Kokemuksellinen markkinointi hurmaa asiakkaan

Yritysten toiminta on usein me-lähtöistä – ikään kuin aurinko paistaisi yrityksestä. Kokemuksellisessa markkinoinnissa asiakkaan tarpeet ja toiveet, hänen tunteensa ja kokemuksensa ovat kaiken toiminnan keskiössä. Kokemuksellisen markkinointi tuottaa ihmisille aitoa lisäarvoa.

Seuraava esimerkki voi olla korni, mutta se kertoo jotain oleellista lisäarvon tuottamisesta: Yritys voi hurmata ihmisen 15 sentin arvoisella kertakäyttöisellä sadetakilla, jos se onnistuu ojentamaan sadetakin ihmiselle silloin, kun sataa. Kokemuksellinen markkinointi luo kokemuksia, jotka yllättävät positiivisesti, antavat relevanttia tietoa tai viihdyttävät – mikä asiakkaan tarve milloinkin sattuu olemaan.

Erottautuminen on yritysten merkittävimpiä haasteita, sillä tuotteet ja palvelut ovat loppujen lopuksi hyvin samanlaisia. Samaan aikaan markkinoinnin ja markkinointikanavien määrä on räjähtänyt käsiin. Paras tuote ei välttämättä voita, vaan se, joka nousee oikealla tavalla esiin.

Näyttäminen toimii paremmin kuin kertominen

Vielä 15 vuotta sitten brändi saattoi pärjätä olemalla vahva printissä ja TV:ssä. Digitaalisen median aikakaudella menestyvät sen sijaan brändit, jotka osaavat luoda kokemuksia.

Yritykselle jokainen piste, jossa brändi kohtaa ihmisen, on tärkeä – oli kyseessä sitten puhelinpalvelu, myymälä, yrityksen sisäinen tapahtuma tai massatapahtuma. Jokaisessa kohtaamisessa syntyy jonkinlainen kokemus. Ja jos kokemus on huono, voivat seuraukset olla huomattavat.

Sillä miten yritys käyttäytyy, on paljon suurempi merkitys kuin sillä, mitä yritys sanoo tai väittää. Kokemuksellinen markkinointi on aina tekemistä. Tässä ajassa yrityksillä ei oikeastaan ole muuta vaihtoehtoa kuin olla aktiivisia. Näyttäminen toimii paremmin kuin kertominen.

Tunteiden merkitys korostuu ostopäätöksissä

Ostopäätökset tehdään tutkitusti tunteella. Nykymaailman vaihtoehtojen runsaudesta johtuen tunteiden merkitys korostuu entisestään. Hyvä brändi sitouttaa asiakkaat yritykseen luomalla halutun tunnepitoisen mielikuvan yrityksestä.

Kokemuksellinen markkinointi tarjoaa tehokkaimman tavan sitoa asiakkaat yrityksen brändiin ja samalla kehittää brändi-imagoa. Suuressa osassa yrityksiä kokemuksien merkitystä ei ole vielä kunnolla ymmärretty, vaikka kokemuksellisen markkinoinnin nostaminen strategian keskiöön voisi tarjota mittavan kilpailuedun.

Digitalisoituneessakin maailmassa kaikki kommunikaatio tapahtuu – edelleen ja tekniikasta huolimatta – ihmiseltä ihmiselle. Digitalisoituminen vain korostaa ihmisten välisten kohtaamisten merkitystä. Asiakastilaisuudet ja yritysten sisäiset tapahtumat ovat fantastinen tilaisuus luoda yritykselle tärkeälle ihmiselle kokemus, jonka hän kokee arvokkaaksi ja muistaa pitkään.

Haluatko kuulla enemmän kokemuksellisesta markkinoinnista? Ota yhteyttä jyrki.aittola@wolttigroup.f

Asiantuntija
Jyrki Aittola

Jyrki Aittola

Synnynnäisesti kyltymätön CEO ja Senior Partner, liiketoiminnan kehittäjä ja strategi, joka etsii uusia ideoita ja näkökulmia.

Motto: We don´t remember day´s we remember moments.

+358 40 5036 625 jyrki.aittola@wolttigroup.fi

Lue lisää

Lisää artikkeleita

SPR yleiskokous 2020

SPR:n yleiskokous yhdisti 11 paikkakuntaa virtuaalisesti

Punaisen Ristin yleiskokous laittoi luovuuden ja tekniikan koetukselle: yhdistimme yksitoista paikkakuntaa reaaliaikaisesti kahdella kielellä. Syksyn alussa törmäsimme asiakkaamme Suomen Punaisen…

Virtuaalimessut

Liidejä ja diilejä virtuaalimessuilta

Virtuaalimessut yhdistävät yrityksen ja asiakkaat paikasta riippumatta. Korona-ajan hätäapuna alkanut digitaalinen läsnäolo muuttuu tärkeäksi verkkonäkyvyyden työkaluksi. Pandemia on luonut moneen…

sisäinen henkilöstötapahtuma

Sisäinen virtuaalitapahtuma nostattaa fiilistä

Etätöiden aikana yrityksen sisäinen viestintä on tärkeämpää kuin koskaan. Virtuaaliset HR-tapahtumat luovat fyysisen etäisyyden aikaan henkistä läheisyyttä.  Etätyö voi olla…

After partyt voi järjestää virtuaalisestikin

Virtuaaliset löylyt ITS Finlandin virtuaalikongressissa

Korona loi virtuaalikongresseille nopeasti tarpeen, kysynnän ja tarjonnan.Virtuaalinen elämys syntyy siitä, että vieras voi osallistua kuin paikan päällä. Ihmissuhteet ja…

Digitapahtumien välineitä

Vaikuttavan digitapahtuman anatomia 

Digitaalista tapahtumapaikkaa ei valita tekniikka edellä vaan tavoitteet ja vaikuttavuus mielessä.  Kun puhutaan verkon yli ja virtuaalisesti tehtävistä tapahtumista, puhe…

Virusturvallisissa tapahtumissa olennaista on huolellinen ennakkosuunnittelu

Miten järjestetään koronaturvallinen tapahtuma?

Virusturvallinen tapahtuma järjestetään huomioimalla suunnittelussa tarkasti turvallisuusnäkökulmat ennen ja jälkeen tapahtuman sekä itse tapahtumassa. Oleellista on läpinäkyvyys viestinnässä ja huolellinen…

Tapahtumien järjestäminen digitaalisesti

Vinkit onnistuneen online-tapahtuman järjestämiseen

Virtuaalitapahtuma, webinaari, striimaus vai etäkokouksen fasilitointi? Erilaisia etäratkaisuja on hyödynnetty jo vuosia tapahtumissa. Lue, millaisia vaihtoehtoja fyysisen tapahtuman järjestämiselle on…

Messut ulkomailla

Messut ulkomailla

Ulkomailla järjestettäville messuille osallistuminen on arvokas investointi, joka oikein suunniteltuna on oivallinen tapa tavata tärkeitä ihmisiä. Toiveissa uudet markkinat tai…

Tila on osa elämystä

Tila on osa elämystä

Rohkeus ja kohderyhmän saappaisiin hyppääminen ovat avain uudenlaisten elämysten tuottamiselle. Tila on voimakas tapa vaikuttaa ihmisen käyttäytymiseen. Se luo ihmisten…

Kaipaatko inspiraatiota? Tilaa uutiskirjeemme