7 elementtiä jotka löytyvät menestyneistä ilmiöistä

Yhtä selkeää vastausta ei ole, mutta ilmiöitä ja puheenaiheita tutkimalla löytää muutamia vakiintuneita asioita ilmiöiden takaa. Woltti Groupin toimitusjohtaja Jyrki Aittola, mitä elementtejä menestyneiden ilmiöiden takaa paljastuu?

1. Ajankohtaisuus. “Ilmiöt tarttuvat kiinni johonkin ajankohtaiseen asiaan yllättävällä tavalla. Esimerkiksi Burger King loi kansainvälisenä rauhan päivänä palkitun ilmiön, kun he haastoivat hampurilaisrauhan yhdeksi päiväksi arkkivihollisensa McDonaldsin kanssa ja ehdottivat yhteistä McWhopper-hampurilaista.”

2. Herättää tunteita. “Hyvä ilmiö rakennetaan tunteita herättävän ristiriidan päälle. Esimerkiksi S-Ryhmän halpuuttaminen ei kantaisi ilmiönä, ellei osa suomalaisista älähtäisi siitä. HOK-Elannon Joulurauhaa-filmi tarttuu maahanmuuttoon ja monikulttuurisuuteen Eppujen Murheellisten laulujen maa -biisillä, herättää keskustelua ja nousee ilmiöksi. Ilmiöiden takana on aina riittävä tunnelataus.”

3. Visuaalisuus ja tarinallisuus. “Nuo kertomani esimerkit ovat sekä visuaalisia ja tarinallisia, mikä auttaa herättämään intohimoja ja vahvistamaan ilmiötä. Median on myös helppo tarttua tunteita herättävään ajankohtaiseen asiaan, mikä auttaa ilmiön leviämisessä.”

4. Helposti jaettavissa. “Ilmiöt leviävät parhaiten suusta suuhun, eli nykyaikana somen kautta. Hyvät ilmiöt ovat helposti jaettavissa ja toimivat eri kanavissa kuten maineikas Ice Bucket Challenge eli jäävesihaaste.”

5. Työläitä. “Ilmiöiden luominen vaatii kovaa työtä. Ajatus siitä että tehdään viraalivideo on liian yksioikoinen. Menestyneiden casejen taustalta löytyy usein suuri joukko ammattilaisia. Yhtä menestynyttä viraalivideo ilmiötä vastaan on varmaan tuhansia epäonnistuneita.”

6. Hyviä tekoja. “Ulkoiluvarusteita ja -vaatteita valmistava Patagonia ilmoitti antavansa Black Friday -päivän myyntituoton hyväntekeväisyyteen. Myynti oli viisi kertaa odotettua suurempi ja iso ilmiö intohimoisesti ulkoiluun ja luontoon suhtautuvien keskuudessa.”

7. Kokeile ja epäonnistu nopeasti. “Vaikka ilmiöiden takana on samoja elementtejä, kukaan ei voi olla varma lähteekö suunniteltu ilmiö lentoon. Siksi kannattaa kokeilla ja epäonnistua nopeasti.”

Haluatko tietää enemmän ilmiöiden luomisesta? Ota yhteyttä: jyrki.aittola@wolttigroup.f

Lisää artikkeleita

Uudenlaista ajattelua Gas Fest -tapahtumassa

Kilpailumenestys kertoo uudesta ajattelusta

Markkinointialan kilpailuissa menestyvät suunnannäyttäjät, joissa tulokset pystytään osoittamaan ja asiat on tehty uudella tavalla. Tehdään tästä tapahtuma, joka voittaa palkintoja.… Read more »

LUX Helsinki | kuva Petri Anttila

Yritystilaisuus ison tapahtuman kyljessä

LUX Helsinki, SuomiAreena ja muut laajaa kohderyhmää kiinnostavat massatapahtumat tarjoavat loistomahdollisuuden kiinnostavan B2B-tilaisuuden järjestämiselle. Pakkanen paukkuu ja pimeys laskeutuu aikaisin.… Read more »

IBM Think 2018 -tapahtuma

Tapahtumamarkkinointi kasvaa kohisten

Tapahtumamarkkinointi voi Suomessa yhä vahvemmin. Nousukiitoinen trendi selviää Sponsorointi ja tapahtumamarkkinointi ry:n teettämästä Tapahtumabarometri-tutkimuksesta. Suomalaiset yritykset käyttivät vuonna 2018 tapahtumamarkkinointiin… Read more »

Briefin tekeminen tapahtumatoimistolle

Tapahtumatoimiston briefaus

Toimistokumppanin ohjeistamisessa on olennaista avata myös hankkeen taustat, tavoitteet ja kohderyhmä. Nappaa talteen tapahtumajärjestäjän check-list! Tärkeä tapahtuma on tulossa ja… Read more »

Näin kick offista tulee liiketoiminnan työkalu

Huolella suunniteltu kick off muuttaa irrallisen seminaarin koko tilikauden kattavaksi liiketoiminnan työkaluksi. Kick offin merkitystä ei yrityksen menestykselle sovi vähätellä.… Read more »

Yhtiökokous markkinoi yrityksen brändiä

Hyvin järjestetty yhtiökokous on viesti. Se kertoo osakkeenomistajan arvon. Yhtiökokouksen koolle kutsuminen perustuu osakeyhtiölakiin. Se on pidettävä, mutta itse tapahtuman… Read more »

Suunnittelulla tehot irti tapahtuman vaikuttajamarkkinoinnista

Valjasta tarinasi kertojaksi vaikuttaja. Viestin uskottavuutta vahvistaa, jos yritys puhuu muullakin äänellä kuin omallaan. Livekohtaamisista saa myös enemmän irti, kun… Read more »

Tapahtumat tarvitsevat vastuullisuustrategiaa

Vastuullisuus: miksi et järjestäisi tapahtumaa vastuullisesti, jos kerran voit? Yritysten järjestämät tapahtumat ovat sekä henkilöstö- myös asiakastyön näkökulmasta korvaamattomia ja… Read more »

3,2 mrd eurolla näkyvyyttä suomalaiselle tapahtumaosaamiselle

Trumpin ja Putinin tapaaminen toi Helsingille ennennäkemättömän medianäkyvyyden. “Luottamus Woltti Groupin kykyyn ottaa tuotanto haltuun erittäin lyhyellä varoitusajalla ratkaisi kumppanivalinnan”,… Read more »

Kaipaatko inspiraatiota? Tilaa uutiskirjeemme