Kun ajat ovat epävarmat, on erityisen tärkeää olla aktiivinen asiakasrajapinnassa. Siihen messut ja tapaamiset ovat erinomainen väline, sillä ihmisiin pystyy vaikuttamaan parhaiten kohtaamalla heidät kasvokkain.

Maailmanlaajuisesti epävarmat ajat, pienenevät budjetit ja korkea inflaatio luovat monelle yritykselle paineita etsiä säästökohteita. Nyt ei kuitenkaan ole oikea hetki käpertyä synkistelemään. Päin vastoin olisi tärkeä löytää innostunut fiilis ja draivi, joka saa liiketoiminnan kukoistamaan.

“Vaikeassakin taloudellisessa tilanteessa pärjääviä yrityksiä yhdistää useimmiten se, että ne pitävät aina aktiivisesti yhteyttä asiakkaisiinsa ja sidosryhmiinsä. Siinä messut ja tapahtumat ovat toimiva väline ja loistava paikka tavoittaa niin nykyiset asiakkaat kuin uudetkin kontaktit”, Wolttigroupin toimitusjohtaja Jyrki Aittola sanoo.

Messuille ei kuitenkaan kannata lähteä suunnittelematta. Pelkkä ständipaikan varaaminen ei riitä. On hahmotettava, mitä messuosallistumisella haetaan.

“Hyvin suunnitellut ja toteutetut tapahtumat ja messut maksavat itsensä takaisin. Autamme mielellämme yrityksiä kirkastamaan, mitkä messut palvelevat yritystä parhaiten ja toisaalta minkälaisella viestillä kannattaa edetä. Meillä on kymmenien vuosien kokemus messu- ja tapahtumasuunnittelussa. Tiedämme mikä toimii ja mikä ei”, Wolttigroupin myyntijohtaja Ninni Arion sanoo.

Wolttigroupin työpajoissa voidaan esimerkiksi kiteyttää, mikä tapahtuman kohderyhmä on, miten edistetään yrityksen kaupallisia tavoitteiden saavuttamista ja millä keinoin oikeat ihmiset saadaan pysähtymään juuri omalla ständillä. Ja ennen kaikkea, minkälainen messuosasto palvelee näitä tavoitteita parhaiten.

Myynnin ja markkinoinnin yhteistyöllä parempi lopputulos

Aittola ja Arion muistuttavat, että parhaimmillaan messut ovat myynnin ja markkinoinnin yhteisponnistus. Ei siis vain niin, että yrityksen myyntiosasto pyytää markkinointiosastoa hankkimaan ständin, hoitamaan järjestelyt ja myynti tulee paikan päälle sovittuna päivänä.

“Lopputulos on aina hedelmällisempi, kun myynti- ja markkinointi suunnittelevat tapahtuman, sen tavoitteet ja viestinnän yhdessä: Mikä on se tarina, joka jäisi parhaiten asiakkaiden ja kävijöiden mieleen? Miten ja ketä kutsutaan? Järjestetäänkö dinnereitä, aamiaisia tai etukäteistapahtumia? On tärkeä löytää punainen lanka, joka ohjaa tekemistä”, Arion sanoo.

“Myynnin- ja markkinoinnin yhteistyönä suunniteltu messuosallistuminen ei näytä irralliselta tai keskeneräiseltä heitolta, vaan mietityltä kokonaisuudelta, johon myös henkilökunta sitoutuu innostuneesti”, Aittola jatkaa.

Yrityksen innostus nimittäin näkyy ja sillä on tärkeä merkitys sille, että investoinnille saadaan vastinetta. Kun messuosastolla on energisiä ja osastosta ylpeitä ihmisiä, heidän viihtymisensä välittyy myös messukävijöille.

Messuille ihmisten vuoksi

Aiemmin on saatettu luottaa siihen, että messuorganisaatio saa oikeat ihmiset saapumaan messupaikalle, mutta tapahtumien ja messujen kävijämäärät ovat hieman laskeneet aiemmasta. Tapahtuman onnistumista ei voikaan laittaa vain järjestäjän vastuulle. Messut tehdään yhdessä ja jokainen näytteilleasettaja voi tehdä osansa, jotta tapahtuma onnistuu.

“Messuille mennään nimenomaan ihmisten takia. Niinpä on tiedettävä jo etukäteen, mitä messuilla ja messuosastolla halutaan tapahtuvan. Oikean kohderyhmän tavoittaminen lähtee jo kutsuprosessista”, Arion sanoo.

“Suosittelen asettumaan tapahtuma- tai messukävijän saappaisiin. Miltä maailma näyttää heidän silmissään? Minkälaisena juuri yrityksen presenssi näyttäytyy, mitä lisäarvoa tapahtumaan tulemalla saa?” Aittola listaa mietittäviä asioita.

Yksityiskohdat ratkaisevat. Vaikka raha on tiukassa, kaikessa ei kannata säästää.

“Joku voi miettiä, että messulippujen lähettäminen asiakkaille maksaa – hehän tulevat joka tapauksessa paikalle. Mutta kun kutsuu asiakkaita käymään ständillä, mikä merkitys sillä on kun saakin lipun kilpailijalta? Omista asiakkaista kannattaa aina pitää huoli”, Arion muistuttaa.

Investoinnista kaikki irti

Messut, etenkin kansainväliset, ovat taloudellisestikin iso ponnistus. Siksi investoinnin on oltava mietitty.

“Toisaalta muutaman viikon myyntireissu maksaa myös, eikä sellaisilla tavoiteta koskaan yhtä paljon ihmisiä kuin messuilla. Maailmalle on kuitenkin mentävä, sillä vaikka me Suomessa teemme hienoja tuotteita, harvat tulevat niitä täältä etsimään. On mentävä kertomaan omaa tarinaa sinne, missä muutkin ovat.”

Kun talous mataa, voi tuntua houkuttelevalta jättää messut väliin.

“Silloin kannattaa punnita, minkälaisen viestin se välittää asiakkaille, kun kilpailijat ovat paikalla, mutta itse ei. Olemassa olevien asiakkaiden tapaaminen on tärkeää. Se on merkki siitä, että ollaan markkinassa vahvoja ja pysytään asiakasta lähellä”, Aittola sanoo.

Messutärpit x 3

1) Panosta suunnitteluun yhdessä myynnin ja markkinoinnin kanssa

Jotta kalliista messuinvestoinnista saa kaiken mahdollisen irti, kannattaa suunnittelu toteuttaa myynnin ja markkinoinnin yhteistyönä. Näin messuosallistumiselle löydetään yrityksen liiketoimintaa tukeva punainen lanka. Osastosta ja yrityksen viestistä ylpeä henkilökunta on innostunutta, ja se näkyy myös kontaktien määrässä ja laadussa. Lue lisää:  Messutyö alkaa työpajasta 

2) Tavoita oikea kohderyhmä

Mieti tarkoin, kenet haluat messuilla tavoittaa ja miksi. Miten oikea kohderyhmä houkutellaan paikalle? Lue lisää: Älä unohda messuja

3) Kirkasta itsellesi, mitä lisähyötyä messukävijä saa osastolla vierailusta

Tuote-esittelyn sijaan messukävijälle olisi hedelmällisempää tarjota ongelmanratkaisua, jotain helpotusta heidän liiketoimintaansa. Mitä se on konkreettisesti? Ja jos tilanne tai olosuhteet eivät anna mahdollisuutta loistaa messuilla, vaihtoehtona on myös järjestää oma varjotapahtuma. Lue lisää: Messut ulkomailla

Messuille menossa? Anna meidän auttaa ja ota yhteyttä!