7 elementtiä jotka löytyvät menestyneistä ilmiöistä

Yhtä selkeää vastausta ei ole, mutta ilmiöitä ja puheenaiheita tutkimalla löytää muutamia vakiintuneita asioita ilmiöiden takaa. Woltti Groupin toimitusjohtaja Jyrki Aittola, mitä elementtejä menestyneiden ilmiöiden takaa paljastuu?

1. Ajankohtaisuus. “Ilmiöt tarttuvat kiinni johonkin ajankohtaiseen asiaan yllättävällä tavalla. Esimerkiksi Burger King loi kansainvälisenä rauhan päivänä palkitun ilmiön, kun he haastoivat hampurilaisrauhan yhdeksi päiväksi arkkivihollisensa McDonaldsin kanssa ja ehdottivat yhteistä McWhopper-hampurilaista.”

2. Herättää tunteita. “Hyvä ilmiö rakennetaan tunteita herättävän ristiriidan päälle. Esimerkiksi S-Ryhmän halpuuttaminen ei kantaisi ilmiönä, ellei osa suomalaisista älähtäisi siitä. HOK-Elannon Joulurauhaa-filmi tarttuu maahanmuuttoon ja monikulttuurisuuteen Eppujen Murheellisten laulujen maa -biisillä, herättää keskustelua ja nousee ilmiöksi. Ilmiöiden takana on aina riittävä tunnelataus.”

3. Visuaalisuus ja tarinallisuus. “Nuo kertomani esimerkit ovat sekä visuaalisia ja tarinallisia, mikä auttaa herättämään intohimoja ja vahvistamaan ilmiötä. Median on myös helppo tarttua tunteita herättävään ajankohtaiseen asiaan, mikä auttaa ilmiön leviämisessä.”

4. Helposti jaettavissa. “Ilmiöt leviävät parhaiten suusta suuhun, eli nykyaikana somen kautta. Hyvät ilmiöt ovat helposti jaettavissa ja toimivat eri kanavissa kuten maineikas Ice Bucket Challenge eli jäävesihaaste.”

5. Työläitä. “Ilmiöiden luominen vaatii kovaa työtä. Ajatus siitä että tehdään viraalivideo on liian yksioikoinen. Menestyneiden casejen taustalta löytyy usein suuri joukko ammattilaisia. Yhtä menestynyttä viraalivideo ilmiötä vastaan on varmaan tuhansia epäonnistuneita.”

6. Hyviä tekoja. “Ulkoiluvarusteita ja -vaatteita valmistava Patagonia ilmoitti antavansa Black Friday -päivän myyntituoton hyväntekeväisyyteen. Myynti oli viisi kertaa odotettua suurempi ja iso ilmiö intohimoisesti ulkoiluun ja luontoon suhtautuvien keskuudessa.”

7. Kokeile ja epäonnistu nopeasti. “Vaikka ilmiöiden takana on samoja elementtejä, kukaan ei voi olla varma lähteekö suunniteltu ilmiö lentoon. Siksi kannattaa kokeilla ja epäonnistua nopeasti.”

Haluatko tietää enemmän ilmiöiden luomisesta? Ota yhteyttä: jyrki.aittola@wolttigroup.f

Lisää artikkeleita

SPR yleiskokous 2020

SPR:n yleiskokous yhdisti 11 paikkakuntaa virtuaalisesti

Punaisen Ristin yleiskokous laittoi luovuuden ja tekniikan koetukselle: yhdistimme yksitoista paikkakuntaa reaaliaikaisesti kahdella kielellä. Syksyn alussa törmäsimme asiakkaamme Suomen Punaisen…

Virtuaalimessut

Liidejä ja diilejä virtuaalimessuilta

Virtuaalimessut yhdistävät yrityksen ja asiakkaat paikasta riippumatta. Korona-ajan hätäapuna alkanut digitaalinen läsnäolo muuttuu tärkeäksi verkkonäkyvyyden työkaluksi. Pandemia on luonut moneen…

sisäinen henkilöstötapahtuma

Sisäinen virtuaalitapahtuma nostattaa fiilistä

Etätöiden aikana yrityksen sisäinen viestintä on tärkeämpää kuin koskaan. Virtuaaliset HR-tapahtumat luovat fyysisen etäisyyden aikaan henkistä läheisyyttä.  Etätyö voi olla…

After partyt voi järjestää virtuaalisestikin

Virtuaaliset löylyt ITS Finlandin virtuaalikongressissa

Korona loi virtuaalikongresseille nopeasti tarpeen, kysynnän ja tarjonnan.Virtuaalinen elämys syntyy siitä, että vieras voi osallistua kuin paikan päällä. Ihmissuhteet ja…

Digitapahtumien välineitä

Vaikuttavan digitapahtuman anatomia 

Digitaalista tapahtumapaikkaa ei valita tekniikka edellä vaan tavoitteet ja vaikuttavuus mielessä.  Kun puhutaan verkon yli ja virtuaalisesti tehtävistä tapahtumista, puhe…

Virusturvallisissa tapahtumissa olennaista on huolellinen ennakkosuunnittelu

Miten järjestetään koronaturvallinen tapahtuma?

Virusturvallinen tapahtuma järjestetään huomioimalla suunnittelussa tarkasti turvallisuusnäkökulmat ennen ja jälkeen tapahtuman sekä itse tapahtumassa. Oleellista on läpinäkyvyys viestinnässä ja huolellinen…

Tapahtumien järjestäminen digitaalisesti

Vinkit onnistuneen online-tapahtuman järjestämiseen

Virtuaalitapahtuma, webinaari, striimaus vai etäkokouksen fasilitointi? Erilaisia etäratkaisuja on hyödynnetty jo vuosia tapahtumissa. Lue, millaisia vaihtoehtoja fyysisen tapahtuman järjestämiselle on…

Messut ulkomailla

Messut ulkomailla

Ulkomailla järjestettäville messuille osallistuminen on arvokas investointi, joka oikein suunniteltuna on oivallinen tapa tavata tärkeitä ihmisiä. Toiveissa uudet markkinat tai…

Tila on osa elämystä

Tila on osa elämystä

Rohkeus ja kohderyhmän saappaisiin hyppääminen ovat avain uudenlaisten elämysten tuottamiselle. Tila on voimakas tapa vaikuttaa ihmisen käyttäytymiseen. Se luo ihmisten…

Kaipaatko inspiraatiota? Tilaa uutiskirjeemme