Yritysten toiminta on usein me-lähtöistä – ikään kuin aurinko paistaisi yrityksestä. Kokemuksellisessa markkinoinnissa asiakkaan tarpeet ja toiveet, hänen tunteensa ja kokemuksensa ovat kaiken toiminnan keskiössä. Kokemuksellisen markkinointi tuottaa ihmisille aitoa lisäarvoa.
Seuraava esimerkki voi olla korni, mutta se kertoo jotain oleellista lisäarvon tuottamisesta: Yritys voi hurmata ihmisen 15 sentin arvoisella kertakäyttöisellä sadetakilla, jos se onnistuu ojentamaan sadetakin ihmiselle silloin, kun sataa. Kokemuksellinen markkinointi luo kokemuksia, jotka yllättävät positiivisesti, antavat relevanttia tietoa tai viihdyttävät – mikä asiakkaan tarve milloinkin sattuu olemaan.
Erottautuminen on yritysten merkittävimpiä haasteita, sillä tuotteet ja palvelut ovat loppujen lopuksi hyvin samanlaisia. Samaan aikaan markkinoinnin ja markkinointikanavien määrä on räjähtänyt käsiin. Paras tuote ei välttämättä voita, vaan se, joka nousee oikealla tavalla esiin.
Näyttäminen toimii paremmin kuin kertominen
Vielä 15 vuotta sitten brändi saattoi pärjätä olemalla vahva printissä ja TV:ssä. Digitaalisen median aikakaudella menestyvät sen sijaan brändit, jotka osaavat luoda kokemuksia.
Yritykselle jokainen piste, jossa brändi kohtaa ihmisen, on tärkeä – oli kyseessä sitten puhelinpalvelu, myymälä, yrityksen sisäinen tapahtuma tai massatapahtuma. Jokaisessa kohtaamisessa syntyy jonkinlainen kokemus. Ja jos kokemus on huono, voivat seuraukset olla huomattavat.
Sillä miten yritys käyttäytyy, on paljon suurempi merkitys kuin sillä, mitä yritys sanoo tai väittää. Kokemuksellinen markkinointi on aina tekemistä. Tässä ajassa yrityksillä ei oikeastaan ole muuta vaihtoehtoa kuin olla aktiivisia. Näyttäminen toimii paremmin kuin kertominen.
Tunteiden merkitys korostuu ostopäätöksissä
Ostopäätökset tehdään tutkitusti tunteella. Nykymaailman vaihtoehtojen runsaudesta johtuen tunteiden merkitys korostuu entisestään. Hyvä brändi sitouttaa asiakkaat yritykseen luomalla halutun tunnepitoisen mielikuvan yrityksestä.
Kokemuksellinen markkinointi tarjoaa tehokkaimman tavan sitoa asiakkaat yrityksen brändiin ja samalla kehittää brändi-imagoa. Suuressa osassa yrityksiä kokemuksien merkitystä ei ole vielä kunnolla ymmärretty, vaikka kokemuksellisen markkinoinnin nostaminen strategian keskiöön voisi tarjota mittavan kilpailuedun.
Digitalisoituneessakin maailmassa kaikki kommunikaatio tapahtuu – edelleen ja tekniikasta huolimatta – ihmiseltä ihmiselle. Digitalisoituminen vain korostaa ihmisten välisten kohtaamisten merkitystä. Asiakastilaisuudet ja yritysten sisäiset tapahtumat ovat fantastinen tilaisuus luoda yritykselle tärkeälle ihmiselle kokemus, jonka hän kokee arvokkaaksi ja muistaa pitkään.
Haluatko kuulla enemmän kokemuksellisesta markkinoinnista? Ota meihin yhteyttä!
Ota meihin yhteyttä
Jätä yhteystietosi oheisella lomakkeella. Asiantuntijamme on teihin yhteydessä ja voitte keskustella tarkemmin erilaisten tapahtumien järjestämisestä.
Lisää artikkeleita
Tapahtumien kutsuprosessi joka tuo tuloksia!
Massapostituksilla, löysillä lupauksilla ja me-ajattelulla yritystapahtumat kärsivät osallistujakadosta. Wolttigroupin nelivaiheisen kutsuprosessin avulla tapahtumiin saadaan osallistumaan oikeat ihmiset. Elämme aikakautta, jolla Helsingin Sanomien etusivu tai suosikkiohjelman…
Rohkeasti markkinoita valtaamaan – Mitä on tapahtumamarkkinointi 2023?
Mihin tapahtumamarkkinointi on menossa vuonna 2023? Mitä olemme oppineet koronapandemiasta ja miten tapahtuma-ala muuttuu? Toimivatko virtuaalitapahtumat edelleen? Kysymyksiä, joihin Wolttigroupin Jyrki Aittola vastaa. Vuosi 2022…