Näin luodaan wow-efekti tapahtumaan

Wow´ta tarvitaan myös vaikuttavuuden synnyttämiseen: faktat ilman tunnetta eivät jätä muistijälkeä. Wow´lla saadaan aikaan tunne, joka jää elämään.

Jokaisen wow-efektin ytimessä on asiakasymmärrys ja asiakaslähtöisyys. Ilman niitä wow-ilmiö on vain satunnainen onnenkantamoinen. Kun ymmärretään mikä on kohderyhmälle relevanttia, mistä he pitävät, miten he tuntevat ja mikä heitä liikuttaa, wow-efektejä osataan suunnitella ja rakentaa. Loppujen lopuksi kyse on siitä että ylität odotukset suunnitellulla tavalla.

9 vinkkiä wow-efektien suunnitteluun

Millä keinoilla wow-efektejä pystyy luomaan? Tässä lyhyt lista asioista, mitkä kannattaa käydä läpi, kun suunnittelet tapahtumaa.

1. Palveluasenne. Erinomaisen, odotukset ylittävän palvelun avulla voi saada aikaan wow-ilmiön. Sillä, kun palvelu kokonaisuudessaan toimii saumattomasti, nopeasti ja kohteliaasti. Sillä, kun se näkyy oikeissa paikoissa ja on näkymätöntä siellä missä pitää. Huomioimalla kohderyhmä niin, että jokainen tuntee olonsa tärkeäksi.

2. Heittäytyminen. Kun laittaa itsensä avoimesti peliin asiakkaan, tai asiakkaalle tärkeän asian puolesta.

3. Ylöspano, esiintyjä, teknologia, tarjoilu ja lokaatio. Kaikilla tapahtumaan liittyvillä yksittäisillä elementeillä voidaan luoda wow-efekti, kun ne on toteutettu kohderyhmän näkökulmasta yllättävästi ja ilahduttavasti.

4. Yksityiskohdat. Kun pienet yksityiskohdat ylittävät odotukset: miten esimerkiksi yllättävän sadekuuron sattuessa ojennetaan sateenvarjo. Kun asiakas ihmettelee, miten onkaan osattu ajatella tämäkin asia, syntyy yksityiskohtien wow.

5. Sisältö. Erityisesti nykypäivän B2B-maailmassa kohderyhmälle relevantilla ja positiivisesti yllättävällä sisällöllä on mahdollisuus saada aikaan wow-ilmiö. Parhaimmillaan siinä onnistutaan, kun osallistujalla on mahdollisuus ahaa-elämykseen, joka laajentaa omaa ymmärrystä.

6. Positiiviset kohtaamiset. Hyvin suunnitellun tapahtuman avulla voi luoda ainutlaatuisen ihmisten kohtaamisia edistävän ilmapiirin. Tällöin wow syntyy positiivista kohtaamisista. Miten mahdollistaa positiiviset kohtaamiset ja verkostoituminen tapahtumissa, on kysymys johon kannattaa vastata.

7. Osallistaminen. Osallistetaan niin, että ihminen kokee jotain sellaista, mitä ei olisi itse koskaan päässyt, uskaltanut, tai edes ajatellut olevan mahdollista kokea. Viedään osallistuja epämukavuusalueen kautta euforiaan, jolloin saadaan välittäjäaineet liikkeelle ja vahva muistijälki aikaiseksi.

8. Negatiivisesta asiasta positiivinen yllätys. Yllättävät asiat luovat wow-efektejä. Esimerkiksi festivaalien lähtökohtaisesti epämiellyttävistä wc-fasiliteeteista luodaankin positiivinen kokemus – Zappos Porta-Party. Katso video

9. Maineteko. Ajankohtaiseen ja kiinnostavaan ilmiöön liittyvä maineteko luo wow-tunnetta. Esimerkiksi kun tekee ajankohtaisen isompaa joukkoa hätkähdyttävän ja osallistavan positiivisen teon, joka luo hyvää koko yhteisölle: katso video.

Haluatko tietää enemmän miten yllätät asiakkaasi? Ota yhteyttä jyri.rasanen@wolttigroup.fi

Asiantuntija

Jyri Räsänen

Joogasta, filosofiasta ja lumella liikkumisesta innostunut Account Director / Partner, joka haluaa ennen kaikkea inspiroida asiakkaita ja työkavereita.

Motto: Action speaks louder than words. And I'm a man of great experience.

+358 40 5563 041 jyri.rasanen@wolttigroup.fi

Lue lisää

Lisää artikkeleita

SPR yleiskokous 2020

SPR:n yleiskokous yhdisti 11 paikkakuntaa virtuaalisesti

Punaisen Ristin yleiskokous laittoi luovuuden ja tekniikan koetukselle: yhdistimme yksitoista paikkakuntaa reaaliaikaisesti kahdella kielellä. Syksyn alussa törmäsimme asiakkaamme Suomen Punaisen…

Virtuaalimessut

Liidejä ja diilejä virtuaalimessuilta

Virtuaalimessut yhdistävät yrityksen ja asiakkaat paikasta riippumatta. Korona-ajan hätäapuna alkanut digitaalinen läsnäolo muuttuu tärkeäksi verkkonäkyvyyden työkaluksi. Pandemia on luonut moneen…

sisäinen henkilöstötapahtuma

Sisäinen virtuaalitapahtuma nostattaa fiilistä

Etätöiden aikana yrityksen sisäinen viestintä on tärkeämpää kuin koskaan. Virtuaaliset HR-tapahtumat luovat fyysisen etäisyyden aikaan henkistä läheisyyttä.  Etätyö voi olla…

After partyt voi järjestää virtuaalisestikin

Virtuaaliset löylyt ITS Finlandin virtuaalikongressissa

Korona loi virtuaalikongresseille nopeasti tarpeen, kysynnän ja tarjonnan.Virtuaalinen elämys syntyy siitä, että vieras voi osallistua kuin paikan päällä. Ihmissuhteet ja…

Digitapahtumien välineitä

Vaikuttavan digitapahtuman anatomia 

Digitaalista tapahtumapaikkaa ei valita tekniikka edellä vaan tavoitteet ja vaikuttavuus mielessä.  Kun puhutaan verkon yli ja virtuaalisesti tehtävistä tapahtumista, puhe…

Virusturvallisissa tapahtumissa olennaista on huolellinen ennakkosuunnittelu

Miten järjestetään koronaturvallinen tapahtuma?

Virusturvallinen tapahtuma järjestetään huomioimalla suunnittelussa tarkasti turvallisuusnäkökulmat ennen ja jälkeen tapahtuman sekä itse tapahtumassa. Oleellista on läpinäkyvyys viestinnässä ja huolellinen…

Tapahtumien järjestäminen digitaalisesti

Vinkit onnistuneen online-tapahtuman järjestämiseen

Virtuaalitapahtuma, webinaari, striimaus vai etäkokouksen fasilitointi? Erilaisia etäratkaisuja on hyödynnetty jo vuosia tapahtumissa. Lue, millaisia vaihtoehtoja fyysisen tapahtuman järjestämiselle on…

Messut ulkomailla

Messut ulkomailla

Ulkomailla järjestettäville messuille osallistuminen on arvokas investointi, joka oikein suunniteltuna on oivallinen tapa tavata tärkeitä ihmisiä. Toiveissa uudet markkinat tai…

Tila on osa elämystä

Tila on osa elämystä

Rohkeus ja kohderyhmän saappaisiin hyppääminen ovat avain uudenlaisten elämysten tuottamiselle. Tila on voimakas tapa vaikuttaa ihmisen käyttäytymiseen. Se luo ihmisten…

Kaipaatko inspiraatiota? Tilaa uutiskirjeemme