Sisäisillä tapahtumilla sitoutetaan ja tehdään tulosta

Työntekijät ovat olleet yritysten tärkein voimavara juhlapuheissa jo kauan. Nyt he ovat sitä oikeasti, ja siksi heihin kannattaa satsata.

Työssä keskeistä ei ole enää palkka, yhden työnantajan palveluksessa tehty mittava ura kultakelloineen tai mellevät eläkepäivät (jotka karkaavat yhä kauemmas). Työltä odotetaan nyt mielekästä tekemistä, haastavia projekteja, itsensä toteuttamista, vapautta luoda ja oikeutta päättää itse työn tekemisen tavoista. Työ ei ole kaikki, vaan myös työn joustavuus ja vapaa-aika ovat keskeinen osa uusia vaatimuksia.

Työntekijöistä onkin tullut ikään kuin yrityksen ensimmäisiä ja sitä kautta tärkeimpiä asiakkaita. Työnantajilla on tarve myydä työpaikka yhä uudelleen, yhä useammin. Maine työnantajana on yhä tärkeämpi: asiakaskokemuksella ja työnantajamielikuvalla on se yhdistävä tekijä, että ne molemmat – positiivisena tai negatiivisena – leviävät pelottavalla vauhdilla.

Sisäisillä tapahtumilla palkitaan ja viestitään

Työntekijät ovat yritykselle tärkeitä asiakaskokemuksen ja brändin rakentamisessa. Ulkoinen markkinointi alkaa aina sisäisestä markkinoinnista: jotta asia, tuote tai palvelu saadaan myytyä asiakkaalle, se pitää myydä ensin työntekijälle. Sisäiset tapahtumat ovat siihen hyvä tapa.

Työ on monessa yrityksessä yhä hektisempää. Arjessa ei aina ehditä pysähtyä, kuulostella ja kiitellä. Hyvistä tuloksista pitää kuitenkin muistaa palkita. Siksikin tarvitaan henkilöstölle suunnattuja sisäisiä tilaisuuksia. Ne ovat tehokkaampia palkitsemisen keinoja, sitouttajia ja hengenluojia kuin mitätön kannustuspalkkio, korni kristallivaasi tai kauppakamarin pönöttävä ansioristi.

Maailma muuttuu vauhdilla, ja yrityksissäkin kaikki on jatkuvasti liikkeessä. Strategiaa päivitetään, organisaatiota jumpataan, liiketoimintoja ostetaan ja myydään. Muutoksiin liittyy aina tunteita ja pelkoja: mitä tämä tarkoittaa juuri minulle? Kaikissa muutostilanteissa tärkeintä on hyvä viestintä – pahinta myrkkyä ovat vellovat huhut.

Pelkkä rationaalinen viestintä ei kuitenkaan riitä. Pitää kuunnella, ei vain kuulla. Pitää osata tulkita viestejä, tunteita ja hiljaisia signaaleja. Sisäiset tapahtumat ovatkin siksi hyvä työkalu myös muutostilanteessa.

Sisäisillä tapahtumilla saa paljon aikaan

  • Yhteishengen rakentaminen ja vahvistaminen
  • Ihmisten tutustuminen toisiinsa
  • Innostetaan uudesta strategiasta
  • Informoidaan uudesta organisoitumisesta
  • Osoitetaan vastuullisuutta tekoina
  • Jaetaan informaatiota ja osaamista
  • Parannetaan työhyvinvointia
  • Juhlistaan onnistumisia, kiitetään työntekijöitä
  • Lanseerataan uusia tuotteita ja palveluita

Sisäinen innovaatiokulttuuri liitoon

Tuoreet työntekijäpolvet vaativat työnantajaltaan aitoja tekoja vastuullisuuden ja merkityksellisyyden suhteen. Heille ei riitä, että yritys tekee voittoa osakkeenomistajilleen, vaan yritysten on huomioitava koko yhteiskuntaa koskettavat isommat tai pienemmät trendit.

Esimerkiksi kierrätykseen perustuvat liiketoimintaideat, lähiympäristöä parantavat kampanjat tai heikompien auttamiseen tähtäävät hyväntekeväisyystempaukset ovat asioita, joihin työntekijät sitoutuvat. Sisäiset tapahtumat ovat hyvä paikka lanseerata tällaisia hankkeita, kertoa niiden tuloksista ja sitouttaa kaikki yhteiseen päämäärään.

Sisäiset innovaatiohankkeet ovat nouseva tapahtumalaji. Hienoja innovaatioita syntyy myös asiakasrajapinnassa tai prosessien eri vaiheissa, joten kehitystyön valtaa ja vastuuta on järkevää siirtää tuotekehitysosastolta koko organisaatiolle. Erilaisen ryhmä- ja workshop-työskentelyn kautta yritykseen voidaankin rakentaa aivan uutta innovaatiokulttuuria.

Haluatko kuulla lisää onnistuneista sisäistä tapahtumista?
Ota yhteyttä: jyrki.aittola@wolttigroup.fi

Asiantuntija
Jyrki Aittola

Jyrki Aittola

Synnynnäisesti kyltymätön CEO ja Senior Partner, liiketoiminnan kehittäjä ja strategi, joka etsii uusia ideoita ja näkökulmia.

Motto: We don´t remember day´s we remember moments.

+358 40 5036 625 jyrki.aittola@wolttigroup.fi

Lue lisää

Lisää artikkeleita

SPR yleiskokous 2020

SPR:n yleiskokous yhdisti 11 paikkakuntaa virtuaalisesti

Punaisen Ristin yleiskokous laittoi luovuuden ja tekniikan koetukselle: yhdistimme yksitoista paikkakuntaa reaaliaikaisesti kahdella kielellä. Syksyn alussa törmäsimme asiakkaamme Suomen Punaisen…

Virtuaalimessut

Liidejä ja diilejä virtuaalimessuilta

Virtuaalimessut yhdistävät yrityksen ja asiakkaat paikasta riippumatta. Korona-ajan hätäapuna alkanut digitaalinen läsnäolo muuttuu tärkeäksi verkkonäkyvyyden työkaluksi. Pandemia on luonut moneen…

sisäinen henkilöstötapahtuma

Sisäinen virtuaalitapahtuma nostattaa fiilistä

Etätöiden aikana yrityksen sisäinen viestintä on tärkeämpää kuin koskaan. Virtuaaliset HR-tapahtumat luovat fyysisen etäisyyden aikaan henkistä läheisyyttä.  Etätyö voi olla…

After partyt voi järjestää virtuaalisestikin

Virtuaaliset löylyt ITS Finlandin virtuaalikongressissa

Korona loi virtuaalikongresseille nopeasti tarpeen, kysynnän ja tarjonnan.Virtuaalinen elämys syntyy siitä, että vieras voi osallistua kuin paikan päällä. Ihmissuhteet ja…

Digitapahtumien välineitä

Vaikuttavan digitapahtuman anatomia 

Digitaalista tapahtumapaikkaa ei valita tekniikka edellä vaan tavoitteet ja vaikuttavuus mielessä.  Kun puhutaan verkon yli ja virtuaalisesti tehtävistä tapahtumista, puhe…

Virusturvallisissa tapahtumissa olennaista on huolellinen ennakkosuunnittelu

Miten järjestetään koronaturvallinen tapahtuma?

Virusturvallinen tapahtuma järjestetään huomioimalla suunnittelussa tarkasti turvallisuusnäkökulmat ennen ja jälkeen tapahtuman sekä itse tapahtumassa. Oleellista on läpinäkyvyys viestinnässä ja huolellinen…

Tapahtumien järjestäminen digitaalisesti

Vinkit onnistuneen online-tapahtuman järjestämiseen

Virtuaalitapahtuma, webinaari, striimaus vai etäkokouksen fasilitointi? Erilaisia etäratkaisuja on hyödynnetty jo vuosia tapahtumissa. Lue, millaisia vaihtoehtoja fyysisen tapahtuman järjestämiselle on…

Messut ulkomailla

Messut ulkomailla

Ulkomailla järjestettäville messuille osallistuminen on arvokas investointi, joka oikein suunniteltuna on oivallinen tapa tavata tärkeitä ihmisiä. Toiveissa uudet markkinat tai…

Tila on osa elämystä

Tila on osa elämystä

Rohkeus ja kohderyhmän saappaisiin hyppääminen ovat avain uudenlaisten elämysten tuottamiselle. Tila on voimakas tapa vaikuttaa ihmisen käyttäytymiseen. Se luo ihmisten…

Kaipaatko inspiraatiota? Tilaa uutiskirjeemme