Näin luodaan wow-efekti tapahtumaan

Wow´ta tarvitaan myös vaikuttavuuden synnyttämiseen: faktat ilman tunnetta eivät jätä muistijälkeä. Wow´lla saadaan aikaan tunne, joka jää elämään.

Jokaisen wow-efektin ytimessä on asiakasymmärrys ja asiakaslähtöisyys. Ilman niitä wow-ilmiö on vain satunnainen onnenkantamoinen. Kun ymmärretään mikä on kohderyhmälle relevanttia, mistä he pitävät, miten he tuntevat ja mikä heitä liikuttaa, wow-efektejä osataan suunnitella ja rakentaa. Loppujen lopuksi kyse on siitä että ylität odotukset suunnitellulla tavalla.

9 vinkkiä wow-efektien suunnitteluun

Millä keinoilla wow-efektejä pystyy luomaan? Tässä lyhyt lista asioista, mitkä kannattaa käydä läpi, kun suunnittelet tapahtumaa.

1. Palveluasenne. Erinomaisen, odotukset ylittävän palvelun avulla voi saada aikaan wow-ilmiön. Sillä, kun palvelu kokonaisuudessaan toimii saumattomasti, nopeasti ja kohteliaasti. Sillä, kun se näkyy oikeissa paikoissa ja on näkymätöntä siellä missä pitää. Huomioimalla kohderyhmä niin, että jokainen tuntee olonsa tärkeäksi.

2. Heittäytyminen. Kun laittaa itsensä avoimesti peliin asiakkaan, tai asiakkaalle tärkeän asian puolesta.

3. Ylöspano, esiintyjä, teknologia, tarjoilu ja lokaatio. Kaikilla tapahtumaan liittyvillä yksittäisillä elementeillä voidaan luoda wow-efekti, kun ne on toteutettu kohderyhmän näkökulmasta yllättävästi ja ilahduttavasti.

4. Yksityiskohdat. Kun pienet yksityiskohdat ylittävät odotukset: miten esimerkiksi yllättävän sadekuuron sattuessa ojennetaan sateenvarjo. Kun asiakas ihmettelee, miten onkaan osattu ajatella tämäkin asia, syntyy yksityiskohtien wow.

5. Sisältö. Erityisesti nykypäivän B2B-maailmassa kohderyhmälle relevantilla ja positiivisesti yllättävällä sisällöllä on mahdollisuus saada aikaan wow-ilmiö. Parhaimmillaan siinä onnistutaan, kun osallistujalla on mahdollisuus ahaa-elämykseen, joka laajentaa omaa ymmärrystä.

6. Positiiviset kohtaamiset. Hyvin suunnitellun tapahtuman avulla voi luoda ainutlaatuisen ihmisten kohtaamisia edistävän ilmapiirin. Tällöin wow syntyy positiivista kohtaamisista. Miten mahdollistaa positiiviset kohtaamiset ja verkostoituminen tapahtumissa, on kysymys johon kannattaa vastata.

7. Osallistaminen. Osallistetaan niin, että ihminen kokee jotain sellaista, mitä ei olisi itse koskaan päässyt, uskaltanut, tai edes ajatellut olevan mahdollista kokea. Viedään osallistuja epämukavuusalueen kautta euforiaan, jolloin saadaan välittäjäaineet liikkeelle ja vahva muistijälki aikaiseksi.

8. Negatiivisesta asiasta positiivinen yllätys. Yllättävät asiat luovat wow-efektejä. Esimerkiksi festivaalien lähtökohtaisesti epämiellyttävistä wc-fasiliteeteista luodaankin positiivinen kokemus – Zappos Porta-Party. Katso video

9. Maineteko. Ajankohtaiseen ja kiinnostavaan ilmiöön liittyvä maineteko luo wow-tunnetta. Esimerkiksi kun tekee ajankohtaisen isompaa joukkoa hätkähdyttävän ja osallistavan positiivisen teon, joka luo hyvää koko yhteisölle: katso video.

Haluatko tietää enemmän miten yllätät asiakkaasi? Ota yhteyttä jyri.rasanen@wolttigroup.fi

Asiantuntija

Jyri Räsänen

Joogasta, filosofiasta ja lumella liikkumisesta innostunut Account Director / Partner, joka haluaa ennen kaikkea inspiroida asiakkaita ja työkavereita.

Motto: Action speaks louder than words. And I'm a man of great experience.

+358 40 5563 041 jyri.rasanen@wolttigroup.fi

Lue lisää

Lisää artikkeleita

Studio33 Vallilassa on virtuaalisten tapahtumien tuotantostudio

Studio 33 – virtuaalisten tapahtumien tuotantostudio

Studio 33 on huippuammattilaisten operoima virtuaalisten tapahtumien tuotantostudio. Haluatko tapahtumastasi inspiroivan, innostavan ja yhteisöllisen? Studio 33 on Woltti Groupin huippuammattilaisten…

Virtuaaliset tapahtumat rakentavat yhteisöllisyyttä

Yritystapahtumien exit on ajankohtainen nyt 

Jos kohderyhmä on tärkeä, ei kannata jäädä odottamaan parempaa aikaa kohtaamiselle. Kun tapaamiset ovat säännöllisiä, on suhde paremmassa kunnossa sitten,…

Studiosta lähetetty virtuaalitapahtuma tuo ohjelmaan yllätyksellisyyttä

Koukuta osallistujat mukaan digitapahtumaan

Onnistunut virtuaalitapahtuma antaa osallistujilleen energiaa, inspiroi ja rakentaa yhteisöllisyyttä. Kun virtuaalinen tapahtuma päättyy, ihmisten on jäätävä haluamaan seuraavaa jaksoa. Digitapahtumista…

Sisältö on virtuaalisen tapahtuman tärkein asia

Digitaalisen tapahtuman arvo syntyy sisällöstä

Virtuaalisen tapahtuman tehtävä on irrottaa ihmiset digitaalisen arjen etäkokousrumbasta. Siksi tavallisimmat videoneuvottelualustat eivät aina ole paras valinta elämyksellisen digitapahtuman luomiseen….

Yritystapahtumat vuonna 2021

Yritystapahtumat vuonna 2021

Mitä tapahtuu sidosryhmätapahtumille, messuille ja sisäisille tapahtumille vuonna 2021? Woltti Groupin toimitusjohtaja Jyrki Aittola katsoo kristallipalloon. Vuoden 2021 alkaessa koronarokotukset…

hybriditapahtuma Scandicin Tapahtumastudiolla

Wow! Virtuaalitapahtuma voi olla mukava myös esiintyjille

Woltti Groupin ja hotelliketju Scandicin yhteistyö nostaa osallistujien ja esiintyjien mukavuuden hybriditapahtumissa uudelle tasolle. Yritysten sisäisten ja sidosryhmille suunnattujen tapahtumien…

SPR yleiskokous 2020

SPR:n yleiskokous yhdisti 11 paikkakuntaa virtuaalisesti

Punaisen Ristin yleiskokous laittoi luovuuden ja tekniikan koetukselle: yhdistimme yksitoista paikkakuntaa reaaliaikaisesti kahdella kielellä. Syksyn alussa törmäsimme asiakkaamme Suomen Punaisen…

Virtuaalimessut

Liidejä ja diilejä virtuaalimessuilta

Virtuaalimessut yhdistävät yrityksen ja asiakkaat paikasta riippumatta. Korona-ajan hätäapuna alkanut digitaalinen läsnäolo muuttuu tärkeäksi verkkonäkyvyyden työkaluksi. Pandemia on luonut moneen…

sisäinen henkilöstötapahtuma

Sisäinen virtuaalitapahtuma nostattaa fiilistä

Etätöiden aikana yrityksen sisäinen viestintä on tärkeämpää kuin koskaan. Virtuaaliset HR-tapahtumat luovat fyysisen etäisyyden aikaan henkistä läheisyyttä.  Etätyö voi olla…

Kaipaatko inspiraatiota? Tilaa uutiskirjeemme