7 elementtiä jotka löytyvät menestyneistä ilmiöistä

Yhtä selkeää vastausta ei ole, mutta ilmiöitä ja puheenaiheita tutkimalla löytää muutamia vakiintuneita asioita ilmiöiden takaa. Woltti Groupin toimitusjohtaja Jyrki Aittola, mitä elementtejä menestyneiden ilmiöiden takaa paljastuu?

1. Ajankohtaisuus. “Ilmiöt tarttuvat kiinni johonkin ajankohtaiseen asiaan yllättävällä tavalla. Esimerkiksi Burger King loi kansainvälisenä rauhan päivänä palkitun ilmiön, kun he haastoivat hampurilaisrauhan yhdeksi päiväksi arkkivihollisensa McDonaldsin kanssa ja ehdottivat yhteistä McWhopper-hampurilaista.”

2. Herättää tunteita. “Hyvä ilmiö rakennetaan tunteita herättävän ristiriidan päälle. Esimerkiksi S-Ryhmän halpuuttaminen ei kantaisi ilmiönä, ellei osa suomalaisista älähtäisi siitä. HOK-Elannon Joulurauhaa-filmi tarttuu maahanmuuttoon ja monikulttuurisuuteen Eppujen Murheellisten laulujen maa -biisillä, herättää keskustelua ja nousee ilmiöksi. Ilmiöiden takana on aina riittävä tunnelataus.”

3. Visuaalisuus ja tarinallisuus. “Nuo kertomani esimerkit ovat sekä visuaalisia ja tarinallisia, mikä auttaa herättämään intohimoja ja vahvistamaan ilmiötä. Median on myös helppo tarttua tunteita herättävään ajankohtaiseen asiaan, mikä auttaa ilmiön leviämisessä.”

4. Helposti jaettavissa. “Ilmiöt leviävät parhaiten suusta suuhun, eli nykyaikana somen kautta. Hyvät ilmiöt ovat helposti jaettavissa ja toimivat eri kanavissa kuten maineikas Ice Bucket Challenge eli jäävesihaaste.”

5. Työläitä. “Ilmiöiden luominen vaatii kovaa työtä. Ajatus siitä että tehdään viraalivideo on liian yksioikoinen. Menestyneiden casejen taustalta löytyy usein suuri joukko ammattilaisia. Yhtä menestynyttä viraalivideo ilmiötä vastaan on varmaan tuhansia epäonnistuneita.”

6. Hyviä tekoja. “Ulkoiluvarusteita ja -vaatteita valmistava Patagonia ilmoitti antavansa Black Friday -päivän myyntituoton hyväntekeväisyyteen. Myynti oli viisi kertaa odotettua suurempi ja iso ilmiö intohimoisesti ulkoiluun ja luontoon suhtautuvien keskuudessa.”

7. Kokeile ja epäonnistu nopeasti. “Vaikka ilmiöiden takana on samoja elementtejä, kukaan ei voi olla varma lähteekö suunniteltu ilmiö lentoon. Siksi kannattaa kokeilla ja epäonnistua nopeasti.”

Haluatko tietää enemmän ilmiöiden luomisesta? Ota yhteyttä: jyrki.aittola@wolttigroup.f

Lisää artikkeleita

Virtuaaliset tapahtumat rakentavat yhteisöllisyyttä

Yritystapahtumien exit on ajankohtainen nyt 

Jos kohderyhmä on tärkeä, ei kannata jäädä odottamaan parempaa aikaa kohtaamiselle. Kun tapaamiset ovat säännöllisiä, on suhde paremmassa kunnossa sitten,…

Studiosta lähetetty virtuaalitapahtuma tuo ohjelmaan yllätyksellisyyttä

Koukuta osallistujat mukaan digitapahtumaan

Onnistunut virtuaalitapahtuma antaa osallistujilleen energiaa, inspiroi ja rakentaa yhteisöllisyyttä. Kun virtuaalinen tapahtuma päättyy, ihmisten on jäätävä haluamaan seuraavaa jaksoa. Digitapahtumista…

Sisältö on virtuaalisen tapahtuman tärkein asia

Digitaalisen tapahtuman arvo syntyy sisällöstä

Virtuaalisen tapahtuman tehtävä on irrottaa ihmiset digitaalisen arjen etäkokousrumbasta. Siksi tavallisimmat videoneuvottelualustat eivät aina ole paras valinta elämyksellisen digitapahtuman luomiseen….

Yritystapahtumat vuonna 2021

Yritystapahtumat vuonna 2021

Mitä tapahtuu sidosryhmätapahtumille, messuille ja sisäisille tapahtumille vuonna 2021? Woltti Groupin toimitusjohtaja Jyrki Aittola katsoo kristallipalloon. Vuoden 2021 alkaessa koronarokotukset…

hybriditapahtuma Scandicin Tapahtumastudiolla

Wow! Virtuaalitapahtuma voi olla mukava myös esiintyjille

Woltti Groupin ja hotelliketju Scandicin yhteistyö nostaa osallistujien ja esiintyjien mukavuuden hybriditapahtumissa uudelle tasolle. Yritysten sisäisten ja sidosryhmille suunnattujen tapahtumien…

SPR yleiskokous 2020

SPR:n yleiskokous yhdisti 11 paikkakuntaa virtuaalisesti

Punaisen Ristin yleiskokous laittoi luovuuden ja tekniikan koetukselle: yhdistimme yksitoista paikkakuntaa reaaliaikaisesti kahdella kielellä. Syksyn alussa törmäsimme asiakkaamme Suomen Punaisen…

Virtuaalimessut

Liidejä ja diilejä virtuaalimessuilta

Virtuaalimessut yhdistävät yrityksen ja asiakkaat paikasta riippumatta. Korona-ajan hätäapuna alkanut digitaalinen läsnäolo muuttuu tärkeäksi verkkonäkyvyyden työkaluksi. Pandemia on luonut moneen…

sisäinen henkilöstötapahtuma

Sisäinen virtuaalitapahtuma nostattaa fiilistä

Etätöiden aikana yrityksen sisäinen viestintä on tärkeämpää kuin koskaan. Virtuaaliset HR-tapahtumat luovat fyysisen etäisyyden aikaan henkistä läheisyyttä.  Etätyö voi olla…

After partyt voi järjestää virtuaalisestikin

Virtuaaliset löylyt ITS Finlandin virtuaalikongressissa

Korona loi virtuaalikongresseille nopeasti tarpeen, kysynnän ja tarjonnan.Virtuaalinen elämys syntyy siitä, että vieras voi osallistua kuin paikan päällä. Ihmissuhteet ja…

Kaipaatko inspiraatiota? Tilaa uutiskirjeemme