Yhtä selkeää vastausta ei ole, mutta ilmiöitä ja puheenaiheita tutkimalla löytää muutamia vakiintuneita asioita ilmiöiden takaa. Wolttigroupin toimitusjohtaja Jyrki Aittola, mitä elementtejä menestyneiden ilmiöiden takaa paljastuu?
1. Ajankohtaisuus. “Ilmiöt tarttuvat kiinni johonkin ajankohtaiseen asiaan yllättävällä tavalla. Esimerkiksi Burger King loi kansainvälisenä rauhan päivänä palkitun ilmiön, kun he haastoivat hampurilaisrauhan yhdeksi päiväksi arkkivihollisensa McDonaldsin kanssa ja ehdottivat yhteistä McWhopper-hampurilaista.”
2. Herättää tunteita. “Hyvä ilmiö rakennetaan tunteita herättävän ristiriidan päälle. Esimerkiksi S-Ryhmän halpuuttaminen ei kantaisi ilmiönä, ellei osa suomalaisista älähtäisi siitä. HOK-Elannon Joulurauhaa-filmi tarttuu maahanmuuttoon ja monikulttuurisuuteen Eppujen Murheellisten laulujen maa -biisillä, herättää keskustelua ja nousee ilmiöksi. Ilmiöiden takana on aina riittävä tunnelataus.”
3. Visuaalisuus ja tarinallisuus. “Nuo kertomani esimerkit ovat sekä visuaalisia ja tarinallisia, mikä auttaa herättämään intohimoja ja vahvistamaan ilmiötä. Median on myös helppo tarttua tunteita herättävään ajankohtaiseen asiaan, mikä auttaa ilmiön leviämisessä.”
4. Helposti jaettavissa. “Ilmiöt leviävät parhaiten suusta suuhun, eli nykyaikana somen kautta. Hyvät ilmiöt ovat helposti jaettavissa ja toimivat eri kanavissa kuten maineikas Ice Bucket Challenge eli jäävesihaaste.”
5. Työläitä. “Ilmiöiden luominen vaatii kovaa työtä. Ajatus siitä että tehdään viraalivideo on liian yksioikoinen. Menestyneiden casejen taustalta löytyy usein suuri joukko ammattilaisia. Yhtä menestynyttä viraalivideo ilmiötä vastaan on varmaan tuhansia epäonnistuneita.”
6. Hyviä tekoja. “Ulkoiluvarusteita ja -vaatteita valmistava Patagonia ilmoitti antavansa Black Friday -päivän myyntituoton hyväntekeväisyyteen. Myynti oli viisi kertaa odotettua suurempi ja iso ilmiö intohimoisesti ulkoiluun ja luontoon suhtautuvien keskuudessa.”
7. Kokeile ja epäonnistu nopeasti. “Vaikka ilmiöiden takana on samoja elementtejä, kukaan ei voi olla varma lähteekö suunniteltu ilmiö lentoon. Siksi kannattaa kokeilla ja epäonnistua nopeasti.”
Haluatko tietää enemmän ilmiöiden luomisesta? Ota meihin yhteyttä!
Ota meihin yhteyttä
Jätä yhteystietosi oheisella lomakkeella. Asiantuntijamme on teihin yhteydessä ja voitte keskustella tarkemmin erilaisten tapahtumien järjestämisestä.
Lisää artikkeleita
Tapahtumien kutsuprosessi joka tuo tuloksia!
Massapostituksilla, löysillä lupauksilla ja me-ajattelulla yritystapahtumat kärsivät osallistujakadosta. Wolttigroupin nelivaiheisen kutsuprosessin avulla tapahtumiin saadaan osallistumaan oikeat ihmiset. Elämme aikakautta, jolla Helsingin Sanomien etusivu tai suosikkiohjelman…
Rohkeasti markkinoita valtaamaan – Mitä on tapahtumamarkkinointi 2023?
Mihin tapahtumamarkkinointi on menossa vuonna 2023? Mitä olemme oppineet koronapandemiasta ja miten tapahtuma-ala muuttuu? Toimivatko virtuaalitapahtumat edelleen? Kysymyksiä, joihin Wolttigroupin Jyrki Aittola vastaa. Vuosi 2022…