Wow´ta tarvitaan myös vaikuttavuuden synnyttämiseen: faktat ilman tunnetta eivät jätä muistijälkeä. Wow´lla saadaan aikaan tunne, joka jää elämään.
Jokaisen wow-efektin ytimessä on asiakasymmärrys ja asiakaslähtöisyys. Ilman niitä wow-ilmiö on vain satunnainen onnenkantamoinen. Kun ymmärretään mikä on kohderyhmälle relevanttia, mistä he pitävät, miten he tuntevat ja mikä heitä liikuttaa, wow-efektejä osataan suunnitella ja rakentaa. Loppujen lopuksi kyse on siitä että ylität odotukset suunnitellulla tavalla.
9 vinkkiä wow-efektien suunnitteluun
Millä keinoilla wow-efektejä pystyy luomaan? Tässä lyhyt lista asioista, mitkä kannattaa käydä läpi, kun suunnittelet tapahtumaa.
1. Palveluasenne. Erinomaisen, odotukset ylittävän palvelun avulla voi saada aikaan wow-ilmiön. Sillä, kun palvelu kokonaisuudessaan toimii saumattomasti, nopeasti ja kohteliaasti. Sillä, kun se näkyy oikeissa paikoissa ja on näkymätöntä siellä missä pitää. Huomioimalla kohderyhmä niin, että jokainen tuntee olonsa tärkeäksi.
2. Heittäytyminen. Kun laittaa itsensä avoimesti peliin asiakkaan, tai asiakkaalle tärkeän asian puolesta.
3. Ylöspano, esiintyjä, teknologia, tarjoilu ja lokaatio. Kaikilla tapahtumaan liittyvillä yksittäisillä elementeillä voidaan luoda wow-efekti, kun ne on toteutettu kohderyhmän näkökulmasta yllättävästi ja ilahduttavasti.
4. Yksityiskohdat. Kun pienet yksityiskohdat ylittävät odotukset: miten esimerkiksi yllättävän sadekuuron sattuessa ojennetaan sateenvarjo. Kun asiakas ihmettelee, miten onkaan osattu ajatella tämäkin asia, syntyy yksityiskohtien wow.
5. Sisältö. Erityisesti nykypäivän B2B-maailmassa kohderyhmälle relevantilla ja positiivisesti yllättävällä sisällöllä on mahdollisuus saada aikaan wow-ilmiö. Parhaimmillaan siinä onnistutaan, kun osallistujalla on mahdollisuus ahaa-elämykseen, joka laajentaa omaa ymmärrystä.
6. Positiiviset kohtaamiset. Hyvin suunnitellun tapahtuman avulla voi luoda ainutlaatuisen ihmisten kohtaamisia edistävän ilmapiirin. Tällöin wow syntyy positiivista kohtaamisista. Miten mahdollistaa positiiviset kohtaamiset ja verkostoituminen tapahtumissa, on kysymys johon kannattaa vastata.
7. Osallistaminen. Osallistetaan niin, että ihminen kokee jotain sellaista, mitä ei olisi itse koskaan päässyt, uskaltanut, tai edes ajatellut olevan mahdollista kokea. Viedään osallistuja epämukavuusalueen kautta euforiaan, jolloin saadaan välittäjäaineet liikkeelle ja vahva muistijälki aikaiseksi.
8. Negatiivisesta asiasta positiivinen yllätys. Yllättävät asiat luovat wow-efektejä. Esimerkiksi festivaalien lähtökohtaisesti epämiellyttävistä wc-fasiliteeteista luodaankin positiivinen kokemus – Zappos Porta-Party. Katso video
9. Maineteko. Ajankohtaiseen ja kiinnostavaan ilmiöön liittyvä maineteko luo wow-tunnetta. Esimerkiksi kun tekee ajankohtaisen isompaa joukkoa hätkähdyttävän ja osallistavan positiivisen teon, joka luo hyvää koko yhteisölle: katso video.
Haluatko tietää enemmän miten yllätät asiakkaasi? Ota meihin yhteyttä!
Ota meihin yhteyttä
Jätä yhteystietosi oheisella lomakkeella. Asiantuntijamme on teihin yhteydessä ja voitte keskustella tarkemmin erilaisten tapahtumien järjestämisestä.
Lisää artikkeleita
Tapahtumien kutsuprosessi joka tuo tuloksia!
Massapostituksilla, löysillä lupauksilla ja me-ajattelulla yritystapahtumat kärsivät osallistujakadosta. Wolttigroupin nelivaiheisen kutsuprosessin avulla tapahtumiin saadaan osallistumaan oikeat ihmiset. Elämme aikakautta, jolla Helsingin Sanomien etusivu tai suosikkiohjelman…
Rohkeasti markkinoita valtaamaan – Mitä on tapahtumamarkkinointi 2023?
Mihin tapahtumamarkkinointi on menossa vuonna 2023? Mitä olemme oppineet koronapandemiasta ja miten tapahtuma-ala muuttuu? Toimivatko virtuaalitapahtumat edelleen? Kysymyksiä, joihin Wolttigroupin Jyrki Aittola vastaa. Vuosi 2022…