessut

Liidejä ja diilejä virtuaalimessuilta

Virtuaalimessut yhdistävät yrityksen ja asiakkaat paikasta riippumatta. Korona-ajan hätäapuna alkanut digitaalinen läsnäolo muuttuu tärkeäksi verkkonäkyvyyden työkaluksi. Pandemia on luonut moneen…

sisäinen henkilöstötapahtuma

Sisäinen virtuaalitapahtuma nostattaa fiilistä

Etätöiden aikana yrityksen sisäinen viestintä on tärkeämpää kuin koskaan. Virtuaaliset HR-tapahtumat luovat fyysisen etäisyyden aikaan henkistä läheisyyttä.  Etätyö voi olla…

Kaipaatko inspiraatiota? Tilaa uutiskirjeemme