Tapahtumien data markkinoinnin automaation käyttöön

Tapahtumien data kannattaa kerätä ja ottaa osaksi markkinoinnin automaatiota. Tämä vaatii hyvän suunnittelun ja selkeät säännöt. Lopputulos näkyy myynnin tehostumisena.

Markkinoinnin automaatio on valitettavan usein yrityksessä vain digitaalisen markkinoinnin automaatiota, tai vielä suppeammin automaattista sähköpostien ja uutiskirjeiden lähettämistä. Hyvin suunniteltuna ja toteutettuna todellisen maailman kohtaamisissa, kuten tapahtumissa, kerääntyvä asiakasdata kannattaa kerätä niin asiakastietojärjestelmän kuin markkinoinnin automaation käyttöön markkinoinnin ja myynnin tehostamiseksi.

Tämä ei ole niin vaikeaa ja monimutkaista miltä se kuulostaa. Muutaman niksin offline-datan hyödyntäminen markkinoinnin automaatiossa kuitenkin vaatii.

Selkeät säännöt datan keruulle

Kaikista tärkeintä on luoda yritykseen selkeät säännöt, millaista dataa tapahtumista kerätään markkinoinnin automaatioon ja kenen vastuulla datan kerääminen on. Määrittelytyöhön kannattaa ottaa yrityksessä mukaan ainakin markkinoinnin johto, myynnin johto ja crm-johto sekä markkinoinnin toteuttajat.

Asiakasdata ja kontaktitieto pitää keskittää yhteen paikkaan, jossa se on markkinoinnin automaation käytössä. Samalla tapahtumien kutsuprosessi pitää keskittää markkinoinnin automaation työkaluun. Jos esimerkiksi liiketoimintojen johto kutsuu tapahtumaan asiakkaita ja prospekteja omia kanaviaan pitkin, tieto kutsutuista hajoaa liian moneen paikkaan eikä enää ole markkinoinnin automaation käytössä.

Kun tapahtumien asiakasdata on keskitetty yhteen paikkaan, kutsutut, kiinnostusta osoittaneet, tapahtumaan ilmoittautuneet ja lopulta tapahtumaan tulleet tiedetään yksilöidysti.

Kerää dataa tapahtumista

Itse tapahtumaan kannattaa luoda sisältöjä ja toiminnallisuuksia halutun datan keräämiseksi. Yksi keino on esimerkiksi nimilapun skannaaminen tapahtuman eri trackeissä, jolloin saadaan tietää, mistä sisällöistä kukin tapahtumaan osallistunut on kiinnostunut. Hyvä tapahtuman kampanjasivu, jossa eri trackeihin ilmoittaudutaan, on myös toimiva tapa kerätä tietoa kiinnostuksen kohteista.

Tapahtumat ovatkin oiva keino rikastaa markkinoinnin automaation käytössä olevaa asiakastietoa.

Kun yritys tietää, mistä asioista asiakkaat ovat erityisen kiinnostuneet, markkinoinnin automaation avulla potentiaalisia asiakkaita voidaan ohjata ostopolulla eteenpäin.

Kiinnostustietoa voidaan hyödyntää myös seuraavien tapahtumien suunnittelussa. Kun yritys tietää paremmin, mistä potentiaaliset asiakkaat ovat kiinnostuneet, tulevien tapahtumien sisällön pystyy suunnittelemaan osuvammaksi ja siten tapahtumasta tulee kiinnostavampia.

Jatkuvuus ja vertailukelpoisuus kannattaa

Jokaisen tapahtuman jälkeen kerätty data kannattaa analysoida johtopäätöksiä varten.

Liikaa monimutkaisuutta kannattaa välttää. Perisynti on kerätä mahdollisimman paljon erilaista dataa eri paikoista. Sen sijaan kannattaa alkaa kerätä samaa tarkkaan määriteltyä dataa joka paikasta, koska vertailukelpoinen jatkuva datankeruu alkaa tuottaa vertailukelpoista tietoa esimerkiksi eri markkinointi-investointien tuloksellisuudesta.

Ajan mittaan kerättävä asiakasdata auttaa asiakkaiden profiloinnissa ja parantaa markkinoinnin ja myynnin tuloksellisuutta.

Tämän artikkelin asiantuntijana on Jarkko Kivikoski, Woltti Grupin Business Director.

Haluatko kuulla lisää, miten tapahtumat kannattaa yhdistää markkinoinnin automaatioon?
Ota yhteyttä: jarkko.kivikoski@wolttigroup.fi

Lisää artikkeleita

Virtuaaliset tapahtumat rakentavat yhteisöllisyyttä

Yritystapahtumien exit on ajankohtainen nyt 

Jos kohderyhmä on tärkeä, ei kannata jäädä odottamaan parempaa aikaa kohtaamiselle. Kun tapaamiset ovat säännöllisiä, on suhde paremmassa kunnossa sitten,…

Studiosta lähetetty virtuaalitapahtuma tuo ohjelmaan yllätyksellisyyttä

Koukuta osallistujat mukaan digitapahtumaan

Onnistunut virtuaalitapahtuma antaa osallistujilleen energiaa, inspiroi ja rakentaa yhteisöllisyyttä. Kun virtuaalinen tapahtuma päättyy, ihmisten on jäätävä haluamaan seuraavaa jaksoa. Digitapahtumista…

Sisältö on virtuaalisen tapahtuman tärkein asia

Digitaalisen tapahtuman arvo syntyy sisällöstä

Virtuaalisen tapahtuman tehtävä on irrottaa ihmiset digitaalisen arjen etäkokousrumbasta. Siksi tavallisimmat videoneuvottelualustat eivät aina ole paras valinta elämyksellisen digitapahtuman luomiseen….

Yritystapahtumat vuonna 2021

Yritystapahtumat vuonna 2021

Mitä tapahtuu sidosryhmätapahtumille, messuille ja sisäisille tapahtumille vuonna 2021? Woltti Groupin toimitusjohtaja Jyrki Aittola katsoo kristallipalloon. Vuoden 2021 alkaessa koronarokotukset…

hybriditapahtuma Scandicin Tapahtumastudiolla

Wow! Virtuaalitapahtuma voi olla mukava myös esiintyjille

Woltti Groupin ja hotelliketju Scandicin yhteistyö nostaa osallistujien ja esiintyjien mukavuuden hybriditapahtumissa uudelle tasolle. Yritysten sisäisten ja sidosryhmille suunnattujen tapahtumien…

SPR yleiskokous 2020

SPR:n yleiskokous yhdisti 11 paikkakuntaa virtuaalisesti

Punaisen Ristin yleiskokous laittoi luovuuden ja tekniikan koetukselle: yhdistimme yksitoista paikkakuntaa reaaliaikaisesti kahdella kielellä. Syksyn alussa törmäsimme asiakkaamme Suomen Punaisen…

Virtuaalimessut

Liidejä ja diilejä virtuaalimessuilta

Virtuaalimessut yhdistävät yrityksen ja asiakkaat paikasta riippumatta. Korona-ajan hätäapuna alkanut digitaalinen läsnäolo muuttuu tärkeäksi verkkonäkyvyyden työkaluksi. Pandemia on luonut moneen…

sisäinen henkilöstötapahtuma

Sisäinen virtuaalitapahtuma nostattaa fiilistä

Etätöiden aikana yrityksen sisäinen viestintä on tärkeämpää kuin koskaan. Virtuaaliset HR-tapahtumat luovat fyysisen etäisyyden aikaan henkistä läheisyyttä.  Etätyö voi olla…

After partyt voi järjestää virtuaalisestikin

Virtuaaliset löylyt ITS Finlandin virtuaalikongressissa

Korona loi virtuaalikongresseille nopeasti tarpeen, kysynnän ja tarjonnan.Virtuaalinen elämys syntyy siitä, että vieras voi osallistua kuin paikan päällä. Ihmissuhteet ja…

Kaipaatko inspiraatiota? Tilaa uutiskirjeemme