Näin järjestät liiketoiminnallesi hyödyllisiä tapahtumia

Woltti Groupin perustaja ja toimitusjohtaja Jyrki Aittola kertoo vinkit, miten järjestää tapahtumia kannattavasti.

1. Valitse tapahtumalle selkeä tavoite

Yrityksen tapahtuman avulla pyritään yleensä joko lisäämään myyntiä tai alentamaan myynnin kustannuksia. Tavoitteen asettaminen onkin ensimmäinen tehtävä, ja sen jälkeen kannattaa suunnitella tapahtuman ajankohta, sisältö, toteutus, mittarit ja jälkihoito valitun päämäärän mukaisesti.

Jos tapahtuman tavoitteena on lisätä myyntiä, tapahtuman suunnittelussa kannattaa miettiä, miten tapahtuma luo uusia kontakteja, tarjouspyyntöjä ja suoria kauppoja.

Kun tapahtuman liiketoiminnalliset hyödyt liittyvät myynnin kustannusten alentamiseen, kannattaa sen kustannuksia verrata sille vaihtoehtoisen toimenpiteen kustannuksiin. Jos yritys järjestää tärkeimmille asiakkailleen esittelytilaisuuden uudesta tuotteesta tai palvelusta, vaihtoehtoinen kustannus voisi koostua useista peräkkäisistä myynnin ja markkinoinnin toimenpiteistä.

2. Sisältö asiakkaiden kiinnostuksen mukaan

On tärkeää valita asiakkaan tarpeisiin ja kiinnostuksen kohteisiin vastaava tapahtumasisältö, sillä asiakkaan kallisarvoisesta ajasta ja huomiosta kilpailee moni.

Mitä paremmin tunnet asiakkaasi, tiedät heidän kiinnostuksensa ja intohimonsa kohteet ja ymmärrät heidän arkeaan, sitä todennäköisemmin tarjoat sisältöä joka puhuttelee heitä ja saa heidät osallistumaan.

Ota siis selvää mitä asiakkaasi ajattelevat ja tuntevat, ja mistä he ovat intohimoisesti kiinnostuneita. Älä rakenna tapahtumaa oman yrityksesi näkökulmasta vaan asiakkaalle.

3. Mitä haluat asiakkaan aivoissa ja tunteissa tapahtuvan?

Tapahtuma vaikuttaa kaikilla asteilla ja tapahtumat ovat kestoltaan usein pitkiä. Tapahtuma onkin mediana kokonaisvaltainen ja tarjoaa lukuisia vaikuttamisen mahdollisuuksia.

Tapahtuman avulla voi jakaa tietoa, kouluttaa ja opastaa, ja lisätä asiakkaiden osaamista valitusta aiheesta. Esimerkiksi isot kansainväliset IT-yritykset järjestävät asiakkailleen isoja konferensseja alan uusimman tiedon ja parhaimpien käytäntöjen jakamisen ympärille.

Toiseksi tapahtuman avulla voi muuttaa ihmisten tunteita ja asenteita myönteisemmiksi yritystä kohtaan. Tällöin tapahtuman kyky luoda ja ylläpitää tunteita on nostettava sen tärkeimmäksi asiaksi. Inspiroiminen ja näyttäminen väittämisen sijaan ovat tärkeässä roolissa.

Kolmas tapa on keskittyä tapahtumassa asiakassuhteen vahvistamiseen. Vahva asiakassuhde lisää molemminpuolista luottamusta. Tällöin liiketoimintaa kehitetään ja rakennetaan kumppaneina, eikä enää helposti kilpailutettavan tilaaja-alihankkija-suhteen pohjalta.

Olennaista on tunnistaa, mitä tietoja ja taitoja asiakkaasi tarvitsee tehdäkseen sinulle suotuisia pieniä tai suuria päätöksiä. Mitä suhteita tulee luoda, rakentaa tai syventää liiketoiminnan edistämiseksi. Ja tietenkin mitä tunteisiin perustuvia ennakkokäsityksiä halutaan muuttaa tai vahvistaa.

4. Mittaa systemaattisesti kehittymistä ja paranna

Tapahtuman tavoitteet kannattaa johtaa suoraan liiketoiminnan tavoitteista. Onko tavoitteesi esimerkiksi löytää uusia kontakteja myynnille, ylläpitää ja parantaa suhteita nykyisiin asiakkaisiin vai lanseerata uusi tuote? Tapahtuman avulla voi ratkoa hyvin erilaisia liiketoiminnan ongelmia.

Tapahtuman onnistumisen mittaaminen on tärkeää, jotta voi seuraavalla kerralla järjestää vielä paremman ja tuloksellisemman tapahtuman. Mittaaminen kannattaakin nähdä jatkuvana prosessina eikä yksittäiseen tapahtumaan kuuluvana projektina. Jos et mittaa tai mittaat vääriä asioita, et voi tietää miten parantaa seuraavassa tapahtumassa.

Haluatko tietää enemmän miten kytket tapahtumasi liiketoiminnan ytimeen? Ota yhteyttä jyrki.aittola@wolttigroup.fi

Asiantuntija
Jyrki Aittola

Jyrki Aittola

Synnynnäisesti kyltymätön CEO ja Senior Partner, liiketoiminnan kehittäjä ja strategi, joka etsii uusia ideoita ja näkökulmia.

Motto: We don´t remember day´s we remember moments.

+358 40 5036 625 jyrki.aittola@wolttigroup.fi

Lue lisää

Lisää artikkeleita

SPR yleiskokous 2020

SPR:n yleiskokous yhdisti 11 paikkakuntaa virtuaalisesti

Punaisen Ristin yleiskokous laittoi luovuuden ja tekniikan koetukselle: yhdistimme yksitoista paikkakuntaa reaaliaikaisesti kahdella kielellä. Syksyn alussa törmäsimme asiakkaamme Suomen Punaisen…

Virtuaalimessut

Liidejä ja diilejä virtuaalimessuilta

Virtuaalimessut yhdistävät yrityksen ja asiakkaat paikasta riippumatta. Korona-ajan hätäapuna alkanut digitaalinen läsnäolo muuttuu tärkeäksi verkkonäkyvyyden työkaluksi. Pandemia on luonut moneen…

sisäinen henkilöstötapahtuma

Sisäinen virtuaalitapahtuma nostattaa fiilistä

Etätöiden aikana yrityksen sisäinen viestintä on tärkeämpää kuin koskaan. Virtuaaliset HR-tapahtumat luovat fyysisen etäisyyden aikaan henkistä läheisyyttä.  Etätyö voi olla…

After partyt voi järjestää virtuaalisestikin

Virtuaaliset löylyt ITS Finlandin virtuaalikongressissa

Korona loi virtuaalikongresseille nopeasti tarpeen, kysynnän ja tarjonnan.Virtuaalinen elämys syntyy siitä, että vieras voi osallistua kuin paikan päällä. Ihmissuhteet ja…

Digitapahtumien välineitä

Vaikuttavan digitapahtuman anatomia 

Digitaalista tapahtumapaikkaa ei valita tekniikka edellä vaan tavoitteet ja vaikuttavuus mielessä.  Kun puhutaan verkon yli ja virtuaalisesti tehtävistä tapahtumista, puhe…

Virusturvallisissa tapahtumissa olennaista on huolellinen ennakkosuunnittelu

Miten järjestetään koronaturvallinen tapahtuma?

Virusturvallinen tapahtuma järjestetään huomioimalla suunnittelussa tarkasti turvallisuusnäkökulmat ennen ja jälkeen tapahtuman sekä itse tapahtumassa. Oleellista on läpinäkyvyys viestinnässä ja huolellinen…

Tapahtumien järjestäminen digitaalisesti

Vinkit onnistuneen online-tapahtuman järjestämiseen

Virtuaalitapahtuma, webinaari, striimaus vai etäkokouksen fasilitointi? Erilaisia etäratkaisuja on hyödynnetty jo vuosia tapahtumissa. Lue, millaisia vaihtoehtoja fyysisen tapahtuman järjestämiselle on…

Messut ulkomailla

Messut ulkomailla

Ulkomailla järjestettäville messuille osallistuminen on arvokas investointi, joka oikein suunniteltuna on oivallinen tapa tavata tärkeitä ihmisiä. Toiveissa uudet markkinat tai…

Tila on osa elämystä

Tila on osa elämystä

Rohkeus ja kohderyhmän saappaisiin hyppääminen ovat avain uudenlaisten elämysten tuottamiselle. Tila on voimakas tapa vaikuttaa ihmisen käyttäytymiseen. Se luo ihmisten…

Kaipaatko inspiraatiota? Tilaa uutiskirjeemme